Gå til innhold

Arve hus av mor på sykehjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor kommer nå på sykehjem, far død. Jeg vil selge huset, da det er på en annen del av landet, noe min mor har bedt om. Er det best og hun selger boligen og jeg får forskudd på arv? Ellers må jeg vel bo der 1 år?

Anonymkode: 15404...7e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte et stort hus av moren min da hun havnet på sykehjem. Forskudd på arv kan lønne seg, men å selge rimeligere til sine er også en god ide. 

Anonymkode: 886df...a9f

Skrevet

Det kommer helt an på hvor mange arvinger det er. Er det bare deg, er det like greit at dere ordner salg av huset og at pengene gis til deg.

Siden hun er på sykehjem, er det første dere må gjøre å ordne fullmakter og få orden på gaven. Kommer man på sykehjem i Norge, kan det gå ganske raskt fra at vedkommende har samtykkekompetanse til at hun ikke har det.

• Liker 2
Skrevet

Jus eller boligforumet kan nok gi bedre svar enn dette forumet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mor kommer nå på sykehjem, far død. Jeg vil selge huset, da det er på en annen del av landet, noe min mor har bedt om. Er det best og hun selger boligen og jeg får forskudd på arv? Ellers må jeg vel bo der 1 år?

Anonymkode: 15404...7e7

Du må ikke bo der et år om huset selges av moren din. Tar du over huset, vil du måtte bo der et åt for ikke å måtte betale skatt av gevinst fra overtakelsestidspunktet til salget.

• Liker 1
Skrevet
Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Jus eller boligforumet kan nok gi bedre svar enn dette forumet. 

Hvorfor det?

Skrevet

Om din mor skal på sykehjem, så anbefaler jeg at dere selger hus og deler ut all arv før hun signerer kontrakten. Ellers tar kommunen store deler av formuen. 

Skrevet
Blåjojo skrev (2 minutter siden):

Om din mor skal på sykehjem, så anbefaler jeg at dere selger hus og deler ut all arv før hun signerer kontrakten. Ellers tar kommunen store deler av formuen. 

Sånn var reglene frem til 1985, da ble de endret - betaler vederlag for inntekt - rentene av salgssummen dersom hun beholder pengene på konto - formue beregnes det ikke av lengre 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Blåjojo skrev (6 minutter siden):

Hun kan gi bort gaver så lenge hun ikke er under vergemål. Kommunen tar ingen del av formuen. De tar store deler av pensjonen og avkastningen av formue (inntil 85% og oppad begrenset til rundt 900 000 pr. år).

Endret av Brunello
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (5 minutter siden):

Nei, sykehjemmet tar 85% av inntekt.. dvs. trygden og evt rentene av boligsalget. De tar ikke penger en har på bok nei 

Anonymkode: 31faa...d44

Skrevet (endret)
46 minutter siden, Brunello said:

Hvorfor det?

Se svarene under ditt innlegg. Her kommer det råd om at kommunen tar formue. På fagforumene får man som regel mindre sånt. 

Endret av Tomas77
Skrevet
Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Se svarene under ditt innlegg. Her kommer det råd om at kommunen tar formue. På fagforumene får man som regel mindre sånt. 

Neida, like dårlige svar der. Det er stort sett de samme som svarer. 

Skrevet
9 minutter siden, Brunello said:

Neida, like dårlige svar der. Det er stort sett de samme som svarer. 

Fair enough 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...