Gå til innhold

Dere som bor i Bergen, når kan barnet ta Bybanen til byen for å delta på aktivitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (På 2.8.2022 den 12.28):

Bybanen er vel like trygg som T-banen i Oslo. Det er veldig mange overbeskyttende foreldre. Om seks år er han myndig

Du bor i Oslo og sender barna dine alene på banen? Hvor gamle er de?

Anonymkode: 4b579...002

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bor i Oslo og sender barna dine alene på banen? Hvor gamle er de?

Jeg har ikke barn. Men er oppvokst i Oslo og bor i Bergen. Det er veldig sjelden bråk på T-bane/bybane. Noen ganger mellom 23-01

AnonymBruker
Skrevet

Luksusbia skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke barn. Men er oppvokst i Oslo og bor i Bergen. Det er veldig sjelden bråk på T-bane/bybane. Noen ganger mellom 23-01

Enig, det er uproblematisk for barn over 10 å ta t-bane i Oslo på dagtid. Jeg har pendlet i Oslo med t-bane, daglig siden 2003, og aldri opplevd noe ubehagelig på dagtid, heller ikke noe alvorlig på kveldstid, kun noen få litt ubehagelige berusede folk.

Anonymkode: 6118d...b76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du tar t-banen jevnlig i Oslo vil du oppdage at det er en god del barn som tar banen alene for å komme seg til og fra skole, eller til fritidsaktiviteter. På Frognerseterbanen er det er vanlig syn å se barn på reise uten voksne. Når er man gammel nok til å reise med kollektivtransport alene?

Anonymkode: 8c60e...a7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (6 timer siden):

Nemlig. Du har ikke barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du tar t-banen jevnlig i Oslo vil du oppdage at det er en god del barn som tar banen alene for å komme seg til og fra skole, eller til fritidsaktiviteter. På Frognerseterbanen er det er vanlig syn å se barn på reise uten voksne. Når er man gammel nok til å reise med kollektivtransport alene?

Mellom to stasjoner oppe i Holmenkollen for å ake etc er likesom ikke helt det samme som å reise fra Nydalen til Jernbanetorget for å dra på en fritidsaktivitet i sentrum. Det handler ikke bare om selve turen på banen, men oppholdet på stasjonen og i sentrum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi flyttet til byen skulle datteren min begynne i femte klasse. Vi hadde tidligere bodd et sted på landet der alt var i gangavstand eller 5 min med buss. Vi øvde i en uke pga at hun måtte bytte mellom buss og bane og var litt engstelig/ autisme.

De første dagene tok vi hele reisen sammen.  Deretter halvveis sammen og resten alene. Så prøvde hun selv med meg klar på tlf hvis hun trengte hjelp. Gikk kjempefint. Gutten din vil nok føle stor mestring og frihet hvis han får til å ta banen selv.

Anonymkode: 27ab6...9cb

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

I Oslo ser jeg sjeldent barn yngre enn 12 år ta T bane/buss uten voksen og da er de to eller flere. 

Nå har jeg egentlig aldri opplevd noe drama verken på buss, trikk eller t-bane, men så synes ikke jeg at alkoholikere/narkomane som gjerne roper eller snøvler er skummelt. 

Et ungt barn vil nok ikke føle seg like trygg. 

Er det buss kan en i det minste sette ungen fremme med buss sjåføren og si i fra hvor barnet skal av. Da har en iallefall en voksen som passer litt på. 

Alt i alt kommer det an på ungen og modenheten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 23.55):

Nei, han gjør ikke det. Har ikke vært et behov tidligere heller. Også er vi nok vant til å følge han ganske tett opp. Han er ikke den som selv søker selvstendighet, heller en litt utrygg gutt som er ganske avhengig av mamma/pappa. 

Anonymkode: 3295f...cdb

jeg vil si det er deres ansvar som foreldre å gjøre han selvstendig og utfordre han når han ikke søker det selv. Når man er i ungdomsskolealder må man kunne forvente at det å ta seg frem ved hjelp av kollektiv går greit, spesielt stopp mellom to stopp der det ene er nært hjemmet. 

Jeg tar hyppig bybanen, aldri opplevd ubehageligheter. En og annen narkis er ikke farlig, de møter man ellers i bybildet også. Det er bare å lære ungene at de går til en annen vogn om de syns noe er ugreit, evt går av banen og tar neste. Er man veldig utrygg kan man sette seg på ett av setene nært føreren. En 12 åring tar uansett ikke banen sent på kvelden når det er mest fulle folk og lett antennelig stemning, men på dag/ettermiddag/tidlig kveld når overvekten av de som tar banen er helt vanlige folk uten hverken rusproblemer eller krangletendenser. 

Anonymkode: 0ef6c...e77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mellom to stasjoner oppe i Holmenkollen for å ake etc er likesom ikke helt det samme som å reise fra Nydalen til Jernbanetorget for å dra på en fritidsaktivitet i sentrum. Det handler ikke bare om selve turen på banen, men oppholdet på stasjonen og i sentrum.

Det er egentlig ikke snakk om mellom to stasjoner opp i Holmenkollen. Det er en internasjonal skole på Voksen og mange elever reiser ganske langt alene for å komme dit. Regner med at foreldrene følger barna inn på banen. En 12-åring er snart ungdomsskoleelev. Man må jo vurdere hvert enkelt tilfelle, 12-åringer er jo veldig ulike. Men det er ikke uvanlig å gi  12-13-åringer i Oslo ansvar for å komme seg rundt. Fritidsaktivitetene er gjerne i foreldrenes arbeidstid og barna reiser ofte alene til de ulike aktivitetene etter skolen. Det er heller ikke uvanlig at de tar banen alene etter skoletid for å shoppe. Det er jo uhyre sjeldent det er ubehagelige situasjoner på banen.

• Liker 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.8.2022 den 7.51):

Nemlig. Du har ikke barn.

Hvorfor er det så rart? Barn som kan veien klarer fint å sitte på buss/ bane

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at barn kan ta bybanen (og buss) når de og foreldrene kjenner at de er klare for det. Min tiåring tok bybanen fra Nesttun til sentrum en uke i sommer til sommerskole - helt uproblematisk. Hadde med telefon om det skulle være noe. Har et annet barn som er mer uselvstendig, og som trengte lengre tid for å bli trygg på slike ting. Men som 12-åring (snart 13) blir han nødt til å ta bane eller buss til ungdomsskolen, så da må han kastes ut i det. Vet om andreklassinger som tar bybanen til aktiv fritidsordning et stykke unna, det har de gjort hele skoleåret uten vansker.   

Anonymkode: 34b21...7cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser daglig barn som tar t-banen alene i Oslo når jeg reiser til og fra jobben. Det er jo bare helt vanlige folk der som skal på jobb/skole.

Anonymkode: 7d244...fea

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å la ham kjøre «alene» på 2. dagen, mens du er på samme banen, men ikke sammen med ham. Ha telefonen klar som en trygghet. Da kan han øve på å være selvstendig, men med deg i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: a3461...bff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...