Gå til innhold

Dere som bor i Bergen, når kan barnet ta Bybanen til byen for å delta på aktivitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 12 år som skal delta på en aktivitet i byen flere dager på rad. Det frister å ta turen sammen med ham første dagen og deretter sende ham avgårde med Bybanen alene, men han synes imidlertid at det er en ubehagelig tanke. (Han har telefon). Når har dere andre latt barna dra alene med buss/Bybane? 

Kan legge til at vi foreldre uansett kommer til å hente.

Anonymkode: 3295f...cdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en gutt på 12 år som skal delta på en aktivitet i byen flere dager på rad. Det frister å ta turen sammen med ham første dagen og deretter sende ham avgårde med Bybanen alene, men han synes imidlertid at det er en ubehagelig tanke. (Han har telefon). Når har dere andre latt barna dra alene med buss/Bybane? 

Mine barn må ta buss til aktiviteter/venner fra de er 10 år gammel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet om mange som tar buss og bybanen alene når de går i 4.klasse. 8-9 år. 

Anonymkode: ca54b...1c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som skal begynne på ungdomsskolen nå. Han har tatt bybanen i flere år (men da mellom Sandsli og Nesttun). Han har også tatt bybanen til byen et par ganger. Så jeg tenker det er helt ok. 

Anonymkode: ce8d4...6e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det frister å ta turen sammen med ham første dagen og deretter sende ham avgårde med Bybanen alene, men han synes imidlertid at det er en ubehagelig tanke.

Kan hende er han bare redd og engatelig for det ukjente. Bli med ham den første gangen, og så revurderer dere etter det. Hvis dere har tid i forkant kan dere gjerne ta Bybanen noen ganger sammen bare for moro skyld sånn at han blir vant til det. 

Anonymkode: f26c4...cf9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ungene på 10 år her tar bybanen alene, det er jo det samme som å ta buss. Tar han ikke buss heller uten følge?

Anonymkode: 0ef6c...e77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor dere bor! Bor dere på Sandsli skjønner jeg at han ikke vil reise alene, for det tar jo tid, bor dere på Minde kan det jo være en fin øvelse for ham!

Anonymkode: 0c1b7...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungene på 10 år her tar bybanen alene, det er jo det samme som å ta buss. Tar han ikke buss heller uten følge?

Nei, han gjør ikke det. Har ikke vært et behov tidligere heller. Også er vi nok vant til å følge han ganske tett opp. Han er ikke den som selv søker selvstendighet, heller en litt utrygg gutt som er ganske avhengig av mamma/pappa. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv sammen med han først og deretter la han prøve selv. Min engstelige 12 åring turde å ta bybanen fra Flesland til byen forleden :)

Anonymkode: 4da7e...2f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan hende er han bare redd og engatelig for det ukjente. Bli med ham den første gangen, og så revurderer dere etter det. Hvis dere har tid i forkant kan dere gjerne ta Bybanen noen ganger sammen bare for moro skyld sånn at han blir vant til det. 

Anonymkode: f26c4...cf9

Ja, han er redd og engstelig for det ukjente samt at han nok er redd for at han ikke skal mestre det. Mye som virker som selvfølgeligheter for oss er ikke det for ham fordi han er så usikker. Jeg tar en tur med Bybanen sammen med ham og så tar vi det derfra. Det kan uansett være greit å begynne å modne tanken. 

HI

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv sammen med han først og deretter la han prøve selv. Min engstelige 12 åring turde å ta bybanen fra Flesland til byen forleden :)

Anonymkode: 4da7e...2f8

Så godt å høre! Var han fornøyd etterpå?

HI

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, han er redd og engstelig for det ukjente samt at han nok er redd for at han ikke skal mestre det. Mye som virker som selvfølgeligheter for oss er ikke det for ham fordi han er så usikker. Jeg tar en tur med Bybanen sammen med ham og så tar vi det derfra. Det kan uansett være greit å begynne å modne tanken. 

HI

Tenk deg den mestringsfølelsen når 12-åringen kjem heim frå byen for første gong på eiga hand! ❤️ 

Anonymkode: a3294...2dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bybanen er ikke det samme som å ta buss. Jeg har pendlet sentrum - lagunen tur retur hver dag i ett år. Etter hva jeg har observert på denne tiden ønsker jeg ikke å utsette mine barn for alt jeg har vært vitne til. 
Mine barn på 13 og 14 får ikke ta bybanen, de må busse hvis de skal til sentrum. 

Anonymkode: 9833d...b06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt annerledes å ta bybanen utenfor byn, og å ta den helt inn til sentrum. Jeg synes det omtrent er regelen heller enn unntaket at det er ekle folk på banen når man er i sentrumsområdet. Rusmisbrukere, aggressive tullinger, osv. Å ta den fra Lagunen til Sandsli er noe helt annet, mye mindre "ekle" folk i utkanten av byen. 

Så ville kanskje heller satset på bussen som en over sier, det synes jeg også er mye mer behagelig mtp klientellet. 

Anonymkode: 25b04...bdf

Gjest Luksusbia
Skrevet

Bybanen er vel like trygg som T-banen i Oslo. Det er veldig mange overbeskyttende foreldre. Om seks år er han myndig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Prøv sammen med han første dagen. Det som er ekkelt med den  bybanen er at det ikke er noen vakter der. Er en del folk som er litt ustabile som kan være litt skummel for ett barn. Må muligebs også stå mesteparten av veien da det ofte er fullt  Snakk med han pp forhånd hva han kan gjøre i enkelte situasjoner. Da føler han seg tryggere på hva han bør gjøre istedenfor å bli veldig redd. Har hatt noen episoder desverre. Og en del folk(de fleste) sier ikke noe eller gjør ikke noe for å hjelpe andre, ikke hjelpe barn heller! Så snakk med han og trygg han. Stortsett går det fint. 

Verste stedet no er Nesttun terminal. 

Det kommer til å gå helt fint. Men følg han første gangen og vis han. 

Anonymkode: 2d478...b41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt annerledes å ta bybanen utenfor byn, og å ta den helt inn til sentrum. Jeg synes det omtrent er regelen heller enn unntaket at det er ekle folk på banen når man er i sentrumsområdet. Rusmisbrukere, aggressive tullinger, osv. Å ta den fra Lagunen til Sandsli er noe helt annet, mye mindre "ekle" folk i utkanten av byen. 

Så ville kanskje heller satset på bussen som en over sier, det synes jeg også er mye mer behagelig mtp klientellet. 

Enig i at bussene føles bedre. Bybanen er det en del ekle opplevelser på! 

Anonymkode: 2d478...b41

AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (1 time siden):

Bybanen er vel like trygg som T-banen i Oslo. Det er veldig mange overbeskyttende foreldre. Om seks år er han myndig

Hvilken t-banelinje? Det er forskjell på strøkene i Oslo også. Noen steder er det mer "tvilsomt klientell" enn andre. Nå vet jeg ikke om du er kjent i Bergen, men bybanen går altså gjennom et strøk som er plaget med mye "tvilsomt klientell", og siden det er lett å snike på bybanen (lettere enn på bussen), er det mange av dem på banen. Det er støtt og stadig ekle episoder. Det er det ikke på de strekkene av banen som ikke går gjennom de tvilsomme områdene. 

Jeg har opplevd narkomane som truer folk, slåssing, overdoser, osv, på strekket Fantoft - sentrum med bybanen, og det er ikke kult for en 12-åring å havne oppi. 

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 13.33):

Hvilken t-banelinje? Det er forskjell på strøkene i Oslo også. Noen steder er det mer "tvilsomt klientell" enn andre. Nå vet jeg ikke om du er kjent i Bergen, men bybanen går altså gjennom et strøk som er plaget med mye "tvilsomt klientell", og siden det er lett å snike på bybanen (lettere enn på bussen), er det mange av dem på banen. Det er støtt og stadig ekle episoder. Det er det ikke på de strekkene av banen som ikke går gjennom de tvilsomme områdene. 

Jeg har opplevd narkomane som truer folk, slåssing, overdoser, osv, på strekket Fantoft - sentrum med bybanen, og det er ikke kult for en 12-åring å havne oppi. 

Husker det skjedde noen ganger da jeg var barn også. Pappa sa alltid at jeg bare skulle gå i en annen vogn eller gå av hvis det skjedde noe. Rusavhengige er vel først og fremst til fare for seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 22.22):

Bor i Oslo og ser så godt som aldri barn på rundt 10 år alene på buss/trikk/bane.    Mulig jeg har sett barn med innvandrerbakgrunn noen få ganger, men ingen etnisk norske.

Anonymkode: 4b579...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...