AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Jeg har snart en 15 åring som går på ungdomskolen. Han spiser veldig sjeldent, nesten aldri matpakken han har med seg uansett om det er jeg, eller han selv som har smurt den. Jeg har prøvd å lage gode ting som han enkelt kan ta med seg som horn med ost og skinke, matmuffins osv uten hell. Middagsretter funker heller ikke med mindre det er noe som pizzarester fra peppes eller lignende. I skoleåret som var fikk han nesten 100 kroner HVER dag av meg til lunsj på skolen, og ja det er helt sinnsykt. Det er 2000 kroner alene på skolemat. Jeg må nå ta tak i økonomien, jeg har dårligere råd enn på flere år fra høsten av nå og har derfor fortalt han at jeg bare kan gi penger en gang i uken til lunsj i kantinen, så må han da andre dager ha med mat hjemmefra. Han har ikke laget noe styr rundt det, men jeg vet jo av erfaring at han ikke spiser, maten han tok med seg må derfor kastes, og han kommer veldig sulten hjem og har vært uten energi på skolen. Det er visst ingen som spiser matpakke lengre på ungdomskolen sier han for det er visst flaut, enten er det kjøpemat eller ingenting. Dere med ungdommer, stemmer dette for dere? Og hva gjør jeg her? Skal han ha dette forbruket så må han nesten få seg en helgejobb selvom det kanskje ikke er lett å skaffe i hans alder? Jeg betaler trening og busskort også hver måned for han som nesten utgjør en tusenlapp til sammen, og han er ikke enebarn- så akkurat dette med skolematen håper jeg å finne en løsning på. Det er viktig for meg at han også får i seg mat og jeg synes detver kjedelig å kaste maten han skulle spist. Hjelper ikke å spare maten til neste dag heller, for han spiser ikke. Han kan gå seriøst her dag uten mat på skolen hvis han har med mat, og jeg blir rådvill. Dette er en gutt som spiser veldig godt hjemme, så ikke noe galt med apetitten generelt. Anonymkode: e8f62...190
Gjest Adobyen Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Hva slags mat er der de kjøper på skolen? Er det noe du kunne laget? Eller kjøpt inn og sendt med?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Adobyen skrev (9 minutter siden): Hva slags mat er der de kjøper på skolen? Er det noe du kunne laget? Eller kjøpt inn og sendt med? Ja godt spørsmål, jeg kan absolutt lage litt mer sånn mat av og til. Men det går mye i mat som Taco, burrito, nysmurte baguetter. Det med baguetter har jeg ordnet for han flere ganger, men det blir dyrt for meg i lengden. For han vil ha den like delikat som på butikken. Taco/pita har jeg også sendt med etter middagsretter noen ganger og han spiste det da, men blir dyrt å lage taco hver dag som en ekstra middag. Det går mye i boller og kjeks også på skolen dessverre, da butikken er noen minutter unna og ungdommen flyr dit 😅 Mye av grunnen til at han ikke vil ha med seg middagsrester er at det ikke er mulighet til å varme opp maten på skolen. Jeg har vurdert å foreslå en micro til lærer/de andre foreldrene, jeg kan vel umulig være eneste som sliter med dette problemet. Er det innafor å foreslå? Eller blir det en sånn urettferdighets-greie som det lett blir nå til dags, siden ikke alle klasser har det da🤷♀️ Anonymkode: e8f62...190
Gjest Adobyen Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja godt spørsmål, jeg kan absolutt lage litt mer sånn mat av og til. Men det går mye i mat som Taco, burrito, nysmurte baguetter. Det med baguetter har jeg ordnet for han flere ganger, men det blir dyrt for meg i lengden. For han vil ha den like delikat som på butikken. Taco/pita har jeg også sendt med etter middagsretter noen ganger og han spiste det da, men blir dyrt å lage taco hver dag som en ekstra middag. Det går mye i boller og kjeks også på skolen dessverre, da butikken er noen minutter unna og ungdommen flyr dit 😅 Mye av grunnen til at han ikke vil ha med seg middagsrester er at det ikke er mulighet til å varme opp maten på skolen. Jeg har vurdert å foreslå en micro til lærer/de andre foreldrene, jeg kan vel umulig være eneste som sliter med dette problemet. Er det innafor å foreslå? Eller blir det en sånn urettferdighets-greie som det lett blir nå til dags, siden ikke alle klasser har det da🤷♀️ Anonymkode: e8f62...190 Huff, det høres dyrt og vanskelig ut hvis det virkelig har blitt vanlig med slik kjøpemat på skolen. Det må vel være flere foreldre med samme stresset? Det er ikke lett å få endret på guttens vaner heller, hvis ikke kameratene må det samme.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Han er femten år. La ham lage matpakke selv eller la være hvis han ikke vil ha. På et eller annet tidspunkt må man la barna ta ansvar for slike ting selv. Anonymkode: 685a1...d2b 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 å betale hundre kroner hver eneste dag er bare forbanna latterlig. Enkelt og greit. i den alderen der måtte jeg værsegå lage matpakke selv, og hvis jeg heller ønsket å betale for noe i en kantine så måtte jeg selvfølgelig dekke hele kostnaden selv. Anonymkode: 06427...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Kanskje dere har penger i klassekassen til mikrobølgeovn? Evt at dere legger til en 50-lapp? Tviler på at han går i klasse med bare rikinger. Min begynner i ungdomsskolen nå, og ikke søren om jeg har råd til kantinemat hver dag! Og hadde jeg hatt det, så hadde det vært sløseri! Anonymkode: 648a4...5a1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Kan tenke med at det er flaut med matpakke om ingen har det. Om det er tørre rundstykker eller varmmat som selges på skolen spiller ingen rolle. Det er kult, og da går det ned! Vil være som de andre! MEN å bruke 100kr pr dag går ikke! Enten spise det han har med eller tjene seg penger selv. Med flere barn, strømpriser , drivstoff og andre ting så kan umulig alle ha råf til 2000kr pr barn i mnd? Ikke rart mange knapt ser barna sine når de må jobbe seg ihjel for å få alt til å gå rundt! Skolen skal være gratis. Og lage så stor forskjell blandt folk er helt bak mål! Ta det opp med skolen, be de få rimeligere alternativer? Før var det ferske grove rundstykker og lyse med enkelt pålegg og en liten sjokomelk til 5 eller 10kr. Anonymkode: ef37e...824
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Er du sikker på at det ikke er mikrobølgeovn i kantina? Det hadde vi da jeg gikk på VGS, og det var på 90-tallet. Anonymkode: c1576...0af 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Hjemmelaget pizzabolle fra fryseren er bedre enn den han kjøper på butikken. Baguett hjemmefra blir uansett mye billigere enn å kjøpe. Du må ta en SERIØS prat med gutten. Anonymkode: 3eda2...973
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Så lenge han spiser godt hjemme, så hadde jeg latt han velge å ikke spise på skolen.. Anonymkode: 60100...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 Har du ellers spurt ham hva slags løsning han ser for seg kan fungere? Anonymkode: c1576...0af 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 100 kr dagen - hva i alle dager kjøper han hver dag? Skolekantinene pleier å være noenlunde rimelige... Min 15 åring nekter å spise frokost og vil heller ikke ha med seg niste til min store frustrasjon. De har kantine på skolen, men han går sjelden i den. Hender han er innom bensinstasjonen å kjøper noe, men det må han bruke egne penger på. Første måltid er ofte middag, men så spiser han godt ut over kvelden. Hadde vært uaktuelt å betale 100 kr dagen på lunsj! Tenk når han flytter ut og skal klare seg selv, da vil han aldri ha råd til å opprettholde en sånn vane. Mine får 200 kr måneden på kantinekortet. Anonymkode: 56e22...369
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 På ungdomsskolen hadde vi (verdens ekleste) toastjern i klasserommet, og en vannkoker. Så da kunne vi lage toast og sånne rett-i-koppen nudler. Ikke så næringsrikt, men mye bedre enn å ikke spise noe. Ellers er vel litt av problemet at han har lært at man kan kjøpe lunsj hver dag. Jeg hadde virkelig null penger da jeg gikk på ungdomsskolen, og vi hadde heller ikke kantine. Tener også han kan begynne å lage egen lunsj hjemme. Hva med at du snakker med han om ditt matbudsjett og hva du har råd til, også ser dere sammen hva du kan kjøpe inn? Anonymkode: 31559...353
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 Du må finne ut om det er noe han synes er ok å spise, og så bør han få i seg frokost. Om han ikke får i seg annet enn en müslibar på skolen (koster vel 25-30 kr for 6) så er det bedre enn ingenting. Spiser han Rett i koppen ol. kan han ha med liten termos med varmtvann om det ikke finnes vannkoker. Rett i koppen-nudler er ikke optimalt, og ikke direkte billig, men fortsatt mye billigere enn 100 kr dagen. Liker han frokostblanding kan han ha det med i en skål med lokk og melk på termos, etc. Toastjern hørtes ikke dumt ut, men det tar ganske lang tid om en hel klasse skal lage toast. Det beste er matpakke, selvfølgelig, men som en hater av matpakke, og til en viss grad frokost, så kan jeg relatere. Handler likevel ikke lunch til 100 kr, kjøper knekkebrød og en singel pakke ost i kantina for 12 kr. Er det bedre om du f.eks. baker focaccia el. og har på enkelt pålegg (litt mer fancy)? Du må i hvert fall forklare ham at slike dyre vaner ikke er mulig å opprettholde for en student uten å opparbeide seg kredittgjeld, så han må finne en budsjettløsning som fungerer for begge; opparbeide gode vaner til han flytter ut en gang. Anonymkode: b33b2...3b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå