Gå til innhold

Erfaringer med å renovere bad, verdiøkning og totalpris

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Planlegger å renovere badet i leiligheten, er helt grønn på dette. Skal få fire ulike firmaer på befaring snart, og få pristilbud for pakkepris alt (rørlegger, elektriker, håndverker). Aner ikke om det er vanlig å innhente så mange pristilbud, men tenker i tilfelle det er store prisforskjeller. 

Badet er 6kvadrat, skal totalrenoveres med fliser m/varmekabler på gulv og plater på vegg + utskiftning av det elektriske anlegget. Må også skifte rørplassering for toalettet, noe jeg frykter kan bli ekstra dyrt. Er veldig spent på totalprisen, så gjerne kommenter hva dere som har pusset opp bad endte opp med å betale totalt. Evt hva dere tror ut ifra det jeg skriver. Skal ikke gjøre noe selv, unntatt å rive en vegg og fjerne den gamle innredningen i forkant. Gjerne si noe om hvor lang tid renoveringen tok også! Håper på at det ikke skal ta mer enn 4-5 uker. 

Dersom totalprisen i verste fall havner oppe i 400 000, er jeg litt usikker på om jeg får igjen pengene ved salg. Hva tror dere? Kan et totalrenovert bad med alt av våtromsgodkjenninger føre til prisøkning på 400 000 ved salg om tidligst 4-5 år? Det nåværende badet er fra tidlig 2000 tall, utdatert og tilstandsgrad 3 når jeg kjøpte boligen tidligere i år.

Anonymkode: 3f818...76d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor du bor i landet har mye å si for prisøkningen. 

Anonymkode: 76254...8eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

4-5 uker må du nok minst regne med at det tar. 

Anonymkode: bf12f...e45

Skrevet

Du kan ikke regne med at verdien på leiligheten øker like mye som kostnaden for å renovere badet. Ville nok heller antatt halvparten. 

Og om du skal bruke badet i 4-5 år har du jo også "brukt opp" ⅓ av badets levetid 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prismessig vil oppussing sjelden lønne seg. Den gang jeg kjøpte kunne et nyoppusset bad eller kjøkken være det som gjorde at jeg valgte å ikke by, fordi det ikke var min smak overhodet, og fordi det føltes helt feil å røske ut noe som var helt nytt. Da er det mer givende å kjøpe noe som bør pusses opp, og gjøre det til sitt. 

Det du imidlertid må tenke på når du har så kort horisont er nøytrale valg. Det vil treffe en større kjøpergruppe enn om du går for noe mer uvanlig. 

Jeg har pusset opp et mindre toalettrom for 150 000, og et større bad for 800 000. Aldri flyttet toalett. Så vanskelig å gjette pris. Men generelt - ikke legg deg på de billigste løsningene, det er så synlig. Ellers er inntrykket at de er veldig effektive på våtrom, særlig toalett, da boligen ofte ellers er ubeboelig. 

Anonymkode: 85c17...57b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...