AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Hei. Femåringen sa igår kveld at hun følte seg dårlig, at det var halsen. Jeg tenkte å se an til idag, og da hun våknet, sa hun at hun hadde vondt. Jeg var usikker, siden hun sa i går at hun ikke ville i bhg, så jeg bestemte meg for at "er man syk, så er man hjemme til man er frisk og ikke smitter andre". Det er første dag etter 4 uker ferie i barnehagen. Hun gledet seg veldig her om dagen. Jeg vet at hun vil bare være hjemme og leke med søskenbarn som også har ferie. De bor rett ved. Jeg forstår det, men hun trenger å leke med andre barn. Få litt annen input. Nå sier hun at hun tulla og er ikke syk. Jeg sa at hun må likevel være hjemme, fordi man lyver ikke om sånt. Tenk om hun er syk en dag og jeg ikke tror henne. Hun er nå lei seg fordi det er kjedelig å være hjemme. Nå veit jeg ikke om jeg har gjort riktig. Tenk om hun ikke tør å innrømme at hun lyver til meg mer pga hun er redd konsekvensene? Er det her en naturlig konsekvens å nekte henne å leke med andre etter hun løy? Altså.. Det er litt for tidlig på dagen for meg å tenke fornuftig.. 😭 Anonymkode: d2257...f1a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Jeg synes det høres ut som en veldig bra naturlig konsekvens. Anonymkode: 88334...5b6 22 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Litt konsekvenser er vel greit å føle på. Hun kan jo ikke få ut og leke med søskenbarna når hun er syk Anonymkode: 3d6a3...e2a 12
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Hold henne inne til en gang etter lunsj så hun kan kjenne litt på det og angre. Deretter kan hun gå leke med søskenbarnet og du unngår at hele dagen går med på dårlig stemning Anonymkode: e5ad9...e18 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Og ta en alvorsprat om det før hun får gå ut og i kveld når hun legger seg. Vektlegg at du må kunne stole på henne. Bruk Gutten som ropte ulv som referanse? Anonymkode: e5ad9...e18 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Syns du har reagert rett. Ingenting du trenger å kjefte på henne for, men er man syk så er man hjemme. Så enkelt er det. Anonymkode: eb660...f8e 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Jeg tenker du har gitt en veldig naturlig konsekvens. Er man syk, så er man syk. Det er ikke morsomt å være hjemme syk. Det er ikke noe man belønnes for. Alternativet til å være hjemme og ikke leke med søskenbarn, er jo å kontakte barnehagen igjen, og fortelle at "Det var visst en misforståelse, barnet er ikke sykt likevel, og vi kommer nå." Altså: Enten er du hjemme og har regler som om du var syk. Eller så gjør du det du egentlig skulle, nemlig gå i barnehagen. Anonymkode: 2ce57...21e 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Helt greit at hun må holdes hjemme i dag. Så lyver hun nok ikke om sykdom igjen etter dette. Anonymkode: 67cfd...843 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei barnet er 5 år så se det fra den sitt perspektiv. Ungen ville ha en fridag med søskenbarnet og tok en hvit løgn. Helt innfor, smart 5 åring. Anonymkode: 6647b...c0f Ungen må lære at slik ikke lønner seg Anonymkode: b60d4...38e 13
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei barnet er 5 år så se det fra den sitt perspektiv. Ungen ville ha en fridag med søskenbarnet og tok en hvit løgn. Helt innfor, smart 5 åring. Anonymkode: 6647b...c0f Hun har vært med søskenbarnet hver eneste fridag i hele ferien. Altså alle dager vi har vært hjemme. Vi har vært en del bortreist, men ikke hele tiden. Søskenbarnet har en atferd som ikke er innafor og sitter kun inne på minecraft og spiser is. De krangler mye og datteren min etterligner dette når jeg skal hente henne. Hun har godt av å fra i barnehagen igjen. De hadde hele i går sammen. De kunne lekt etter bhg i dag. Hun er veldig smart, det skal hun ha, men synes det er bra om hun lærer at lyving ikke er ok.. Anonymkode: d2257...f1a 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og ta en alvorsprat om det før hun får gå ut og i kveld når hun legger seg. Vektlegg at du må kunne stole på henne. Bruk Gutten som ropte ulv som referanse? Anonymkode: e5ad9...e18 Det var lurt 😊 Anonymkode: d2257...f1a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 Ts her Tusen takk for svar og oppmuntring 😊 jeg har ikke kjeftet på henne eller vært sur eller noe. Jeg forklarte henne ista konsekvensene av å lyve om slik, men veldig fint at hun var ærlig om det til slutt. Så ja, det blir litt kjedelig idag, men sånn er det dessverre, i morgen blir det bedre, de kan leke sammen etter barnehagen 😊 Anonymkode: d2257...f1a 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du snakker ned søskenbarnet hennes og ditt tante/onkel barn. Det tror jeg du først skal fokusere på. La barna være sammen og vær glad hen kan ha glede av familie samvær. Herregud 5 år. Du er jo moren fra månen om du straffer henne/han. Anonymkode: 6647b...c0f Hehe 🙂 vi har nok litt forskjellig mening der. Jeg synes hun er mer enn stor nok til å vite om naturlige konsekvenser. Å lyve om at man er syk, er ikke særlig lurt. Fem år.. Altså hun er ingen baby. Anonymkode: d2257...f1a 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hold henne inne til en gang etter lunsj så hun kan kjenne litt på det og angre. Deretter kan hun gå leke med søskenbarnet og du unngår at hele dagen går med på dårlig stemning Anonymkode: e5ad9...e18 Blir nok litt utpå ettermiddagen kanskje. Det er vel ikke til å unngå at de møter hverandre ute.. Anonymkode: d2257...f1a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #16 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe 🙂 vi har nok litt forskjellig mening der. Jeg synes hun er mer enn stor nok til å vite om naturlige konsekvenser. Å lyve om at man er syk, er ikke særlig lurt. Fem år.. Altså hun er ingen baby. Anonymkode: d2257...f1a Konsekvenstenkning er ikke på plass før ca 8 års alder. Så med mindre du har en wonderkid... Anonymkode: e781f...252
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #17 Skrevet 1. august 2022 dette er jo kjempebra, ts. Løgn er et tegn på naturlig utvikling og intelligens. I Norge oppdrar vi barn til å bli selvstendige. Det betyr at løgn, påfunn, kritiske spørsmål og protester er positiv utvikling. Må man lære at det kan ha negative konsekvenser? Absolutt. Jeg er ikke urolig for barnet. Men du bør kanskje se på egen adferd. Om man som voksen i et øyeblikk tenker «dette skal barnet få betale for!» så bør man i neste øyeblikk spørre seg selv hva slags folk som ellers i samfunnet ønsker å straffe folk som ikke kan gjøre motstand. Svaret er folk som Putin. Oppdragelse og straff er to ulike ting som ikke hører hjemme sammen. Man kan ikke samtidig oppdra og straffe, ikke samtidig være glad i og straffe. Så liten runde med deg selv. Det er rom for forbedring. Tommel opp til ungen. Anonymkode: 48777...45a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #18 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Konsekvenstenkning er ikke på plass før ca 8 års alder. Så med mindre du har en wonderkid... Anonymkode: e781f...252 Så basicly skal man bare gi etter frem til de blir 8? De kan feks spise opp godteri før middag, konsekvensen er ikke noe mer godteri (fordi det ikke er mer), men du kjøper nytt fordi stakkars unge må få godteri på fredagskvelden? Hun er ingen wonderkid, men hun er fint kapabel til å lære at løgn ikke er innafor. Det er ingen straff. Vi skal ha det kjekt vi. Hun må lære seg å være ærlig og fortelle hva hun ønsker å gjøre istede, da kan jeg møte henne på det. Anonymkode: d2257...f1a 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #19 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): dette er jo kjempebra, ts. Løgn er et tegn på naturlig utvikling og intelligens. I Norge oppdrar vi barn til å bli selvstendige. Det betyr at løgn, påfunn, kritiske spørsmål og protester er positiv utvikling. Må man lære at det kan ha negative konsekvenser? Absolutt. Jeg er ikke urolig for barnet. Men du bør kanskje se på egen adferd. Om man som voksen i et øyeblikk tenker «dette skal barnet få betale for!» så bør man i neste øyeblikk spørre seg selv hva slags folk som ellers i samfunnet ønsker å straffe folk som ikke kan gjøre motstand. Svaret er folk som Putin. Oppdragelse og straff er to ulike ting som ikke hører hjemme sammen. Man kan ikke samtidig oppdra og straffe, ikke samtidig være glad i og straffe. Så liten runde med deg selv. Det er rom for forbedring. Tommel opp til ungen. Anonymkode: 48777...45a Altså jeg holdt jo på slik til jeg var langt opp i barneskolealder. Hatet å gå på tur feks, så jeg latet som jeg var syk. Jeg fikk bli hjemme, men da visste jeg også godt at det ble innedag. Mamma visste faktisk ikke at jeg løy. Jeg har snakket med henne i ettertid. Jeg så på dette som en perfekt anledning til å lære henne konsekvensene av løgn, og at jeg kunne møte henne på en rolig måte. Ikke for å straffe. Hun får selvfølgelig lov å ha det fint i dag. Jeg er ikke som putin hehe Anonymkode: d2257...f1a 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Herregud hen er 5 år Anonymkode: 6647b...c0f So? Skal man liksom bare la ungen lyve og slippe unna med det da? Det er jo fantastisk oppdragelse Anonymkode: b60d4...38e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå