AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Hei. Jente er 18 år å foreldrene mine er skilt og jeg bor hoss pappa. Jeg har Ad/HD og dysleksi. Åsså slet jeg veldig etter skilsmissen og har 0 kontakt med moren min. Jeg går fortsatt på VGS og pga skilsmissen å diagnosene mine så ligger jeg etter. Så har 2 år igjen. Lillesøsteren min bor både hoss mamma og pappa, mest hoss mamma for hun har kjøpt valp til hun. og nå har hun krevd barnebidrag av pappa for søsteren min, selv om han betaler nesten alt for oss. Og han har dårlig råd etter skilsmissen å jeg synes det var dårlig gjort. men så sier en venninne av meg at jeg kan kreve bidrag av mamma så lenge jeg går på VGS? Er det sant? Og hvor mye kan jeg få og hvordan gjør jeg det. For da vil jeg gi de til pappa om det er lov?? Anonymkode: 5b85a...629
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Ja, du kan kreve bidrag fra mammaen din, og ja, du kan gi pengene til pappa om du vil det, det er jo dine penger😊 Du kan ringe nav og be de om hjelp til å kreve inn pengene fra henne. Anonymkode: 7717a...7c3 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Du er 18, og dermed voksen, så selvfølgelig ikke. Anonymkode: 96438...832
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Foreldre er pliktige å forsørge barn som fortsatt går på videregående selv om de er over 18 år. Det er en bidragskalkulator på NAV du kan bruke, legg inn at du er 17 år om den ikke går over 18 år. Anonymkode: d0e9e...4c4 4
Gjest Chroma Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er 18, og dermed voksen, så selvfølgelig ikke. Anonymkode: 96438...832 Det stemmer ikke, foreldre er pliktig til å forsørge barna sine til de er ferdig på vgs. Du søker via nav. https://www.nav.no/soknader/nb/person/familie/barnebidrag-og-bidragsforskudd#NAV540005
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Du kan kreve pengene. Da er det du som søker og ikke far, siden du er myndig. Jeg vet ikke mer enn det du har skrevet. Kanskje er situasjonen urettferdig og kanskje ikke. Bor søsteren din mest hos mor kan hun ha krav på bidrag avhengig av hvor mye søsteren din er der og hvor mye foreldrene dine tjener. Tjener mor veldig lite og far veldig mye så har de forskjellig evne til å forsørge barn og dermed blir ikke regnestykket 50/50 på utgifter. Om søsteren din er mye hos mor så blir hun forsørget der. Har ikke mor råd til dyre ting så har ikke far en plikt til å kjøpe dem. Noen har råd til lite og må nøye seg med lite. Han vil sikkert velge å kjøpe tingene likevel fordi han vil hun skal ha det som andre har. Igjen, så vet jeg ikke den økonomiske situasjonen til foreldrene dine; om mor ikke VIL eller ikke KAN gi søsteren din det hun trenger. Eller om hun syntes noen ting er unødvendige. Du har krav på bidrag ut vgs. Etter det er det meningen du skal forsørge deg selv. Det er også mulig og lurt av deg å få en deltidsjobb om økonomien er dårlig hjemme, men aller mest for å få arbeidserfaring selv. Voksne har også en tendens til å snakke om penger på en måte som kan få barn til å få litt dårlig samvittighet/ føle på det. Noen ganger er det for å få litt anerkjennelse for strevet de gjør og andre ganger for å prøve å få en forståelse av hva ting koster. Pengenes verdi. Feks så har datteren min lyst på flere ting i butikken hver dag. Jeg har sagt at dette kan bi ikke for det er dyrt. Man må velge ut få ting man vil ha og prioritere disse. Datteren forteller da andre at vi har dårlig råd. Noe som ikke er tilfelle. Poenget var at å bruke 300 kr på smultringer, boble te, og div man egentlig ikke trenger faktisk blir mye unødvendige penger i løpet av en måned. En jeg kjenner hadde fortalt barnet sitt at han hadde så lyst på et par sko men kunne ikke kjøpe de akkurat nå fordi han måtte spare først. Lærdommen han ville gi var at hvis man ville ha noe dyrt så måtte man vurdere det nøye, spare og prioritere. Barnet gikk til mor og spurte om de kunne gi faren penger for han hadde ikke råd til sko stakkars. Kort sagt: voksnes problemer er ikke dine problemer. De får ordne opp seg i mellom. Og du vet kanskje ikke hele situasjonen og hvorfor den blir slik. Nå føler du et økonomisk ansvar for en krangel som de har. Det syntes jeg ikke er riktig. Anonymkode: 667e0...92a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er 18, og dermed voksen, så selvfølgelig ikke. Anonymkode: 96438...832 Der tar du feil. Anonymkode: ef91d...033 3
Gjest Athena Catalina Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Ja, så lenge du går på videregående.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Hver dag i en måned, ikke 300 totalt dårlig klart. I eksempelet mitt Anonymkode: 667e0...92a
Aureka Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er 18, og dermed voksen, så selvfølgelig ikke. Anonymkode: 96438...832 Feil. Foreldre har plikt til å hjelpe barna økonomisk så lenge de går på videregående. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er 18, og dermed voksen, så selvfølgelig ikke. Anonymkode: 96438...832 Det er en skikkelig uting å svare når man ikke har peiling. Ødelegger forumet- i tillegg til alle trollene. Anonymkode: 7bb1d...c93 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en skikkelig uting å svare når man ikke har peiling. Ødelegger forumet- i tillegg til alle trollene. Anonymkode: 7bb1d...c93 Uenig med at det ødelegger forumet. All trollinga og den ekstreme generaliseringen mange driver med er 100 ganger verre. Anonymkode: c3180...c5d
Hengebuksvinet Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/inntekt?3 For mange fungerer det fint å gå inn privat avtale og at hun betaler direkte til deg. Men om det er vanskelig kan du søke om å få det gjennom nav innkreving. De kan også fastsette bidraget, om dere ikke blir enige om en sum. Søk "nav bidrag". Der får du all nødvendig informasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå