AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Dere som har barn som skal starte i barnehage, hvordan kan jeg som barnehagelærer gjøre dette lettest og best mulig for deg og ditt barn? Jeg er nyutdannet og dette blir min første oppstart, så jeg kjenner at jeg er veldig spent og ønsker at de nye barna og foreldrene skal få en fin start på barnehagetilværelsen. Er det noe som deres barnehage gjorde som var veldig bra eller noe som dere savnet? Anonymkode: 2cafd...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Be de erfarne bhg-lærerne om råd. Jeg har hatt to barn i bhg, og minsten startet i dag. Klar og tydelig informasjon er viktig. "Ta med passende klær" er en litt håpløs beskjed, da spesielt førstegangs-bhg-foreldre ikke aner hva som er "passende". Spesifikt som "to sett bomullsbodyer/trøyer, to bukser, to ekstra par sokker" er mye bedre. Vi fikk "kjeft" etter noen uker i bhg fordi vi aldri hadde med fleece-bukse til eldsten. Vi skjønte nada, for vi brukte aldri noen sinne fleece-bukse hjemme.. så vi ante ikke at det var et "must" (vi har nå hatt barn i fem år, og aldri noen sinne brukt fleece-bukse på hjemme, så når og hva de bruker den til i bhg aner jeg ikke). Gi informasjon om hva dere forventer av foreldrene, og hvordan dagen er lagt opp i bhg. Som i når spiser dere, hva spiser dere, hva skal vi ha med hjemmefra (hvor mye, frukt/grønt, forbudte ting (nøtteallergi i bhg feks)). Når går dere ut, når er det sovetid, hvordan gjør dere det med soving, osv. Anonymkode: f7924...199 3 1
Sofakona Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Ha god kommunikasjon med forldre, prøv å finn på noe med barnet. Men la også foreldre og barn finne seg litt til rette..ikke gå ved de hele tiden. Du må nesten se an barnet, hvor gammel det er..har hen vært i barnehagen før? Om barnet er redd og ikke viker fra foreldre sin sine må dere bare bruke god tid og flere dager i tilvenning. Men pass på og bruk mye tid med barnet..du blir liksom barbets7 kontakt person. Finn ut hva barnet liker og gjør dette. Så må du og foreldre finne ut hvordan dere legger til rette for de neste dagene...om mor eks er borte 1 time på tirsdag..og kanskje 2 på onsdag etc. Vær inne på avdelingen...om mulig vær alene dere 3-4 og la barnet få rundt og leke selv
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Presenter deg, fortell gjerne om deg selv Gi informasjon skriftlig, og gjerne inn med en hyggelig teskje Hvordan hadde du likt å bli tatt imot som barn og som forelder 😊 Du kan jo feks skrive et A4 ark med info til foreldrene.. Anonymkode: 3f082...9c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Akkurat i starten er det viktig at foreldrene får god og oppdatert informasjon. Da vi startet opp fikk vi et standardskriv som hadde masse utdatert informasjon, mye feil (feil navn på ansatte, avdeling, klokkeslett og nummer) og mye skrivefeil. Vi følte at vi gjorde alt feil i starten og fik "kjeft" for alt, fordi informasjonen vi hadde fått og satt oss inn i stemte ikke. - Møt barna med et smil og "hei NAVN, så kjekt at du kom!" hver eneste dag. Det tristeste i verden er å levere barn uten at en voksen kommer og tar oss i mot skikkelig. -Hvis barnet er trist når vi går, send en sms med "NAVN leker og har det fint:)" når barnet har roet seg, det hjelper masse. -Hvis dere har vigilo eller andre app-tjenester der dere har mulighet å legge ut noen bilder fra dagen til foreldrene på avdelingen, gjør det til en vane - det er så koselig! -Gi beskjeder om ting og endringer på en ordentlig måte. Vi opplever at barnehagen kun tar kontakt for å "kjefte". Måten man kommuniserer på har mye å si! Dere ansatte må gi de samme beskjedene hvert år, men det kommer jo mye foreldre til som ikke vet alt - selv om dere føler dere har sagt ting tusen ganger. I stedet for ende ut felkesmelding om at: "Nå MÅ alle sørge for å ta med Cherrox hjem og tørke de HVER dag, ellers får vi ikke vært ute med barna!!!!", skriv "Nå er det mye nedbør og barna storkoser seg i slapseværet. Vi har dessverre ikke gode tørkemuligheter i barnehagen, så foreldre må ta med vinterstøvler hjem for å tørke etter våte dager". Lykke til! Du er flink 😊 Anonymkode: 9237d...dec 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 1 hour ago, Sofakona said: Vær inne på avdelingen...om mulig vær alene dere 3-4 og la barnet få rundt og leke selv Hvorfor være inne?? Det er jo veldig kjekt for de små barna å være ute og leke med sand, steiner og vann Anonymkode: 9237d...dec
Tomas77 Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Som andre sier en SMS de første dagene etter tilvenning. Kan også være smart og høre med foreldre om hvor mye info de ønsker. Vi ønsket masse med førstemann mens med neste kunne vi løypa og da holdt det med info ved henting. Flott du spør forresten. 1
Sofakona Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor være inne?? Det er jo veldig kjekt for de små barna å være ute og leke med sand, steiner og vann Anonymkode: 9237d...dec For roen..og noen barn liker ikke noe andre barn kommer. Min datter er 4 år og hadde tilvenning i ny barnehage idag..vi var mye ute. Men når hun fikk være inne alene og leke så åpnet hun seg mer. Har selv hat fleste tilvenning inne, da kan jeg snakke med foreldre i ro og fred,og barnet får oppdage rommer sitt alene og sitt tempo. Og er alene om lekene. Etter ca 30 går man ut
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor være inne?? Det er jo veldig kjekt for de små barna å være ute og leke med sand, steiner og vann Anonymkode: 9237d...dec Joda, men det vanligste er å starte inne, for at barnet skal bli vant til rommet, og få bli kjent og trygg på de voksne i rolige omgivelser, uten for mye distraksjoner. Dag én pleier være inne, og så dag to er man gjerne litt ute og blir kjent med uteområdet. Anonymkode: f7924...199
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Takk for så mange fine innspill! Setter pris på alt! Vi kommer nok til å være mye inne under tilvenning da de aller fleste bruker uteområdet masse på fritiden, men selvsagt ute også:) Føler informasjon er et punkt som ofte går igjen fra hva foreldre savner, så dette skal jeg ta til meg:) Ts Anonymkode: 2cafd...9a3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 2 hours ago, Sofakona said: For roen..og noen barn liker ikke noe andre barn kommer. Min datter er 4 år og hadde tilvenning i ny barnehage idag..vi var mye ute. Men når hun fikk være inne alene og leke så åpnet hun seg mer. Har selv hat fleste tilvenning inne, da kan jeg snakke med foreldre i ro og fred,og barnet får oppdage rommer sitt alene og sitt tempo. Og er alene om lekene. Etter ca 30 går man ut 2 hours ago, AnonymBruker said: Joda, men det vanligste er å starte inne, for at barnet skal bli vant til rommet, og få bli kjent og trygg på de voksne i rolige omgivelser, uten for mye distraksjoner. Dag én pleier være inne, og så dag to er man gjerne litt ute og blir kjent med uteområdet. Anonymkode: f7924...199 Reagerte på at det bare sto "Vær inne på avdelingen.." En tilvenning varer jo som regel over en uke, så drøyt å råde til å være inne hele tilvenningen 🙈 Selvfølgelig skal man være både inne og ute under tilvenningen! Mange barnehager har forøvrig store uteområder der man fint får fred og ro ute også. Anonymkode: 9237d...dec
Lonelily Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 Husker en av de ansatte sendte et bilde på sms av jenta mi første dag hun var der alene. Det var uvurderlig! Ellers vil jeg si at det som var mer viktig enn noe annet i starten var å få vite hvordan ting hadde gått ila dagen. Den generiske "alt har gått fint" gir ingenting. Skal ikke så mye til, men noe som sier at man har sett barnet er fint, kanskje noe som sier noe om hva dere har gjort den dagen. Forventer ikke en lang avhandling, men i starten blir man veldig betrygget om man føler at de ansatte ser barnet ditt 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gi informasjon om hva dere forventer av foreldrene, og hvordan dagen er lagt opp i bhg. Som i når spiser dere, hva spiser dere, hva skal vi ha med hjemmefra (hvor mye, frukt/grønt, forbudte ting (nøtteallergi i bhg feks)). Når går dere ut, når er det sovetid, hvordan gjør dere det med soving, osv. Anonymkode: f7924...199 Her var det mange gode tips, takk! Tenkte å sende ut en typisk dagsplan på klokkeslett på Mail, sånn at det er oversiktlig for foreldrene men kan jo kanskje henge opp en oversikt i garderoben? Hadde det vært fint? Da kan man fort ta et blikk på den hvis man lurer på når vi spiser etc.. Gjerne utdyp hvilke forventninger til foreldre som jeg kan avklare. Mente du sånn når det er fint at barnet blir levert, hvilken informasjon vi i barnehagen trenger (om noen andre henter, endring i barnets liv, hvordan barnet har sovet?) eller noe annet?:) Anonymkode: 2cafd...9a3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 Veeeldig viktig å møte barnet slik at det hver dag føler seg velkomment og ønsket. En ansatt i min sønns tidligere bhg var ikke veldig.. ok. Hun hilste på en måte blidt men det var ikke hjertelig. Han gråt alltid etter meg da hun var den han måtte leveres til. De andre var ekte, smilte, sa velkommen, er du klar for å leke? - og strakte armene ut og gav en klem. Han var liten, slutta der da han var ett år og 9 mnd, men dog. Barna merker alt Anonymkode: 0fefd...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå