Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare mitt mammahjerte som gråter? Jeg har verdens fineste jente, men hun er også ekstremt sjenert og utredes samtidig hos BUP da hun sliter med utagering, høy intensivert osv. Leverte henne nå nettopp og hun nektet å slippe meg. Hun gråt ikke, enda, heldigvis. Allikevel så jeg blikket hennes gjennom gjerdet når jeg gikk, hun så så redd og fortapt ut. Jeg lurer så fælt på hvordan dette skal gå 😢

Anonymkode: e9468...fcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at mange førsteklassinger synes det er tøft i starten, jeg så mange som gråt de første ukene da min eldste begynte. Han er ganske sosial og trygg av seg, men selv han syntes det var litt skummelt å begynne på skolen. Vet du, vis med hele deg at dette går bra. Prat med henne om alt de gjør på skolen og SFO, vær åpen og nysgjerrig. Og snakk med de ansatte, forklar situasjonen slik at de er oppmerksom på at hun kan trenge litt ekstra hjelp i starten til dere vet mer fra utredning og eventuelt støtte hun kan få.

Det er en viktig bli kjent fase nå i starten og mye nytt, så ta en dag av gangen. Kanskje kan de hjelpe henne med litt skjerming om det blir mye inntrykk og bråk. Lykke til! 

Anonymkode: 86095...3c3

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går seg til. Det er kjempeskummelt å skulle starte noe nytt (AKS) og også plutselig være minst etter å ha vært eldst i barnehagen. Spesielt for unger som er sjenerte og trives best med det som er vant. 

En fattig trøst er at ved å hjelpe henne å håndtere og tåle slike endringer, styrker du henne i å håndtere fremtidige endringer. Lytt til henne og gi henne råd om hvordan hun kan håndtere det hun opplevde som vanskelig, hjelp henne å fokusere på det hun opplevde som fint.

Hilsen mamma til 11-åring med lignende utfordringer som hadde en veldig tøff første dag på SFO, og gråt på vei hjem fra sin aller siste dag på SFO.

Anonymkode: 47018...cd5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde førsteklassing i fjor og var ikke høy i hatten da jeg gikk første dagen. Gikk kjempefint. Jeg vet at noen brukte noen dager til men det var veldig harmonisk hver dag vi hentet. Det fine er at det er nytt for alle. Det som kan være en utfordring er om hun er i en klasse med en stor gruppe som kjenner hverandre fra barnehagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...