Grandidosa83 Skrevet 1. august 2022 #41 Del Skrevet 1. august 2022 Ugle123 skrev (8 timer siden): Jeg står som medlåntaker på et boliglånlån som jeg ikke klarer å betjene mer (vet at banken i verste fall vil måtte tvangsselge boligen). Faller hele ansvaret på hovedlånetaker? Hvis ikke, hva kommer til å skje videre med lånet nå som jeg ikke klarer å betale? Får ingen klare svar fra banken og har ingen kontakt med hovedlånetaker. Vennligst svar seriøst uten å lage skrekksenario. Takk! Hvorfor betaler du på lånet hvis du ikke har kontakt med hovedlåntaker? Hvis dette er et sameie kan du tvangsoppløse eierskapet dersom det et nødvendig i henhold til sameieloven. Et annet alternativ som ikke er nevnt her er at du ber om avdragsfrihet en periode. I så dall betaler du bare rentene som ofte gjør det langt mer håndterlig. Å gjøre dette mener jeg bare er hensiktsmessig dersom du faktisk har interesse å sitte med denne boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugle123 Skrevet 1. august 2022 Forfatter #42 Del Skrevet 1. august 2022 23 minutter siden, Grandidosa83 said: Hvorfor betaler du på lånet hvis du ikke har kontakt med hovedlåntaker? Hvis dette er et sameie kan du tvangsoppløse eierskapet dersom det et nødvendig i henhold til sameieloven. Et annet alternativ som ikke er nevnt her er at du ber om avdragsfrihet en periode. I så dall betaler du bare rentene som ofte gjør det langt mer håndterlig. Å gjøre dette mener jeg bare er hensiktsmessig dersom du faktisk har interesse å sitte med denne boligen. Har måttet betale fordi jeg er medlåntaker som har like mye betalingsansvar som motparten som er hovedlåntaker (lang historie; ble lurt). Har prøvd i 3 år å slippe, men uten hell. Forslag ditt kan redde meg for da betaler jeg mindre i håp om at skifteoppgjør snart er ferdig så han tar over lånet. Hvis jeg får avdragsfrihet og betaler kun renter vil 1. låneperioden forlenges? 2. Komme mer renter på lånet? 3. Avdragene bli større når de starter igjen? 4. Andre konsekvenser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 2. august 2022 #43 Del Skrevet 2. august 2022 Ugle123 skrev (5 timer siden): Har måttet betale fordi jeg er medlåntaker som har like mye betalingsansvar som motparten som er hovedlåntaker (lang historie; ble lurt). Har prøvd i 3 år å slippe, men uten hell. Forslag ditt kan redde meg for da betaler jeg mindre i håp om at skifteoppgjør snart er ferdig så han tar over lånet. Hvis jeg får avdragsfrihet og betaler kun renter vil 1. låneperioden forlenges? 2. Komme mer renter på lånet? 3. Avdragene bli større når de starter igjen? 4. Andre konsekvenser? 1. Ja (du betaler ikke ned på lånet - dekker bare rentene) 2. utgangspunktet er nei (du betaler rentene fortløpende fremdeles) 3. det må du avtale med banken, men normalt sett nei. 4. ikke meg bekjent, men du er avhengig at banken godtar dette. Kontakt dem snarest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 2. august 2022 #44 Del Skrevet 2. august 2022 Hva er det som gjør at oppgjøret tar tre år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #45 Del Skrevet 2. august 2022 Er ikke rart at skifteoppgjøret tar lang tid når eksmannen ikke har noen grunn til å bli ferdig med det, han eier jo boligen på papiret og har TS til å betjene lånet. Jeg ville sluttet å betale på lånet hvis jeg var deg TS, banken har pant i boligen og vil derfor begjære tvangssalg før de sender saken til namsmannen for lønnstrekk, så den som vil bli hardest rammet er eksen din som sitter med boligen. Regner med han kommer på banen for å bli ferdig med skifteoppgjøret lenge før tvangssalget blir gjennomført. Anonymkode: d1726...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #46 Del Skrevet 2. august 2022 Jeg var bort i en lignende situasjon, da jeg var ung og dum. Gikk inn med midler i oppussing og ble medlånetaker i en bolig, og så nektet eksen å skrive under på felleseie. Jeg snakket med en advokat som sa at jeg hadde rettigheter etter å ha vært medlånetaker, og da ble eks litt usikker. Lå inne en høy verdistigning. Fremdeles satt jeg låst. Men så snakket jeg med en dyktig kundebehandler i banken, som fikset alt for meg. Vet ikke hvordan hun kommuniserte med eksen, men hun tryllet. Anonymkode: 61ae8...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugle123 Skrevet 2. august 2022 Forfatter #47 Del Skrevet 2. august 2022 6 hours ago, Snublefot62 said: Hva er det som gjør at oppgjøret tar tre år? Totalt manglende samarbeid fra eks, han har kommet med falske dokumenter som jeg har måttet bruke tid på å motbevise og en ellers nokså komplisert sak med flere leiligheter i bilde. Måtte rettferdigheten seire til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #48 Del Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jo, vi som jobber i banken kan gå inn på kontoer og tvangstrekke fra sparemidler for å dekke det som skyldes. Anonymkode: 393b2...f5c Nei det kan dere ikke. Bare namsmann som kan begjære trekk fra konto. Og da lønn, såfremt det ikke står masse penger på konto Anonymkode: b6652...e1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 2. august 2022 #49 Del Skrevet 2. august 2022 Hei, igjen Ugle 123. Tilbake på 1990 tallet leste jeg en dom om at den som måtte flytte fra felles bolig, kunne kreve husleie, av den som disponerte boligen, etter at den separerte hadde flyttet ut. Skaff dokumentasjon for når du flyttet ut. Hvis det skulle bli tavngssalg, så legg inn krav om det du har betalt, etter at du flyttet ut - + pluss husleie + pluss forsinkelsesrente + pluss verdifirringelse på bruksgjenstander så som kjøleskap, vaksemaskin, komfyr, tørketrommel, møbler, som ansees som felleseie.. Sjekk hva husleien er for tilsvarende boliger med tilsvarende beliggenhet Jeg klarer ikke å finne dommen. Mulig en advokat klarer. Men, det har rent mye vann under broen siden den gangen dommen ble avsagt. Lovendring kan også ha skjedd. Mulig Forbrukerrådet kan hjelpe. Hvis du har tilgang til et bibliotek, i nærheten av deg så spør om de er knyttet opp mot Lovdata. Biblioteket jeg bruker kan man låne datatilgang til Lovdata 1 - en time, gratis. Man må bestille time. Hvis du har noen du kjenner, tenker venn, familie, så kan dere bestille 1 - en time etter hver andre, slik at dere da har 2 . to timer. På mitt bibliotek gir de et lynkurs i bruken. Sette opp en oversikt over det jeg har nevnt over, lag en spesifisert faktura på kravet og send det til din ex. Mulig dette skremmer ham og kan gi ham et spark bak. Ad Lovdata Jeg hadde søkt på stikkord som: felles bolig sperasjon, husleie, solidarisk lån husleie. Eller du kan kontakte bilbioteket og høre om det er gratis advokathjelp der, noen ganger i måneden. Eventuelt hør med Frivillighetssentralen. Du har også Jussbuss, tror andre ahr nevnt det og andre gratis juridiske tilbud du kan finne på nettet. I din situasjon anbefaler jeg at du forsøker å sette deg så godt som mulig inn i saken som du klarer. Og ikke gjør som mange andre gjør. Og det er å undervurdere deg selv. Du har skjønt at ett eller annet "stinker til himmels". Det viser at "kverna" fungerer. Men forhør deg også med en advokat. Husk at en advokat tar betalt pr time. Påbegynt time er full time. Mulig dette er noe endret nå. Jo mer du gjør jo billigere blir det. Hvis du har innboforsirking, på boligen du flyttet fra hør med forsikringsselskapet om du har rettshjelpsforsikring. Håper dette er noe du kan bruke. Og som mange andre har gitt uttrykk for. Lykke til, og ikke gi deg. NB! Fortsett å skriv innlegg, oppdateringer, på KG, slik at du kan få innspill. Vi er stort sett "hobbyadvokater her", men også mange skarpe folk her også, og som det heter: "selv en blind høne kan finne et korn". Med vennlig hilsen TBergh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå