Gå til innhold

Unge som har skadet seg ordentlig, og foreldrene lar barney bestemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En unge som virkelig har slått seg, har åpenbart store skader og trenger hjelp. Men foreldrene bare «hun vil ikke at noen titter inn i munnen hennes», så vi får ikke gjort noe. Ungen sitter med blod i hele ansiktet og har mistet tenner. 

Hva gjør dere foreldre i sånne situasjoner? Her er det foreldre som lar ungen styre ALT

Anonymkode: dda1f...81c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ethvert oppegående menneske hadde selvsagt tatt med barnet til lege om det var behov for det.

Altså om tenner har løsnet så må ungen til tannlege å få det sjekket...

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnet må få sjekket tennene for å eventuelt forhindre skader i fremtiden. Det er ikke noe barnet kan velge. 

Er det omgivelsene som er skumle, kan man ta seg tid til å se på en film om tannlege, la bamse teste ut først etc.

Men tennene skal sjekkes. Om barnet så må bedøves ned. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg ringt 113. 

Anonymkode: 2e9d2...1b0

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fortalt foreldrene at de hadde fem minutter på seg før du ringte den lokale barnevernvakten.

Anonymkode: fb5cb...0d7

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst må barnet ha medisinsk hjelp. Så tar etatene det derifra. Si til foreldrene at enten så ringer de tannlege selv ellers ringer du 113.

Anonymkode: 99722...926

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de ikke har råd til tannlege?

Anonymkode: a507e...4cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje de ikke har råd til tannlege?

Det er gratis for barn.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken skade eller hvordan dette skjedde, men dersom barnet har slått hodet sitt og det er fare for hjernerystelse, nakkeskader og lignende ringer du 113. Hjelper ikke å ringe legevakten da barnet stakkars er prisgitt at foreldrene leverer det der.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En unge som virkelig har slått seg, har åpenbart store skader og trenger hjelp. Men foreldrene bare «hun vil ikke at noen titter inn i munnen hennes», så vi får ikke gjort noe. Ungen sitter med blod i hele ansiktet og har mistet tenner. 

Hva gjør dere foreldre i sånne situasjoner? Her er det foreldre som lar ungen styre ALT

Tannlegevakten/legevakten/lege selvsagt!!!!

Anonymkode: 48f52...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er gratis for barn.

Akutthjelp og?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akutthjelp og?

Ja

Anonymkode: a3947...578

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt legevakt, forklart saken og latt dem bestemme hva som skjer videre.

Saken er nærmere ett døgn gammel. Hvordan går det med barnet nå TS, og hva har blitt gjort? 

Anonymkode: 79680...385

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville ringt legevakt, forklart saken og latt dem bestemme hva som skjer videre.

Saken er nærmere ett døgn gammel. Hvordan går det med barnet nå TS, og hva har blitt gjort? 

Anonymkode: 79680...385

De gjorde absolutt ingenting. De fikk fjernet litt av blodet. Men ellers har de ikke gjort noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 14.06):

Vet du at barnet har mistet tenner av dette? Er det melketenner? Er barnet stor nok til å ha nye tenner under melketennene? (I såfall må det sjekkes) er det permanente tenner som er slått ut? I såfall får du informere foreldrene om at de må putte tannen i munnen sin og reise på tannlegevakten så får de sikkert barnet til å åpne munnen der. 

dersom det ikke er slått ut tenner så ser ofte sår i munn veldig stygt ut uten å være det så da kan det ses an. 

Anonymkode: 30523...9e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De gjorde absolutt ingenting. De fikk fjernet litt av blodet. Men ellers har de ikke gjort noe. 

Da ringer du faktisk bekymringstelefon til barnevernsvakta.

En skade som har gjort at tenner er slått ut, er åpenbart risiko for andre skader på barnet som bør ha legetilsyn øyeblikkelig. Hodet/hjerne/nakke tar en ikke sjanser med.

Det samme gjelder skader i munn og tenner, åpenbart. Kan være tannrester som må fjernes, fragmenter kan ha havnet steder de ikke bør være. Det bør sjekkes for skader på kjeveben og de resterende tennene. 

Dette kan ikke barnet bestemme selv, og om foreldrene ikke sørger for legetilsyn og tannlege er det medisinsk forsømmelse. 

Anonymkode: c8cbb...3f2

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet nekter så kan man bruke narkose også for undersøkelse. Eller likeglad-middel. Tvang er siste mulighet. Men foreldrene vet kanskje ikke om mulighetene til andre løsninger. 

Anonymkode: 09c8c...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og hva har du gjort da, ts? Jeg tror faktisk du er et troll hvis du ikke har gjort noe i denne situasjonen. Annet enn å lage tråd her da. Og det telles ikke som å gjøre noe.

Anonymkode: fb5cb...0d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hmm sønnen min bommet på et trappetrinn her om dagen, og falt med ansiktet inn i rekkverket .. Det ble naturlig nok litt blod, og sinnssykt mye hyl og skrik. Jeg løftet han opp mens han holdt hendene foran munnen å gråt, og spurte rolig «kan mamma få se?», «neeeeei» hyler guttungen - da rekker jeg en rask titt, ok alle tenner er der iallfall. Jeg tar han på fanget å trøster litt å sier at mamma må få se, guttungen nekter igjen. Etter bitte litt så begynner han å roe seg, og han tar vekk hendene så jeg så vidt får se, før han tar hendene foran igjen. Her var heldigvis alle tennene på plass, men hadde noen av de vært slått ut så hadde jeg ringt tannlegevakten på sekundet og hevet oss i bilen. Det er naturlig at ungen ikke vil vise det med engang, men man ser jo gjerne ganske fort likevel om det er en skade som trenges videre undersøkelse. Jeg har tre barn, og samtlige har skadet seg mer eller mindre alvorlig, og det er sånn man som oftest vet ila sekunder. Var det melketenner som falt ut? Sønnen til en kompis av meg falt på fliser i syden engang som liten, og slo ut noen tenner, og han måtte trekke flere av dem etterpå også da de var slått i en type feilstilling. 

Når det er sagt så blør det gjerne mye fra munnen når man slår ut en tann sånn. 

Anonymkode: ccbf8...ca2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet TS at foreldrene ikke kjørte rett til legevakt/tannlege (alt ettersom hvor skaden så ut til å være)? :klo: Jeg kan lett se for meg foreldre som ikke gidder å kaste bort tid på å tvinge barnet til å vise fram skaden, og heller kaster seg i bilen for å få adekvat helsehjelp dersom det er åpenbart at det er nødvendig. 🤷‍♀️ 

Dersom barnet har skadet seg og/eller tennene slik at medisinsk tilsyn og/eller tannlege er nødvendig, og TS vet med sikkerhet at foreldrene ikke har sørget for å få denne hjelpen, så er TS pliktig til å melde i fra.

Ved utslåtte tenner bør tannlege alltid oppsøkes, selv om det er melketenner. 

Anonymkode: 8ad2a...2c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...