Gå til innhold

å gifte seg etterpå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mye, siden det oppsto i religion.

Anonymkode: 8d2ed...ef1

Du tror det ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den norske kulturen er det ikke vanlig at foreldrene betaler for bryllupet i forhold til slik det er i mange andre land.

folk prioriterer heller da å spare til egenkapital for å komme seg inn på boligmarkedet først osv, og så kommer det kanskje et ønske om barn før man rekker å spare opp til bryllup igjen.

i dagens samfunn er det jo ikke noe stress å ikke være gift før man får barn, kvinnen er ikke avhengig av mannen for å ha penger til å leve

Anonymkode: 1fc3c...988

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKULTUR å gifte seg etter man vet for sikkert at man vil være sammen for resten av livet?

Vil heller si det er ukultur blant «tenåringer» og andre unge som på død og liv skal forlove seg med en gang de er blitt kjærester og gifte seg før de har lært hverandre å kjenne.

Synes derfor det er slik sett smartere å ta et valg om giftemål etter å ha bodd noen år sammen og gjerne fått barn. Er først da etter flere år man virkelig kjenner om dette er noe for det lange løp.

Anonymkode: f56f3...a39

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et amerikansk vennepar var sjokkerte over at vi hadde vært sammen i 10 år og hadde et barn sammen uten å være gift. 

selv kunne de fortelle at bryllupet deres kostet 250.000,- og foreldrene deres betalte alt for dem………. Det var visst helt vanlig

Anonymkode: 1fc3c...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss da eldstebarnet var baby  og vi så hvor mye styr det var å ordne alt av papirer som samboere vs. gifte. Så da tok vi og giftet oss en formiddag på tinghuset med kun vitner tilstede (og babyen, da). Endret ingenting oss i mellom, kun papirmølla som ble mye enklere for de neste barna.

Regner med at det er mange som gjør som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi... Har du en eks som skal gifte seg ellernoe? Eller er du singel med nygift venninne? Dette var bittert!

Vi har bodd sammen i 7 år, har 2 barn.. Brukte 2 år på å lage førstemann og, forsåvidt.. Har snakket om bryllup løst å fast i alle disse årene, men dersom man ønsker litt av det romantiske innspillet å ikke bare vil få orden i papirene på rådhuset, så koster det tid å penger å arrangere ett bryllup.. Så vi har fokusert på å stable familien på plass, først.. Hus, bil, unger å gjeld er nå på plass, men det er ikke sånn at vi løper til kirka allikevel! Vi vet begge at vi ønsker å dele livet sammen, vi ønsker begge at alle våre nærmeste skal delta når bryllupsdagen kommer, vi har allerede gitt barna hans navn, som jeg også skal ha en dag, så de slipper å ha ett ekstra navn hverken jeg eller far har (etter bryllup). Nå har vi funnet ut at det er gøy med barn, vi elsker familielivet sålangt å vi ønsker faktisk å vente med bryllup til de er litt eldre, for å kunne inkludere de mer i dagen, å kanskje vil de huske mer også, fra dagen mor å far sa ja.  Å faktisk, helt ærlig, for å være sikre på at de klarer seg greit ei natt med kun barnevakter så vi kan ta oss en real fest uten NOEN bekymringer 😅

Vi kommer til å gifte oss for både fortiden og fremtiden, for å vise at vi har elsket hverandre igjennom en omveltende og livsendrende prosess og at vi fortsatt står sterkt (om ikke sterkere) OG med tro på fremtiden, sammen. 
Selvfølgelig forenkler det ting rent juridisk, men dette ser vi som en bonus, da vi begge er ressurssterke å skulle klart å komme oss igjennom ting dersom noe hendte den andre.

Det jeg allikevel stusser på, er jo de som mener man binder seg for livet om man får barn? For det har da aldri vært enklere enn i dag, å skille lag.. Å jeg kjenner (dessverre) flere som har minimal kontakt med eks/forelder2 siden man nå ofte skriver kontrakter under mekling ved samlivsbrudd.. Jeg kjenner tilogmed folk som ikke møtes for henting/levering av relativt små barn, alt foregår i barnehage... Så den som tror man kan binde seg ved å få barn, må tro om igjen.. Familievernkontoret lager villig ett forslag om minimal kontakt mellom foreldre, dersom alternativet er at foreldre kommer i konflikt foran barnet, ved henting/levering/tilstelninger.

Dessuten har vi også sett, gang på gang, resultatet av foreldre som bor sammen "for barna", å dét er jo det mest ødeleggende ett barn kan gjennomgå.. Enten om det er ett hjem med konflikter eller ett stille hjem uten kjærlighet, så vil dette skade barna på sikt. Jeg kjenner barn som har vokst opp i hjem der mor og far har levd hvert sitt liv, under samme tak "for ungene". Barna vet ikke hva kjærlighet egentlig er, de søker ingen nærkontakt de søker ingen trøst, de har dårlig samspill med andre barn og voksne sosialt. Så den husfred-biten håper jeg moderniseres ytterligere snart...

Anonymkode: 1eb62...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at jeg er gammeldags. Eller, vet at jeg er gammeldags. Menn generelt vil ikke gifte seg, men barn vil de ha. Hvilken større forpliktelse her i livet er det enn å få barn? Barn har vi hele livet. Samtidig sier menn, jeg kan ikke forplikte meg, jeg kan ikke gifte meg. Vet ikke om vi skal vare livet ut. Men, barn skal de ha. Hvorfor tror dere det er så mange alenemødre der ute. Hvor er mannen spør jeg. Vet selv at ekteskapet nødvendigvis ikke vare livet ut. Men, ekteskap gir fortsatt noe økonomiske fordeler. Har dere barn sammen, stoler du nok på partneren din til å få barn sammen, ja, så elsker du personen nok til å gifte deg. Min mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i 5 år, samboere i 4 og har 2 barn. Til høsten blir det bryllup, og da er jeg ikke i tvil om at jeg sier ja til mannen i mitt liv ❤️

Anonymkode: 4176c...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...