Gå til innhold

Ned i vekt med alle midler: Beck Diet Solution, Hungry Brain, Wegovy +

Marcie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg koster på meg et lite wegovy-minutt-for-minutt-innlegg, fordi jeg er i en kartleggingsfase der jeg skal finne ut hvordan jeg bør og kan og ikke kan spise.

Tok ny sprøyte i går kveld. Foreløpig kjenner jeg ingen tegn til kvalme, annet enn noen korte kvalmebølger i natt, og ingen hodeverk. Dette er veldig forskjellig fra forrige torsdag, så jeg er optimist.

Fokuserer på å få i meg masse vann idag.

Kl 10 brølte (ikke romlet, men brølte!!) magen etter mat, så da måtte jeg spise et knekkebrød selv om det var mindre enn en time til lunsj.

Jeg kjenner ikke på stappmettfølelsen ennå, så jeg greide likevel å spise en avokadosandwich med laks + en kanelbolle til lunsj, og nå skal det blir interessant å se utover dagen om jeg tålte det. Dette er ikke en normal lunsj, men idag var det lunsj på cafe.

Nå skal jeg snart være med på en bursdagsfeiring for en kollega, og der blir det nok mye kake. Jeg har bestemt meg for å ikke smake på kakene. Ikke fordi jeg ikke får dem ned, men fordi jeg er interessert i å se hvor godt jeg tålte lunsjen, og da kan jeg ikke spise noe annet som ødelegger for den testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å drikke peppermynte-te for å roe ned magen dersom den ulmer veldig etter wegovyinntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (31 minutter siden):

Kan anbefale å drikke peppermynte-te for å roe ned magen dersom den ulmer veldig etter wegovyinntak. 

Takk for tips!! Det skal jeg sjekke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag møtte jeg den første store kakeutfordringen etter at jeg begynte på wegovy.

Til lunsj hadde jeg en kanelsnurr. Jeg merket meg at den kunne jeg fint stått over, det var ingen cravings,  men jeg ønsket å teste om jeg hadde glede av den, og om jeg tålte den. Det gikk helt fint - den smakte fortreffelig og jeg fikk ingen problemer i etterkant. Den var ganske liten, så jeg spiste hele, men hadde det vært en stor bolle ville jeg nok lagt igjen halve uten noe mer om og men.

To timer senere var det feiring av en kollega, med noen overdådige kaker. Det kostet meg ingenting å ta en kopp kaffe istedet, mens de andre hentet og spiste kakene sine. Vi bare fortsatte praten, og jeg la knapt merke til at det var kake på alle tallerkener rundt meg.

Tilbake på avdelingen hadde noen andre, som tydeligvis også hadde feiret noe, satt fra seg en halv langpanne med deilig, saftig gulrotkake på kaffestasjonen.

Det var helt uinteressant for meg. Den fristet ikke. Den angikk meg ikke.

Er det slik normale folk har det????

Altså - jeg kunne selvfølgelig oppnådd det samme resultatet ved å bruke No Choice og alle de andre reglene jeg har drillet inn gjennom Beckopplegget. Dvs uten wegovy ville jeg nok uansett gått forbi gulrotkaken på kaffestasjonen, men jeg ville knurret "no choice" gjennom sammenbitte tenner og forbannet universet mens jeg gjorde det. Men kaken på det arrangementet ville jeg neppe greidd å stå imot, det må jeg være ærlig om. Jeg ville nok sett det som en sosial forpliktelse og en ubrytelig vane.

Drahjelpen fra wegovy gjør det så uendelig mye mer effektivt å bruke disse situasjonene til avlæring av vaner. Det er det som er planen min med wegovy - at jeg skal automatisere en del vaner gjennom mange repetisjoner mens medisinen hjelper til.

Endret av Marcie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så koselig med en hilsen fra deg i dagboken min. Nå har jeg vært og lest i din, og der var det mye spennende lesing. Spesielt det med å følge deg i oppstarten av Beck D S. Mye fine tanker rundt hvor viktig tankesettet er rundt det å kunne følge en kur/diett/nå mål.

Nå blir det spennende å følge deg på Wegovy-veien. Håper bivirkningene etterhvert forsvinner helt!

Når det gjelder kakefat som står fremme, så er nok jeg en person som glatt kunne gått forbi. Men det er nok mer fordi jeg ikke er en kakeperson og mindre at jeg er normal. Siden jeg ser ut som jeg gjør så er det nok mye annet jeg burde gå forbi🤪🙈 Helt supert at W funker som en god drahjelp. Det må føles befriende å jobbe med avlæring av vaner/uvaner uten masse «hjernestøy».

Snart helg nå - ønsker deg en fin en:blomst2:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luna Selene skrev (På 7.2.2025 den 10.43):

Hei! Så koselig med en hilsen fra deg i dagboken min. Nå har jeg vært og lest i din, og der var det mye spennende lesing. Spesielt det med å følge deg i oppstarten av Beck D S. Mye fine tanker rundt hvor viktig tankesettet er rundt det å kunne følge en kur/diett/nå mål.

Nå blir det spennende å følge deg på Wegovy-veien. Håper bivirkningene etterhvert forsvinner helt!

Når det gjelder kakefat som står fremme, så er nok jeg en person som glatt kunne gått forbi. Men det er nok mer fordi jeg ikke er en kakeperson og mindre at jeg er normal. Siden jeg ser ut som jeg gjør så er det nok mye annet jeg burde gå forbi🤪🙈 Helt supert at W funker som en god drahjelp. Det må føles befriende å jobbe med avlæring av vaner/uvaner uten masse «hjernestøy».

Snart helg nå - ønsker deg en fin en:blomst2:

Takk for hyggelige ord, og god helg til deg og! 
 Jeg kjenner mye mindre til bivirkningene denne uken, så jef krysser fingrene for at jeg kan fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en liten reise, og i morgen skal jeg på en ny reise - jobbreise i fire dager.

Reiser er alltid krevende i slankemodus, og tidligere har jeg brukt mye tid på å lage en slagplan etter mønsteret i Diet Traps.

Med wegovy må jeg og planlegge, men på en veldig annerledes måte. Tidligere handlet det om å motstå fristelser, og ha en plan for restaurantbesøk og pausemat og lunsjbuffet.

Nå handler det f.eks. om å passe på å alltid ha knekkebrød tilgjengelig, for jeg vet at jeg helt plutselig kan føle meg svimmel og svak. Jeg må ha med tyggis og epler, slik at jeg er sikker på at jeg får gått på do. Jeg må drikke masse vann, så jeg ikke blir dårlig, men ikke så mye at jeg må på toalettet hele tiden, for det er jo veldig upraktisk både under reisen og på konferansen. Jeg må passe på å få nok søvn, for hvis ikke blir jeg kjempedårlig.

Reisen jeg nettopp kom hjem fra gikk forsåvidt ganske bra. Jeg merker ikke mye til bivirkninger denne uken, annet enn som små anfall innimellom. Torsdag måtte jeg stå opp tre timer før normalt, og jeg følte meg syk som en hund da jeg sto opp, og det er jeg ganske sikker på var kombinasjonen av søvnmangel og wegovy som gjorde, og ikke noe som en av tingene alene ville gjort. Men det gikk seg til, og den lange togreisen gikk veldig bra. Men da jeg kom fram, og hadde fire timer til disposisjon før konserten jeg skulle på, måtte jeg droppe alle planer og bare hvile på hotellet, for da fikk jeg plutselig et anfall av utmattelse. Det gikk over med hvile og litt mer mat og hvile og litt mer mat og litt mer hvile.

Det er en veldig omvendt måte å leve på, så jeg strever med tilvenningen.

Det som er utfordrende nå med denne vekslingen mellom helt fin vs uttalt sykdomsfølelse, er at jeg sliter med å komme i gang med trening.

Jeg gleder meg til denne uken på reise er over, slik at jeg får begynt på hverdagslivet på wegovy med - håper jeg - mindre plager, slik at jeg kan få komme i gang med trening. Det er jo kjempeviktig for å unngå at man mister masse muskler.

Det er jo morsdag idag, og vi hadde svigermor til middag og kake til kaffen. Jeg spiste et smalt lite stykke, sånn som normale folk gjør, og hadde ikke lyst på mer. Så ble jeg sittende fascinert og observere hvordan en av de andre tok et smalt stykke til, og så ett til, og så enda ett. Akkurat sånn som jeg selv pleier. Jeg har bare aldri før sett noen andre i familien gjøre det der, for jeg har vel vært for opptatt med å fokusere på meg selv og mine egne kakedemoner. Det var det samme som skjedde på kakespisingen på jobben forleden - jeg ble sittende som en observatør - akkurat som jeg var utenfor situasjonen - og legge merke til hvor veldig mye kake noen spiser. Dvs det er de som spiser like mye som jeg selv har for vane å gjøre, som jeg nå legger merke til. Tidligere har jeg bare lagt merke til de andre - de som spiser en smal, liten bit, sånn som jeg selv gjør nå. 

Følelsen er helt forunderlig, og jeg håper virkelig disse situasjonene setter seg som standhaftige minner som jeg kan ta med meg når jeg går av medisinen.

Endret av Marcie
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det høres utfordrende ut å stå i reiser (spesielt med jobb) når du sliter med bivirkninger. Håper du kommer deg igjennom denne uken! Livet vil sikkert bestå av del slike reiser, så skjønner det må tilvennes/læres. Men greit å få litt hverdagstid å håndtere det først med kanskje. Veldig interessant å høre hvordan du opplever kakeselskaper for tiden! Tenk hvordan litt medisin kan endre tanker og følelser omkring mat... fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg på jobbreise, og at tilvenningen går seg til. Det høres iallfall ut som du har en plan og har med deg både mat og drikke. Bare 3 dager til nå:blomst2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...