Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er masterstudent, og jobber deltid (annenhver helg, 28% stilling). Har termin 1.januar 2023, og skal etter planen levere master i mai 2023 (eventuelt påfølgende høst dersom det ikke går).  Jeg er sammen med barnefar som er i 100% jobb. 

Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å kun ta ut permisjon den uken jeg jobber (altså annenhver uke)? Og at permisjonen min da strekker seg over 30 uker? Er det mulig for barnefar å være hjemme annenhver uke i perioden fram mot innlevering av master, og bruke av fellesukene? Jeg oppfyller aktivitetskravet fram til juni 2023 siden jeg studerer.

For at jeg skal ha rett på foreldrestipend fra lånekassen kan far kun ta ut 49% permisjon og jobbe 51% om jeg har forstått det riktig. Hvordan vil dette se ut i praksis? 

Har også tenkt på om det ville vært mer gunstig for meg å ta ut engangsstønad. Den er vel på omtrent 90tusen nå. Jeg tjener ca. 10 000 kr i måneden på deltidsjobben min, men om jeg skal strekke permisjonen over flere uker så vil jeg vel få utbetalt mer på å ta ut vanlig permisjon? 

Baby har heller ikke rett på barnehageplass før august 2024, så jeg må trolig ta ut ulønnet permisjon i en periode. Prøver derfor å finne ut hva som vil lønne seg for meg økonomisk. 

Beklager rotete innlegg! Håper noen kan hjelpe meg med dette. Blir ikke klok av å lese på nav sine sider, og å ringe nav blir siste utvei om jeg ikke finner ut av det på egenhånd. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke svar til det, men siden NAV i forbindelse med graviditet elns på FB har garantert svar. Har fått mye bra info der.

Anonymkode: 1ce01...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Anbefaler følgende løsning:

Du tar ut engangsstønad og mister derfor retten til foreldrepenger. Far får da rett på 40 uker med foreldrepenger om du dekker aktivitetskravet. Søk deg inn/meld deg opp på et nytt studie med oppstart etter fullført master for å dekke aktivitetskravet. Du trenger ikke bestå eksamen, du trenger bare å være oppmeldt til eksamen.

Husk at hvis du skal ha fødselsstipend fra Lånekassen må far gradere/strekke ut permisjonen sin. 

Anonymkode: 381e8...e92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Wow, du høres ut som meg! Er også masterstudent med deltidsjobb, termin 31. des, samboer i full jobb. Vi gjør følgende:

jeg tar ut engangsstønad og mannen får 40 uker permisjon som han tar ut 1-2 dager i uken første året. Etter levert master vil jeg søke som student igjen til høsten for å oppfylle aktivitetskravet (uten planer om å bestå eksamen). Vi får 90k i engangsstønad, jeg får foreldrestipend så og si hele 2023 (skal ikke jobbe deltid under masteren, men kan evt begynne å jobbe litt til høsten på mannens permisjonsdager) og mannen får tilsammen 100% utbetalt (lønn+foreldrepenger).

Våren 2024 er planen at jeg starter jobb 100% og mannen tar resten av permisjonen sin 100% + kontantstøtte. Han bør ha nok perm igjen (evnt ta ut noe ferie) til jeg går ut i sommerferie (lærer) og da klarer vi oss til bhg start i august uten å ta ut ulønnet:)

dette er definitivt løsningen som lønner seg for oss økonomisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...