Gå til innhold

Fra AMH på 0,3 til barn i magen ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ville bare dele min erfaring, slik at andre i samme situasjon kan få litt håp ❤️

Jeg er 35 år. For ett år siden gikk jeg til privat gynekolog for å sjekke om alt var i orden, da vi hadde prøvd uten hell i 6 måneder. Dette var 2 år etter jeg sluttet på p-piller - det gikk over ett år før jeg fikk mensen i det hele tatt, og hadde hatt ustabil syklus siden.

Gynekologen fant kun 2 follikler, og synes det var litt lite. Jeg hadde på grensen til lavt stoffskifte og lavt østrogen, så jeg ble satt på lav dose Levaxin.

En kontroll et par måneder senere viste også 2 follikler og hun tok blodprøve. Den viste FSH på 13 og AMH på 0,3. Hun sa at jeg hadde lav eggreserve og henviste meg til IVF (prøverør).

I vår hadde jeg ett forsøk privat (Hausken) hvor de fikk ut 4 egg, og alle ble befruktet, men ingen utviklet seg til blastocyst. Forsøket ble avbrutt.

Jeg fikk time hos offentlig IVF, der ble AMH målt til 1. Jeg begynte på medisiner (nedregulering med Synarela), men rett før jeg begynte med sprøytene tok jeg en test pga magesmerter og den var positiv ❤️ Vi hadde vært på ferie i Spania, og jeg hadde eggløsning siste dagen. Kanskje ekstra D-vitamin fra solen hjalp?

I dag er jeg 12 uker og fikk se en perfekt liten krabat på ultralyd 😍

De siste månedene spiste jeg mest mulig økologisk og sunt, jeg tok tilskudd av Omega 3, 400 mg Q10 per dag, Folat, E-vitamin og L-Arginin for bedre blodsirkulasjon.

Siste natta på eggløsningsdagen brukte jeg Conceive plus. Jeg vet ikke om disse tingene hjalp, men man vet aldri 🤷‍♀️

Så ikke mist håpet selv om du har lav AMH ❤️

Anonymkode: ef929...4cb

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Takk for at du deler 💕 nettopp fått vite at jeg har amh i underkant av 3. 33 år. Begynner på letrozopol (mulig feilstavet) neste syklus og søknad via gynekolog er sendt for ivf. Kjempenervøs og deppet for hele situasjonen da jeg ikke trodde vi noensinne kom til å få en slik beskjed, så godt å høre at det har ordnet seg for andre 💕💕💕

Anonymkode: 06dd2...926

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for at du deler! Det syns jeg er veldig fint. Jeg kan også dele at jeg hadde også (plutselig) lav AMH og det var «lite håp», men jeg er gravid på første IVF-forsøk i uke 30 nå :hjerte: I ettertid har jeg snakket med et par spesialister, og de har sagt at AMH er ikke en fasit, man kan bli gravid til tross for lave verdier. Det skal ikke være grunn til og la være og prøve. Man trenger bare det ene gullegget :) 

Anonymkode: 6be4b...30f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer så mye ❤️ Jeg blir helt rørt av å lese innlegget ditt. 

Jeg har også blitt gravid uten hjelp som 35-åring med lav eggreserve. For oss kom det først et barn ved hjelp av IVF året før dette svangerskapet, etter flere års prøving, og flere IVF forsøk som ga få og dårlige egg. Og så, rundt barnets ettårsdag, hadde jeg plagsomme menssmerter, men mensen kom ikke. Jeg tok en test mest for morro skyld, og holdt på falle av do da den var positiv. 

Jeg spiste også så sunt jeg kunne, og av det du nevner, brukte jeg folat, q10 og omega3 før begge svangerskap. Det er umulig å si om det bidro. Man kan ende opp med å bruke veldig mye penger på tilskudd som ikke har noen påvirkning, men å spise sunt er jo bra for alle uansett.

Anonymkode: f0b9e...a3d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville bare dele min erfaring, slik at andre i samme situasjon kan få litt håp ❤️

Jeg er 35 år. For ett år siden gikk jeg til privat gynekolog for å sjekke om alt var i orden, da vi hadde prøvd uten hell i 6 måneder. Dette var 2 år etter jeg sluttet på p-piller - det gikk over ett år før jeg fikk mensen i det hele tatt, og hadde hatt ustabil syklus siden.

Gynekologen fant kun 2 follikler, og synes det var litt lite. Jeg hadde på grensen til lavt stoffskifte og lavt østrogen, så jeg ble satt på lav dose Levaxin.

En kontroll et par måneder senere viste også 2 follikler og hun tok blodprøve. Den viste FSH på 13 og AMH på 0,3. Hun sa at jeg hadde lav eggreserve og henviste meg til IVF (prøverør).

I vår hadde jeg ett forsøk privat (Hausken) hvor de fikk ut 4 egg, og alle ble befruktet, men ingen utviklet seg til blastocyst. Forsøket ble avbrutt.

Jeg fikk time hos offentlig IVF, der ble AMH målt til 1. Jeg begynte på medisiner (nedregulering med Synarela), men rett før jeg begynte med sprøytene tok jeg en test pga magesmerter og den var positiv ❤️ Vi hadde vært på ferie i Spania, og jeg hadde eggløsning siste dagen. Kanskje ekstra D-vitamin fra solen hjalp?

I dag er jeg 12 uker og fikk se en perfekt liten krabat på ultralyd 😍

De siste månedene spiste jeg mest mulig økologisk og sunt, jeg tok tilskudd av Omega 3, 400 mg Q10 per dag, Folat, E-vitamin og L-Arginin for bedre blodsirkulasjon.

Siste natta på eggløsningsdagen brukte jeg Conceive plus. Jeg vet ikke om disse tingene hjalp, men man vet aldri 🤷‍♀️

Så ikke mist håpet selv om du har lav AMH ❤️

Anonymkode: ef929...4cb

Jeg ble også gravid etter to års prøving etter å bl.a ha brukt q10 , nac og den consieve plus glidemiddelet. Er bra sikker på dette var grunnen :) gratulerer!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...