Gå til innhold

Etter et drøyt år som veileder i NAV ga jeg opp, for et sykt system som ikke fungerer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk inn i jobben med målet om å hjelpe mennesker, da jeg har sett hvor ille mennesker behandles.

Men hele systemet svikter mennesket, et kaos uten like. Mennesker presses til de gir opp, får avslag på avslag. Alvorlig syke mennesker mister den økonomiske støtten pga de ikke er i stand til å svare på et brev fra NAV. Mennesker som har kreft, eller andre lidelser.

Jeg har sett så mye sykt, min konklusjon er: Ingen oppegående mennesker ansetter seg i NAV. Da eier man ikke empati og menneskelige evner om man holder ut der i lengden.

Dette er et system som må avvikles, så tilbake til den gamle modellen. De svakeste rammes altfor hardt nå.

Les:

Dumskapens system

Som representant for NAV-systemet plukker jeg livet ditt fra hverandre, til jeg finner en måte å trykke deg igjennom kverna på. Her er mitt vitnesbyrd, skriver Heidi Follett, vinneren av Ytrings kronikkonkurranse.

https://www.nrk.no/ytring/dumskapens-system-1.10998630

Anonymkode: 71c09...979

• Liker 5
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har møtt på flere oppegående mennesker i nav med både empati, sympati, forståelse og alt trengs som har jobbet der i flere år, og som fremdeles jobber der, så du har nok vært maks uheldig med arbeidsplassen din!

Anonymkode: c8aab...165

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har møtt på flere oppegående mennesker i nav med både empati, sympati, forståelse og alt trengs som har jobbet der i flere år, og som fremdeles jobber der, så du har nok vært maks uheldig med arbeidsplassen din!

Anonymkode: c8aab...165

Disse er et ekstremt lite antall.

(antar at du jobber der ettersom du fronter det)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en god opplevelse på NAV, og kun sympatiske veilere som backet meg opp når jeg var på bunn. Fikk også uføretrygd pga ingen utsikter til bedring. Og mine sykdommer er ikke livstruende. Kjenner ikke igjen det vi leser i media. Men at det tungvindt-JA. Kanskje gamle aetat ikke var så dumt.

Anonymkode: 6b544...fa9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en varierende opplevelse på nav. De fleste veilederne jeg hadde var håpløse, men hun ene var gull. Heldigvis var jeg også heldig med veilederen min i den tiltaksbedriften som skrev sluttrapporten min, uten henne hadde jeg ikke kommet meg gjennom tror jeg. 

Anonymkode: 24048...3c7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Som en som tidligere har vært "bruker av NAV-tjenester", har jeg et svært blandet inntrykk av NAV-ansatte, både når det gjelder de yngre og de som har vært med en stund. Ikke minst har jeg sett store forskjeller mellom NAV-kontor, der det virker som om dårlig behandling av brukere/klienter mest handler om ukulturen ved bestemte kontorer.

At det trengs en opprydding rundt omkring kan jeg være med på, men jeg er ikke enig i at "Dette er et system som må avvikles, så tilbake til den gamle modellen." Min erfaring er at den gamle modellen var langt verre enn dagens.

Anonymkode: a02fa...422

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg var kjempenervøs da min veileder sluttet i Nav siden hun var et av få mennesker på Nav som behandlet meg som et menneske. Heldigvis var hun nye også et normalt menneske, så alt i alt fikk jeg god hjelp pga. av disse to damene. Men kontakten med de som betjener luker osv. var rett og slett helt grusom, der informasjonen var veldig utilgjengelig og flere ganger feil. 

Anonymkode: 4f972...0d5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde en varierende opplevelse på nav. De fleste veilederne jeg hadde var håpløse, men hun ene var gull. Heldigvis var jeg også heldig med veilederen min i den tiltaksbedriften som skrev sluttrapporten min, uten henne hadde jeg ikke kommet meg gjennom tror jeg. 

Anonymkode: 24048...3c7

akkurat samme erfaring som deg. jeg var i nav i 17 år

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med de innen nav arbeid men innen nav attføring har jeg bare ros å gi.

Anonymkode: 6062c...0b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vært "under" NAV i godt over ti år, hvor jeg til slutt endte med en gradert uføretrygd.

Kan ikke klage på noe som helst. Alt har gått på skinner, fra utdanning som tiltak, arbeidsutprøving, jobb med lønnstilskudd.

Den jobben har jeg fremdeles, bare uten tilskudd, fast, og i 100% stilling (ingen uføretrygd lenger med andre ord).

Og alt takket være opp til flere gode personer hos NAV. Fra saksbehandler/veileder til jobbspesialist.

Husk at historiene som kommer frem er de dårlige. Fordi det er dritten folk vil høre om. Solskinnshistoriene blir sjeldent nevnt, og om de blir det, så blir de som regel plukket fra hverandre likevel. Noen har en agenda.

Anonymkode: 939b2...561

• Liker 9
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har hørt at det er 16000 ansatte, så det er nok litt av hvert.

Anonymkode: b6729...ae4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Antar at du er sur fordi du ikke mestret jobben. Alltid noen som skylder på «systemet» når de selv kommer til kort. :rolleyes:

Anonymkode: 4ceb0...628

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk inn i jobben med målet om å hjelpe mennesker, da jeg har sett hvor ille mennesker behandles.

Men hele systemet svikter mennesket, et kaos uten like. Mennesker presses til de gir opp, får avslag på avslag. Alvorlig syke mennesker mister den økonomiske støtten pga de ikke er i stand til å svare på et brev fra NAV. Mennesker som har kreft, eller andre lidelser.

Jeg har sett så mye sykt, min konklusjon er: Ingen oppegående mennesker ansetter seg i NAV. Da eier man ikke empati og menneskelige evner om man holder ut der i lengden.

Dette er et system som må avvikles, så tilbake til den gamle modellen. De svakeste rammes altfor hardt nå.

Les:

Dumskapens system

Som representant for NAV-systemet plukker jeg livet ditt fra hverandre, til jeg finner en måte å trykke deg igjennom kverna på. Her er mitt vitnesbyrd, skriver Heidi Follett, vinneren av Ytrings kronikkonkurranse.

Hva er utdannelsen din?

Anonymkode: f9000...1ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les:

Dumskapens system

Artikkelen du lenker til er snart ti år gammel. 

Ganske sikker på at du er en forsmådd  naver i forkledning som nav ansatt som prøver å diskreditere systemet siden du fikk avslag på uførestønad. 

Anonymkode: 741bf...f9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les:

Dumskapens system

Sykt system er til og med mildt sagt. Altfor diplomatisk sagt. 

Nå skal visst NAV møte folk med respekt, empati og profesjonalitet. Jøss, tok dem jo noen år siden de tydeligvis skulle begynne først med det fra høsten 2021 😂 Mange ødelagte liv i dette systemet, enten av veiledere, diverse vedtak som er helt feil eller kombinasjon av dette.

Anonymkode: c6baa...558

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Artikkelen du lenker til er snart ti år gammel. 

Anonymkode: 741bf...f9f

Artikkelen som TS linket til, er ikke mindre sant i 2021 - 2022 enn det var i 2013. Senere det samme året (høsten 2013) tok Høyre og Frp over makta, og det gikk fra ille til enda verre. Syke og fattige ble terrorisert i enda større grad. Det er en grunn til at AAP-aksjonen ble til, og ikke minst "Uføreopprøret" under de blå sin regjeringsperiode fra 2013 til 2021.

Først i fjor, nemlig for kun ett år siden, sa NAV at nå skal de vise "respekt, empati og profesjonalitet" i møte med NAV-brukere.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/9Ojblq/nav-skal-moete-folk-med-respekt-empati-og-profesjonalitet

Anonymkode: c6baa...558

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vanskelig for å tro at NAV systematisk og bevisst prøver å rive folk ned. Men at det kan føles sånn for enkelte tviler jeg ikke på, spesiellt for de som kanskje befinner seg i grenseland for om de omfattes av en ordning eller ikke.

De som jobber der er satt til å passe på verdens beste velferdssytem, det gjør de på vegne av oss alle, både de som er bidragsytere til systemet og de som er brukere av systemet. Det kan sammenlignes med en forsikring som vi alle betaler inn til, den dagen du skal ha igjen på forsikringen så må det bevises at "forsikringspengene" kan bli betalt ut rettmessig.

Og det er jo mange saker der folk raser over private forsikringsselskaper, at det ikke skulle finnes misfornøyde "forsikringstakere" i NAV som "forsikrer" hele befolkningen ville være rart. Eller sagt på en annen måte, visst alle skulle gått rundt og skrytt av NAV, så hadde jeg blitt bekymret for om mine skattepenger ble riktig forvaltet.

Regelverk av natur er ikke veldig fleksibelt, regler og lover er utformet med klare regler og definisjoner hvor det ikke er rom for empatisk og individuell vinkling. Disse reglene definerer handlingsrommet for den som er ansatt i NAV, og de er ansatt for å håndheve dette regelverket. Så jeg vil tro at de ansatte ofte får mye urettmessig kritikk for ting som er politisk bestemt, det er bare våre politikere som har myndighet til å forandre lovverket. 

Anonymkode: 03e18...a76

• Liker 4
Skrevet

Heidi Follett er ikke akkurat kjent for å være den skarpeste kniven i skuffen. Hun måtte gå fra sin jobb etter denne artikkelen, og arbeidsgiveren var ikke NAV. Ingen, verken ledere eller kollega eller andre samarbeidspartnere rundt i Norge kunne stå inne for systemet slik hun beskrev det, selv om de selvsagt påpekte utfordringer. Saken med Heidi Follet var vel heller at hun utviste en svært dårlig rolleforståelse. I tillegg ønsket hun å være veldig synlig. 

Det finnes gode og dårlige lærere, det finnes gode og dårlige advokater, det finnes gode og dårlige butikkansatte. Også finnes det en haug inni mellom der som gjør sitt aller beste for å yte sitt beste. Noen dager klarer de det og andre dager ikke så mye. Sånn er det vel også i NAV. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg liker ikke nav, og jobber heldigvis ikke i nav, men må dessverre forholde meg til nav pga sykdom og ikke har noe annet valg. Men skjønner godt hva du mener.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært under Nav i flere år, og møtt på 2 helt grusomme mennesker, et helt fantastisk menneske, men hun sluttet jo raskt, for hun orket ikke å jobbe der lenger. Resten folk som er hverken eller, men som heller ikke ser ut til å ha tid til å gjøre jobben sin.

Spesialistene syntes det var rart at jeg i det hele tatt, klarte å bo for meg selv, og ta vare på meg selv. Jobb var jo fullstendig uaktuelt. Mens Nav legen mente jeg kunne jobbe 100%. Og siden jeg både hadde en bachelorgrad, og jobbet i mange år. Så maste Nav i årevis, om at jeg måtte jobbe, for det ville jo være lett for meg å få jobb. Jeg skulle jo svært gjerne ha jobbet, jeg elsket jobben min. Men er man for syk, så får man ikke til å jobbe. Jeg er fysisk syk, og sykdommene får man målt med blodprøver, da og alvorlighetsgraden. Og jeg har det i verste grad. Men Nav tvang meg til psykolog, for de mente at bare jeg gikk til psykolog, så ville jeg bli frisk. Fastlegen min, spesialistene og psykologen min var skikkelig oppgitt over NAV, og alt de utsatte meg for. Jeg måtte og gjennom 4 arbeidsavklaringer på 2 år. Og jeg klarte jo ingen av de. På den siste så jobbet jeg 30 min, 2 ganger i uken. Og hvor de som jobbet der, så hvor mye dårligere jeg ble i løpet av de 30 min. Etter det så fikk jeg utrolig nok søke om uføretrygd.

Anonymkode: 843d8...c9c

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...