AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Jeg har en venn med diagnosen. Noen ganger er det lett å få tak i han. Andre ganger vanskelig. Plutselig er han ikke bra, sier han. Han står fast på at han blir overvåket og snakker om at han har fått drapstrusler ++! Han tror på dette uansett, selv om han er "bra" (sovet nok) eller dårlig! Når han snakker om at han blir overvåket sier jeg han ikke imot mellom annet pga. han tror så sterkt på nettopp dette, og har trodd på det samme hele tiden virker det som, også da han har vært/er "bra"! Fikk melding av han en dag om hvor jeg har sett overvåkningsmateriale av han. Pga. at jeg hadde sagt en setning og gjort en handling i en sammenheng tidligere, som han har tolket på sin måte! Men han er en grei person å være sammen med, selv om han tror på så mye rart som ikke har rot i virkeligheten! Er det usunt å være med slike folk? Eller er det ok? Og hva bør jeg være obs på? Og hvilke valg bør jeg ta i forhold til han? Han har ikke så mange venner, så tror han setter pris på at vi er sammen med hverandre! Tror at det er bra for han! Han har nær kontakt med helsevesen, og er i perioder (noen ganger oftere enn andre!) inn og ut av psykiatriske opphold! Når vi er sammen snakker vi om hverdagslige, normale ting, ser av og til litt på tv, eter god mat av og til, osv.! Anonymkode: a4841...70d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Så lenge han ikke får stort funksjonsfall av vrangforestillingene (er du forresten sikker på at det ikke er sant?) så er det ingenting å bry seg med. Hadde han derimot isolert seg, nektet deg å besøke han og slettet deg som venn, ikke dusjet på ukesvis så hadde jeg nok holdt meg unna. Anonymkode: a7f19...fd4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge han ikke får stort funksjonsfall av vrangforestillingene (er du forresten sikker på at det ikke er sant?) så er det ingenting å bry seg med. Hadde han derimot isolert seg, nektet deg å besøke han og slettet deg som venn, ikke dusjet på ukesvis så hadde jeg nok holdt meg unna. Anonymkode: a7f19...fd4 Du skrev "(er du forresten sikker på at det ikke er sant?)" Hva mener du? :-) Anonymkode: a4841...70d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Jeg har det. Er selv nokså frisk, lever normalt (men ingen jobb) og er ferdig med behandling. Jeg tror alle med sykdommen vet at ikke alt man innbiller seg stemmer, hva man tror på kommer og går i perioder. Noe blir man dog ikke kvitt, det ender opp som en permanent del av verdensbildet man har og det får man ikke gjort noe med uansett hva. Ellers så er det jo ikke sånn at man behøver å unngå og si meningen sin, hvis du synes det høres idiotisk ut at han mener noen avlytter telefon eller enda mer ekstreme idéer så kan du bare si at det tror du ikke noe på. Det er jo ikke noe poeng i å ha venner man går på tå rundt og det er ikke snakk om en PU-diagnose heller så selv om han er syk er jo intelligensen på plass (til tross for merkelige meninger). Jeg tror på ingen måte det er usunt å omgås så lenge dere går godt overens. Jeg er selv venn med andre schizofrene som fungerer dårligere enn meg. Elsker å høre deres historier om hvordan verden funker og deres siste kule vrangforestillinger i tillegg til helt normale samtaler og hverdagslige aktiviteter. For min del blir det slitsomt å ha kontakt med folk som er i full psykose, flaut for de det gjelder også så vi har null kontakt under innleggelse annen en en god bedring melding. Du får håpe han ikke henger på KG og kjenner seg igjen, kan neppe være bra for de paranoide tankene. 😂😂 Anonymkode: 19d41...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har det. Er selv nokså frisk, lever normalt (men ingen jobb) og er ferdig med behandling. Jeg tror alle med sykdommen vet at ikke alt man innbiller seg stemmer, hva man tror på kommer og går i perioder. Noe blir man dog ikke kvitt, det ender opp som en permanent del av verdensbildet man har og det får man ikke gjort noe med uansett hva. Ellers så er det jo ikke sånn at man behøver å unngå og si meningen sin, hvis du synes det høres idiotisk ut at han mener noen avlytter telefon eller enda mer ekstreme idéer så kan du bare si at det tror du ikke noe på. Det er jo ikke noe poeng i å ha venner man går på tå rundt og det er ikke snakk om en PU-diagnose heller så selv om han er syk er jo intelligensen på plass (til tross for merkelige meninger). Jeg tror på ingen måte det er usunt å omgås så lenge dere går godt overens. Jeg er selv venn med andre schizofrene som fungerer dårligere enn meg. Elsker å høre deres historier om hvordan verden funker og deres siste kule vrangforestillinger i tillegg til helt normale samtaler og hverdagslige aktiviteter. For min del blir det slitsomt å ha kontakt med folk som er i full psykose, flaut for de det gjelder også så vi har null kontakt under innleggelse annen en en god bedring melding. Du får håpe han ikke henger på KG og kjenner seg igjen, kan neppe være bra for de paranoide tankene. 😂😂 Anonymkode: 19d41...d6b Hva er er årsaken til at du ikke klarer å jobbe? Anonymkode: a7f19...fd4
Marye Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 Kjente ei, men hun er helt sprengt sinnsyke vrangforestillinger som at hun er barn av kjendiser og hun vet ikke en gang hvilket etnisitet hun er. Dårlig forhold til familien da hun tror de har spist av armen hennes og ofret hun til satan
sicario Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 Jeg «kjennere vel ca 10 stykker igjennom jobben min med ulike paranoide psykose/schizofrene/schizoaffektive lidelser. De er alle veldig forskjellige, så vanskelig å gi noe svar utelukkende basert på diagnose.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Ja, kjente 2 stk. A) Naboen som knivstakk en tilfeldig fyr på gata, fordi han trodde fyren skulle kidnappe moren. Viste seg at denne naboen hadde sluttet på medisiner. Fyren som ble knivstukket overlevde heldigvis. B) En god venn som begynte å vise flere symptomer ila 2-3 år. Mot slutten skrev han bare lange og usammenhengende meldinger, der han følte seg overvåket og trakassert. Anonymkode: 8e038...b1e
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Jeg var syk med paranoid schizofreni. Ble friskmeldt for noen år siden. Hadde, som vennen din, vrangforestillinger rundt det å bli overvåket. I ettertid ser jeg at det å berolige meg på at ingen overvåket meg bare gjorde det verre. Å ikke gi vrangforestillingene noe særlig oppmerksomhet, som å avlede med å begynne å snakke om noe helt annet (gjerne noe som interesserte meg), var egentlig det beste. Jeg var så fastlåst i ideen om at noen var ute etter meg at å fortelle meg at det ikke stemte hadde null effekt. I beste fall. I verste fall tolket jeg et eller annet (om så bare toneleie eller ansiktsuttrykk) som en bekreftelse på at noen faktisk var ute etter meg. Anonymkode: cc44e...dcd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg var syk med paranoid schizofreni. Ble friskmeldt for noen år siden. Hadde, som vennen din, vrangforestillinger rundt det å bli overvåket. I ettertid ser jeg at det å berolige meg på at ingen overvåket meg bare gjorde det verre. Å ikke gi vrangforestillingene noe særlig oppmerksomhet, som å avlede med å begynne å snakke om noe helt annet (gjerne noe som interesserte meg), var egentlig det beste. Jeg var så fastlåst i ideen om at noen var ute etter meg at å fortelle meg at det ikke stemte hadde null effekt. I beste fall. I verste fall tolket jeg et eller annet (om så bare toneleie eller ansiktsuttrykk) som en bekreftelse på at noen faktisk var ute etter meg. Anonymkode: cc44e...dcd Var at du følte deg overvåket det eneste symptomet du hadde? Anonymkode: a7f19...fd4
Gliffy Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 Jeg har ingen nære venner med den sykdommen, men et par mer perifere bekjente. Ser ikke noen grunn til at det skal være skadelig for deg å henge med denne personen. Hvis du merker at han begynner å miste det helt kan du jo oppfordre han til å søke behandling.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Var at du følte deg overvåket det eneste symptomet du hadde? Anonymkode: a7f19...fd4 Nei. Anonymkode: cc44e...dcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå