Gå til innhold

Hvordan foretrekker du at din partner tar opp tema om din kropp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dukker fra tid til annen opp tråder om det her. Typisk at partneren har lagt på seg eller slutta å trene. Eller motsatt, at slanking eller trening har tatt overhånd. Eller det kan være andre ting.

Hvor innafor synes du det er å si noe? Og hvordan bør man gjøre det i så fall? Det er jo en viss risiko for at det blir tatt ille opp. Og hvis man legger det frem helt galt så kan det skade forholdet skikkelig. 

Anonymkode: 4b2e0...452

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor innafor synes du det er å si noe? 

Det er ikke innafor i det hele tatt. Finnes ingen gal eller riktig måte å gjøre det på. Budskapet er det samme uansett hvordan man formidler det.

Å kommentere kroppen min, hadde vært en av få sikre måter å få meg til å avslutte et forhold🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 12791...872

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker rett og slett å slippe negative kommentarer om kropp og personlighet fra en kjæreste. Hvis noen er misfornøyd, kan de finne seg noen som lever opp til standardene sine i stedet for å forsøke endre på meg. 

Anonymkode: 90883...b5a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På en vennlig, fin måte med omsorg for meg. Det er jo ikke bra for meg å gå masse opp i vekt feks. Det skjønner jeg jo selv. Så da går det an å se på vaner, stress, søvn, kosthold..

Feil måte er å si rett ut at utseendet påvirker hvor mye sex det blir 😄

Anonymkode: e66c1...0d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Foretrekker rett og slett å slippe negative kommentarer om kropp og personlighet fra en kjæreste. Hvis noen er misfornøyd, kan de finne seg noen som lever opp til standardene sine i stedet for å forsøke endre på meg. 

Anonymkode: 90883...b5a

Ja, det er ubehagelig. Ofte vet man jo veldig godt selv at det har skjedd en forandring men det er ikke nødvendigvis lett å endre for det.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På en vennlig, fin måte med omsorg for meg. Det er jo ikke bra for meg å gå masse opp i vekt feks. Det skjønner jeg jo selv. Så da går det an å se på vaner, stress, søvn, kosthold..

Feil måte er å si rett ut at utseendet påvirker hvor mye sex det blir 😄

Jeg fikk den der servert... som del av forklaringen på hvorfor han hadde mindre lyst på sex en periode. Det var fordi han foretrakk slankere kroppstyper. Føltes ikke veldig bra, kan du si😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Riktig måte er å snakke om det i et helseperspektiv, etter min mening. Folk vet jo godt om de har lagt på seg eller ikke, og trenger ikke å få høre at partneren ikke liker det. Helse er derimot noe annet.

Skrevet

Alt handler om hvordan man tar det opp. 

Ville sagt "Hei du kanskje vi skal prøve en periode å være litt sunnere , gå litt turer sammen og spise mindre dritt ? Lettest når man er to" . Og snakket litt om at alle har godt av litt mer aktivitet i hverdagen. 🤪

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk den der servert... som del av forklaringen på hvorfor han hadde mindre lyst på sex en periode. Det var fordi han foretrakk slankere kroppstyper. Føltes ikke veldig bra, kan du si😅

Kjæresten min er vanligvis superærlig, på godt og vondt. Men akkurat det sa han ikke... Bare at han ville hjelpe meg og ville mitt beste.Som jo også var sant. Han har hjulpet meg ut på trening, med forslag til mat mm. 

At det er mer sex nå, kan jo også være fordi jeg har mer energi, er stoltere av meg selv og har mer livsglede. Men det skadet nok ikke at jeg mistet Corona-tillegget 😉

• Liker 4
Skrevet

Og må tilføye at altfor mange forfaller etter noen år sammen og man trenger ofte ta et tak sammen også. 

Ja man elsker mennesket man er sammen , men om det mennesket blir 40 kg mer. Så må det være lov å tenke at man ikke tenner like mye på personen som da den var 40 kg mindre. Ærlig sak

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dukker fra tid til annen opp tråder om det her. Typisk at partneren har lagt på seg eller slutta å trene. Eller motsatt, at slanking eller trening har tatt overhånd. Eller det kan være andre ting.

Hvor innafor synes du det er å si noe? Og hvordan bør man gjøre det i så fall? Det er jo en viss risiko for at det blir tatt ille opp. Og hvis man legger det frem helt galt så kan det skade forholdet skikkelig. 

Alle mennesker burde selv forstå at de får kun en kropp gjennom livet og at den skal taes vare på. 

Anonymkode: 81ffa...b07

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle mennesker burde selv forstå at de får kun en kropp gjennom livet og at den skal taes vare på. 

Anonymkode: 81ffa...b07

For en teit kommentar! Finnes jo så mange forskjellige årsaker til at noen går opp i vekt, og ikke alle er selvforskyldt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (2 minutter siden):

Finnes jo så mange forskjellige årsaker til at noen går opp i vekt, og ikke alle er selvforskyldt.

Absolutt. Men vi er selv ansvarlige for å prøve å endre det, likevel. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Overaltalltid skrev (1 time siden):

Ville sagt "Hei du kanskje vi skal prøve en periode å være litt sunnere , gå litt turer sammen og spise mindre dritt ? Lettest når man er to" . Og snakket litt om at alle har godt av litt mer aktivitet i hverdagen. 🤪

Denne!

Jeg synes det er en fin måte å si det på. Ofte er det jo ikke slik at kun den ene har est ut, så det er en fin ting å heller oppfordre og bruke seg selv som unnskyldning. Jeg har dratt med meg mannen slik. Jeg konsentrerer meg om meg selv, og spør om ikke han kan være med og støtte meg, så blir vi sååå fine og sunne begge to. Men jeg elsker mannen selv om han legger på seg litt. Det er bare det at vi begge føler oss så mye bedre når det er litt mindre å dra på. Ingen tar det dårlig opp av oss. Vi er glade i hverandre uansett og det vet vi- vi bare har det bedre begge to når vekta er mer optimal. 

Det er jo ikke til å slå under en stol at jeg ser mannen tenner mer på meg når jeg er solbrun, slank og selv føler meg veldig bra. Da stråler jeg sikkert ut noen ting som jeg ikker gjør når jeg ikke føler meg helt komfortabel med meg selv. Slik er det bare. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt. Men vi er selv ansvarlige for å prøve å endre det, likevel. 

Det er vi. Men enkelte årsaker kan være veldig vanskelig å gjøre noe med.

Og da tenker jeg at partner gjerne kan ta opp dette. Men det må ikke komme med et ultimatum om at det blir slutt på forhold eller sex om man ikke går ned i vekt. 

For å sitere et klokt menneske: Man skal kunne be folk reise til helvete på en sånn måte at de gleder seg til turen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjæresten min er vanligvis superærlig, på godt og vondt. Men akkurat det sa han ikke... Bare at han ville hjelpe meg og ville mitt beste.Som jo også var sant. Han har hjulpet meg ut på trening, med forslag til mat mm. 

At det er mer sex nå, kan jo også være fordi jeg har mer energi, er stoltere av meg selv og har mer livsglede. Men det skadet nok ikke at jeg mistet Corona-tillegget 😉

Ja, man trenger ikke alltid være brutalt ærlig...

Overaltalltid skrev (2 timer siden):

Ja, man kan vinkle det som et vi-prosjekt. Jeg har prøvd den, men han har ofte en unnskyldning for å utsette det. For eksempel at vi skal på ferie eller i bryllup snart så da gir det mening å vente med å skjerpe kostholdet til etter det ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer litt an på hva det er.. Tenker du
mest på utseendet, eller sånn helsemessig, også?

Forventer i hvert fall at han respekterer meg og ikke er ufin, når han tar det opp.

Jeg synes at det er helt innafor å ta det opp, så lenge man ikke gjør det på en ekkel måte.

Tror (og håper) at mange av trådene på KG der folk snakker stygt om partneren sin, pga. f.eks. vektoppgang - bare er trolling. Og at det ikke er like mange som oppfører seg sånn, som det kan virke som, på KG.

Det er selvfølgelig helt greit å ha kroppslige preferanser - men: man kan ikke bruke det som en unnskyldning, til å behandle folk dårlig og objektivisere. 

Anonymkode: 0523e...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Direkte, men med omtanke og omsorg for meg. 

Jeg har en tendens til å trøstespise når livet er tungt. Så blir jeg ekstra nedfor om jeg legger på meg. Mannen min minner meg derfor på det siste, og tar vennlig men bestemt bort "trøsten ", og sier at jeg kan trøste meg ved å krype inntil ham. Det synes jeg er helt innafor. Fint av ham. 

Den første gangen dette skjedde, og jeg la på meg mye, tok han også opp at jeg ikke hadde det bra med dette, og inspirerte og heiet på meg da jeg tok tak i ekstra kilo. 

Klart han selv ikke ønsker at jeg skal bli feit, men han har likevel hatt fokus på meg og min selvfølelse ved slikt, og det har opplevd som fin støtte, istedenfor nedlatende og ufint. 🥰

Anonymkode: f4634...f79

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

Jeg ønsker ikke negative kommentarer om min kropp, og det vet han. Så det er ikke egentlig et tema å ta opp for vår del.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er ikke kropp noe videre til tema uansett. Det er ikke blant våre store interesser, liksom. Hvis det kommer noe kritikk av konas kropp, kommer den fra henne selv. 

Jeg syns bare hun er deilig, så fra meg er alt hun hører bare positivt. 

Anonymkode: 7847a...30f

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ann på. Har vedkommende lagt på seg 5 kg så sier du ingenting. Har h*n derimot lagt på seg 20kg og du ser ikke at partneren prøver å gjøre noe med det, så er det helt innenfor å ta det opp og si at du er bekymret. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...