Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 Populært innlegg #1 Skrevet 1. august 2022 Vi har besøk av et vennepar. De mener at barna våre er «kuet», fordi de hører på oss og gjør som vi sier. Jeg mener dette er et resultat av godt samarbeid og tydelige beskjeder. Mens de overlater ekstremt mye til barna og forstår ikke at de forvirrer barna med alt for mange valg. Dette ser jeg hos så utrolig mange foreldre nå; de spør hva 1,5-åringen vil ha å spise av babymaten på glass på butikken, 5-åringen får spørsmål av forelderen «hva vil du ha til middag i dag?» på butikken osv. Eks: Det regner. De sier til sin 2-åring: «vil du ha på deg støvler? Ikke? Det er veldig gjørmete ute». Vi sier til våre barn «du skal ha på deg støvler når du går ut, det er regn». Kveldsmat. De sier til sin 4-åring: «hva vil du ha å spise? Vil du ha banan? Vil du ha grøt? Vil du ha eple? Vil du ha blablabla» Vi sier «nå er det kveldsmat. Du får to skiver og frukt. Du får velge hvilket pålegg du vil ha». Vi bader. 2-åringen har bløt shorts og t-skjorte. De sier «vil du ha ny t-skjorte og shorts? Du er jo helt bløt. Jammen du er jo helt bløt». vi sier: «nå må du komme og bytte klær, du er bløt og blir kald». Vi skal ut. De sier: «vil dere komme nå, vi skal dra!» «hvorfor hører dere ikke etter, kan dere komme ned nå??» Vi sier: «Nå reiser vi, nå setter jeg på klokka og når alarmen ringer må dere komme ned før den slutter å ringe». Jeg forstår ikke hvorfor så mange foreldre er så forsiktige og redd for å ta styring når det er det beste for barna? Hører dette overalt, helt urimelige spørsmål til små barn! Anonymkode: 0ecdf...e5c 45 5 19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Det høres fint ut det der, men hva gjør du når barna sier nei? Anonymkode: 4b576...835 19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Vi kjører samme oppdragelse som dere og har to veldige trygge, rolige og snille barn som har respekt for både oss, andre og seg selv. Idag er de blitt ungdommer. De vi kjenner som har kjørt samme opplegg som vennene deres, har fått viltre barn/ungdommer som ikke hører etter. Neppe tilfeldig. Anonymkode: a03a4...d01 18 11
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det høres fint ut det der, men hva gjør du når barna sier nei? Anonymkode: 4b576...835 Ikke meg du siterte, men sier barna våre nei, blir de tvunget til det. Det er ikke noe jammen hos oss. Anonymkode: b608f...1c7 25 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Det sies at barn klarer å håndtere valg når det er like mange valg som de er antall år feks en to-åring kan velge mellom to ting. Dessuten skal ikke barn ha mulighet å velge bort ting som de egentlig ikke kan, feks bruk av jakke når det er kaldt ute. Synes det høres ut som dere gjør det helt riktig. Anonymkode: 484ea...5c7 9 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Vi gjør også sånn, hvis de skal ha valg, får de velge f.eks vann eller melk til frokost, ost eller leverpostei osv. klær bestemmer vi, sko bestemmer vi, jakke bestemmer vi. Barnet har ingen forutsetninger for å skjønne hvilke konsekvenser det blir av å gå ut i regn uten regnjakke og støvler. Anonymkode: 32d9f...2b4 14 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Ikke alle foreldre ønsker å kjøre nazi-oppdragelse. Anonymkode: 605e8...231 7
Nooni Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Jeg heier på dere. Og for å svare på overskriften: Fordi disse foreldrene ønsker å bli likt hele tiden. De ønsker ikke at barna skal bli sinna på dem - er man der er man neppe en god og konsekvent omsorgsperson. 12 3 13
Tomas77 Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Det er jo mulig med en mellomting. Å gi barnet mulighet til å velge ting som å ha kalde og våte klær er jo bare tull, men andre ting kan de jo fint velge selv. Man trenger jo ikke være enten nazi eller totalt hippie. 12
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Du tror alle foreldre er slik basert på en familie som er på besøk? Og - jeg vokste også opp med; du får en skive! Jeg likte ikke brød, jeg liker ikke brød. Og endte opp som en temmelig undervektig tenåring som droppet alle måltider unntatt litt middag. La nå barna lære seg å ta egne valg der valgene ikke påvirker verken deg eller dem. Våte klær skal selvfølgelig av, her tror jeg du overdriver... Anonymkode: 2764e...ffb 18
PITTY Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Det artigste er å høre på foreldre som har sin teoretiske pedagogiske fasit overfor andre, men som de selv ikke er i nærheten av å gjennomføre sjøl. Ikke forsøke engang. 6 1
Mrs Robinson Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det høres fint ut det der, men hva gjør du når barna sier nei? Anonymkode: 4b576...835 Man gjennomfører beskjeden barna har fått likevel? Det store spørsmålet er: hva gjør dilleforeldrene når barna sier nei? Barna har jo fått spørsmål om hva de vil, når det egentlig ikke er et reelt valg. 14 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 Mrs Robinson skrev (3 minutter siden): Man gjennomfører beskjeden barna har fått likevel? Det store spørsmålet er: hva gjør dilleforeldrene når barna sier nei? Barna har jo fått spørsmål om hva de vil, når det egentlig ikke er et reelt valg. Vil du ha de gule eller de blå skoa? "Vil ikke ha sko!!!". "ok, da blir det blått i dag" (nekter) -> levert i sokkelessen i barnehagen. Vil du ha grøt, skive eller yoghurt til kvelds? "Pizza!!!" "ok, da lager jeg grøt". "Du vil ikke spise? Neivel, da legger vi oss." Svaret dagen etter på er de blå skoa. Og Yoghurt. Valg barnet har fått ta selv, innenfor rammene foreldrene gir. Anonymkode: 2764e...ffb 7 2
Mrs Robinson Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det regner. De sier til sin 2-åring: «vil du ha på deg støvler? Ikke? Det er veldig gjørmete ute». AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil du ha de gule eller de blå skoa? "Vil ikke ha sko!!!". "ok, da blir det blått i dag" (nekter) -> levert i sokkelessen i barnehagen. Vil du ha grøt, skive eller yoghurt til kvelds? "Pizza!!!" "ok, da lager jeg grøt". "Du vil ikke spise? Neivel, da legger vi oss." Svaret dagen etter på er de blå skoa. Og Yoghurt. Valg barnet har fått ta selv, innenfor rammene foreldrene gir. Anonymkode: 2764e...ffb Det er ikke denne type spørsmål som blir presentert i HI. Dillepappa spør: vil du ha på støvler? Barnet sier nei. Hva gjør man? Barnet har ikke fått et reelt valg. 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 Mrs Robinson skrev (1 minutt siden): Det er ikke denne type spørsmål som blir presentert i HI. Dillepappa spør: vil du ha på støvler? Barnet sier nei. Hva gjør man? Barnet har ikke fått et reelt valg. Støvlene er et godt eksempel. Barnet får selv reflektere over hvorfor det er nødvendig med støvler i dag. Og med det forståelse for hvordan ting henger sammen. Om barnet sier nei er det to alternativ. Det får bli igjen inne, da været krever at man har støvler på seg. Det får prøve seg ute uten støvler, noe som garantert vil medføre ubehag veldig raskt. Læring, og forståelse for "hvorfor". Ikke bare foreldre som forteller "hva" Anonymkode: 2764e...ffb 10 1
Mrs Robinson Skrevet 1. august 2022 #16 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Støvlene er et godt eksempel. Barnet får selv reflektere over hvorfor det er nødvendig med støvler i dag. Og med det forståelse for hvordan ting henger sammen. Om barnet sier nei er det to alternativ. Det får bli igjen inne, da været krever at man har støvler på seg. Det får prøve seg ute uten støvler, noe som garantert vil medføre ubehag veldig raskt. Læring, og forståelse for "hvorfor". Ikke bare foreldre som forteller "hva" Anonymkode: 2764e...ffb Jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg er veldig positivt til læring i alt man foretar seg, og i mitt hode er det helt naturlig å si "i dag må vi ha på støvler, fordi det er regn og vått ute". MEN det er fortsatt ikke dette som presenteres i HI. Og gjennom flere år som pedagog har jeg sett nok av foreldre som i HI, og det er en klar tendens at disse dilleforeldrene skaper enten 1.usikre barn, fordi de er aldri sikre på hva som er reelle valg eller ei, eller 2. Barn som kverulerer og argumenterer på alt. Fordi det er dette de er vant med hjemmefra. 14 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #17 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har besøk av et vennepar. De mener at barna våre er «kuet», fordi de hører på oss og gjør som vi sier. Jeg mener dette er et resultat av godt samarbeid og tydelige beskjeder. Mens de overlater ekstremt mye til barna og forstår ikke at de forvirrer barna med alt for mange valg. Dette ser jeg hos så utrolig mange foreldre nå; de spør hva 1,5-åringen vil ha å spise av babymaten på glass på butikken, 5-åringen får spørsmål av forelderen «hva vil du ha til middag i dag?» på butikken osv. Eks: Det regner. De sier til sin 2-åring: «vil du ha på deg støvler? Ikke? Det er veldig gjørmete ute». Vi sier til våre barn «du skal ha på deg støvler når du går ut, det er regn». Kveldsmat. De sier til sin 4-åring: «hva vil du ha å spise? Vil du ha banan? Vil du ha grøt? Vil du ha eple? Vil du ha blablabla» Vi sier «nå er det kveldsmat. Du får to skiver og frukt. Du får velge hvilket pålegg du vil ha». Vi bader. 2-åringen har bløt shorts og t-skjorte. De sier «vil du ha ny t-skjorte og shorts? Du er jo helt bløt. Jammen du er jo helt bløt». vi sier: «nå må du komme og bytte klær, du er bløt og blir kald». Vi skal ut. De sier: «vil dere komme nå, vi skal dra!» «hvorfor hører dere ikke etter, kan dere komme ned nå??» Vi sier: «Nå reiser vi, nå setter jeg på klokka og når alarmen ringer må dere komme ned før den slutter å ringe». Jeg forstår ikke hvorfor så mange foreldre er så forsiktige og redd for å ta styring når det er det beste for barna? Hører dette overalt, helt urimelige spørsmål til små barn! Anonymkode: 0ecdf...e5c Så fint for dere at dere er perfekte foreldre da 🙄 Anonymkode: f9b9f...c0c 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #18 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres fint ut det der, men hva gjør du når barna sier nei? Anonymkode: 4b576...835 Det stilles ikke som et spørsmål. Om de sier nei finner jeg andre måter å få de med på. Gjør det til en lek. Eller sier at de må. De har ikke alltid et valg. Anonymkode: 0ecdf...e5c 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #19 Skrevet 1. august 2022 Det er nok mange foreldre (og andre) som tror at de formulerer seg "snilt" når de sier "vil du? " mens de egentlig mener "Nå MÅ du". Men som flere tror jeg på at barn er mer direkte og ordrette i sin tolkning av ting. Så når de får spørsmålet "Vil du?" så oppfatter de det som om at de har et reelt valg, og tar dette valget. Jeg har møtt denne på skolen. Vi hadde en lærer som sa "Vil du?" på mellomtrinnet. Han ble skikkelig satt ut da jeg svarte "Nei!" Han var nok ikke engang bevisst på at han hadde formulert dette som et spørsmål som kunne besvares. Det var jo egentlig en bagatell, men som barn føler man ofte man har lite makt, og griper all den makt man kan få. Jeg sto derfor steilt på min rett til å "Ikke ville", siden jeg hadde fått valget. Det samme er jo med "tomme trusler". Det å stå utenfor en fornøyelsespark, med forhåndskjøpte billetter og 4 barn, når lille Frans slår seg vrang og ikke vil ta på seg genser. Å true med "Hvis du ikke tar på deg genseren, så går vi ikke inn i parken, da bare reiser vi hjem" er jo relativt umulig å gjennomføre. Ikke bare er det et økonomisk tap, men det straffer de 3 andre barna for Frans sin oppførsel. Nå er det mange foreldre som er bevisst dette også. Men det er også nok av de TS beskriver, som forsøker å være mer venner enn foreldre. Anonymkode: 70255...b85 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 Mrs Robinson skrev (26 minutter siden): Det er ikke denne type spørsmål som blir presentert i HI. Dillepappa spør: vil du ha på støvler? Barnet sier nei. Hva gjør man? Barnet har ikke fått et reelt valg. Nå er nok jeg mer lik TS enn dillepappa. Så hos meg hadde det vært "i dag må vi ha på støvler". Og om barnet da sier "Nei"... Da gjør man det hele til en lek, og så får man barnet til å ville likevel. F.eks. Nei, hvis ikke du vil ha støvlene, så tar jeg støvlene dine. Eller kanskje Bamse vil ha dem, så bli ikke han våt på bena? Tror du jeg kan ha støvlene dine på hodet? Eller på henda? Hvordan tok man egentlig på støvler igjen? Jeg husker ikke, kan du vise meg.... I 9 av 10 tilfeller fikk slike tullete runder barna til å glemme at de hadde protestert, og ende med å vise meg hvordan støvlene skulle tas på, ved å ta dem på seg. Det 1 av 10 tilfellet, så ble det gjerne tvang. For det var ikke gitt et valg. Anonymkode: 70255...b85 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå