Gå til innhold

Lære voksen hund å gå i bånd uten å dra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den enkleste metoden å lære en voksen hund til å gå i bånd uten å dra?

Anonymkode: 6dba1...f44

AnonymBruker
Skrevet

Hunder gjør alltid det som lønner seg for dem.

Så derfor må vi spørre oss; hvorfor drar hunden? Jo, den drar fordi den vil gå fremover, eller gå i DEN retningen. Og den merker at den faktisk kommer seg i den ønskede retningen hvis den drar i båndet, så ja, da lønner det seg å trekke.

Da må du sørge for at det IKKE LØNNER SEG. Aldri. Stans opp og stå bom stille når hunden trekker i båndet. Først når båndet blir slakt og hunden står rett ved deg, begynner du å gå igjen, og så belønner du kjapt (mens hunden går ved siden av deg, før den begynner å trekke på nytt!) med en godbit og sier kommandoordet for å gå pent (du velger den kommandoen du vil, noen velger "på plass" og andre "gå pent" eller "fot!"

Dette må du nok gjenta noen ganger for at hunden skal skjønne tegningen, siden den er voksen og i årevis har lært seg at det lønner seg å dra i båndet. Men så fort den skjønner de nye spillereglene og at den kommer seg dit den vil ved å gå med slakt bånd, så vil den lystre og gå pent.

Jeg har lært to hunder å gå i pent med denne metoden. Det ble MYE stopping og starting i begynnelsen, men de skjønte det utrolig fort. Dette var som valper, da. Ikke voksne hunder som skulle lære å gå pent første gangen. Det kan være litt forskjell pga tidligere innlærte uvaner, som sagt.

Anonymkode: b0a4a...96a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for tips.

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har tips? 😊

Skrevet

Få til et godt samarbeid først. Turer i skogen, mental trening og andre ting som får hundens fokus rettet mot deg. Når samarbeid og tillit er opparbeidet, kan du begynne å stille krav til hunden.

Jeg bruker nei (som betyr slutt med det du gjør) og rykk nok i båndet slik at hunden kommer ut av rytme, noe som er ubehagelig for hunden. Samtidig retter hunden mer fokus på meg, for å finne ut hva det er jeg ønsker av den. Jeg forventer at hunden skal gå pent, så jeg roser ikke når den ikke drar. Gjør jeg det, øker bare farten og trekkingen starter igjen. Med å gå pent i bånd, mener jeg at hunden kan ligge både foran og ved siden av meg, mens den får muligheten til å "lese avisen" under turen.

Å gå pent, betyr ikke å måtte gå fot og kikke på meg. Det trener jeg separat på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (7 timer siden):

Få til et godt samarbeid først. Turer i skogen, mental trening og andre ting som får hundens fokus rettet mot deg. Når samarbeid og tillit er opparbeidet, kan du begynne å stille krav til hunden.

Jeg bruker nei (som betyr slutt med det du gjør) og rykk nok i båndet slik at hunden kommer ut av rytme, noe som er ubehagelig for hunden. Samtidig retter hunden mer fokus på meg, for å finne ut hva det er jeg ønsker av den. Jeg forventer at hunden skal gå pent, så jeg roser ikke når den ikke drar. Gjør jeg det, øker bare farten og trekkingen starter igjen. Med å gå pent i bånd, mener jeg at hunden kan ligge både foran og ved siden av meg, mens den får muligheten til å "lese avisen" under turen.

Å gå pent, betyr ikke å måtte gå fot og kikke på meg. Det trener jeg separat på. 

Så du tenker jeg burde vente med å trene på å gå fint i bånd til vi har gjort andre ting først? Så vidt jeg har skjønt deg så sier du bare nei til det den ikke skal gjøre og roser ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med at hunden min dro i båndet på tur, og det var fryktelig tungt og ugreit å ha det sånn😞 Jeg forsøkte å venne han av med det, men d var stekt umulig å få han til å forstå. Jeg kjøpte en anti-dra-sele til han (som han shäferen på «Fra bølle til bestevenn), og det høres utrolig ut, men fra den dag har både han og jeg gått masse på tur og kost oss på en måte jeg ikke trodde var mulig! Han drar overhode IKKE! 

Anonymkode: 7f204...166

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tenker jeg burde vente med å trene på å gå fint i bånd til vi har gjort andre ting først? Så vidt jeg har skjønt deg så sier du bare nei til det den ikke skal gjøre og roser ikke?

Jeg ville ventet med å trene på å gå pent i bånd til du har bygget opp en god relasjon til hunden. Da blir samarbeidet bedre og hunden har lært deg å kjenne. 

Jeg sier nei. Så sant hunden har lært hva nei betyr. Stopp, slutt eller annet du ønsker skal bety "stopp med det du driver med", kan du bruke. 

Jeg roser ikke kravet til å gå pent. Belønningen her er at hunden får frihet til å gå "fritt" og snuse. Dersom man roser, høynes aktiviteten i hunden og den vil øke tempoet/trekningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig ikke en "enkel" måte å lære en hund å gå fint i bånd, da man helst bør kombinere et par ting + det tar tid. 

1. Samarbeid. Dette er noe man jobber med 24/7 i alt man gjør med hunden- fra å trene triks for gøy hjemme, til lek, søk, motbetinging og alt imellom. Hunden må lære at det er gøy og verdifullt å ikke bare være rundt deg, men jobbe med deg. Du må gjøre seg verdifull i hundens øyne.

2. Stressredusering. Jo høyere stress, jo høyere sjanse for at hunden vil slite med å ikke trekke på tur. Ro-trening bør være en stor del av treningsprogrammet. I tillegg bør hunden generel få nok med mental aktivisering. Da senker man stresset. Før hver tur, så bør man også lære hunden at den skal være rolig FØR man går ut døren. Man skal altså ikke hype den opp ved å si "Skal vi gå ut på tur??". Man skal ikke sette båndet på hunden mens den er gira. Man skal ikke åpne døren mens hunden er gira. Om hunden girer seg opp når man henter frem båndet, så skal man legge båndet tilbake og vente. Om hunden girer seg opp når man åpner døren, så skal man lukke døren. Den skal være rolig gjennom alle disse stegene. Etterhvert vil den forstå at den må være rolig for å komme ut. 

3. Sladretrening/kindereggtrening. Hunden må lære seg å ta frivillig kontakt med deg gjennom turen. Du kan Google disse treningsmetodene.

4. Krav og konsekvenser. En hund lærer seg at det lønner seg å trekke om den får beveget seg fremover om den trekker. Man må derfor lære hunden at det ikke lønner seg å trekke. Jeg foretrekker "let's go" metoden. Når båndet strammer litt, så sier jeg "let's go" og går I motsatt retning. Hunden følger etter, og da snur jeg tilbake. Den får ros og godbiter når den går fint. Hunden har lov til å bevege seg rundt meg som jeg ønsker, snuse i bakken osv. Trekking er derimot ikke lov. 

Anonymkode: a0bc5...644

Skrevet

Skriver det samme her som jeg skrev i en tilsvarende tråd nå nylig om dette:

Jeg ser ikke på det å gå pent i bånd som en lydighetsøvelse, men som stressregulering. Det er ganske unaturlig for en hund å gå slik da de helst vil vimse frem og tilbake der luktene er, samt at mange hunder (også de små) har et naturlig ganglang som ofte er raskere enn vår. 

For hunder som trekker mye jevnlig så handler det som regel om høyt stressnivå. Uten at du har skrevet så mye detaljer om bjeffingen, så ser jeg ikke bort fra at den kan være et symptom på det samme. Jeg ville derfor jobbet med den underliggende årsaken til draingen. 

Det å gå pent i bånd handler rett og slett om at hunden skal være så avslappet at den av seg selv går i slak line. Det forutsetter et par ting: At den har fått utløp for fysisk og mental overskuddsenergi, at den er trygg i miljøet, at den har lang nok line til at den har rom til å bevege seg - og at den er såpass avslappet at den klarer å gå rolig.

Jeg ville startet med frivillig kontakttrening før dere går ut døren og starter turen. Lær hunden å ta kontakt med dere. Ikke si navnet eller tilkall oppmerksomhet på noen måte, bare gi den en godbit og ta så hendene på ryggen og vent. Når hun ser på dere for å få en til, si kort "bra!", tell 1-2 og så gi en godbit. Gjenta denne treningen flere ganger daglig til hunden skjønner hva det går i, og til hun kan holde kontakten 3-4 sekunder inne.

Da kan dere begynne å trene det ved ytterdøren. Først på innsiden og så på utsiden. Stopp flere ganger og tren dette. Kombiner det gjerne med flere runder godbitsøk ute (kast godbiter på gress/i grøft som hunden må bruke nesen for å finne. Start i det små og øk gradvis tid til hunden kan søke i minst ti minutter).

Frivillig kontakttrening med innlært belønningslyd (at hunden vet at "bra" betyr at det kommer godbit) hvor hunden holder kontakten noen sekunder kan redusere hundens stressnivå. Godbitsøk er antagelig enda mer effektivt til det, og enklere. Men det krever at dere gjør det en stund, som sagt minst ti minutter, flere ganger på turen.

Ved å trene frivillig kontakt på tur så er sjansen stor for at hunden etterhvert begynner å snu seg og se på dere på tur. Belønn det! "Bra!" i det hunden snur hodet og godbit, også går dere videre. I begynnelsen belønn hver gang. Når hunden har skjønt det og snur seg så ofte at det nærmest blir masing, så begynner dere å trappe ned hvor ofte dere belønner. Finn en balansegang slik at hunden jevnlig "melder inn" og tar kontakt (hunden kan ikke dra og snu seg mot dere samtidig), men ikke så mye at det blir masete.

Dette vil jo da bare være verktøy i en periode til hunden begynner å få roligere forventninger til tur og får redusert stressnivået generelt ute. Men bruk godbitsøk/kontakttrening/belønn for kontakt ved behov. 

Merk at hunden må være trygg i miljøet for at man kan forvente at den klarer å slappe av. Hvis stressnivået er høyt fordi den synes miljø/passerende folk el.lign er skummelt, så må det jobbes med først. Det er også vanlig at unghunder drar mer og stresser mer enn voksne hunder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 22.15):

Det er egentlig ikke en "enkel" måte å lære en hund å gå fint i bånd, da man helst bør kombinere et par ting + det tar tid. 

1. Samarbeid. Dette er noe man jobber med 24/7 i alt man gjør med hunden- fra å trene triks for gøy hjemme, til lek, søk, motbetinging og alt imellom. Hunden må lære at det er gøy og verdifullt å ikke bare være rundt deg, men jobbe med deg. Du må gjøre seg verdifull i hundens øyne.

2. Stressredusering. Jo høyere stress, jo høyere sjanse for at hunden vil slite med å ikke trekke på tur. Ro-trening bør være en stor del av treningsprogrammet. I tillegg bør hunden generel få nok med mental aktivisering. Da senker man stresset. Før hver tur, så bør man også lære hunden at den skal være rolig FØR man går ut døren. Man skal altså ikke hype den opp ved å si "Skal vi gå ut på tur??". Man skal ikke sette båndet på hunden mens den er gira. Man skal ikke åpne døren mens hunden er gira. Om hunden girer seg opp når man henter frem båndet, så skal man legge båndet tilbake og vente. Om hunden girer seg opp når man åpner døren, så skal man lukke døren. Den skal være rolig gjennom alle disse stegene. Etterhvert vil den forstå at den må være rolig for å komme ut. 

3. Sladretrening/kindereggtrening. Hunden må lære seg å ta frivillig kontakt med deg gjennom turen. Du kan Google disse treningsmetodene.

4. Krav og konsekvenser. En hund lærer seg at det lønner seg å trekke om den får beveget seg fremover om den trekker. Man må derfor lære hunden at det ikke lønner seg å trekke. Jeg foretrekker "let's go" metoden. Når båndet strammer litt, så sier jeg "let's go" og går I motsatt retning. Hunden følger etter, og da snur jeg tilbake. Den får ros og godbiter når den går fint. Hunden har lov til å bevege seg rundt meg som jeg ønsker, snuse i bakken osv. Trekking er derimot ikke lov. 

Anonymkode: a0bc5...644

Gjorde det samme med min som trakk. Fungerte etter kort tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...