Gå til innhold

Kansellerte fly og store utlegg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har hatt en del reiseproblemer i sommer, og søker tips til hva jeg skal gjøre videre;

Hadde kjøpt en reise med tripmonster, Oslo-Orlando, der aller første fly ble kansellert, Oslo-London, uten at noen ga meg noen beskjed om dette. Jeg sto altså på flyplassen da jeg fant ut dette på egenhånd. Tripmonster klarte ikke å få meg til London i tide til flyet gikk videre derfra til Chicago, derfor takket jeg ja til å få pengene tilbake (ca 4500kr). Måtte kjøpe ny billett selv, og dette hastet fordi jeg skulle hente min 9 år gamle datter som hadde vært på besøk hos sin pappa der i 3 uker, og vi to hadde returbillett fra Orlando dagen etter. Den nye billetten kostet meg 16500kr. Det tok også 4 timer å få kjøpt denne billetten, da alle billetter jeg fant ble kjøpt rett foran øynene mine. 

Vel fremme i Orlando, oppdaget jeg at vårt fly fra London til Oslo var kansellert. Jeg dro til flyplassen tidlig neste morgen for å få hjelp til ombooking. Ingen kunne hjelpe meg, fordi de ikke kunne finne mitt fly i sine systemer- ikke noe fly, ikke noe de kan gjøre. De ville at jeg og datteren min skulle reise til London, og spørre om hjelp når vi kom dit. Helt forferdelig dårlig forslag, jeg hadde ikke særlig mye penger igjen, hadde satt all min bagasje i et skap på Gardermoen (kostet for mye å dra det med meg til Orlando på den nye billetten), og vi hadde ny reise fra Oslo til Alicante to dager senere, altså skulle vi uansett tilbake til Gardermoen så jeg kunne plukke opp min bagasje, et kjapt søk på finn.no, bekreftet at det ikke fantes flybilletter for oss fra London til Oslo uansett, hvorfor skulle vi bli fanget i London?? Min eks ble med til flyplassen og han fikk ting til å skje. De booket oss om til en reise neste dag, fra Orlando til London og videre fra London til Alicante. Altså, jeg skulle på to ukers ferie UTEN bagasje.. Mere utlegg ble det også, jeg måtte selv ordne ny overnatting, mat og underholdning for meg og datter, vi måtte sjekke ut fra hotellet vårt kl 11, og flyet gikk kl 20.50... Denne nye bookingen gjorde at jeg selv måtte kansellere vår reise fra Oslo til Alicante (med Norwegian), slik at vi fortsatt kunne bruke vår retur hjem igjen to uker senere (returen blir automatisk kansellert hvis man ikke møter opp på utreise). 

Nakken min var helt ødelagt etter alt dette, jeg kunne ikke snu hodet, og hadde så vondt at jeg kastet opp i 9 timer. Har vært på 3 behandlinger for å fikse dette, prislapp ca 3000kr. 

Har sendt krav til British Airways (på tilsammen ca 20000kr) som er ansvarlig for kanselleringen, og har fått avslag. 

Lurer på om dette er en kamp det er verdt å ta videre, eller bør man bare komme seg videre i livet? Legge det bak seg.. Vil tro det ikke er en enkel sak å få noe av dette dekket, da min egen reiseforsikring ikke dekker sånt iallefall.

Noen som har erfaring med transportklagenemda?

Anonymkode: a01d3...0d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ALDRI bestill reiser via tredjepart (slik som trip monster), du har ikke rett på noe fra British Airways, du må ta kontakt med tripmonster  og se om de er villige til å hjelpe deg. 

Anonymkode: 3b359...785

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS; ja, jeg har jo lært noe av denne forferdelige reisen- men må innrømme at jeg føler meg ute av trening etter corona osv.. Burde sikkert ha skjønt det i mars, at det kom til å bli noe trøbbel av dette. Hadde reist samme rute 3 uker tidligere, da gikk alt kjempefint, og ungen har jo koset seg med pappan sin- tipper jeg hadde gjort alt sammen en gang til bare for hennes del. Tror nok man kan regne pengene som tapt.. Det kommer vel alltids inn noen nye penger på konto, penger inn og penger ut liksom. Tripmonster er nok ferdige med meg, ettersom jeg tok imot penger mot å kansellere hele drittreisa dems... Moving on :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS; ja, jeg har jo lært noe av denne forferdelige reisen- men må innrømme at jeg føler meg ute av trening etter corona osv.. Burde sikkert ha skjønt det i mars, at det kom til å bli noe trøbbel av dette. Hadde reist samme rute 3 uker tidligere, da gikk alt kjempefint, og ungen har jo koset seg med pappan sin- tipper jeg hadde gjort alt sammen en gang til bare for hennes del. Tror nok man kan regne pengene som tapt.. Det kommer vel alltids inn noen nye penger på konto, penger inn og penger ut liksom. Tripmonster er nok ferdige med meg, ettersom jeg tok imot penger mot å kansellere hele drittreisa dems... Moving on :)

Du har tatt imot penger, og da er nok Tripmonster ferdig med deg, ja. Det hadde nok vært det samme hvis du hadde booket direkte fra flyselskapet også. Men uansett bør man ikke booke via tredjepart, for det blir mye vanskeligere å ordne hvis noe skulle skje. Flyselskapet vil ikke ta ansvar og henviser deg bare til tredjeparten. 

Anonymkode: ff6b0...2df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du uansett har en dårlig sak her. Stiv nakke får du ikke dekket behandling for. Du endret selv på reiser (ikke London-Oslo, men London-Alicante). Du valgte selv å reise fra bagasjen din. Underholdning får du ikke dekket uansett, og du valgte altså selv å endre flyvninger, selv om det førte til overnattinger i svindyre London. Jeg ville latt dette gå, og tatt det som en dyr lærepenge. 

Anonymkode: ff6b0...2df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her; Jeg er enig i det som blir sagt her, saken har et dårlig utgangspunkt.. Jeg dummet meg ut og gjorde jo en stor feil! Skulle ha ventet til jeg fant noen på flyplassen på Gardermoen som kunne ha ombooket meg. Grunnen til at jeg ikke gjorde det, var den returen jeg hadde med datteren min fra Orlando dagen etter..

Kjapt forklart, så kjøpte jeg 3 ulike reiser; tur/retur for meg og datter Oslo - Orlando. Tur/ retur for meg selv Orlando - Oslo, og tur/retur Oslo - Alicante. Min eks betalte alle florida billetter som totalt kostet rundt 22000, han ville jo gjerne slippe å reise og har sånn sett bare betalt seg ut av akkurat det :) Jeg liker jo egentlig godt å reise med lillegull, og hadde uansett fri fra jobb disse dagene- brukte 3 dager på å levere henne, og så 5 dager på å hente henne (pga alt tull som skjedde). 

Hvis det er mulig å få noe som helst kompensasjon, så tror jeg det ville vært på reise nr to, der vi måtte bli i Orlando en ekstra overnatting, og endte opp med å komme til Alicante 12 timer senere enn vi skulle.. Jeg venter fortsatt på svar på min klage på den reisen, så jeg skal bare krysse fingrene :) Takk for respons, og tanker rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...