Gå til innhold

Hva tenker du om å ha vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du vaskehjelp?

hvorfor/ hvorfor ikke?

Jeg er nå i den situasjonen økonomisk at jeg kan ta meg råd til vaskehjelp. Med full jobb, to unger og stort hus tynger tidsklemma, og rengjøring er ofte en kilde til konflikt mellom meg og min mann. Vaskehjelp virker derfor på mange måter til å være den perfekte løsningen.

Samtidig så er jeg litt skeptisk til å slippe en fremmed person inn i huset. Hen vil jo få tilgang i skuffer og skap, og jeg liker ikke tanken på at man bare kan snoke i våre ting. 

En annen ting er at jeg sikkert kommer til å føle at jeg må rydde før vaskehjelpen kommer.

Jeg er derfor veldig på gjerdet om jeg skal bestille vaskehjelp eller ikke. Hadde satt pris på om dere kunne dele deres erfaringe. Er det verdt det? 

Og du som ikke har vaskehjelp, hva er grunnen til det?

Anonymkode: fc6aa...a30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det måtte være utrolig deilig. 

Vi har også tenkt litt på det, med stort hus og hage, to barn, full jobb, og god økonomi. 

Jeg ville følt det var ekkelt med en som "snoket" I sakene våre. Bruker man et seriøst byrå ville jeg ikke vært redd for tyveri. Jeg ville nok ikke sluppet inn noen fra polish-cleaners-pay-only-cash.com og slikt, derimot 😛 

Men vi tenker litt på signalene vi sender til ungene. Vi vil lære dem at man vasker og rydder opp etter seg selv. Så vi har ikke gjort det til nå. Vi har heller investert i robotstøvsuger med moppefunksjon (herregudsådigg...), og så tar vi ungene (også ettåringen) med på støvtørking og sånt. Så har vi også vært bevisst på hvordan vi har det hjemme, at det er lett å vaske og rydde (ikke nips overalt, høy nok sofa til at roboten kommer til under, ikke masse tepper og løse gjenstander omkring, osv).

Anonymkode: 32230...0f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du vaskehjelp?

hvorfor/ hvorfor ikke?

Jeg er nå i den situasjonen økonomisk at jeg kan ta meg råd til vaskehjelp. Med full jobb, to unger og stort hus tynger tidsklemma, og rengjøring er ofte en kilde til konflikt mellom meg og min mann. Vaskehjelp virker derfor på mange måter til å være den perfekte løsningen.

Samtidig så er jeg litt skeptisk til å slippe en fremmed person inn i huset. Hen vil jo få tilgang i skuffer og skap, og jeg liker ikke tanken på at man bare kan snoke i våre ting. 

En annen ting er at jeg sikkert kommer til å føle at jeg må rydde før vaskehjelpen kommer.

Jeg er derfor veldig på gjerdet om jeg skal bestille vaskehjelp eller ikke. Hadde satt pris på om dere kunne dele deres erfaringe. Er det verdt det? 

Og du som ikke har vaskehjelp, hva er grunnen til det?

Jeg er selv renholder og er i blant på private boliger. Jeg har aldri rotet rundt på plasser der jeg ikke skal vaske. Jeg gidder ikke bruke mer tid enn jeg må per plass, altså å lete etter ting er bortkastet tid. Jeg bryr meg veldig lite om hvordan andre har det hos seg eller hva de har, jeg er der for å gjøre en jobb. 

Anonymkode: f0371...59a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Føler at det må være skikkelig ryddig for at det skal være greit å vaske og det er jo en del arbeid med å holde det sånn.

Anonymkode: d7d95...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to barn, og det å ha vaskehjelp er helt nydelig. Komme hjem til nyvasket hus annenhver uke er fantstisk. I tillegg til at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke får vasket. 

Kjente litt på det å ha en som så så mye av privatlivet, men det gikk fort over 🤪

Anonymkode: b288e...5cc

Skrevet

Som vaskehjelp hadde jeg helt sikkert rotet i skuffer og skap. Feil, sett i skuffer og skap. Ikke rørt noe. Alle mennesket har krav på privatliv. Jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp. Har hatt litt hjelp fra kommunen, de sprutet vann på gulvet, som ikke tåler vann. Og tørket over. Kommer til å skaffe meg vaskehjelp i ny, egen bolig. Er størst på å rydde, ting skal ha faste plasser. Ikke så flink til å vaske. Ja, skal ha vaskehjelp. Et par ganger pr mnd tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelp er deilig! Hadde det før, kunne vurdert det igjen om ikke det var for at jeg har fri en dag i uka og strengt talt burde ta vasken selv da 😅 jeg ryddet bare det verste av overflater og gulv, så ikke det lå leker og klær rundt liksom. Bruk helst et firma/personer med gode referanser. De har som regel et stramt tidsskjema og tror neppe de bruker tid på å gå rundt for å snoke.

Anonymkode: 1ecb7...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd.

Jeg er ganske nøye på hvordan jeg vil ha ting, så er ikke fornøyd med hvordan jobben gjøres.Er selv at typen som bruker tannkost for å vaske rundt armaturer. 

Jeg liker ikke å ha fremmede mennesker i huset. Om jeg er borte stoler jeg ikke fullt ut på det. Er jeg hjemme er det forstyrrende. 

Styrete å måtte ha det ryddig til et gitt tidspunkt, sikre at det ikke lå vrengt undertøy på bad/soverom, eller andre ting du helst ikke ville de skulle se. Lar også dyre smykker, pads, sportsklokker med mer, ligge fremme, ville ikke følt meg helt komfortabel med dette uansett hvor seriøst byrået var. 

Både jeg og mannen tar løpende unna, og ingen har noe særlig i mot husarbeid.Har aldri vært kilde til stress eller konflikt. Setter på en god podcast, og får det gjort. 

Anonymkode: 81deb...985

Skrevet

Jeg tenker du bidrar til å gi noen jobb og lønn. Men selv kunne jeg ikke tenkt meg å ha et fremmed menneske gående i leiligheten. Og jeg klarer å vaske selv så synes det er litt bortkastet. Men er det noe du har råd til og du har dårlig tid til å vaske så kjør på.

Skrevet

Jeg har vaskehjelper som kommer én gang pr mnd for å ta en grundig vask. Jeg har ikke helse til å vaske 160 kvm selv. De første gangene var jeg hjemme når vaskehjelpene kom, de er to som jobber sammen. Nå har jeg brukt dem såpass lenge at jeg stoler på dem. 

AnonymBruker
Skrevet

For min egen del er det ikke vaskingen som er stress, men ryddingen. 🙈 Og den tar jo ikke vaskehjelpen. Det må være ryddig for at de skal få vasket ordentlig, ellers vasker de bare rundt rotet, og jeg orker ikke å «måtte» rydde på et bestemt tidspunkt. Så det har blitt med tanken.

Ellers tenker jeg det er helt innafor å ha vaskehjelp, så lenge du ikke blir av typen hvor det er to foreldre, et barn som er i barnehagen i 9+ timer om dagen, vaskehjelp og som likevel klager over at du er «sliten». 🤪🙈

Anonymkode: 3fcee...2f0

• Liker 2
Skrevet

Vi har vaskehjelp. Bor i stort hus, hadde barn, full jobb og en del aktiviteter på fritiden. Var deilig å komme hjem fra jobb og til nyvasket hus. Har alltid vært ryddig her, så følte aldri at jeg måtte rydde ekstra før hun kom. Stolte også på at et menneske med et registrert firma ikke stjal eller rotet gjennom skap og skuffer. 
Nå er barna voksne og er flyttet ut, men jeg unner meg fortsatt den luksusen det er å komme hjem til nyvasket hus.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vaskehjelp, stort hus og 2 små barn. Er nok jobb å rydde unna før vaskehjelpen kommer😅 vi har funnet en veldig flink vaskehjelp, vasker til og med lyktene og vasene vi har stående, støvsuger sofaen hver gang osv. tar vinduene innvendig og utvendig når vi spør om det også. Vi kommer nok alltid til å ha vaskehjelp så lenge ungene er små og krever mye.

Anonymkode: 6194e...641

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit hvis:

- Man er fysisk ute av stand til å ta seg av vaskingen selv

eller

- Man betaler vaskehjelpen samme timelønn som man får selv. 

Ellers tenker jeg at det er usmakelig.

Anonymkode: 1fdbc...468

• Liker 1
Skrevet

Vi har Vaskehkelp. Annenhver uke. 
Med mann på sjøen og full jobb selv er det helt fantastisk. Så for oss er det verdt det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vaskehjelp og synes det er helt fantastisk å slippe å gjøre det selv! Jeg bor alene, men jobber mye så å vaske er ikke noe jeg prioriterer å bruke fritiden min på.

Anonymkode: 7a0f9...489

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er greit hvis:

- Man er fysisk ute av stand til å ta seg av vaskingen selv

eller

- Man betaler vaskehjelpen samme timelønn som man får selv. 

Ellers tenker jeg at det er usmakelig.

Skjønte ikke denne. Så dersom man vasker for en lege, så skal vaskehjelpen ha legelønn? Hva er så usmakelig ved å ha vaskehjelp synes du?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst på vaskehjelp! Vi er begge i full jobb, med to barn, og jeg sliter med helsa etter siste graviditet, så det hadde hjulpet.

Hvordan finner man god vaskehjelp til god pris? Citymaid skal 1800kr per gang for vanlig enkel vask annenhver uke på vårt rekkehus, da er det jo mye bedre timelønn enn meg og det lønner seg nesten at jeg ta meg fri for å vaske selv 😬

Anonymkode: 55ecd...f17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønte ikke denne. Så dersom man vasker for en lege, så skal vaskehjelpen ha legelønn? Hva er så usmakelig ved å ha vaskehjelp synes du?

Ja, det synes jeg.

Man utnytter svakerestilte til å vaske lorten sin, så man selv kan bruke mer tid på jobb. Da er det rett og rimelig at de blir betalt like godt. 

Synes ikke noe om at noen skal være andres personlige tjenere når det ikke er en god grunn til det (spesialisert oppgave man ikke kan selv som elektriker, eller ved fysisk/psykisk handikap).

• Liker 1
Skrevet

jeg er ufør og må ha vaskehjelp. det kjedeligste er at jeg må være hjemme. føler det ser ut som jeg er her for å følge med. men er veldig nødvendig for at jeg skal klare de mindre tingene. som å vaske inni skap, kjøleskap vaske klær støvsuge imellom vasken osv. daglig smårengjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...