AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Har mye overtidsarbeid på jobb for tiden og bestemte meg dermed for å ansette vaskehjelp. Det er ikke store leiligheten jeg har. Jeg bor alene. Men etter lange arbeidsdager og til tider helg fant jeg fort ut at husvask ikke ble prioritert. Ikke ønsket jeg å prioritere det heller. Uansett, så hadde jeg ikke helt sett for meg at det skulle bli så kostbart som det har blitt. Jeg stusser noe over tidsbruken her og håper noen kan komme med noen tilbakemelding hvorvidt jeg er helt på viddene eller ei.. Hun kommer hver 14 dag. Normal rengjøring og legger i tillegg på sengetøy på min egen seng samt på gjesterommet ved behov. Noe ekstra noen ganger. Leiligheten er 68kvm, helt ny. Så ingen typisk vegg til vegg teppe eller andre utfordringer.. Jeg er særdeles renslig av meg og ryddig så hun må aldri skure noe voldsomt, eller rydde noe. Jeg forventet ca 2t anna hver uke. Er det helt på viddene?? Uten noe ekstra da. Første gang hun kom, ba jeg henne i tillegg ta 3 vinduer innvendig og utvendig. Det var første gang, pluss vindus vask så jeg forventet der skulle bli brukt noe mer tid men det ble altså 3,5t. Synes det var litt i overkant men lot den passere. Tenkte hun var på ny plass osv. Andre gang var det ingenting ekstra. Det ble likevel 3t. Dog unnskyldte hun seg med at hun hadde brukt mye tid på å fjerne noen flekker på gulvet men som hun senere innså var del av gulvet. Tredje gang hadde hun i tillegg tømt oppvaskmaskinen min, bretta noen håndklær som lå i tørketrommelen, og hengt opp tøy i vaskemaskinen min. Denne gangen brukte hun 4 timer.. Jeg synes det er mye tid som blir bruk, noen som har noen formening? Hun har i tillegg vært ganske hardhendt (antar jeg) og ødelagt noen ting, brutt opp og ødelagt noe hun misforsto, dratt dørene ut av hengslene, støvsugeren funker men lager en veldig rar lyd, en vase ble knust.. I tillegg dukker det opp skruer og deler rundt forbi etter hun har vært som jeg egentlig ikke helt skjønner hvor hører til.. Så jeg er litt usikker om jeg av den grunn overreagerer eller ikke på tidsbruken. Anonymkode: 710be...260
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 OBS: Fjerde gang, ingenting ekstra da heller. Leiligheten er helt ryddig og fin, ingenting ekstra overhode å gjøre.... likevel bruker hun 3t igjen.. Anonymkode: 710be...260
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Det høres veldig suspekt ut. Om hun ødelegger ting og vasker ting feil, kan hun ikke være spesielt flink i jobben sin. Bruker du et seriøst byrå? Det er også helt på trynet med så lang tid. Jeg bodde på 75 kvm, og en grundig husvask brukte jeg en time på. Har du ikke avtalt hva hun skal gjøre? Å ta ut av oppvaskmaskinen og brette klær er svært unormalt for en vaskehjelp. Anonymkode: bb797...299
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Høres ut som lang tidsbruk ja, i tillegg til at ting blir ødelagt. Hadde byttet firma eller bedt om en annen rengjører. Vi bodde på noen færre kvm, men da var alt gullende rent etter 2,5 time og da var det litt å ta tak i for damen 😅 (unger pluss hund) Aldri noe som var ødelagt. Anonymkode: 472c1...640
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Dette høres ikke ut som arbeidsoppgavene til en vaskehjelp... Anonymkode: 760ba...dee 1
Helene Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Tidsbruk, ja. Gir deg tommelen opp for å innse at vasking ikke er din greie.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres veldig suspekt ut. Om hun ødelegger ting og vasker ting feil, kan hun ikke være spesielt flink i jobben sin. Bruker du et seriøst byrå? Det er også helt på trynet med så lang tid. Jeg bodde på 75 kvm, og en grundig husvask brukte jeg en time på. Har du ikke avtalt hva hun skal gjøre? Å ta ut av oppvaskmaskinen og brette klær er svært unormalt for en vaskehjelp. Anonymkode: bb797...299 Hun driver eget enkeltmannsforetak, og fikk mye skryt og anbefalinger på Facebook. F.eks la jeg nøkkel i en helt simpel veldig gammel nøkkelboks sak uten kode. Hadde hengt en hengelås på for synsskyld men den var ikke klikket igjen. Istedet har hun brutt opp boksen med makt og ødelagt den.... Jeg bruker nok selv noe mer enn en time på hele leilighet med baderom, dusj, vask av gulv osv.. men jeg er veldig nøye og bruker absolutt ikke 3 timer.. Blir dog litt usikker hva man kan forvente så setter pris på innskudd her fra. Nja, vi hadde ikke avtalt helt spesifikt hva hun skulle gjøre nei. Må innrømme at jeg kun sa en normal vask uten å spesifisere noe mer. Eller, jeg spurte om det inkl å skifte på sengene. Og fikk til svar at det kunne hun gjøre.. Anonymkode: 710be...260
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette høres ikke ut som arbeidsoppgavene til en vaskehjelp... Anonymkode: 760ba...dee Det kan det da være. Mange firmaer tilbyr tilleggstjenester i tillegg til vanlig vask, eller man avtaler med vaskehjelpen direkte. Anonymkode: 472c1...640
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Helene skrev (1 minutt siden): Tidsbruk, ja. Gir deg tommelen opp for å innse at vasking ikke er din greie. Hva mener du med dette? TS Anonymkode: 710be...260
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Da jeg hadde vaskehjelp brukte hun 2,5 - 3 t pr gang, 75 kvadrat leilighet. Jeg synes også det var litt mye, iallfall opp til 3 timer. De sier det tar ekstra tid når det er barn eller husdyr, noe jeg egentlig ikke skjønner - man rydder jo i forkant, og ja, dyrene mine røyter, men hun ville jo ha støvsugd uansett og dyrene roter ikke noe utover røytingen Anonymkode: 1c967...d28
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Jeg tenker det høres normalt ut, man skal ikke vaske så fort at det gjør at man kompromisserer på helse, sikkerhet eller kvalitet på arbeidet. Man skal også komme seg inn, finne frem utstyr osv. Anonymkode: a9fb7...96c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Jeg bruker 3 timer på en grundig vask av leiligheten (65 kvadrat) når badet er jævlig og jeg må rydde underveis. Anonymkode: e9573...193 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 Vi har hatt vaskehjelp i flere år, ganske ny 4 roms leilighet på ca 80kvm. Hun bruker 2 timer annen hver uke. Støvsuger og vasker alle gulv, vasker hele badet, toalett og kjøkken, skifter sengetøy på vår og barnet sin seng, tørker støv, vasker speil, ordner puter i sofaen++ Så gjør hun som regel noe ekstra ting hver gang for å fylle tiden som å vaske et par vinduer eller stekeovnen. Jeg synes 3 timer for din leilighet høres mye ut. Anonymkode: 4abd2...cd0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 Jeg synes 2 timer hørtes knapt ut på en så stor leilighet, tenker at 2,5-3 timer er normalt når alt skal tas. Selv om du sier det ikke er særlig skittent, så tar det like lang tid å støvsuge skitne gulv som rene gulv, alt må gås over uansett☺️ Spesielt bad er tidkrevende å vaske, og det tar også tid å lete frem og rydde bort utstyr. Ødelagte ting burde du ta opp, det bør erstattes. Du kan jo endre avtalen til fastpris, der hun har x antall timer å bruke, med en oversikt over hva som skal prioriteres. Så gjør hun så mye hun rekker på de timene. Anonymkode: 745e7...290 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 Her må det en forventningsavklaring til, tenker jeg. Lag en liste med det hun alltid skal gjøre, og en liste over ting hun eventuelt kan gjøre for å fylle tiden. Sett også en makstid hun skal bruke hver gang. Jeg tenker at på 2-2,5 time burde mye vært gjort dersom du bor alene og som du sier er ryddig. Anonymkode: 76470...844 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Lag kontrakt med liste over arbeidsoppgavene. Jeg ville vurdert å sette 3t som makstid. 2 t høres knapt ut. Du kan jo evt. gjøre alle punktene på listen selv en gang og se hvor lang tid det faktisk tar. Anonymkode: 811fe...433
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå