Gå til innhold

Hva er «loftet»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er ulikt brukt i ulike deler av landet.

Jeg er fra Trøndelag og det jeg kommer fra er det øverste under taket mørkeloftet, mens andre etasje i et vanlig toetasjes hus er loftet.

Samboeren min derimot er fra Østlandet og kaller det andre etasje og det øverste under taket loftet.

Anonymkode: a49e9...eb3

Dette er jeg også vant med fra barndommen i trlag, men jeg bruker nå samme betegnelse som mannen til TS

Anonymkode: d157e...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etasjen med soverom er like lite loft som hovedetasjen er kjeller.

Anonymkode: b307f...7af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Østerloft kaller vi det på Sørlandet. Her sier vi kjeller, 1 etasje, loft og østerloft. Så jeg er enig med deg🙂

Anonymkode: 1fdcf...3e4

Aldri hørt før, er også fra Sørlandet.

Loftet er etasjen man har luke til. Enig med mannen din.

Anonymkode: a4678...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sunnmøring:

Har hus på tre etasjer, øverste (med skråtak) kalles loftet.

Midten hovedetasjen og nederste kjeller.

Har også et mørkeloft over loftet.

Anonymkode: da42d...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra vestlandet med familie på Sørlandet og mann fra Østlandet og jeg er enig med mannen din - soverommene er i andre etasje og "mørkeloftet" er loftet. Aldri hørt ordet "mørkeloftet" før! Loftet er for meg et typisk lagringsplass med skråvegger nærmest taket, ikke en fullverdig etasje. 

Men gøy at det er ulik tradisjon for det andre steder i landet! Så har jeg lært noe i dag og :)

Anonymkode: 5c5d9...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en stor diskusjon med mannen. Vi bor nå i et 3 etasjers hus. Det har kjeller, hovedetasje på bakkeplan og soverom oppe (et mørkloft helt på toppen i tillegg). Jeg kaller etasjen hvor soverommene er for loftet, mens han mener det kun er «mørkelofte» over det igjen som kan kalles loft. Han mener altså soveromsetasjen bør kalles «andre etasje». 

Hva tenker dere er mest riktig,

Anonymkode: f18bf...b45

Enig med mnnen din

Anonymkode: 5673c...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine foreldres hus har tre etasjer.

Kjelleren har hovedinngangen og en kårleilighet. 

Etasjen i midten har stuer, kjøkken og bad, den heter oppe hvis man er i kjelleren og nede hvis man er på loftet.

På loftet er det fire soverom, og på toppen er et mørkeloft.

- Romsdalskysten.

Anonymkode: 75ba5...152

Her regner jeg med at huset har en sokkeletasje/sokkelleilighet og ikke "bare kjeller"? 
Sokkel = minst én av sidene på etasjen er "fri" over bakkenivå, kan ha store vinduer. 
Kjeller = det meste er under bakkenivå, små vinduer høyt oppe på veggen, og hvis det er ytterdør er det trapp ute for å komme ned til døra. 

Anonymkode: 2ef10...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis mannen din har rett, er det jeg trodde var loftstue egentlig en «2. etasje stue». 😬

Anonymkode: d22bc...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med ts. Loftet og så mørkeloft eller kvisten, som jeg er vant med i nordnorge...

Anonymkode: 150d3...1c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dette avhenger av dialekt.

Jeg er enig med mannen din og ville ikke brukt ordet loft om en vanlig annenetasje, særlig ikke om det er enda en etasje over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra Nordland og har kjeller, hovedetasje og loft. Over loftet(under takbjelkene) har vi mørkloftet. 

På loftet har vi soverommene. 

Anonymkode: c212a...48c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på taket mener jeg. Om det er skråtak i etasjen med soverom er det jo «etasjen like under taket» og således et loft. Om det er full etasje, er det «andre etasje». Vi har det første, og det kaller jeg loftet. Over der har vi mørkloft eller kryploft. Fra Trøndelag. 

Anonymkode: 0c115...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor så sies det kjeller, hovedetasje, kjøkken, stue, bad.  2 etasje er loft. 3 etasje er benevnt som kvist. Andre steder kaller det mørkeloft.

Jeg bor i Trøndelag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er bergenser, og er enig med mannen din. Begrepet «mørkeloft» kan jeg bare huske å ha hørt barn bruke, i betydningen «et skummelt loft».

Anonymkode: 06379...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bergen her.

Om jeg hadde sagt at barna bodde på loftet tror jeg at mange ville sett rart på meg. 

Så det jeg kaller loftet er tydeligvis mørkeloft (kaldloft, skråtak, såvidt mulig å stå oppreist, uten vinduer)  etter å ha lest denne tråden

Og om  nederste etasje har lysgraver, litt større vinduer, og så videre. Da er det underetasjen, ikke kjeller :)

Anonymkode: 34c1a...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...