AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Vi har et barn som er 2, 5år og han har 1 time skjermtid de fleste dager i uken for å få hverdagen vår til å gå opp. Dette er ikke noe jeg er stolt over, men det må til for at vi skal få middag på bordet, oppvasken unnagjort og ha huset i nogenlunde ok tilstand. Mannen jobber mye, ofte kveld. Det innebærer at jeg er alene med barnet etter jobb og barnehagetid. På grunn av reisevei til og fra jobb er barnet i barnehagen fra kl.07.00-16.10 hver dag. Når jeg først er hjemme prøver jeg å få middagen på bordet snarest. Her er jeg opptatt av enkle og sunne middager, jeg liker ikke halv - og helfabrikata, så det blir litt oppvask etter middagen. Barnet får se TV mens jeg lager middag dvs 30 min og deretter blir det 30-45 nye minutter med TV, mens jeg tar oppvasken, rydder kjøkkenet og setter på en klesvask ved behov. Alle disse tingene kan jeg ikke gjøre med 2 åringen på slep. Han roter, griner og vil ha oppmerksomhet hele tiden. Lage mat sammen med han på kjøkkenet er håpløst, da roter han bare i skuffer og skap, han har ikke tålmodigheten til å se på mamma lage mat eller leke på egenhånd. Ta oppvask etter hans leggetid går ikke, da våkner han. Han sover ekstremt lett og det er nesten slik at vi unngår å trekke ned på do fordi vi er redd for at han skal våkne. Nå tenker sikkert dere: han er for lenge i barnehagen. Til dette må jeg si at vi ikke har noen andre muligheter, vi har begge 40 min reisevei til jobb. Vi bodde tidligere nærmere jobben, men det var et ressurssvakt område og både barnehagene og nærskolen hadde over 80% med ikke- vestlig bakgrunn. Nabolaget var preget av ugrei ungdomskultur og barn som hang på kjøpesenteret og rundt nærbutikken. Vi gjorde det vi kunne for å flytte vekk etter at vi ble foreldre. Dette førte til at vi måtte kjøpe oss bolig lenger unna jobb, og boligen vi bor i nå kostet en del, men nå har vi endelig hage og vi sogner nå til en god barneskole og hyggelig nabolag. For å kunne betjene det boliglånet vi har nå, så må vi begge jobbe 100%. Mannen jobber mer enn 100% for å kunne betale ned ekstra på lånet slik at vi får romsligere økonomi om få år. Dere andre med småbarn og fulltidsjobb, hvor mye skjermtid har ungene deres? Anonymkode: 75d8c...885
Mamajune11 Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 1 time er veldig lite i forhold til maaaange andre! Jeg tenker du ikke skal ha dårlig samvittighet for en liten time ♥️ 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Dette var bare trist å lese, og jeg håper du troller. Anonymkode: b6769...9de
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Synes ikke dette var så ille ❤️💕 må man, så må man. Anonymkode: 18c76...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Dette var bare trist å lese, og jeg håper du troller. Anonymkode: b6769...9de Kan jeg få spørre hva som er trist med innlegget mitt? Hvordan definerer du trist? 1 time skjermtid hver dag? Å flytte fra ressurssvakt til ressurssterkt boligområde? To foreldre i fulltidsjobb? Anonymkode: 75d8c...885 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Dere gjør det dere må for å få hverdagen til å gå opp, men jeg håper du gir sønnen sin udelt oppmerksomhet minst 15 minutter etter barnehagen. Han trenger å koble seg på deg etter en hel dags separasjon. Anonymkode: 8975d...892
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kan jeg få spørre hva som er trist med innlegget mitt? Hvordan definerer du trist? 1 time skjermtid hver dag? Å flytte fra ressurssvakt til ressurssterkt boligområde? To foreldre i fulltidsjobb? Anonymkode: 75d8c...885 I barnehage fra 7-16 og én time med skjerm. At du ikke klarer å få ungen med på matlaging, at du prioriterer husarbeid mens ungen sitter foran en skjerm. Når tilbringer du egentlig tid med ungen din? Anonymkode: b6769...9de 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I barnehage fra 7-16 og én time med skjerm. At du ikke klarer å få ungen med på matlaging, at du prioriterer husarbeid mens ungen sitter foran en skjerm. Når tilbringer du egentlig tid med ungen din? Anonymkode: b6769...9de Jeg har også en gutt på 2 år og skjønner GODT at hun ikke får med barnet på det. 2-åringer flest er veldig aktive og er ikke interessert i å se på at mamma kutter grønnsaker. Husarbeidet er jeg dog enig i at bør legges til en tid hvor barnet ikke er våkent, om det er mulig. Og når det gjelder skjermbruk pleier jeg å spørre meg selv om det er strengt nødvendig eller om det er noe jeg er fristet til å gjøre for å slappe litt av selv (når jeg ikke er helt på felgen, vel og merke). Hvis svaret er det førstnevnte, så gidder jeg ikke å ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 9bae8...f4b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også en gutt på 2 år og skjønner GODT at hun ikke får med barnet på det. 2-åringer flest er veldig aktive og er ikke interessert i å se på at mamma kutter grønnsaker. Husarbeidet er jeg dog enig i at bør legges til en tid hvor barnet ikke er våkent, om det er mulig. Og når det gjelder skjermbruk pleier jeg å spørre meg selv om det er strengt nødvendig eller om det er noe jeg er fristet til å gjøre for å slappe litt av selv (når jeg ikke er helt på felgen, vel og merke). Hvis svaret er det førstnevnte, så gidder jeg ikke å ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 9bae8...f4b Hvorfor se på, ungen kan vel være med å kutte opp? Har selv en på litt over 2 år og han er med på matlaging og husarbeid. Bruker aldri skjerm som avlastning. Anonymkode: b6769...9de
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Slapp av. 1 time skjerm pr.dag er virkelig ingenting. Her i huset blir det fort skjerm fra kl.08 til 17-18 i helgene for vår 4-åring. Hun går litt til og fra tv, men det blir mange timer! Er vi stolte av det? Nei! Men uten mulighet for avlastning og med to babyer og et hus som skal pusses opp er det sånn det blir. Trøster meg med at det kun er ordentlig barne-tv og ikke søppel-tv. Anonymkode: 1fe2c...ad9
Gjest the1andonly Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Helt innafor! Ikke ha dårlig samvittighet!!! Husk alle timene med aktivisering i barnehagen. Ungen blir sliten. Greit med avveksling og skjermtid. Tips: sett frem lekeinvitasjoner klart til feks etter bhg eller før middag. Legg frem noe klart for å leke med som en invitasjon til å leke mens du lager middag ☺️👍 Vi har nok 1 til opptil 6 timer nettbrett på dager uten barnehage. Han er 4 år
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 Mitt barn har sett mye mer skjerm enn din. Er 100% aleine og ingen avlastning. Men hun likte godt da hun var på den alderen å leke med kasseroller. Også vasket jeg alltid opp mens jeg laget middag. Klarte alltid vaske opp litt etter jeg hadde tatt middag på tallerken (mens jeg ventet på at hennes ble kald). Perioder har hun skreket mens jeg laget middag og dradd meg i foten. Vanskelig å bare gå når hvitsausen koker eller annet står på, på kjøkkenet. Men tiden går veldig fort, nå er hun 5 år og er mye mer selvstendig og skjerm regulerer hun selv. Har alltid hatt fri tilgang. Er flink å leke og, og vis jeg ber hun legge vekk iPad/ta av tv så gjør hun det. Har ikke behov for begrensning. Ikke vær for hard mot deg selv, ts. Det viktigste er at barnet ditt får kjærlighet, oppmerksomhet og anerkjennesle. Så lenge du ser han er lykkelig og ikke er «aggressiv» pga for mye skjerm, så slapp av. Og ikke glem du er en god mor❤️ Anonymkode: 76f40...042
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 Helt innafor! Har en straks 2 åring selv, som liker å slappe av med litt TV etter en lang og aktiv dag i barnehagen. Jeg tar med mitt barn på både matlaging og klesvask (m.m.) jevnlig. Ved matlaging skyver vi en stol inntil benken og hvis jeg skjærer opp grønnsaker så får han en egen fjøl og lekekniv (fra sitt eget lille kjøkken😆) for å hjelpe å skjære opp grønnsaker. Eller hjelpe å helle ingredienser i en bolle. Med klesvask så hjelper han å løfte klærne inn i vaskemaskinen og starte vaskemaskin. Han synes det er kjempe stas å hjelpe til, så nå henter han stolen selv og skyver den inn til benken når han vil være med å hjelpe. Det er bare et tips hvis du ikke har prøvd det 😊 han er selvsagt ikke bare tålmodig så rot og søl blir det også 😝 Anonymkode: c7dd4...4ca
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 Syntes helt ærlig mange er helt hysteriske når det kommer til skjerm. Var mye TV på meg når jeg var liten og det ble jo folk av meg og min generasjon også. Selv har jeg en på 2.5 og baby 4 mnd og det blir en del skjerm her også. Han er ofte sliten etter barnehagen, men han leker fint for seg selv en stund og får se barne-tv klokka 6 hvis han vil, da sitter vi og ser sammen. Er det hektisk med baby og jeg må ha henne på armen mens jeg lager middag så får han se mer på tv. På morgenen i helgene får han se på tv for å ikke bråke og vekke meg og baby. Har ingen grense for skjermtid, vi er slitne alle sammen her i huset og prøver bare å få ting til å gå rundt (ja jeg vet til dere som sier jeg aldri skulle fått barn, fy fy meg) Skal han hjelpe med å lage middag så er det enkle ting som å helle vann i kjelen, velge grønnsaker fra fryseren og helle i. Eller så hermer han etter meg på sitt eget kjøkken. Han er også med på en del husarbeid typ får sin egen klut når jeg skal vaske, har egen lekestøvsuger så vi støvsuger sammen. Drar klær ut fra maskin og hjelper meg å bære kurven. Vi får heller ikke gjort mye etter han sovner fordi han sover så lett, så vidt jeg tørr å ta dopapir om natta liksom. Ikke ha no dårlig samvittighet, det er hektisk med små barn og vi gjør det vi kan for å få hverdagen til å gå rundt Bare du ikke glemmer barnet ditt og det eneste han gjør hjemme er å se på tv Anonymkode: 8b343...01d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Mannen jobber mer enn 100% for å kunne betale ned ekstra på lånet slik at vi får romsligere økonomi om få år. Ta heller avdragsfrihet på lånet nå, så får dere det litt romsligere nå Anonymkode: 54e41...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Så du har ikke engang en liten times tid med barnet ditt på ettermiddagen utenom spising og legging…? Ville nok prioritert litt annerledes med en som er bare to og et halvt og trenger mammaen sin. Skjermtid er ikke egentlig problemet, men at du prioriterer oppvask og matlaging foran tid med barnet ditt. Anonymkode: 14400...25b 2
tussi84 Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så du har ikke engang en liten times tid med barnet ditt på ettermiddagen utenom spising og legging…? Ville nok prioritert litt annerledes med en som er bare to og et halvt og trenger mammaen sin. Skjermtid er ikke egentlig problemet, men at du prioriterer oppvask og matlaging foran tid med barnet ditt. Anonymkode: 14400...25b matlaging må jo ts gjøre mens barnet er våkent. De skal vel ha middag. Jeg må også la ungen vår bruke nettbrett mens jeg lager middag (når det er bare meg og barn hjemme). Det som skjer ellers er en unge som holder mammaen sin fast i beina og skriker, og som kun skal sitte på armen. Det fungerer lite når jeg lager middag. Kan ikke vente til mannen kommer hjem heller, fordi da blir ikke middag ferdig nærmere leggetid for den lille.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Matlaging skjønner jeg at du må gjøre, men oppvask og rydding hadde jeg faktisk ventet med. Jeg kjenner til problemet med barn som våkner av det minste klimt og dermed gjør det vanskelig å gjøre husarbeid etter leggetid, men du har så lite tid med ham. Av og til blir det valg mellom to dårlige løsninger, og her mener jeg utsatt oppvask og rotete kjøkken er den minst dårlige. Selv om den av og til blir stående i flere dager. Anonymkode: c1651...eaf
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Jeg er i utgangspunktet veldig liberal på dette med skjerm. Vi som vokste opp på 90-tallet har sett rimelig mye på TV, jeg kan ikke huske at det ble satt så veldig mye begrensinger på det. Det ble folk av oss også! Reagerer nok, i likhet med en del andre her, på at du prioriterer så mange andre ting foran barnet ditt som i alle fall jeg mener ikke er nødvendig. Jeg er også mye alene med mine fordi pappaen jobber skift, men da blir det også en del halvfabrikata. Folk er så redde for halvfabrikata, men jeg vil heller smelle sammen noe kjapt og ha mer tid å være sammen. Husarbeid og klesvask blir gjort etter de har lagt seg, og da får vi tid til å ut og sykle eller bygge lego etter barnehagen. Er nok så som så med husarbeid for tida, det skal sies. Tar det mest prekære og lar det litt skure og gå. Anonymkode: d78c9...574 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå