AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 ....hvis dette er standarden. Jeg har lenge mistenkt studenter for å ha skyhøye krav til både standard og forbruk, og dermed går de i minus når de studerer. Løsningen blir å gå ut og klage på for liten studiestøtte. Jeg sier ikke at jeg er uenig i at studiestøtten bør økes i takt med prisstigningen, men det betyr ikke at studenter går konkurs. Jeg reagerer spesielt på dette utsagnet fra personen som er omtalt i artikkelen: Sitat – Å kjøpe mat har blitt dyrere, strømmen er dyrere, men folk har fortsatt lyst til å delta på for eksempel aktiviteter eller kjøpe klær, sier hun. – Det kan bli fort veldig dyrt, men man har ikke lyst til å skille seg ut og bli stemplet som en som ikke har råd til sånne ting. I alle dager?? Hvis dette er standarden, så er det ikke rart at studentene sliter. "Har ikke lyst å skillle seg ut og bli STEMPLET som en som ikke har råd...."? Her er det åpenbart noen som trenger litt opplæring i både økonomi og sosial kompetanse. Man lever ikke over evne for å unngå "å bli stemplet som en som ikke har råd". I kommende skoleår får studentene ca. 130.000 kroner utbetalt i lån/stipend. Det er nesten 12.000 kr. måneden (fordelt på 11 måneder). Har man i tillegg litt oppsparte midler fra sommerjobb, og ikke har svidd av disse pengene til sydrenreiser og fester (i frykt for å bli stemplet), så er det plutselig ikke så verst. Tror ikke jeg tar for hardt i hvis jeg sier de fleste studenter fort har 25.000 kroner på konto når de starter. Da har de plutselig 2000,- ekstra pr. måned å rutte med. Mange har nok enda mer enn dette. Og mange jobber i tillegg til studiene. Det første man må gjøre, er å akseptere å bo i f.eks. bofellesskap. Det er det som er billigst. Da får man akseptere å dele bad og kjøkken med x antall personer. Har dessverre hørt mange si at det er helt uaktuelt. Her skal man ha noe helt EGET. Javel, da er det raskt opp både 2 og 3 tusen i måneden. Et kjapt søk på finn.no viser at det i skrivende stund er ledige hybler i bofellesskap både i Oslo og Trondheim for under 5.000 i måneden. Ja, det er trangt å være student, men hvis man er bevisst på hvordan man lever, aksepterer å leve i trange kår, lærer seg grunnleggende økonomisk styring og ikke minst godtar at man ikke kan leve over evne bare fordi det er gøy, så vil det gå helt fint for de aller aller fleste. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dbBK8/frykter-unge-faar-inkassosmell-proever-saa-godt-jeg-kan-aa-betale Anonymkode: 050e7...2ee 3 2
Susan Sto Helit Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 (endret) Det er jo et faktum at det aller meste blir dyrere og dyrere i disse dager. Studenter MÅ betale mer enn før, både for strøm og mat. I tillegg er det vanskeligere enn før å få småjobber og sommerjobber. (Det er flere som ønsker det enn før.) Og når det gjelder bolig, så har det vel vært veldig press på studenthybler i mange år, så det er mange som tvinges ut på det private leiemarkedet. Å bo i kollektiv er ikke bare-bare det heller. Man skal gjerne komme overens med de man deler med. I tillegg er det mange boliger som brukes som kollektiv, som ikke er godkjent for eller egnet for formålet. Og ikke minst finnes det nok av useriøse utleiere. Når det gjelder å være kravstore, og føle seg redd for "å bli stemplet", så er jo ikke det så uvanlig for ungdom. Men det må også huskes at det å skulle "opprettholde fasade" gjerne er noe tillært. Antagelig har de lært det hjemme. Det finnes massevis av fornuftige unge også. De som gjenbruker, bor billig, får seg jobb og tjener penger, og i tillegg studerer og får gode karakterer. Men de står sjelden frem i avisen. (For de sliter ikke, og har nok annet å gjøre.) Endret 1. august 2022 av Susan Sto Helit 5 1
Isambard Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 (endret) Dessuten har studenter faktisk dårligere råd enn før. Utgiftene har økt mer enn finansieringen i det siste. Kjøpekraften er dramatisk redusert i forhold til grunnbeløpet. Kjøpekraften til studenter var på topp i 1994/1995 sammenlignet med grunnbeløpet. Det er ikke et "skyhøyt krav" å ha råd til klær. Studiefinansiering kontra grunnbeløp: https://vgc.no/pdf/0e8890.pdf Endret 1. august 2022 av Isambard Rettet opp egen misforståelse. 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Det fine med studenter, ts, er at det er foreldrene deres som har oppdratt dem. Forventningene en 18-åring har kommer hjemmenfra. Ønsker man et samfunn som ikke er likt dagens? Da må man endre - eller forbedre - oppdragelsen av ungene sine. Ironien er at de som klager over at ungdommen ikke er helt i vater er de som har oppdratt (eller latt være ganske ofte) ungdommen. Jeg gleder meg til nok en «vi voksne har ikke gjort en god jobb og later som om det er ungene sin feil» type tråd. Anonymkode: 57906...082 10 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Jeg synes ikke det er råflott at studenter vil delta på aktiviteter( hva nå enn det er) og kjøpe klær. Det som er sjokkernede er at studestøtten nesten ikke har gått opp siden jeg var student på slutten av 90-tallet. Anonymkode: c2f87...493 10 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Burde vært studentrabatt på mat, ikke alle butikker kanskje, men feks 2 stk. Rema og coop. Med gyldig studiebevis så får man 20% på mat og dagligvarer. Samfunnet tjener på at folk utdanner seg. Anonymkode: c124c...65c 6
TLR Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Hvis de vil ha dyre klær og ting når de studerer. De skal jo ha tid til å lese og i følge hva jeg har hørt så er det ikke lov å jobbe fulltid ved siden av statens lånekasse så hvis noen tar eks filler eller lignede og er student så reagerer jeg men de kan jo ha spart opp penger. La oss håpe det.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Burde vært studentrabatt på mat, ikke alle butikker kanskje, men feks 2 stk. Rema og coop. Med gyldig studiebevis så får man 20% på mat og dagligvarer. Samfunnet tjener på at folk utdanner seg. Anonymkode: c124c...65c Rema og Coop-eiere tjener jo ikke på det, hvorfor skal de være med å sponse noe som kommer samfunnet til gode? Butikk er butikk og mat må man ha, så de tjener penger uansett. Forøvrig syns jeg ikke det er luksus å ville unne seg noe nye klær og litt opplevelser/arrangementer nå og da. Det er mange studier som er utrolig stressende, så jeg forstår godt ønsket om å ville senke skuldrene nå og da. Kjøpe seg en ny bukse, bli med på en konsert, eller kjøpe seg et godt måltid nå og da. Akkurat disse tingene forbinder jeg ikke med luksus, er vel helt normalt å ville ha litt nye klær ila 3-5 år (alt ettersom hvor lenge man studerer)? Anonymkode: 687bd...4b0 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 TS her. Bare for å presisere. Jeg er helt enig i at det burde vært en økning på studiestøtten. Den burde minst økes til 1,5G. Poenget mitt er at det er fullt mulig å overleve likevel, men det blir svært vanskelig når lista legges så høyt som man får inntrykk av. Når nå studiestøtten er det den er, og det ikke vil endres, så må man ta utgangspunkt i den situasjonen som er. Begge mine to døtre studerer på universitet, og ingen av de skal jobbe ved siden av. Det blir trangt ja, men de vil klare seg. Belønningen er i andre enden av studiene - jobb og fast lønn på konto hver måned. Anonymkode: 050e7...2ee 1
Vaffelhunden Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Det er nok både/og. Studenter har dårlig råd. Men har det ikke alltid vært meningen at studenter skal ha dårlig råd? Studietiden i dag minner mer om 5-8 år med russetid hvor man skal nyte livet og feste ræva av seg. Da seir det seg selv at man må ha deltidsjobb. Da jeg var student for 10 år siden trengte jeg aldri deltidsjobb, fordi jeg alltid prioriterte lav leie fremfor kvalitet i hybeljakten. Og det var flere av oss. Mange studenter i dag vet at de uansett må ha deltidsjobb for å finansiere festing, reising og snus; så da unner de seg like gjerne en sentral leilighet med litt standard. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Med hjelp fra foreldrene og deltidsjobb går det rundt for mange. Men ikke alle har den muligheten, og selv med fullt lån og stipend er det nok vanskelig. Sitat Ikke alle studenter eller skoleelever tar opp studielån fra Lånekassen for å dekke utgiftene sine. En av dem som prøver å få det til å gå rundt med borteboerstipend kombinert med litt jobb er Mathilde Mortensen (17) fra Kabelvåg i Lofoten. Hun bor på hybel i Bodø, som hun betaler 5500 kroner for. Borteboerstipendet hennes ligger omtrent på 4600 kroner. Resten av leien og andre utgifter betales med lønn fra deltidsjobb og støtte fra foreldrene. https://www.nrk.no/nordland/studiestart_-matbudsjett-pa-500-kroner-i-uka-1.16049950 Men mange studenter i Norge er nok i en annen liga når bekymringene går på om du har de riktige klærne og om du kan gå på fest. Anonymkode: bc33c...bce 1
Isambard Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Med hjelp fra foreldrene og deltidsjobb går det rundt for mange. Men ikke alle har den muligheten, og selv med fullt lån og stipend er det nok vanskelig. https://www.nrk.no/nordland/studiestart_-matbudsjett-pa-500-kroner-i-uka-1.16049950 Men mange studenter i Norge er nok i en annen liga når bekymringene går på om du har de riktige klærne og om du kan gå på fest. Anonymkode: bc33c...bce Jeg synes studenter bør ha råd til å ta en fest. Selv faren min som studerte på 60-tallet gikk ut og drakk øl på Samfunnet. Må studenter være for fattige til å gå ut på byen før folk blir fornøyd? 7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 Isambard skrev (5 minutter siden): Jeg synes studenter bør ha råd til å ta en fest. Selv faren min som studerte på 60-tallet gikk ut og drakk øl på Samfunnet. Må studenter være for fattige til å gå ut på byen før folk blir fornøyd? Å ta seg en fest i ny og ne velter ikke månedsbudsjettet. Skal man derimot feste hver fredag og hver lørdag, så ryker det fort..... Anonymkode: 050e7...2ee 1
Portia Catonis Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Men mange studenter i Norge er nok i en annen liga når bekymringene går på om du har de riktige klærne og om du kan gå på fest. Anonymkode: bc33c...bce «Riktige» klær, eller bare klær? Alle må jo ha klær, selv studenter… Som andre i tråden er inne på: Hvis man går på et tungt studie i 6 år og ikke har mulighet til å jobbe deltid, og kun må sitte på hybelen og spise First Price knekkebrød… I 6 år.. Da unner jeg dem faktisk å både fest og klær. Ellers tror jeg man blir ko-ko. Sommerjobb er vanskeligere å få enn folk tror. Ofte starter sommersesongen før eksamen er ferdig, og varer utover høsten. 5
Leo Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 Jeg har ingen problemer med å forstå at mange studenter har problemer med å få det til å gå rundt økonomisk, men media ødelegger jo hele saken når de, nok en gang, velger å bruke intervjuobjekter som fremstår som mindre begavete. For det må man vel nesten være hvis man velger å finansiere feriereiser utenlands med kredittkort og på forhånd vet at man vil få problemer med å betale regningen... 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #16 Skrevet 1. august 2022 Jeg har full forståelse for at studenter ønsker å kjøpe seg klær og delta på aktiviteter, men det spørs jo litt hvilke klær (dyre merkeklær?) og aktiviteter (svært dyre aktiviteter som ekstremsport, ridning, sydenturer etc). Det er forskjell på det og å ha råd til å ta et par øl med venner eller kjøpe en ny vinterjakke når den forrige er utslitt. Ellers er jeg helt enig i at man må regne med å bo i kollektiv. Hvis man absolutt MÅ bo alene, så har jeg liten sympati for dyre boutgifter. Klart kollektiv kan ha negative sider, men det er også en del av det å bli voksen å håndtere slike ting (og å håndtere at andre er annerledes enn deg selv). Elendige utleiere kan man finne til både kollektiv og leiligheter til én person. Så et eksempel på det på NRK i dag, utleier som påstår at tykke lag med mugg etter at to unge hadde bodd der i én måned var fordi de ikke hadde luftet nok!!! Sånne utleiere kan brenne i H og burde anmeldes. Anonymkode: 45370...464 1
Read Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): ....hvis dette er standarden. Jeg har lenge mistenkt studenter for å ha skyhøye krav til både standard og forbruk, og dermed går de i minus når de studerer. Løsningen blir å gå ut og klage på for liten studiestøtte. Jeg sier ikke at jeg er uenig i at studiestøtten bør økes i takt med prisstigningen, men det betyr ikke at studenter går konkurs. Jeg reagerer spesielt på dette utsagnet fra personen som er omtalt i artikkelen: I alle dager?? Hvis dette er standarden, så er det ikke rart at studentene sliter. "Har ikke lyst å skillle seg ut og bli STEMPLET som en som ikke har råd...."? Her er det åpenbart noen som trenger litt opplæring i både økonomi og sosial kompetanse. Man lever ikke over evne for å unngå "å bli stemplet som en som ikke har råd". I kommende skoleår får studentene ca. 130.000 kroner utbetalt i lån/stipend. Det er nesten 12.000 kr. måneden (fordelt på 11 måneder). Har man i tillegg litt oppsparte midler fra sommerjobb, og ikke har svidd av disse pengene til sydrenreiser og fester (i frykt for å bli stemplet), så er det plutselig ikke så verst. Tror ikke jeg tar for hardt i hvis jeg sier de fleste studenter fort har 25.000 kroner på konto når de starter. Da har de plutselig 2000,- ekstra pr. måned å rutte med. Mange har nok enda mer enn dette. Og mange jobber i tillegg til studiene. Det første man må gjøre, er å akseptere å bo i f.eks. bofellesskap. Det er det som er billigst. Da får man akseptere å dele bad og kjøkken med x antall personer. Har dessverre hørt mange si at det er helt uaktuelt. Her skal man ha noe helt EGET. Javel, da er det raskt opp både 2 og 3 tusen i måneden. Et kjapt søk på finn.no viser at det i skrivende stund er ledige hybler i bofellesskap både i Oslo og Trondheim for under 5.000 i måneden. Ja, det er trangt å være student, men hvis man er bevisst på hvordan man lever, aksepterer å leve i trange kår, lærer seg grunnleggende økonomisk styring og ikke minst godtar at man ikke kan leve over evne bare fordi det er gøy, så vil det gå helt fint for de aller aller fleste. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dbBK8/frykter-unge-faar-inkassosmell-proever-saa-godt-jeg-kan-aa-betale Anonymkode: 050e7...2ee Jeg kan gi deg et eksempel på mine månedlige faste utgifter siste år som student: Månedlig støtte fra Lånekassen: 8615,24kr Husleie: 5800kr Strømregning: ca 600kr Busskort: 450kr Mobilregning: 300kr Forsikring: 100kr Totalt: 1365kr til overs etter faste utgifter. Ifølge SIFO skal det "holde" med 6800kr i måneden for dagligvarer, mat og drikke for en familie på fire, inkludert to voksne og to barn. 1465kr - 6800kr/4 = -335kr. Allerede litt i minus der altså. I tillegg er studenter utvokste mennesker, så det er rimelig å anta et større matbudsjett for fire studenter, enn en familie på fire. Årlige utgifter: Skolebøker: 8000kr Semesteravgift: 1200kr Andre utgifter: Depositum: 17400kr Hjemreiser: xxx kr Valgfrie "luksuser" man kan ha ellers: Spotify: 119kr i måneden Treningssenter 329kr i måneden. Utgiftene inkluderer ikke behov for klær, reiseforsikring, tannlege, legetimer, eller andre utgifter man kommer ut for. Supplerende informasjon: 1. jeg var heldig og bodde i et billig kollektiv. Vi levde derimot med mugg på badet og vinduer som lakk som en sil. Jeg flyttet flere ganger ila. studietiden, men måtte som regel søke på ufattelig mange hybler før jeg fikk napp. De rimeligste hyblene forsvinner med en gang, så selv om det ligger slike ut på finn, er det de færreste som er så heldige å bo så billig. 2. Vi gikk med ullgenser og lue innendørs for å spare strøm, men trengte fortsatt mye oppvarming da bygården var gammel og veldig dårlig isolert. 3. Vi bodde langt unna byen og studiestedet, og busskort var absolutt nødvendig. Store deler av året var bakken dekket av is, så sykkel var ikke et alternativ for meg. 4. Vi tillot oss selv "luksusen" med å betale 50 kr i måneden for Netlix (vi delte Netflixbruker i kollektivet). 5. Depositum for leiebolig er strengt tatt studentens egne penger, men studenten må selv ha 17400kr å legge ut for dette. To ganger i året mottar man "storstipend", som er større enn det vanlige månedsstipendet. Dette er for å dekke skoleutgifter, f.eks. bøker, pc, skrivesaker, semesteravgift etc. Selv gikk jeg ingeniørstudium, og hadde derfor behov for en kraftig pc (da snakker vi 8000+, jeg kjøpte en god pc på tilbud). Skolebøkene lå stort sett på rundt 1000kr per stykk, som tilsammen blir 8000kr i året. Semesteravgiften er ca 1200kr i året. Man kan derfor trekke fra 9200kr årlig. Skrivebøker, penal, kalkulator, penn, linjal og viskelær er mindre utgifter, men på et veldig stramt budsjett utgjør også dette en forskjell. Personlig var jeg heldig og hadde sommerjobb hvert år. Kun én av disse fire sommerne kunnej eg bo hjemme - de resterende måtte jeg flytte rundt omkring og leie bosted i tillegg til hybelen jeg betalte for i studiebyen. For meg var det aldri et alternativ å ikke ha sommerjobb, for da hadde hjulene aldri gått rundt for min del. Jeg hadde forøvrig deltidsjobb i tillegg til studiet i to år. Derimot var det ikke alle som klarte å få sommerjobb eller deltidsjobb. Det viktigste mtp. studiestøtten er om man ønsker at studentene skal kunne vie fokuset og tiden sin på studiet, eller på deltidsjobber. De to årene jeg hadde deltidsjobb gikk resultatene mine betydelig ned. Et annent poeng er klasseskillet. Dersom man får mye støtte hjemmefra, klarer man seg fint med studiestøtten. Personlig synes jeg derimot det er fryktelig dumt om dette skal gå utover studentene som ikke har denne luksusen. 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 Jeg reagerte også veldig på den artikkelen. Hun var avhengig av kredittkort for å kunne reise til Praha med kjæresten. Really??? Ja, studenter har dårlig økonomi. Og sånn må det nesten være, for får de bedre økonomi vil færre jobbe. Og Norge er fullstendig avhengig av at studenter jobber!! Jeg har vært student selv med dårlig økonomi. Med en deltidsjobb gikk det helt fint. Flere studentboliger til rimelig pris er også et godt tiltak. Anonymkode: 56bf2...5e3 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #19 Skrevet 2. august 2022 Jeg er absolutt enig i at studiestøtten burde økes, spesielt nå som prisene øker kraftig. Men er enig i at mange av dagens studenter sutrer en del. Ikke alle altså, tror mange er flittige og sparsommelige, men en del som går til avisene og klager fremstår som bortskjemte drittunger. Virker ikke som de skjønner at man må gi avkall på luksus i de få årene man studerer. Det går faktisk an å kjøpe litt færre/ billigere klær, ikke handle i kantinen hver dag, trene gratis hjemme/ ute i naturen, redusere antall strømmetjenester, droppe dyre utenlandsreiser, og skaffe et billigere mobilabonnement. (Jeg bidrar gjerne med flere tips 🤑) Anonymkode: b0665...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #20 Skrevet 2. august 2022 Feilen mange studenter gjør er at de har så høye krav til livet. De skal leve som om de er voksne og har full inntekt. Jenter skal være flawless og budsjettet skal romme både botox &fillers, akrylnegler og spraytan i tillegg til fancy klær, festing og ferieturer. Min nevø på 20 bor hjemme, men kjøpte seg bil sammen med kjæresten i fjor og brukte halve studielånet på det, fordi det var stress å ta bussen tre kilometer. Kjæresten hans ønsket seg sydentur i julegave og dyre presanger til bursdager, og i tillegg skal jo både 6 måneders jubileum og 1 års jubileum for forholdet feires med presanger. De har begge to jobber men har også ha fritidsaktiviteter i tillegg til studier som er sunt . Nå ønsker de å flytte sammen, men det er uaktuelt å leie for de vil kjøpe. Banken sier de har for lite inntekt så da tenker min nevø å jobbe seg halvt i hjel for å få mer inntekt, for å leie er lavmål! Jeg kjenner jeg blir kvalm og tenker at disse tankene har han fått fra sine foreldre som er veldig opptatt av luksus og har en del penger. Jeg var student på 90 tallet og vi levde et helt annet liv. Anonymkode: 009fd...f48 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå