Gå til innhold

Ned i vekt med alle midler: Beck Diet Solution, Hungry Brain, Wegovy +

Marcie

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ukentlig veiedag, ned 700 g fra sist mandag. Det er forsåvidt veldig bra, det, men hvis jeg ser 2-4 uker bakover, så er det ganske tydelig at jeg står og hakker på et platå. Og da er spørsmålet, uavhengig av wegovy, hva gjør man med det? Hvor lang tid skal det gå før man gjør noen endringer?

En ganske åpenbar endring er jo at jeg kan øke dosen når jeg likevel skal kjøpe en ny spøyte om et par dager. Da vil jeg jo spise mindre neste helg. Men jeg er usikker på om det er svaret egentlig, og det er det to grunner til:

1. Jeg spiser ikke spesielt mye nå, selv om wegovyeffekten er en del svakere enn den var i begynnelsen. Men den er der, og den holder meg fortsatt i kaloriunderskudd.

2. Jeg vet at wegovy påvirker sult- og metthet, men så vidt jeg vet påvirker den ikke andre slankerelaterte funksjoner i kroppen.

Og da tilsier jo all logikk at de vanlige "reglene" om platåer og ujevn vektnedgang fremdeles gjelder. Og så lenge jeg er i kaloriunderskudd, så er det ikke nødvendigvis en god løsning å komme i et enda større kaloriunderskudd bare for å komme ut av platået.

Jeg vet jeg har skrevet om dette tidligere i dagboken, med en del lenker. Jeg skal finne tilbake til det innlegget og lese de lenkene på nytt.

Uavhengig av det platået og hva jeg velger å gjøre med det, så må jeg bestemme meg ila et par dager for om jeg skal øke dosen nå.

For: Jeg regner med at wegovy virker i ett år. Alt utover det er en ren bonus. Jeg må benytte meg av denne medisinen mens den virker, og få max utbytte av denne muligheten. Da kan jeg ikke holde igjen på dosene bare fordi det er ubehagelig å øke.

Mot: Jeg har fremdeles effekt av den lave dose. Jo lavere dose jeg står på dette året, jo enklere (håper jeg) det blir å gå av. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å øke hver gang gjennomsnitts vekttap per uke går under 500 g, og jeg står og vipper på den grensen nå, uten at jeg egentlig vet om dette bare er et naturlig platå som jeg må håndtere på "vanlig" måte. Bivirkningene: Etter nesten 8 uker har jeg endelig gode dager med bare korte episoder med kvalme og fatigue, og det frister jo veldig å møte våren, med vårens høyere aktivitetsnivå,  med fire gode uker istedet for fire dårlige.

Redigert: Legger inn lenker til mine tidligere innlegg om vektplatåer, så jeg har det samlet:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1602638-ned-i-vekt-med-alle-midler-beck-diet-solution-hungry-brain-wegovy/?do=findComment&comment=30549624

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1602638-ned-i-vekt-med-alle-midler-beck-diet-solution-hungry-brain-wegovy/?do=findComment&comment=30555197

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1602638-ned-i-vekt-med-alle-midler-beck-diet-solution-hungry-brain-wegovy/?do=findComment&comment=30645908

Redigert igjen, pga glemte tallene:

13.1 start
20.1 - 1,9 kg
27.1 - 1 kg, totalt - 2,9 kg
3.2 - 0,8 kg, totalt - 3.7 kg
10.2 + 0,6 kg, total - 3,5 kg
17.2 - 1,6 kg, totalt - 4,7 kg
24.2 - 0,2 kg, totalt - 4,9 kg
3.3  ingen endring,  totalt - 4,9 kg
10.3 - 0,7 kg, totalt - 5,6 kg

Endret av Marcie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg har satt sprøyte nummer 9 i kveld, og jeg bestemte meg etter mye tvil om å ta enda en måned på den laveste dosen, selv om jeg nok med fordel kunne økt den nå.

Resonnementet er at sålenge jeg klarer å holde meg på ca 1000-1200 kcal pr dag, så er det bedre at jeg gjør det på lav dose + viljestyrke, enn på høyere dose, siden jeg fremdeles strever litt med kvalme.

Men, jeg tror nokså sikkert at jeg skal øke om fire uker, så nå skal jeg være veldig bevisst på to ting de neste ukene.

Det ene er at jeg må passe litt mer på hva og hvor mye jeg spiser, for medisinen gir ikke like mye drahjelp lenger.

Men litt drahjelp gir den fortsatt, og nå skal jeg bruke de neste ukene til å finne ut hva som skjer når jeg står på et platå over mange, mange uker, uten å miste fokus. Det har jeg aldri klart før, og hvis wegovy  kan hjelpe meg med det, så er jeg fornøyd.

Endret av Marcie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Etter to-tre uker med stillstand, ser jeg endelig litt bevegelse nedover igjen. 

Jeg er glad jeg bestemte meg for å fortsette med laveste dose, for jeg sliter fremdeles med kvalme og fatigue de første par dagene etter sprøyten, og den gir jo fremdeles virkning.

Jeg er helt avhengig av å sette noen mål, og nå dem! for å å holde motivasjonen oppe, så det har jeg tenkt en del på i det siste. Judith Beck anbefaler at man setter vektmål uten dato, ut fra et resonnement om at det er viktigere at man når et mål, enn når man når det. Det er mye visdom i det rådet, men dessverre funker det ikke for meg. Jeg må ha noe å måle meg mot, og da er vektmål i forhold til dato det eneste som funker. Jeg har grublet litt med å finne balansen mellom mål som er for ambisiøse og mål som er for lave, og dette med at det går fort i begynnelsen og sent etter  hvert. Jeg har landet på at 1 kg per uke er for ambisiøst, selv om jeg kanskje kan nå det innimellom, f.eks når jeg etterhvert øker dosen, og 500 g eller lavere pr uke er litt lavt for da tar det veldig lang tid og lang tid er min motivasjonsdreper nr 1.

Så jeg regnet litt på snittet av det jeg har oppnådd til nå, og bestemte meg for at målet mitt er å gå ned i snitt 100 g per dag målt over den totale tiden jeg har holdt på. Da tar jeg høyde både for de ukene jeg gikk ned 2 kg og de ukene jeg går ned 20 g, og jeg hvis det funker vil jeg kunne gå ned de 40 kiloene som er hovedmålet mitt på et drøyt år på wegovy.

Uansett, jeg laget en ny kolonne i regnearket mitt, og satte inn et daglig mål på minus 100 g som startet 13. januar. Da fikk jeg bekreftet at jeg lå langt foran målet i januar, men tidvis veldig langt bak i februar. Mens i går derimot, da jeg satte opp målene, var tallene i kolonnen for faktisk målt vekt, og kolonnen for målvekt akkurat helt like!

Så lenge tallene i de to kolonnene er like innimellom, så blir det forhåpentligvis enklere å se det når jeg når et reelt platå, i motsetning til perioder der vekten faktisk går ned selv om den ikke følger en jevn, pen kurve. 

Endret av Marcie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Vekta sniker seg fortsatt nedover, men ulidelig langsomt. Jeg ligger bak målet mitt om 700 g per uke som jeg satt for et par uker siden, og  tendensen er klart under 500 g pr uke. Derfor øket jeg dosen til 0,5 i går kveld. Det var tidligere enn jeg hadde tenkt, for jeg har fremdeles to sprøyter igjen på lav dose, men jeg har ikke lyst å øke midt i påsken pga reise og dugnad på hytta. Har ikke lyst å risikere elendig form akkurat da, så jeg øket nå, og så har jeg et par lave doser i bakhånd hvis jeg trenger det.

Spent på hvordan de neste dagene går. Utfordringen blir å prøve og glemme hele sprøyta, slik at jeg ikke sitter og venter på bivirkningene som en selvoppfyllende profeti!

Har glemt å legge inn de siste mandagsveiingene, så her er de selv om det er torsdag:

13.1 start
20.1 - 1,9 kg
27.1 - 1 kg, totalt - 2,9 kg
3.2 - 0,8 kg, totalt - 3.7 kg
10.2 + 0,6 kg, total - 3,5 kg
17.2 - 1,6 kg, totalt - 4,7 kg
24.2 - 0,2 kg, totalt - 4,9 kg
3.3  ingen endring,  totalt - 4,9 kg
10.3 - 0,7 kg, totalt - 5,6 kg
17.3 - ingen endring - totalt -5,6 kg
24.3 minus 0,5 kg, totalt minus 6,1 kg

idag 27.3 ned 300 g fra mandag, = totalt 6,4 kg ned

Endret av Marcie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har et helt fantastisk resultat siden januar!! :duskedame: Skikkelig imponert!
Blir interessant om det slår inn noen endringer nå som du øker dosen, på mer vektnedgang, bivirkninger eller hva. Jeg økte jo til 0,5 som du vet for kort tid siden selv, og har ikke kjent noe forskjell sånn bivirkningsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (13 minutter siden):

Syns du har et helt fantastisk resultat siden januar!! :duskedame: Skikkelig imponert!
Blir interessant om det slår inn noen endringer nå som du øker dosen, på mer vektnedgang, bivirkninger eller hva. Jeg økte jo til 0,5 som du vet for kort tid siden selv, og har ikke kjent noe forskjell sånn bivirkningsmessig.

Gjør du ikke? Det var jo oppløftende! Jeg kan jo si at foreløpig føler jeg meg helt fin, men jeg har vært supernøye med at jeg sov nok, men ikke for mye i natt, for det opplever jeg betyr ekstremt mye for formen. Og så masse vann! Har kjøpt meg kullsyremaskin for å få i meg nok vann.

Men bortsett fra bivirkninger, føler du at det er noen forskjell på virkning etter at du økte dosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også du har gode resultater å vise siden januar! Men jeg forstår godt at du kan bli utålmodig til tider. Jeg synes også det er utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcie skrev (3 timer siden):

Men bortsett fra bivirkninger, føler du at det er noen forskjell på virkning etter at du økte dosen?

Ja, jeg økte dosen fordi jeg begynte å kjenne på litt gamle følelser fra tiden før wegovy, slik som sult og cravings. Kan ikke huske sist magen romlet liksom, men plutselig gjorde den dèt - selv om jeg spiste samme frokost fortsatt. Så er nok virkningen som dabbet av tenkte jeg, og økte derfor dosen. Og da var det tilbake til å ikke kjenne på sultfølelsen på den måten igjen 😊 Så det er deilig. Litt tidlig å si om den nye dosen har noe spesiell effekt på vekten, for er ikke så mange uker siden jeg økte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Ja, jeg økte dosen fordi jeg begynte å kjenne på litt gamle følelser fra tiden før wegovy, slik som sult og cravings. Kan ikke huske sist magen romlet liksom, men plutselig gjorde den dèt - selv om jeg spiste samme frokost fortsatt. Så er nok virkningen som dabbet av tenkte jeg, og økte derfor dosen. Og da var det tilbake til å ikke kjenne på sultfølelsen på den måten igjen 😊 Så det er deilig. Litt tidlig å si om den nye dosen har noe spesiell effekt på vekten, for er ikke så mange uker siden jeg økte.

ja, det var det som avgjorde det for meg og - at jeg fant meg selv snokende i skapet etter sjokolade. Det er en uvane som er viktig å luke vekk så raskt som mulig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mandag, og endelig er våren her, og jeg har hatt en nydelig sykkeltur til jobb, etter en helg nesten uten kvalme og dårlig form, selv om jeg økte wegovydosen i forrige uke. 

Dette, sammen med vårlyset og vårstemningen, gjør at jeg kjenner at kreftene og energien endelig er tilbake. I etterpåklokskap var det kanskje litt dårlig timing å begynne på en medisin i januar, for jeg vet jo at jeg alltid er litt utafor i januar, men jeg ble litt tatt på senga av hvor dårlig jeg ble. Men det er bygones og snøen som falt i fjor, for nå er det vår!!

Jeg kommer til å bruke det fine været i uken som kommer til å ta en våronn i hagen, så jeg kommer ikke til å prioritere turgåing denne uken, men det er greitt for med hagearbeid og sykling til jobben blir det nok lys og aktivitet.

Men nå som våren og livet smiler, tenker jeg at det er på tide å ta tak i treningsopplegget som jeg la i en skuff i januar.

Dagens ukeveiing viser 0,7 kg ned fra forrige mandag, og det er jo storfornøyd med!

Og så må jeg bare si takk til @Amatariel og @123qwefor realitetsorienteringen i forrige uke, da jeg var mellomfornøyd med fremgangen. Dere har helt rett - jeg har jo gode resultater siden januar - jeg har bare ikke klart å se det selv, for mønsteret druknet i daglige detaljer.

13.1 start wegovy
20.1  ned 1,9 kg
27.1 ned 1 kg / totalt ned 2,9 kg
3.2 ned 0,8 kg / totalt ned 3.7 kg
10.2 opp 0,6 kg / totalt ned 3,5 kg
17.2 ned 1,6 kg /totalt ned 4,7 kg
24.2 ned 0,2 kg / totalt ned 4,9 kg
3.3  ingen endring /  totalt ned 4,9 kg
10.3 ned 0,7 kg / totalt ned 5,6 kg
17.3 - ingen endring / totalt ned 5,6 kg
24.3 ned 0,5 kg / totalt ned 6,1 kg
øket dose
31.3 ned 0,7 kg / totalt ned 6,8 kg

Endret av Marcie
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for flott nedgang i dag! :duskedame:
Det er deeeilig med sol og fint vær ja! Vi får alle lyst å krype ut av vinterhiene våre da 🌞 Nyyyt (her regner og regner det hver dag...) og hagearbeid er jo helt supert arbeid! All aktivitet er bra aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten 7 kg ned siden start! Det er jo helt fantastisk🤩🤩 Jeg elsker å stelle og sulle i hagen - men er typ mye drittvær, så får holde meg til mølla foreløbig🫣😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...