Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på ferie og har spist spekemat i Spania. Jeg trodde jeg hadde lest meg opp på alt men fikk beskjed etterpå at dette skal man ikke ha. Er nå livredd for at jeg skal bli syk med listeria. Er det noen som har noe statestikk på hvor vanlig det er at smitte går over til barnet? Er 9 uker på veg 

Anonymkode: c7060...779

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke spise spekemat fordi det kan inneholde bakterier, men det betyr ikke at det gjør det. Du kan bli sluttet og det kan igjen overføres til fosteret. Det finnes gravide som har spist både spekemat, oster og annet som ikke rådes, men det har gått fint. Tenker det viktigste er at du vet hva du kan og ikke kan spise nå, og avstår fra det :) 

Anonymkode: a09f7...143

• Liker 3
Skrevet

Det går nok helt fint :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er på ferie og har spist spekemat i Spania. Jeg trodde jeg hadde lest meg opp på alt men fikk beskjed etterpå at dette skal man ikke ha. Er nå livredd for at jeg skal bli syk med listeria. Er det noen som har noe statestikk på hvor vanlig det er at smitte går over til barnet? Er 9 uker på veg 

Deter veldig lav sjanse for at du blir syk. Dwt går nok bra.

AnonymBruker
Skrevet

For bare noen tiår siden spiste de akkurat det de ville i svangerskapet, og i de aller fleste tilfeller gikk det helt fint 😊 

Anonymkode: fe632...3a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Akkurat det med spekemat trodde jeg de aller fleste visste. Å reise til syden og ikke lese seg opp er jo litt slapt. Det er ekstremt få ting gravide ikke skal spise. Spekemat og kjøtt som ikke er gjennomstekt er noe av det.  

Anonymkode: 18683...532

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

For bare noen tiår siden spiste de akkurat det de ville i svangerskapet, og i de aller fleste tilfeller gikk det helt fint 😊 

Og i noen tilfeller gikk det ikke fint i det hele tatt. Greit å berolige TS med at det nok mest sannsynlig gikk helt fint. Men ikke vits å bagatellisere kostholdsråd såpass at noen tenker det ikke er vits å følge dem. 

TS det er jo ikke så mye å gjøre nå og sannsynligvis har det gått bra men om du bekymrer deg veldig kan du høre med fastlegen om de feks kan teste deg, bare for å få ro og ikke stresse for mye ❤️ 

Anonymkode: eda6e...5cb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og i noen tilfeller gikk det ikke fint i det hele tatt. Greit å berolige TS med at det nok mest sannsynlig gikk helt fint. Men ikke vits å bagatellisere kostholdsråd såpass at noen tenker det ikke er vits å følge dem. 

TS det er jo ikke så mye å gjøre nå og sannsynligvis har det gått bra men om du bekymrer deg veldig kan du høre med fastlegen om de feks kan teste deg, bare for å få ro og ikke stresse for mye ❤️ 

Anonymkode: eda6e...5cb

Det var på ingen måte meningen å bagatellisere, men det synes jeg egentlig ikke jeg gjorde heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint TS! 

Jeg spiste spekemat helt som vanlig i mine to siste svangerskap (ikke daglig, men i selskaper, til jul og sommer). 

Anonymkode: a2c95...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...