Gå til innhold

Medlåntaker som ikke klarer å betjene lån

Ugle123

Anbefalte innlegg

Ugle123 skrev (10 minutter siden):

Hva mente du med 1. realisering av pantet? 2. hefter fortsatt begge låntakere overfor banken?

3. Stemmer det at dersom medlåntaker ikke klarer å betale, så må hovedlånetaker betale alt?

Et solidaransvar er at banken velger hvem de forholder seg til. Misligholdes lånet, kan de kreve at den ene betaler alt dersom han har penger. Ta det teoretiske eksempelet at du og Petter Stordalen låner penger sammen. Dersom lånet misligholdes, krever banken at Stordalen betaler siden de vet han har penger. Men solidaransvar går så langt at banken kan velge å ta inn alt fra Stordalen selv om du har penger. Det er enklest for banken. Så får Stordalen ta jobben med å kreve inn det du skylder han.

Det motsatte av solidaransvar er pro rata ansvar. Da hefter du bare for din eierbrøk. Slik er det eksempelvis i et boligsameie. Låner sameiet penger og lånet misligholdes, må banken gå på hver enkelt seksjonsleder og kreve inn deres pro ratiske andel.

Endret av Brunello
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Tvangssalg av bolig.

2. Banken vil kreve penger fra begge dersom tvangssalg ikke dekker hele lånet. Banken vil ha pengene sine og begge låntakere må betale. Banken driter i hvem som ender opp med å betale, men vil mase og sende purringer og eventuelt inkasso og lønnstrekk, hos begge, til gjelden er betalt.

3. Ja, med mindre begge velger å ta det gå til lønnstrekk. Da trekkes begge. Så får man bare håpe at den andre parten også har noe å trekke fra ellers blir alt trukket fra den som har noe å trekke.

Anonymkode: 818b6...4fc

Takk for fine svar. Virker som du er innafor dette feltet? Jobbe i bank e.l?

Har banken myndighet til å sjekke hvor mye hver part har i inntekt, ev. oppsparte midler for å kunne foreta trekk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (1 minutt siden):

Takk for fine svar. Virker som du er innafor dette feltet? Jobbe i bank e.l?

Har banken myndighet til å sjekke hvor mye hver part har i inntekt, ev. oppsparte midler for å kunne foreta trekk ?

Når det går så langt som til trekk så er det namsmannen som ordner med det. De har full tilgang til alt av eierskap og inntekter.

Nei jobber ikke med dette. Har bare gått gjennom prosessen tidligere med udugelig samboer. Endte med at jeg tok over lånet alene med tilhørende 100% eierskap i bolig, mot å betale ut hans lån. Ikke boliglån, men andre lån som hadde tatt pant i boligen og førte til tvangssalg.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Basert på hvordan du ordlegger deg, så må jeg anta at du er medlåntaker på et boliglån, hvor du ikke har noen eierinteresser, i boligen

Du opplyser ikke om hvem banken sender krav om betaling av lånet til.

Hvis det er hovedlåntaker antar jeg at du overfører penger til hovedlåntaker.

Basert på de informasjonen du oppgir, synes jeg din sak fremstår som mer enn merkelig.

Jeg vil anta at du er medlåntaker som en ekstra sikkerhet for lånet til hovedlåntaker.

I og med at du ikke bor i den boligen som du er medlåntaker på, forstår jeg ikke hvorfor du skal være med på å betale på et boliglån til en annen person, når du ikke vil ha noen personlig vinning på noen måte.

På meg ser det ut til at dette er noe du bør få en advokat til se på din sak.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Altså - banken legger jo ansvaret på de to låntakerne. Noe som betyr at dersom du ikke betaler så må hovedlånmottaker betale, for å unngå å misligholde lånet og få purring, inkasso og tvangssalg.

Men derfra til at du ikke er ansvarlig? Det er ingen logisk sammenheng. Dere har signert på at dere er solidarisk ansvarlige. Betaler du ikke din del så kan hovedlåntaker gå rettens vei og kreve deg for din andel v kostnadene, for merutgifter og slikt Dette er jus, ts. Jus er ikke bare mellom banker og kunder men mellom to private mennesker eller to bedrifter. Det er flere enn banken som kan kreve at du innfrir forpliktelsene dine.

Kan du ikke lengre betale på et lån og eier deler av en eiendom knyttet til dette lånet? Begynn prosessen med å selge din andel.

Anonymkode: 8105b...17a

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det går så langt som til trekk så er det namsmannen som ordner med det. De har full tilgang til alt av eierskap og inntekter.

Nei jobber ikke med dette. Har bare gått gjennom prosessen tidligere med udugelig samboer. Endte med at jeg tok over lånet alene med tilhørende 100% eierskap i bolig, mot å betale ut hans lån. Ikke boliglån, men andre lån som hadde tatt pant i boligen og førte til tvangssalg.

Så banken alene går ikke inn for å sjekke inntekt. sparemidler osv til partene?

Hvor lang tid tar det til namsmannen kommer i bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (Akkurat nå):

Det gjør banken før lånet blir gitt. 

Det vet jeg ikke. Jeg fikk bare varselet om tvangssalg. Hvor lang tid det tok før det gikk dit vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, TBergh said:

Hei.

Basert på hvordan du ordlegger deg, så må jeg anta at du er medlåntaker på et boliglån, hvor du ikke har noen eierinteresser, i boligen

Du opplyser ikke om hvem banken sender krav om betaling av lånet til.

Hvis det er hovedlåntaker antar jeg at du overfører penger til hovedlåntaker.

Basert på de informasjonen du oppgir, synes jeg din sak fremstår som mer enn merkelig.

Jeg vil anta at du er medlåntaker som en ekstra sikkerhet for lånet til hovedlåntaker.

I og med at du ikke bor i den boligen som du er medlåntaker på, forstår jeg ikke hvorfor du skal være med på å betale på et boliglån til en annen person, når du ikke vil ha noen personlig vinning på noen måte.

På meg ser det ut til at dette er noe du bør få en advokat til se på din sak.

Med vennlig hilsen

TBergh

Takk for at bryr deg med å sette deg godt i saken.

Har ingen eierinteresser i boligen pr.d. dato (ble medlåntaker da boligen var tiltenkt meg, men måtte trekke meg pga sykdom da ikke hadde like mye bæreevne for lånet pga sykdom). Forhåpentligvis skal eks mann/hovedlånetaker tilbakebetale det jeg har nedbetalt (skifteoppgjør), men det gjenstår å se.

Banken sende krav om betaling direkte til meg som jeg har betalt siden 2019.

Teoretisk skal jeg ikke betale boliglån for en bolig jeg hverken eier eller bor i, men pga at skifteoppgjøret (med advokat i bilde) mellom meg og tidligere eks mann har tatt enorm lang tid har jeg måttet fortsette å betale ned på dette lånet, men nå klarer ikke å betale mer.

Livredd for hva som kommer til å skje nå så spør for å være psykisk forberedt. Vil han måtte betale alt som hovedlånetaker nå selv om jeg er medlånetaker?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (38 minutter siden):

Takk for at bryr deg med å sette deg godt i saken.

Har ingen eierinteresser i boligen pr.d. dato (ble medlåntaker da boligen var tiltenkt meg, men måtte trekke meg pga sykdom da ikke hadde like mye bæreevne for lånet pga sykdom). Forhåpentligvis skal eks mann/hovedlånetaker tilbakebetale det jeg har nedbetalt (skifteoppgjør), men det gjenstår å se.

Banken sende krav om betaling direkte til meg som jeg har betalt siden 2019.

Teoretisk skal jeg ikke betale boliglån for en bolig jeg hverken eier eller bor i, men pga at skifteoppgjøret (med advokat i bilde) mellom meg og tidligere eks mann har tatt enorm lang tid har jeg måttet fortsette å betale ned på dette lånet, men nå klarer ikke å betale mer.

Livredd for hva som kommer til å skje nå så spør for å være psykisk forberedt. Vil han måtte betale alt som hovedlånetaker nå selv om jeg er medlånetaker?

Som medlånetaker er det vanlig at begge står som eiere, har du overført eierskapet til din eks uten at han har betalt deg ut?

Anonymkode: 2c736...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som medlånetaker er det vanlig at begge står som eiere, har du overført eierskapet til din eks uten at han har betalt deg ut?

Ja, dessverre. Boligen sto på meg i kjøpsbekreftelsen, jeg ble medlåntaker, så ba Obos meg om å overføre boligen til ham da jeg eide en annen Obos-bolig hvilket jeg gjorde og jeg har da siden 2019 betalt ned på hans bolig i påvente av skifteoppgjør som har tatt lang tid. Har flere ganger prøvd å slippe å betale både gjennom banken og advokat, men blir ikke hørt. Har det forferdelig tungt ;(

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (2 timer siden):

Jeg klarte ikke å finne at dersom medlåntaker ikke klarer å betale, så må hovedlånetaker betale alt. Sender du det du fant om akkurat dette?

Hva er det du ikke skjønner med at begge er like ansvarlig for lånet? Hvordan klarer du ikke å skjønne at det betyr at begge er like ansvarlige for at lånet betales, så hvis den ene slutter så må den andre betale om de ønsker å beholde lånet? Jeg klarer ikke å skjønne hvordan du ikke klarer å forstå det.

Anonymkode: 393b2...f5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (1 time siden):

Jo, vi som jobber i banken kan gå inn på kontoer og tvangstrekke fra sparemidler for å dekke det som skyldes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (46 minutter siden):

Ja, dessverre. Boligen sto på meg i kjøpsbekreftelsen, jeg ble medlåntaker, så ba Obos meg om å overføre boligen til ham da jeg eide en annen Obos-bolig hvilket jeg gjorde og jeg har da siden 2019 betalt ned på hans bolig i påvente av skifteoppgjør som har tatt lang tid. Har flere ganger prøvd å slippe å betale både gjennom banken og advokat, men blir ikke hørt. Har det forferdelig tungt ;(

Veldig leit å høre om din situasjon, virkelig. Håper det løser seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, vi som jobber i banken kan gå inn på kontoer og tvangstrekke fra sparemidler for å dekke det som skyldes.

Jobber du i bank? Kan banken tvangstrekke fra inntekt også eller er det kun namsmannen som kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Med hvilken lovhjemmel?

Anonymkode: d1726...5ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det du ikke skjønner med at begge er like ansvarlig for lånet? Hvordan klarer du ikke å skjønne at det betyr at begge er like ansvarlige for at lånet betales, så hvis den ene slutter så må den andre betale om de ønsker å beholde lånet? Jeg klarer ikke å skjønne hvordan du ikke klarer å forstå det.

Jeg fortår alt det du skrev. Jeg klarte bare ikke ista å finne de setningene i den linken du refererte til om at dersom medlåntaker ikke klarer å betale, så må hovedlånetaker betale alt. Var bare det. Ba deg om å sende meg de setningene bare.

Er vel denne du mener: 

"Det er også mulig for hovedlåntaker å ta over hele lånet alene, men det er viktig at de har økonomien til det" i link

https://tfinans.no/blogg/medlantaker-eller-kausjonist

Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (3 minutter siden):

Jeg fortår alt det du skrev. Jeg klarte bare ikke ista å finne de setningene i den linken du refererte til om at dersom medlåntaker ikke klarer å betale, så må hovedlånetaker betale alt. Var bare det. Ba deg om å sende meg de setningene bare.

Er vel denne du mener: 

"Det er også mulig for hovedlåntaker å ta over hele lånet alene, men det er viktig at de har økonomien til det" i link

Ikke sant?

Les om mislighold av lån.

Slutter du å betale (og hovedlånetaker heller ikke betaler) blir lånet misligholdt, og banken sier opp avtalen. 

Vil ikke hovedlånetaker at bolig skal gå på tvangssalg, og du ikke kan betale hele eller deler av lånet, må han betale alt selv.

Anonymkode: eeb1e...76a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ugle123 skrev (1 time siden):

Er vel denne du mener: 

Ikke sant?

Når ett lån skal overføres fra to til en lånetaker så må den som skal ha lånet "søke" om lån på nytt. Altså en ny vurdering av inntekt i fht lånebeløp. Er inntekten for lav blir det avslag og boligen må selges eller lånetaker må finne andre måter å finansiere på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugle123 skrev (7 timer siden):

Jeg står som medlåntaker på et boliglånlån som jeg ikke klarer å betjene mer (vet at banken i verste fall vil måtte tvangsselge boligen).

Faller hele ansvaret på hovedlånetaker? Hvis ikke, hva kommer til å skje videre med lånet nå som jeg ikke klarer å betale?

Får ingen klare svar fra banken og har ingen kontakt med hovedlånetaker.

Vennligst svar seriøst uten å lage skrekksenario. Takk!

Hei

Så rart at du ikke får svar fra banken. Men du bør vel kontakte hovedlånetaker og bli kjøpt ut eller dere avtaler å selge. 

Lånet må jo uansett betales. Og hvis du ikke betaler din del så blir det nok mest du som sitter med svarteper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sensi said:

Hei

Så rart at du ikke får svar fra banken. Men du bør vel kontakte hovedlånetaker og bli kjøpt ut eller dere avtaler å selge. 

Lånet må jo uansett betales. Og hvis du ikke betaler din del så blir det nok mest du som sitter med svarteper. 

Eks unngår å svare og vinner på at jeg betaler på hans lån. Har ingen eierandel i boligen. Ble lurt da var i en meget sårbar periode i mitt liv og langt nedi kjelleren.

Hvordan konkret kjøper han meg ut? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ugle123 skrev (31 minutter siden):

Eks unngår å svare og vinner på at jeg betaler på hans lån. Har ingen eierandel i boligen. Ble lurt da var i en meget sårbar periode i mitt liv og langt nedi kjelleren.

Hvordan konkret kjøper han meg ut? 

Mulig du kan sende krav via advokat evt advokaten innkaller han til møte hos seg hvor han da legger frem dokumenter og ber om å få underskrift. Siden du har en advokat allerede bør den kunne ha metoder for dette dersom det finnes lovverk å bruke. Evt bør du bytte advokat til en som det er litt bein i nesa på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...