Marcie Skrevet 17. mai Forfatter #301 Skrevet 17. mai Gratulerer med dagen! og en kjapp oppdatering fra meg, som plutselig har innsett at bunaden jeg skal ta på meg om noen minutter kommer til å være for stor!! Den har måttet henge i skapet et par 17. mai'er, etter noen år med pustevansker pga for trang, så i fjor sydde jeg den ut. Litt for mye, faktisk. Og i år veier jeg 5 kilo mindre, så det kommer til å bli veldig rart å få puste fritt på 17. mai!!! Ellers nådde jeg et delmål akkurat i dag, som er et nytt BMI-trinn ned, så nå er det totalt 3 trinn ned. Jeg er litt nervøs for denne lange dagen som jeg ikke har kontroll over. Jeg skal gå i to tog, og på lunsj med mye laks og salater med fet dressing og kake, der det blir en utfordring å finne en balanse som gir energi nok til neste tog, men uten å generere kvalme. 2
Marcie Skrevet 21. mai Forfatter #302 Skrevet 21. mai (endret) En observasjon: For et par måneder siden opplevde jeg at progresjonen var litt treg, så jeg øket dosen på wegovy. Det hjalp lite, for jeg har stått og hakket på den samme vekten +/- i 6-7 uker nå. Forrige uke derimot tok jeg en lavere dose for å klare meg gjennom 17. mai, og da sa jeg til meg selv at nå må jeg være forsiktig og holde fokus, for denne uken gjør ikke wegovy jobben for meg. Det interessante er at det er den siste uken, på den lave dosen, at det har løsnet, og i dag kunne jeg endelig notere meg for en ny kilo ned, = totalt 9 kilo siden januar. Jeg har vært flink til å fokusere på porsjonsstørrelse den siste uken, og flink til å ikke utfordre kvalmen med "bare en bit til". Jeg har også syklet masse, og på 17. mai ble det ekstremt mange skritt, for jeg gikk i tog med barnas skolekorps og det innebærer veldig mye marsjering på stedet - jeg er sikker på at det ble 100 000 skritt - minst!!!! Men uansett - lærdommen er jo tydelig: Wegovy gjør ikke denne jobben for meg. Jeg må gjøre den selv. Wegovy hjelper bare så lenge jeg lar den få lov å gi meg litt drahjelp i motbakkene - den hjelper derimot ikke når jeg motarbeider den!! Den 18. mai satt jeg meg ned med sprettekniven, og sprettet opp alle sømmene på bunaden (som jeg sydde ut i fjor). Den 19. mai var jeg i bunadbutikken og kjøpte mønster og arbeidsbeskrivelse for å sy den inn neste april. Hvis jeg veier 15 kilo mindre neste april, og det tror jeg nok jeg klarer, så greier jeg å sy den inn selv, for da skal den bare tilbake til der den var, og jeg ser hvor sømmene har vært. Hvis jeg derimot klarer å komme meg ned til BMI 25 neste april, som er det egentlige målet!, så skal jeg unne meg profesjonell hjelp til selve vesten. Det er ikke umulig å komme dit innen april, men det vil kreve fullt fokus hele tiden. Men det er en deadline som gir mening for meg, for vi har konfirmasjon neste år, og jeg vil gjerne ha den bunaden ordnet èn gang for alle, istedet for en gang i året!!! Endret 30. juni av Marcie 1
Marcie Skrevet 22. mai Forfatter #303 Skrevet 22. mai (endret) Enda en observasjon - om pepsi max og cravings: Jeg har, i likhet med mange andre overvektige, hatt en greie med pepsi max. Jeg har stort sett hatt det under kontroll, men i perioder har jeg drukket pepsi max hver dag, mens andre perioder har jeg kuttet ned og bare drukket det i helgen. Men uansett hva slags periode jeg er i, om det er daglig eller i helgen, så går det fort en hel halvannen liter på en kveld. Jeg har trøstet meg med at det er jo en søt, kalorifri ting man må få unne seg når man ikke unner seg noe annet. Og så er det så billig. Man finner alltid et supertilbud med 4 eller 6 store flasker. Men greia er at det virker jo ikke. Pepsi max erstatter ikke ekte søtsaker. Den tar ikke vekk søtsuget. Dessuten kan jeg ikke lenger drikke koffein om kvelden, så det er og et problem. På toppen av alt får jeg ising i tennene av den. Jeg frykter at den ødelegger tarmfloraen. Og så smaker den jo egentlig ikke spesielt godt, for å være ærlig. Når man først er av den, så er den aspartamsmaken ganske nasty. Og det med å bare tillate seg pepsi max i helgene ble og helt feil, for det er jo virkelig ingenting med det produktet som synger at nå er det helg! Det ble bare kjipt. Hver gang jeg kutter pepsi max, så erstatter jeg den med farris, og det funker forsåvidt greitt. Det er interessant at jeg ikke trenger farris i samme mengder som pepsi max, og akkurat det er jo enda en ting med pepsien som gjør meg skeptisk til den. Men jeg ble så lei av kjøpe farris, for tenåringssønnen elsker farris over alt, og bånnsker en liter i slengen, så jeg følte at jeg kastet bort livet på å håndtere anskaffelse og avskaffelse av farrisflasker. Så nå har jeg kjøpt en kullsyremaskin, og det løste mye. Vann med kullsyre har blitt hverdagens viktigste drikke. Men til poenget. Nå som jeg ikke kjøper noe som helst kullsyreholdig i store flasker, og ikke orker alkohol (pga wegovy), har jeg oppdaget det man får i dagligvarebutikken i små flasker: Småskalabrusen til Utopia, som er helt naturlig og ikke ultraprosessert. Kombucha, som jeg kun begynte med fordi det er bra for magen, men endte med å elske den! . Berntsen rabarbra- og eplemost med kullsyre. Ingefærøl. Fruktsmekk fra Safteriet. Alle disse smaker helt nydelig, og er ikke ultraprosesserte (såvidt jeg vet), og det interessante er at når jeg tar en sånn i et stort vinglass, sånn at det føles litt fancy, så er det et godt alternativ til godteri som jeg craver, men ikke orker (pga wegovy). En liten 0,33 flaske med en av disse koster like mye, eller mer, enn halvannen liter pepsi, men forskjellen er at jeg blir fornøyd av de 3 desiliterne, og de tar vekk cravingen og kjennes som en godsak i seg selv, istedet for en dårlig erstatning. Nok et eksempel på at skikkelig mat og drikke gjør jobben på en helt annen måte enn ultraprosesserte produkter! (mye rabarbra i eksemplene under, men det er bare fordi det er mine favoritter! De finnes i andre smaker og: Blåbær, sitron, mango (utopia), bringebær, ingefær (kombutchaen), bare eple (berentsen), hyllebær, plomme, kirsebær (fruktsmekk).) Endret 22. mai av Marcie 3 2
123qwe Skrevet 29. mai #304 Skrevet 29. mai De drikkene ser kjempelekre, elsker rabarbra! For meg er det tannemaljen som setter stopper på brusdrikking. Prøver å begrense meg til et par ganger i måneden. I perioder blir det mer.
Marcie Skrevet 29. mai Forfatter #305 Skrevet 29. mai 123qwe skrev (8 timer siden): De drikkene ser kjempelekre, elsker rabarbra! For meg er det tannemaljen som setter stopper på brusdrikking. Prøver å begrense meg til et par ganger i måneden. I perioder blir det mer. Ja, tannemaljen er en viktig grunn til at jeg dropper pepsi max. Jeg har en forelder som er tannlege, så har blitt drillet i at det viktigste med brus er at man drikker den opp og blir ferdig, slik at man ikke bader tennene i brus over store deler av døgnet. Altså ikke sitte å tylle i seg flere liter over en hel kveld, eller gå hele dagen og ta slurker fra en brusflaske med skrukork. Så det er enda en fordel med disse småflaskene. jeg heller dem i et pent glass, og drikker det opp nokså raskt.
Marcie Skrevet 30. juni Forfatter #306 Skrevet 30. juni Lenge siden jeg har skrevet noe her. Det skyldes i hovedsak at jeg har vært lenge på et platå. Jeg har ikke gått ned mer enn 500 gram på den drøye måneden siden jeg skrev sist, så det er ikke så mye å fortelle. Jeg var til kontroll hos fastlegen for nettopp en måned siden, og han sa at det var uvanlig å reagere så kraftig på så lave doser av wegovy, så han ville holde meg noen uker til på den lave dosen før det ble snakk om å øke. Men han sa også at det er et poeng å komme opp på neste (dvs den midterste dosen av fem), for mange opplever at det er et knekkpunkt der, hvor effekten slår inn skikkelig for mange. Men nå har det gått en måned og jeg har fire uker uten problemer, men også uten fremgang, så nå skal jeg øke ved neste dose. Det er et stort poeng å gjøre det i ferien, slik at jeg kan få nok søvn + slippe å slite med både jobb og det andre og det tredje skiftet samtidig. Det med søvn er ekstremt viktig har jeg erfart flere ganger. Forrige uke burde jeg ikke opplevd noen bivirkninger, men jeg tok sprøyten en kveld der jeg visste at jeg skulle opp grytidlig neste morgen, og fikk mindre enn fem timers søvn. Det straffet seg- jeg var helt slått ut i flere dager, og måtte utsette avreisen til hytta, for jeg orket ikke å pakke eller gjøre huset ferieklart. Så det er en erfaring jeg tar med videre. Hvis jeg vet at søvnen vil bli amputert, så er det tydeligvis bedre å ta sprøyten en annen dag. Uansett - nå er vi på hytta og jeg har to netter med 10 timers søvn bak meg, og jeg har tatt med boka om mikrotrening sånn at jeg kan bruke ferien til å komme i gang med trening. 1 3
123qwe Skrevet 3. juli #307 Skrevet 3. juli Håper de bivirkningene ikke blir like ille ved neste øking av dosen. Det høres ganske kjipt ut. Søvn har så mye å si. Kan tenke meg at bivirkningene ikke blir noe bedre nei av lite søvn. Jeg er veldig sensitiv på lite søvn… skulle ønske jeg trenge mindre for å fungere bra.
Marcie Skrevet 5. juli Forfatter #308 Skrevet 5. juli To dager siden jeg økte dosen, og foreløpig går det veldig bra, så jeg er optimistisk nå. Jeg er nøye med å sove mye, og ikke stresse, så det var nok lurt å legge det til ferien. Ellers er vi i sommerhuset, og her er vi nabo til et bakeri, så sommerens største utfordring på kostholdsfronten er som vanlig det nybakte chiabrødet hver morgen. Jeg dropper alt annet, både is og vin, for å spise nybakt brød til lunsj og kvelds. Siden jeg spiser så lite brød ellers i året, er det fort å legge på seg noen sommerkilo på denne måten, men foreløpig holder jeg vekta. Satte nytt batteri i hyttebadevekta første dag, og tar et havregrøtmåltid innimellom for å ha kontroll, men ellers mener jeg jo at det skal være lov med noen brødskiver som sommerutskeielse uten å begynne med selvpisking! Har kommet såvidt i gang med mikrotreningsopplegget. Dvs jeg har gjort to av fem økter. Bedre enn ingenting, men jeg tar det bevisst veldig, veldig rolig pga medisinen, og så har jeg uansett jobbet meg svett hver dag med å slå en eng, og bære møbler ut og inn av en hytte vi setter i stand. Det er ikke så nøye. Det viktigste er at jeg er i gang, og at jeg har reist på ferie med matte og en dumbbell i bagasjen. 1
Amatariel Skrevet 7. juli #309 Skrevet 7. juli Chiabrød er jo ikke det verste da..(?) Min svakhet på ferie er ofte lyst brød og crossaint 🫣 Må være lov å spise litt annerledes når man er på ferie, tenker jeg Spennende med mikrotrening! Masse lykke til videre og goood ferie videre ♥️
Marcie Skrevet 16. juli Forfatter #310 Skrevet 16. juli En kort ferieoppdatering. Det går ganske bra etter doseøkningen, har ikke noen veldig uttalte bivirkninger, bare litt innimellom. Merker godt effekten etter økningen. Jeg opplever at vekten går nedover, men det er vanskelig å måle presist fordi badevekten på hytta er ikke er kalibrert likt med badevekta hjemme. Treningen jeg planla har jeg ikke hatt tid til, med oppussing på hytta, tre runder med gjester og fine dager til båtliv. Jeg skal ikke piske meg selv for det, men plasserer det i samme kategori som alle de andre tingene jeg ikke har rukket ennå i ferien, som å lese alle bøkene jeg har med, eller strikke ferdig den genseren jeg holder på med, eller bruke symaskinen jeg dro med meg på hytta.
123qwe Skrevet 18. juli #311 Skrevet 18. juli Så godt å lese at bivirkningene ikke har tatt over etter økning i dosen. Og at du kjenner effekten av økningen!
Amatariel Skrevet 28. juli #312 Skrevet 28. juli Koselig med ferieoppdatering 🌸 Høres ut som du har det veldig fint da. Og absolutt ikke stillesittende da med oppussing m.m! Nøyaktig vekt kan fiiiint vente til etter ferien 😊 fortsatt god sommer!
Marcie Skrevet 18. oktober Forfatter #313 Skrevet 18. oktober (endret) Det var ikke meningen å gå tilbake til 3 måneder mellom innleggene, men plutselig fyker tiden av gårde og man kommer ut av det. Jeg hadde noen uker i sommer med god effekt av å øke dosen på wegovy til 1 mg, som er det tredje trinnet i opptrappingen. Det gikk nokså greitt med bivirkningene mens jeg hadde ferie, men jeg gikk på en smell da jeg begynte på jobb, og var rett og slett så slått ut at jeg burde meldt meg syk. Men det gjør man jo ikke, så jeg hanglet gjennom arbeidsdagene, og bygget opp et fjell av dårlig samvittighet. Det var ikke en god periode. Fra midten av august har jeg stått helt fast på et platå. Vekta rikker seg ikke. Den siste uken har jeg begynt å kjenne på cravings igjen, så jeg har bedt om resept på den nesthøyeste dosen, som jeg da begynner med i neste uke. MEN. Det har skjedd noe rart. Jeg leste en tråd på reddit i vår, om at det kunne være verd å prøve å sette sprøyten i låret istedet for i magen hvis man var veldig plaget av bivirkninger. Legen min bare fnyste av det, han avviste det fullstendig. Men jeg har nå satt den i låret likevel helt siden jeg økte dosen i juli. Men nå som jeg har gått flere uker uten verken virkning eller bivirkning, og skal opp i dose igjen, tenkte jeg at jeg kunne sette den i magen som før de siste ukene før jeg øker, bare for å teste det ut. Og det må jeg si, legen kan si hva han vil, men den sprøyta jeg satt i magen denne uken den kjenner jeg godt. Jeg har vært like dårlig som jeg var da jeg startet i januar, og plutselig orker jeg ikke mat lenger. Så nå lurer jeg på om jeg bare skal stå på den dosen jeg har i fire uker til, men sette den i magen. Det er jo særlig fristende siden det kommer et prishopp hvis jeg øker. Uansett hva det blir til, så er det på tide å ta opp igjen Beckopplegget, for det er tydelig at wegovy ikke gjør denne jobben alene. Jeg skrev tidlig i dagboken min at Becks opplegg ikke er en slankekur, men en støtte til en slankekur. Jeg har bare latt være å bruke den støtten det siste halvåret, men nå er det på tide å ta det opp igjen. Så jeg begynner morgendagen med å lese meg opp igjen. Endret 18. oktober av Marcie 1 1
Amatariel Skrevet mandag kl. 06:50 #314 Skrevet mandag kl. 06:50 Jeg kjenner også forskjell på å sette sprøyte i magen vs. låret. Jeg startet med låret, men fant raskt ut at det var mer effekt i magen. Så helt tull kan det jo ikke være... sikkert bare individuelt, og ikke alle som merker forskjell. Fint å høre fra deg forresten fullt forståelig at livet skjer! Kan høres veldig lurt ut å lese seg opp på Beck-opplegget igjen ja. Håper du skriver litt her inne om det igjen så det drypper litt på oss også 😇 jeg syns i alle fall det er veldig kjekt å lese om!
Marcie Skrevet torsdag kl. 14:27 Forfatter #315 Skrevet torsdag kl. 14:27 Amatariel skrev (På 20.10.2025 den 8.50): Jeg kjenner også forskjell på å sette sprøyte i magen vs. låret. Jeg startet med låret, men fant raskt ut at det var mer effekt i magen. Så helt tull kan det jo ikke være... sikkert bare individuelt, og ikke alle som merker forskjell. Fint å høre fra deg forresten fullt forståelig at livet skjer! Kan høres veldig lurt ut å lese seg opp på Beck-opplegget igjen ja. Håper du skriver litt her inne om det igjen så det drypper litt på oss også 😇 jeg syns i alle fall det er veldig kjekt å lese om! Godt å høre det ikke bare er innbilning!!!! Jeg må ut å kjøpe ny sprøyte idag, og jeg er skikkelig i tvil om jeg skal fortsette med 1 mg i magen, eller øke til 1,7 men sette den i låret. Jeg kunne egentlig godt tenkt meg å prøve 4 uker til på 1 mg, fordi jeg føler meg overmett etter middag, selv om jeg måtte kaste poteter og brød. På den annen side, så hadde jeg skikkelige cravings og ulvehunger i går kveld, og da jeg lagde lunsj idag, sto jeg plutselig å spiste middagsrester fra i går i vanvare. Ikke bra. Og forklarer kanskje hvorfor jeg ikke var sulten til middag. Hvis jeg ikke øker i dag, må jeg gjøre det om 4 eller 8 uker, og da treffer jeg enten en uke der jeg skal gå gjennom et behandlingsopplegg for søvnforstyrrelser, og det går bare ikke. Jeg kan ikke legge wegovybivirkninger på toppen av den behandlingen som går ut på at man skal sove veldig lite. Alternativet er å vente 8 uker, men da treffer jeg den siste helga i advent og juleforberedelser. Har jeg lyst å være nede for telling siste helg før jul? Jeg har jo ikke det. Så, enten øker jeg idag, eller så må det vente til midten av januar. Det er lenge å opprettholde et platå som koster nesten 2000 kroner i måneden.....
Amatariel Skrevet fredag kl. 08:50 #316 Skrevet fredag kl. 08:50 Hvorfor kan du ikke øke den uken du vil? 🤔 Du kan jo fortsette på 1 mg i 1-2 uker nå om du vil, og så gå over på 1,7 etterpå. Du bare doseres selv i den sprøyta du velger å kjøpe.
Marcie Skrevet fredag kl. 09:07 Forfatter #317 Skrevet fredag kl. 09:07 Amatariel skrev (13 minutter siden): Hvorfor kan du ikke øke den uken du vil? 🤔 Du kan jo fortsette på 1 mg i 1-2 uker nå om du vil, og så gå over på 1,7 etterpå. Du bare doseres selv i den sprøyta du velger å kjøpe. Jo, forsåvidt. Det er egentlig bare det at fastlegen min var så veldig tydelig på at hun ikke anbefalte klikking, så derfor har jeg på en måte bare parkert den muligheten, siden jeg så lydig Uansett, nå bestemte jeg meg for å øke dosen de neste fire ukene for å se om det kan hjelpe meg ut av det platået jeg befinner meg på nå. Og hvis det hjelper, så tenker jeg at det vil hjelpe meg med motivasjonen. Og hvis jeg bare får motivasjonen opp igjen, til å spille på lag, så kan jeg kanskje gå ned til 1 mg igjen om noen uker. For jeg synes prisen på 1,7 var litt i overkant!!
Amatariel Skrevet fredag kl. 11:04 #318 Skrevet fredag kl. 11:04 Er så rart/fascinerende at leger er så forskjellige! Min fastlege anbefalte faktisk meg klikking 😶 Sa det var mye mer økonomisk, så hun kunne bare skrive ut en høyere resept og så tok jeg mindre selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå