Gå til innhold

Ned i vekt med alle midler: Beck Diet Solution, Hungry Brain, Wegovy +

Marcie

Anbefalte innlegg

123qwe skrev (1 time siden):

Ja, det er mye som ikke er lineært i disse prosessene. Spennende greier.

Han har blant annet vært på denne https://podcasts.apple.com/no/podcast/docs-who-lift/id1611961208?i=1000579199248 der han bli intervjuet av en fedme spesialist og endokrinolog.

En annen som jeg synes har mye bra er Martin MacDonald, men podcasten hans er veldig «conversational», ikke alle gidder å høre på det for han snakker så mye ved siden av saken også. Men synes særlig episodene der han blir intervjuet av andre er bra for de holder han til planen som her og  https://podcasts.apple.com/no/podcast/not-another-nutrition-podcast/id1541002865?i=1000656985923 og her https://podcasts.apple.com/no/podcast/not-another-nutrition-podcast/id1541002865?i=1000656468914 .

Oh, kult. Det høres veldig nyttig ut.

Takk for mange fine lyttetips!!! Jeg er en svamp når det gjelder skikkelig info om overvekt og slanking, så dette er gull!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant artikkel i DN i helgen om det som skal være en trend med mikrodosering av wegovy:

https://www.dn.no/d2/helse/skjonnhet/trening/ozempic/eksperimenterer-med-mikrodoser-av-slankemedisiner/2-1-1766062

Den er dessverre bak betalingsmur, men de lokket med at "norske leger advarer mot trenden", så jeg brøt sammen og kjøpte en måneds abonnement for en krone.

Ble litt skuffa da det viste seg at den kritiske legen bare var den allestedsnærværende Jøran Hjelmeseth som sa noe vi har hørt før igjen, så den kronen kunne jeg brukt på noe bedre. 

Neida, jeg tøyser bare, for de hadde intervjuet et par andre, som sa interessante ting. Han bare irriterer meg så skrekkelig med knekkebrødkuren sin, og svarer så ofte på noe litt annet enn det journalisten spør om.

Kjapp recap:

Artikkelen handler om personer som doserer wegovy med veldig lave doser:

"Nå har mange brukere fått øynene opp for mikrodosering – der man injiserer mye mindre enn anbefalt dose for å gå ned i vekt, samtidig som man minimerer eller unngår bivirkninger som kvalme, oppkast og diaré. Og sparer penger. Det er i tillegg et håp om at det vil bli lettere å slutte med medisinen, dersom dosene kuttes ned. Fenomenet startet angivelig i California og har siden spredt seg, også til Norge. Ifølge Google Trends har interessen for mikrodosering av Ozempic og andre slankemidler økt betydelig det siste året."

Eksemplet i artikkelen var en person som er ferdig med vektnedgangen, men klikker seg frem til 0,15 mg hver tredje dag for å få litt drahjelp i vedlikeholdsfasen. Dvs en dose som er ca halvparten av den laveste normale dosen. Derav ordet "mikrodosering".

Et poeng som flere trekker frem, er at den offisielle doseringen ikke passer for alle. Noen vil rett og slett ikke tåle å gå på høyeste dose. Dette er interessant lesing for meg, som begynner å mistenke at jeg aldri skal opp til høyeste dose.

Men i følge overskriften er det altså en lege som er skeptisk, og det er jo veldig interessant, tenker jeg, å få innblikk i en lege motforestillinger.

Men nei, det er bare Hjelmeseth som ikke hører etter på det han faktisk blir spurt om. I stedet for å svare på spørsmål om mikrodosering, og pasienters reelle behov for en mer individuell tilnærming til doseringen enn Novo legger opp til, så ser han ut til å tro at han blir spurt om "vanlig" klikking i vektnedgangsfasen og presterer da å mene at det bare handler om å spare penger:

"– Jeg er sikker på at pasienter mikrodoserer, eller bruker «klikkemetoden», som vi også kaller det, for å spare penger. Alle andre motiver er vikarierende, sier professor Jøran Hjelmesæth (67) ved Universitetet i Oslo, som er seksjonsoverlege ved Hormon-, overvekt- og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold."

Jeg for min del er sikker på at Hjelmesæth her ikke svarer på det de spør om. Men ok, han tar seg litt inn igjen da, selv om jeg fremdeles ikke er fornøyd:

"Risikoen for bivirkningene av Wegovy øker med økende dose, derfor er det ikke sjelden at pasienter ender opp på en dose som er lavere enn maksdosen, forklarer professor Jøran Hjelmesæth.

– I praksis er det slik at ikke alle tåler den høyeste dosen.

Likevel fraråder han å eksperimentere med mikrodosering – i hvert fall på egen hånd.

– Jeg anbefaler det absolutt ikke, av den grunn at effekten er høyst usikker. Det er ikke forsket på. Og du skal være ganske stødig på hånden for å klikke deg frem til din valgte dose og ikke legens foreskrevne dose, siden du kun får opp streker underveis når du vrir på pennen.

Hjelmesæth advarer også mot å gå raskere opp i dose enn anbefalt. Noen kan la seg friste til å gå raskt ned i vekt, men kroppen trenger tid til å venne seg til økte doser.

– Hva med de som går på høye doser og vil trappe ned?

– Det kan jeg heller ikke anbefale, siden forskningen så langt kun kan gå god for hva som skjer om man holder seg på vedlikeholdsdosen. Men, hvis du har gått ned de kiloene du ønsker, er det ikke farlig å teste det ut i samråd med lege. Mange gjør dette. For noen fungerer det fint, andre går opp i vekt igjen, sier han.

– Wegovy er dyrt, så jeg kan forstå at enkelte vil prøve å senke dosen for å spare penger. Da må vi leger støtte pasienten, og ikke stigmatisere."

Det som er så frustrerende med disse uttalelsene, er at de er så tamme og tannløse. Det er som å høre en helsebyråkrat forsvare de offisielle kostholdsrådene. Altså, jeg forstår jo at de må holde seg til det som forskningen har dekning for. Jeg forstår også at klikking kan bli unøyaktig, og min egen fastlege frarådet det av den grunn. Men han svarer ikke på hva som er problemet med å gå på lav dose uten klikking, eller f.eks lave dose, men med større tidsintervall mellom.

Men det er utrolig frustrerende at de ikke kan si noe litt mer informativt om hva det er de mener er så skrekkelig skummelt med at folk går på en lavere dose enn produsenten har forsket på.

Hadde det vært en høyere dose folk eksperimenterte med, skulle jeg forstått skepsisen.

Men hva konkret er det de frykter med lave doser? Er det bare det at de ikke tør å si noe som det ikke er forsket spesifikt på? Eller er det en kjent sak at medisin må tas i solide doser??

Artikkelen har videre noen kommentarer fra Maria Arlen larsen, som er en fornuftig person med doktorgrad,  som btw har skrevet en god og empatisk bok om overvekt:

"– Som forsker er jeg ekstremt nysgjerrig på mikrodosering, for det er ikke forsket på effektene av dette ennå. Dette er upløyd mark, sier Maria Arlén Larsen (39), medisinsk sjef i Lifeness, lege og forsker ved UiT Norges arktiske universitet, med en doktorgrad i livsstil og overvekt.

Hun understreker at det er viktig å få gode studier på feltet, og så lenge dette mangler, kan hun som lege ikke anbefale å eksperimentere med mikrodosering. Men, hun forstår likevel at en del tester det ut.

– Det vi ser nå med slankesprøyter som Ozempic, Wegovy og Mounjaro, er bare begynnelsen på hva livsstilsmedisiner kan gjøre for helsen vår i fremtiden. Mange er utålmodige og har ikke tid til å vente på studier som gir funn om fem år.

Hun peker på at leger i stedet for å lukke øynene for at pasientene bruker seg selv som forsøkskaniner, bør gi tett oppfølging og veilede dem så godt de kan i prosessen. Er tillitsforholdet mellom lege og pasient godt, tør pasienten å være åpen om mikrodoseringen og lytter til legen fremfor å følge råd fra influensere på Tiktok.

– Helsen og livet til pasienten kommer først. Derfor bør vi hjelpe pasientene til å finne rett dose, for one size doesn't fit all. Ikke alle skal opp på toppdosen – dette er veldig individuelt, sier hun, og legger til:

– Når du har nådd målet og gått ned de kiloene du skal, er heller ikke motivasjonen like god lenger. Kan du trappe ned på dosen for å spare penger og minske bivirkningene av medikamentet, samtidig som ekstrakiloene holdes unna, har jeg forståelse for det. Det er ingen grunn til å stå på høyere dose enn nødvendig."

Jeg har ikke gjengitt hele artikkelen. Jeg hoppet over noe om en gal amerikaner som tror han blir ung igjen av semaglutid, og jeg hoppet over lange avsnitt om amerikanske livstilsguruer som tar seg godt betalt for å lære folk å mikrodosere, og jeg tok heller ikke med en juridisk helgardering fra Novo, som heller ikke ga noe interessant informasjon.

Endret av Marcie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at Hjelmesæth innemellom lar være å svare på det han blir spurt om. Akkurat som han spiller litt dum. Men jeg trur kanskje det har med posisjonen hans å gjøre. Han er overlege og må veie sine uttalelser nøye for de har stor tyngde. Det er vanskelig å nyansere i avisartikler som blir leste av et bredt spekter av folk. Hva er engang mikro dosering? Trur det begrepet brukes litt løst av folk med forskjellige mål. 

Her er en podcast episode (ja jeg hører masse på podcast 😆) med fedmelege og endokrinolog som diskuterer nettopp mikro dosering og hvorfor man ikke kan blankt anbefale det https://podcasts.apple.com/no/podcast/docs-who-lift/id1611961208?i=1000681468483

Det de trekker frem er at man blant annet har ikke bevis på at mikro dosering har den samme beskyttende effekten på kardiovaskulær helse, som de vanlige dosene har. Men de sier også at enkelte er «super responders» som får effekt allerede på lave doser og får mye bivirkninger på høye doser.

Er enig i at Larsen har et mye bedre språk når hun svarer journalisten, men budskapet er kanskje egentlig ikke så forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...