Gå til innhold

Hvordan bli bedre i senga til tross for lav selvfølelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid slitt med lav selvfølelse og selvtillit, og det er ganske ødeleggende på soverommet. Jeg føler meg bare ekkel og teit. Er det noen som har vært gjennom det selv og som har tips til hvordan komme seg videre derfra?

Anonymkode: 30593...e88

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er noe du må øve deg på, snakk pent til og om deg selv. Hva er dine positive sider og hvordan kan du styrke de. Prøv å ha litt humor, le av deg selv. Vi alle kan føle oss litt ugne til tider både her og der, men alle er mennekser og vi er ikke feilfrie. 

Anonymkode: f8469...df9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner på det samme. Hvis jeg klarer å slippe meg løs så føler jeg meg teit og ekkel etterpå :(

Anonymkode: 177f4...f50

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å ha lav selvfølelse; problem fixed !

Anonymkode: 335e3...220

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner hva du mener. 💜

Jeg har jobbet en del med mine «negative automatiske tanker». Og det har hjulpet på både sexlivet og selvfølelsen.

Si at du har en situasjon som automatisk gir noen negative tanker som gir noen kjedelige følelser, f.eks. at noe minner deg på sexen du hadde i går og at du nå føler deg både ekkel og dum som oppførte deg sånn. Min erfaring er at det er helt umulig å stoppe noe som er automatisk, men det jeg kan gjøre, er å bevisst tenke noen andre tanker, f.eks. at det var god sex, at jeg likte å slå meg løs der og da, at det egentlig er litt fint at jeg våget å slå meg løs. Og minne meg selv på noen gode øyeblikk i sexen. (Jeg har skrevet mer om teknikken her.)

Dette er ingen kvikk fiks, men det er mulig å endre inngrodde tankemønstre over tid. Og det føles virkelig godt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sitter bare i hodet. Det synes ikke på utsiden, siden du som kvinne trenger du ikke prestere eller gjøre noe. Så lenge du møter opp er menn fornøyd. Så det er ikke så mye du kan gjøre, bare prøv å slutte å tenke på det. 

Anonymkode: c3540...156

AnonymBruker
Skrevet

En drink eller to før sex løser den dårlige selvtilliten.

Anonymkode: b1e17...968

• Liker 1
Skrevet

Alle kan oppleve mer eller mindre lav selvfølelse eller dårlig selvtillit alt etter som… Ofte er dette en innbilt tilstand som oppstår på grunn av samfunnets krav og eller krav man setter til seg selv pga man speiler seg mot andre og føler at man kommer til kort (på den måten kan KG være en dårlig plass å få selvtillit).
Det viktigste er å få på plass et godt selvbilde. Her må du som andre har påpekt - snakke positivt til deg selv, gi deg selv gode ord, skryt, verdi. Selv har jeg en grunnleggende verdi pga tro, som sier jeg er verdifull uansett hva andre måtte mene. Når det gjelder selvtillit så er også dette en «øvelse». Selvtillit bygger på erfaringer - man må måtte våge, prøve, hoppe i ting for se endring i selvtillit. Ofte kompliserer vi ting, lager tankebygninger som ikke har rot i virkeligheten, som igjen hindrer oss å få øket selvtillit. Det er heller ingen fadese å feile i jakten på øket selvtillit, om settingen er på soverommet eller som lærer foran en klasse. Håper du er snill med deg selv, og gir det selv tid til å bli trygg på deg selv!

Skrevet

Min erfaring er at når man har bygget opp en viss grad av selvtillit, får man, om man har litt flaks, overraskende gode tilbakemeldinger fra partnere. 

Det gir skikkelig boost for selvtilliten, og man tør kanskje å slippe seg litt løs. 

Glem foralldel ikke å gi litt ros til partneren også! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ha sex med en som geuint liker deg, gjør underverker for selvtilliten 

Anonymkode: 40ba1...d58

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Kan få hjelp av psykolog og /eller positive tanker. Slipp deg løs fra fastlåste tanker. Ha bare sex med en du føler deg trygg på, som er god med deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever med det samme. Men jeg strever med å starte. Og nå har jeg kommet i dårlig mønster. Jeg vil egentlig ha sex veldig ofte. Og oftere enn samboer. Men siden jeg aldri tør å starte så blir det når han har lyst. 

Prøver å fortelle meg selv at i kveld skal jeg starte, og tenker ut hvordan jeg skal gjøre det. Men jeg får meg ikke selv til å gjøre det. Også føler jeg meg så teit, fordi mest sannsynlig sier han ikke nei. Også føler jeg meg mer teit av at jeg skjønner det selv. 

Anonymkode: 61ed1...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg strever med det samme. Men jeg strever med å starte. Og nå har jeg kommet i dårlig mønster. Jeg vil egentlig ha sex veldig ofte. Og oftere enn samboer. Men siden jeg aldri tør å starte så blir det når han har lyst. 

Prøver å fortelle meg selv at i kveld skal jeg starte, og tenker ut hvordan jeg skal gjøre det. Men jeg får meg ikke selv til å gjøre det. Også føler jeg meg så teit, fordi mest sannsynlig sier han ikke nei. Også føler jeg meg mer teit av at jeg skjønner det selv. 

Anonymkode: 61ed1...0ad

Prøv å slipp deg løs, hint litt, så kanskje han tar hintet. Kanskje han går rundt å tror at du ikke vil ha så mye sex..... 

Kle deg sexy og gjør ting som får dere i godt humør. Ta en drink kanskje så slipper ofte hemningene litt opp. Litt dirty talk kan hjelpe.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...