AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Vi skal snart ha lønnsforhandlinger på jobb. Jeg har jobbet her et halvt år og synes det er vanskelig å komme med et krav, da jeg ennå har mye å lære. Samtidig har det jo vært store prisøkninger i år, og det ligger an til et høyt lønnsoppgjør. Lønna mi før jeg startet ble forhandlet på et tidspunkt der vi virkelig ikke så for oss så store prisøkninger, og det økonomiske bildet er jo helt annerledes nå enn i fjor høst. Men hva skal jeg argumentere med? Jeg vet at leder er fornøyd med jobben jeg gjør, men jeg syns likevel det er vanskelig. For meg er det viktigste at jeg ligger minst på samme nivå som mine kolleger (ligger nå litt under), da jeg har mer arbeidserfaring enn flere av de, og en spisskompetanse de ikke har. Men min spisskompetanse har jeg ikke fått utnyttet fullt ut ennå, da prosjektet først starter etter lønnsforhandlingene er over... Jeg vet jo ikke om jeg vil lykkes en gang. Sliter med dårlig selvtillit og "impostor syndrome"... 😏 Er det innafor å kreve at man ligger på minst samme lønnsnivå som kolleger? Eller må man være mer konkret? Hvor mange prosent er innafor å kreve nå i 2022? Jeg var lønns"taper" i min forrige jobb, dvs så langt under mine kolleger i lønn og det er så demotiverende, og vil ikke oppleve det igjen. Der greide jeg til slutt å forhandle meg opp, men da hadde jeg jo mye konkret å vise til. Og det var for sent, jeg følte meg lite verdsatt over lang tid og endte jo derfor opp med å søke ny jobb (som er mye bedre betalt). Dette er offentlig sektor. Anonymkode: 61064...7d2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Jeg tenker at argumentet med "ligger lavere enn kolleger med mindre erfaring" bør være bra nok. Du kan også trekke frem spisskompetanse. Jeg ville vært forsiktig med å si noe om prosentsats. Og jeg ville nok heller ikke trukket inn prisstigning og sånt. (I så fall kun i en generell innledning, type: "Ja, nå skal vi snakke om lønn. Og i disse dager er jo prisstigningen høy, så da kommer vel alle inn og ønsker seg økt lønn for å ikke miste kjøpekraft.") Vær klar, tydelig og "enkel" å forstå i argumentene dine. Du har et godt argument. Fremhev det. Du har erfaring som er lengre, og den dekker et behov for bedriften som kollegaene dine ikke har kompetanse til å dekke. Likevel ligger du nå lavere enn dem i lønn. Du er altså ikke så opptatt av hvor mye du eller de bør ha i lønnsøkning, men DU bør havne på en lønn etter oppgjøret som er MINST like høy, og helst høyere enn deres, uavhengig av hvilken lønnsøkning de får. Hvis ikke setter jo ikke arbeidsgiver pris på deg eller kompetansen din, og da bør du allerede nå begynne å søke deg vekk igjen. Jeg er overrasket over at du opplever dette i offentlig sektor. Min erfaring er at nyansatte i offentlig sektor, kommer inn på en ganske høy lønn i forhold til de som har vært der lenge. Med eller uten lengre erfaring. Dels fordi det sjelden løftes mer enn "rammen" for oppgjøret. Og dels fordi alle vet at de må forhandle opp lønn når de aksepterer en ny jobb. Anonymkode: b3619...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Tusen takk for gode råd! Ingen av mine kolleger har vært her så veldig lenge, og differansen mot dem er ikke veldig stor, men jeg ligger likevel lavest. Og får jeg ikke argumentert godt nok nå kan jo differansen fort bli større. Men ellers deler jeg din erfaring med å få høy lønn som nyansatt og så bli hengende etter etter noen år. En skikkelig uting fordi man da må søke ny jobb for et bedre lønnsløft. Lønn er ikke alt, men det er IKKE en god følelse å få betydelig lavere lønn enn nye kolleger når man vet man har gjort en innmari bra innsats. Anonymkode: 61064...7d2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Jeg ville ikke sammenligne meg med andre. Du vet ikke hvorfor dine kollegaer har den lønna du har. Finn heller alternative stillinger i samme sektor på finn.no og henvis til lønnsrammene der (hvis det står i utlysningen). Eventuelt finn lønnsstatistikk fra din fagforening der du er medlem og begrunne med din kompetanse og erfaring. Argumenter med hvordan din kompetanse og kunnskap bidrar med at bedriften/organisasjonen når sine mål. Anonymkode: 50650...da2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ikke sammenligne meg med andre. Du vet ikke hvorfor dine kollegaer har den lønna du har. Finn heller alternative stillinger i samme sektor på finn.no og henvis til lønnsrammene der (hvis det står i utlysningen). Eventuelt finn lønnsstatistikk fra din fagforening der du er medlem og begrunne med din kompetanse og erfaring. Argumenter med hvordan din kompetanse og kunnskap bidrar med at bedriften/organisasjonen når sine mål. Anonymkode: 50650...da2 Det er ikke vanlig med lønnsramme på utlyste stillinger for alternative stillinger. Lønnsstatistikken er jo fra i fjor så den er litt verdiløs all den tid det ligger an til rekordstort oppgjør i år. Det siste er jo nettopp det som er vanskelig siden jeg er ny. Og den regla der har jeg jo vært gjennom på intervju? Anonymkode: 61064...7d2
esmer Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 11.11): Jeg tenker at argumentet med "ligger lavere enn kolleger med mindre erfaring" bør være bra nok. Du kan også trekke frem spisskompetanse. Jeg ville vært forsiktig med å si noe om prosentsats. Og jeg ville nok heller ikke trukket inn prisstigning og sånt. (I så fall kun i en generell innledning, type: "Ja, nå skal vi snakke om lønn. Og i disse dager er jo prisstigningen høy, så da kommer vel alle inn og ønsker seg økt lønn for å ikke miste kjøpekraft.") Vær klar, tydelig og "enkel" å forstå i argumentene dine. Du har et godt argument. Fremhev det. Du har erfaring som er lengre, og den dekker et behov for bedriften som kollegaene dine ikke har kompetanse til å dekke. Likevel ligger du nå lavere enn dem i lønn. Du er altså ikke så opptatt av hvor mye du eller de bør ha i lønnsøkning, men DU bør havne på en lønn etter oppgjøret som er MINST like høy, og helst høyere enn deres, uavhengig av hvilken lønnsøkning de får. Hvis ikke setter jo ikke arbeidsgiver pris på deg eller kompetansen din, og da bør du allerede nå begynne å søke deg vekk igjen. Jeg er overrasket over at du opplever dette i offentlig sektor. Min erfaring er at nyansatte i offentlig sektor, kommer inn på en ganske høy lønn i forhold til de som har vært der lenge. Med eller uten lengre erfaring. Dels fordi det sjelden løftes mer enn "rammen" for oppgjøret. Og dels fordi alle vet at de må forhandle opp lønn når de aksepterer en ny jobb. Anonymkode: b3619...fd1 Ikke som nyutdannet som ts var i sin forrige jobb, vell? Man har ikke så høy forhandlingsposisjon som nyutdannet eller når man er i et vikariat.. forhandle opp ved jobbskifte kommer først noen år senere.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 On 8/1/2022 at 11:11 AM, AnonymBruker said: Jeg er overrasket over at du opplever dette i offentlig sektor. Min erfaring er at nyansatte i offentlig sektor, kommer inn på en ganske høy lønn i forhold til de som har vært der lenge. Med eller uten lengre erfaring. Dels fordi det sjelden løftes mer enn "rammen" for oppgjøret. Og dels fordi alle vet at de må forhandle opp lønn når de aksepterer en ny jobb. Anonymkode: b3619...fd1 Det er min erfaring også, at det er de første årene man har mulighet til å få til noe på lønn. Etter noen år blir det nesten umulig å komme videre, alle automatiske opprykk er borte og nyansatte kommer gjerne inn med høyere lønn. Anonymkode: efd87...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 1 hour ago, esmer said: Ikke som nyutdannet som ts var i sin forrige jobb, vell? Man har ikke så høy forhandlingsposisjon som nyutdannet eller når man er i et vikariat.. forhandle opp ved jobbskifte kommer først noen år senere.. Jeg var ikke nyutdannet ved forrige jobb heller. Startet med en grei lønn der, men ble hengende bakpå veldig kjapt, og vil unngå det her. 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er min erfaring også, at det er de første årene man har mulighet til å få til noe på lønn. Etter noen år blir det nesten umulig å komme videre, alle automatiske opprykk er borte og nyansatte kommer gjerne inn med høyere lønn. Anonymkode: efd87...7ea Vi er ganske ferske alle sammen på teamet, men jeg kom inn sist, og hadde lavest lønn fra forrige jobb. Det har nok gitt meg en ulempe. Anonymkode: 61064...7d2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #9 Skrevet 23. august 2022 Som tillitsvalgt som skal forhandle på vegne av min fagforening, så har jeg noen få tips: Ikke fokuser på hvor mye mer de andre tjener mer enn deg, dvs. ikke sammenlign deg direkte «Jon tjener 100.000 mer enn meg og vi gjør akkurat det samme». Istedenfor kan du finne gjennomsnittslønnen på avdelingen, gjennomsnittet for de med din bakgrunn etc. Det er et kjempeargument dersom du ligger under gjennomsnittet og har større kvalifikasjoner. Selv om du ikke er helt utlært (når er man det, egentlig?), så skal du vise til det du har gjort til nå, hvilke arbeidsoppgaver du har, hvilke kvalifikasjoner du ikke får betalt for etc. Da jeg var nyansatt og hadde jobbet i 9 mnd, finn jeg størst økning av alle på avdelingen på bakgrunn av at jeg hadde stor produksjon, og hadde tatt på meg oppgaver ut over hva som var forventet så tidlig av en ansatt. For å bekrefte dette inntrykket hadde jeg sendt lønnskravet mitt via min leder, slik at han det hadde mer tyngde i forhandlingene. Det er vanskelig å si noe konkret om hvilken prosent man bør legge seg på, men i vår kommune er 15% ansett som useriøst med mindre man har vesentlig endrede arbeidsoppgaver, mens 10% er fullstendig innafor. Vi endte med et gjennomsnitt på 7% i forhandlingene i fjor. Har de sagt at det er utsikter for et godt oppgjør i år? Vi har fått motsatt signal. Prisstigning i samfunnet påvirker også kommunen som arbeidsgiver. Anonymkode: b005b...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #10 Skrevet 23. august 2022 Hva man bør be om handler også veldig mye om hvem man forhandler med. Dette vet fagforeningen din og de bør kunne gi deg en pekepinn. I min kommune bør man legge på 10.000-20.000 kr på det man ønsker, for å få akkurat det man ønsker. Anonymkode: b005b...7dc
Glitnir Skrevet 23. august 2022 #11 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 12.51): Det er ikke vanlig med lønnsramme på utlyste stillinger for alternative stillinger. Lønnsstatistikken er jo fra i fjor så den er litt verdiløs all den tid det ligger an til rekordstort oppgjør i år. Det siste er jo nettopp det som er vanskelig siden jeg er ny. Og den regla der har jeg jo vært gjennom på intervju? Anonymkode: 61064...7d2 Hvor har du det fra at det «ligger an til rekordstort oppgjør i år»? Prisstigningen er svært høy, men rammene for lønnsoppgjørene i år er ikke spesielt høy (selv om frontfaget landet høyere enn de siste par årene). 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #12 Skrevet 23. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som tillitsvalgt som skal forhandle på vegne av min fagforening, så har jeg noen få tips: Ikke fokuser på hvor mye mer de andre tjener mer enn deg, dvs. ikke sammenlign deg direkte «Jon tjener 100.000 mer enn meg og vi gjør akkurat det samme». Istedenfor kan du finne gjennomsnittslønnen på avdelingen, gjennomsnittet for de med din bakgrunn etc. Det er et kjempeargument dersom du ligger under gjennomsnittet og har større kvalifikasjoner. Selv om du ikke er helt utlært (når er man det, egentlig?), så skal du vise til det du har gjort til nå, hvilke arbeidsoppgaver du har, hvilke kvalifikasjoner du ikke får betalt for etc. Da jeg var nyansatt og hadde jobbet i 9 mnd, finn jeg størst økning av alle på avdelingen på bakgrunn av at jeg hadde stor produksjon, og hadde tatt på meg oppgaver ut over hva som var forventet så tidlig av en ansatt. For å bekrefte dette inntrykket hadde jeg sendt lønnskravet mitt via min leder, slik at han det hadde mer tyngde i forhandlingene. Det er vanskelig å si noe konkret om hvilken prosent man bør legge seg på, men i vår kommune er 15% ansett som useriøst med mindre man har vesentlig endrede arbeidsoppgaver, mens 10% er fullstendig innafor. Vi endte med et gjennomsnitt på 7% i forhandlingene i fjor. Har de sagt at det er utsikter for et godt oppgjør i år? Vi har fått motsatt signal. Prisstigning i samfunnet påvirker også kommunen som arbeidsgiver. Anonymkode: b005b...7dc Tillitsvalgt her også, jeg er enig. Og jeg vil legge til, TS, at du burde ha forhandlet hardere om lønn da du ble ansatt. Å løfte nyansatte som forhandlet for dårlig da de ble ansatt i de lokale lønnsforhandlingene er dårlig bruk av potten, dessverre. Det går ut over de andre. Det er for sent nå, men husk det til neste gang. Det er ikke sikkert du vil prioriteres særlig høyt av hverken arbeidsgiver eller tillitsvalgte når du er nyansatt, og hadde mulighet til å forhandle om lønn nylig. På min arbeidsplass har også arbeidsgiver plikt til å vurdere lønnsnivået innen 1 år etter ansettelse. Har din arbeidsplass det? Dette går utenom de vanlige lønnsforhandlingene. Og her er det kjempeviktig at du gjør som den jeg quoter beskriver, at du skriver hvorfor den jobben du gjør er verdt mer lønn enn det du har (= dine resultater og din kompetanse). Anonymkode: 7ed90...38f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #13 Skrevet 23. august 2022 Du bør alltid kun snakke om egen kompetanse og ditt bidrag til selskapet, hvorfor du fortjener en økning - aldri sammenligne eller nevne andre i lønnsforhandlinger Anonymkode: b11d2...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #14 Skrevet 23. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Som tillitsvalgt som skal forhandle på vegne av min fagforening, så har jeg noen få tips: Ikke fokuser på hvor mye mer de andre tjener mer enn deg, dvs. ikke sammenlign deg direkte «Jon tjener 100.000 mer enn meg og vi gjør akkurat det samme». Istedenfor kan du finne gjennomsnittslønnen på avdelingen, gjennomsnittet for de med din bakgrunn etc. Det er et kjempeargument dersom du ligger under gjennomsnittet og har større kvalifikasjoner. Selv om du ikke er helt utlært (når er man det, egentlig?), så skal du vise til det du har gjort til nå, hvilke arbeidsoppgaver du har, hvilke kvalifikasjoner du ikke får betalt for etc. Da jeg var nyansatt og hadde jobbet i 9 mnd, finn jeg størst økning av alle på avdelingen på bakgrunn av at jeg hadde stor produksjon, og hadde tatt på meg oppgaver ut over hva som var forventet så tidlig av en ansatt. For å bekrefte dette inntrykket hadde jeg sendt lønnskravet mitt via min leder, slik at han det hadde mer tyngde i forhandlingene. Det er vanskelig å si noe konkret om hvilken prosent man bør legge seg på, men i vår kommune er 15% ansett som useriøst med mindre man har vesentlig endrede arbeidsoppgaver, mens 10% er fullstendig innafor. Vi endte med et gjennomsnitt på 7% i forhandlingene i fjor. Har de sagt at det er utsikter for et godt oppgjør i år? Vi har fått motsatt signal. Prisstigning i samfunnet påvirker også kommunen som arbeidsgiver. Anonymkode: b005b...7dc Takk for tips. Vi er veldig få (under fem), men jeg kan godt forholde meg til snittet. Men det hjelper meg jo ikke nødvendigvis. Hvis jeg bruker nåværende snitt i mine argumenter og strekker meg etter det, mens kollegene mine legger seg betydelig høyere (det vil de jo gjøre) vil jeg jo igjen havne nederst. Ja det har vært signaler om stort oppgjør i år. Prisstigningen har ikke påvirket kommunen så veldig. Men det trenger jo ikke bety at resultatet ligger der. 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva man bør be om handler også veldig mye om hvem man forhandler med. Dette vet fagforeningen din og de bør kunne gi deg en pekepinn. I min kommune bør man legge på 10.000-20.000 kr på det man ønsker, for å få akkurat det man ønsker. Anonymkode: b005b...7dc Fagforeningen kan ikke gi meg noen pekepinn nei, de er veldig små på denne arbeidsplassen. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tillitsvalgt her også, jeg er enig. Og jeg vil legge til, TS, at du burde ha forhandlet hardere om lønn da du ble ansatt. Å løfte nyansatte som forhandlet for dårlig da de ble ansatt i de lokale lønnsforhandlingene er dårlig bruk av potten, dessverre. Det går ut over de andre. Det er for sent nå, men husk det til neste gang. Det er ikke sikkert du vil prioriteres særlig høyt av hverken arbeidsgiver eller tillitsvalgte når du er nyansatt, og hadde mulighet til å forhandle om lønn nylig. På min arbeidsplass har også arbeidsgiver plikt til å vurdere lønnsnivået innen 1 år etter ansettelse. Har din arbeidsplass det? Dette går utenom de vanlige lønnsforhandlingene. Og her er det kjempeviktig at du gjør som den jeg quoter beskriver, at du skriver hvorfor den jobben du gjør er verdt mer lønn enn det du har (= dine resultater og din kompetanse). Anonymkode: 7ed90...38f Det var ikke rom for å forhandle mer. Arbeidsgiver visste min daværende lønn og visste at jeg aldri ville få et like godt lønnstilbud hos daværende arbeidsgiver. Og jeg på min side visste ikke hva mine fremtidige kolleger hadde i lønn, så jeg trodde jo jeg lå godt an. Jeg ligger ikke langt bak mine kolleger altså, men jeg syns bare ikke jeg fortjener å ligge lavest. Det er vanskelig å argumentere, formelt er jeg ikke mer kvalifisert enn de andre, og jeg kommer uansett ikke til å bytte jobb, så å argumentere med hva jeg kan få andre steder synes jeg blir litt falskt. Leder vet godt at jeg står stødig der jeg er nå... Nei vi har ikke vurdering av lønn etter ett år. Til gjengjeld får jeg være med på forhandlingene nå, de stedene der man skal vurdere lønn etter 12 mnd pleier å utelate nyansatte fra å komme med lønnskrav. Problemet er kort og godt: jeg syns ikke jobben jeg gjør er verdt MER lønn. MEN jeg gjør en minst like bra jobb som mine kolleger, og syns ikke jeg fortjener å ligge lavest. Gir det mening? Jeg sliter litt med selvtilliten og klarer ikke helt se min verdi uten å sammenligne den mot de andre. Anonymkode: 61064...7d2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #15 Skrevet 23. august 2022 Jeg mener ikke at du skal strekke deg etter snittet, men at du skal finne snittet. «Her er snitter på avdelingen, men jeg har kvalifikasjoner X og arbeidsoppgaver Y og bør lønnes deretter.» og så er det bare et argument av flere. I tillegg så må du jo legge på det som er forventet lønnsvekst hos alle. Så hvis alle burde få 30.000 fordi det tilsvarer lønnsøkningen, så ber du om 60.000 fordi du i tillegg skal ha betalt for det arbeidet du har gjort og gjør samt dine kvalifikasjoner fra tidligere. Du må slutte å gjøre arbeidsgivers jobb. Det er arbeidsgiver som skal vurdere din lønn mot de andres og bestemme hvorvidt du fortjener å tjene like mye som dem. Du skal bare argumentere for at ditt arbeid fortjener mer lønn. Har du konkrete tall å vise til? Antall vedtak, antall saker, antall brev? Det pleier å bety noe for økonomene på andre siden av bordet i hvert fall. Hvordan er lederen din, er det mulig å ta en samtale i forkant av lønnskravet for at han eller hun kan hjelpe deg med å få dine styrker ned på papiret? Anonymkode: b005b...7dc
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #16 Skrevet 23. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg mener ikke at du skal strekke deg etter snittet, men at du skal finne snittet. «Her er snitter på avdelingen, men jeg har kvalifikasjoner X og arbeidsoppgaver Y og bør lønnes deretter.» og så er det bare et argument av flere. I tillegg så må du jo legge på det som er forventet lønnsvekst hos alle. Så hvis alle burde få 30.000 fordi det tilsvarer lønnsøkningen, så ber du om 60.000 fordi du i tillegg skal ha betalt for det arbeidet du har gjort og gjør samt dine kvalifikasjoner fra tidligere. Du må slutte å gjøre arbeidsgivers jobb. Det er arbeidsgiver som skal vurdere din lønn mot de andres og bestemme hvorvidt du fortjener å tjene like mye som dem. Du skal bare argumentere for at ditt arbeid fortjener mer lønn. Har du konkrete tall å vise til? Antall vedtak, antall saker, antall brev? Det pleier å bety noe for økonomene på andre siden av bordet i hvert fall. Hvordan er lederen din, er det mulig å ta en samtale i forkant av lønnskravet for at han eller hun kan hjelpe deg med å få dine styrker ned på papiret? Anonymkode: b005b...7dc Legge på forventet lønnsvekst hos alle - hva mener du da? jeg vet jo ikke hva den er? Takk for veldig konkrete råd. Jeg har ingen konkrete tall å vise til nei, er ikke saksbehandler eller tilsvarende. Så det må bli en mer kvalitativ vurdering jeg kommer med. Men som ny har jeg jo ikke resultater å vise til. Mange av oppgavene mine strekker seg over flere år før resultatene vises. Det er ikke lenge til fristen, jeg rekker ikke et møte med leder uten å irritere vettet av vedkommende (svært hektisk periode). 🙈 Igjen, takk alle sammen. Anonymkode: 61064...7d2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #17 Skrevet 23. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Tillitsvalgt her også, jeg er enig. Og jeg vil legge til, TS, at du burde ha forhandlet hardere om lønn da du ble ansatt. Å løfte nyansatte som forhandlet for dårlig da de ble ansatt i de lokale lønnsforhandlingene er dårlig bruk av potten, dessverre. Det går ut over de andre. Det er for sent nå, men husk det til neste gang. Det er ikke sikkert du vil prioriteres særlig høyt av hverken arbeidsgiver eller tillitsvalgte når du er nyansatt, og hadde mulighet til å forhandle om lønn nylig. På min arbeidsplass har også arbeidsgiver plikt til å vurdere lønnsnivået innen 1 år etter ansettelse. Har din arbeidsplass det? Dette går utenom de vanlige lønnsforhandlingene. Og her er det kjempeviktig at du gjør som den jeg quoter beskriver, at du skriver hvorfor den jobben du gjør er verdt mer lønn enn det du har (= dine resultater og din kompetanse). Anonymkode: 7ed90...38f Det går like mye utover potten når nyansatte kommer inn med høyere lønn enn de som slutta også, altså. Eller at noen får økt lønn etter 1 år. Hvertfall i staten. Derimot er det ofte lettere å få igjennom høyere lønn ved nyansettelse fordi man ikke konkurrerer med mange andre om potten der og da. Anonymkode: aa4c0...6ca
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #18 Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det går like mye utover potten når nyansatte kommer inn med høyere lønn enn de som slutta også, altså. Eller at noen får økt lønn etter 1 år. Hvertfall i staten. Derimot er det ofte lettere å få igjennom høyere lønn ved nyansettelse fordi man ikke konkurrerer med mange andre om potten der og da. Anonymkode: aa4c0...6ca Men her er det snakk om ansatte som er innplassert for lavt, og da har de gjerne lavere lønn enn den forrige som hadde stillingen. Det er viktig at lønnsplasseringen er riktig når de blir ansatt. Det er mye vanskeligere å gjøre noe med senere. Og det er irriterende for andre ansatte, som konkurrerer om midlene i potten basert på prestasjoner i jobben - og så når de ikke gjennom fordi noen takket ja til et dårlig lønnstilbud. Anonymkode: 7ed90...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå