AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 En ukultur som jeg har sett i Norge er at mange gifter seg etterpå at de har både fått barn og bodd sammen i 5 år. Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er, men vil pynte på etterpå at de er gift, og har fått barn forut. Andre som også synes det er rart? Anonymkode: ab8ff...ddf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Søstera mi har vært samboer i 12 år. De har 2 barn sammen. Ikke gift. Ser ikke poenget med å gifte seg. Anonymkode: 04325...0ec
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #3 Skrevet 2. august 2022 Er det bedre å ikke gifte seg da, altså? Jeg er samboer og har barn, men ønsker å gifte meg på grunn av det økonomiske og juridiske. Også tror jeg at for mange er det litt sånn... "jeg velger deg fortsatt". For noen går det litt slag i slag av seg selv. De blir samboere, de får barn, livet skjer uten at de helt stopper opp og aktivt velger hverandre. Anonymkode: eecc3...75f 2 1
Druid Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 1.44): En ukultur som jeg har sett i Norge er at mange gifter seg etterpå at de har både fått barn og bodd sammen i 5 år. Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er, men vil pynte på etterpå at de er gift, og har fått barn forut. Andre som også synes det er rart? Anonymkode: ab8ff...ddf Ukulturen er at svært mange tror at giftemål først og fremst handler om det religiøse og sermonier i kirka/moskeen/langhuset. Det er først og fremst en formell administrativ ordning som ivaretar samfunnsrelaterte plikter og rettigheter. Og med en gang man forstår dette, innser man at folk gifter seg av latskap og bekvemmelighet: det er enklere og mindre styr å ivareta viktige behov ved å gifte seg i forhold til alternativene. 3
Djungelvrål Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 1.44): En ukultur som jeg har sett i Norge er at mange gifter seg etterpå at de har både fått barn og bodd sammen i 5 år. Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er, men vil pynte på etterpå at de er gift, og har fått barn forut. Andre som også synes det er rart? Anonymkode: ab8ff...ddf Hvorfor skal folk gifte seg når de ikke er kristne? Folk flest er ikke kristne. Ikke rart i det hele tatt. Ingen må gifte seg.
Djungelvrål Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det bedre å ikke gifte seg da, altså? Jeg er samboer og har barn, men ønsker å gifte meg på grunn av det økonomiske og juridiske. Også tror jeg at for mange er det litt sånn... "jeg velger deg fortsatt". For noen går det litt slag i slag av seg selv. De blir samboere, de får barn, livet skjer uten at de helt stopper opp og aktivt velger hverandre. Anonymkode: eecc3...75f Hvorfor er det en fordel å være gift økonomisk? Det forandrer jo ingenting.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 1.44): En ukultur som jeg har sett i Norge er at mange gifter seg etterpå at de har både fått barn og bodd sammen i 5 år. Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er, men vil pynte på etterpå at de er gift, og har fått barn forut. Andre som også synes det er rart? Anonymkode: ab8ff...ddf Er vel ikke en kultur som bare gjelder Norge men de fleste vestlige land. Pynte på? Hva mener du? Mange finner ut at det er fordeler ved å være gift etter de får barn. Er det ikke litt gammeldags da? At folk gifter seg når de er pur unge? Anonymkode: e2f2d...e84 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #8 Skrevet 2. august 2022 Vi har vært sammen i 12 år, samboere i 11,5 år, unger på 3 og 4 år, og gifter oss om en måned. Folk må vel få gjøre som de vil. For vår del er det for å feire kjærligheten, og få en spesiell dag (bryllupsdag) som markerer nettopp det, å få samme etternavn på familien, og gi hverandre et høytidelig løfte foran vitner om å fortsette å holde sammen i gode og onde dager. Også har det jo litt med tradisjon å gjøre. Og for meg er det logisk, at når vi alle har så mange år sammen og vi har overlevd småbarnsårene og vi fortsatt ønsker å leve sammen og gifte oss, da er det kanskje større sjanse for at vi klarer å holde det løftet enn om man først gifter seg og så skal virkelig se om man passer sammen i familien AS. Anonymkode: 76b12...7d7 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #9 Skrevet 2. august 2022 Djungelvrål skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal folk gifte seg når de ikke er kristne? Folk flest er ikke kristne. Ikke rart i det hele tatt. Ingen må gifte seg. Ingen muslimer eller buddhister eller andre som gifter seg?🤔 Djungelvrål skrev (5 minutter siden): Hvorfor er det en fordel å være gift økonomisk? Det forandrer jo ingenting. Mtp. arv, blant annet. Og verdier man opparbeider seg sammen? Anonymkode: eecc3...75f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #10 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 1.44): En ukultur som jeg har sett i Norge er at mange gifter seg etterpå at de har både fått barn og bodd sammen i 5 år. Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er, men vil pynte på etterpå at de er gift, og har fått barn forut. Andre som også synes det er rart? Anonymkode: ab8ff...ddf Gifta meg etter barn. Og kjenner meg ikke igjen i din stigmatisering her i det hele tatt. Planen var å ikke gifte seg. Men valgte å gjøre det allikevel, mye pga barna og hva de følte rundt det at vi ikke var gift. Samt endel som faller på plass av seg selv sånn praktisk sett. Og etter å ha vært sammen i 12år, uten planer å gå fra hverandre. Så var det ikke igjen så mange argumenter for å ikke gifte seg. Selvfølgelig giftet vi oss pga kjærlighet. Men den kjærligheten hadde vi også uten ekteskap. Så sånn sett var det ikke så viktig Anonymkode: bc207...1da 2
Nymerïa Skrevet 2. august 2022 #11 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 1.44): Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er Jeg trodde jeg visste hva et bryllup var, men etter at jeg leste HI er jeg sannelig ikke så sikker. Kan du ikke fortelle oss hva et bryllup er, du som forstår deg på det. 4
Gjest Villfisker Skrevet 2. august 2022 #12 Skrevet 2. august 2022 Djungelvrål skrev (13 minutter siden): Hvorfor skal folk gifte seg når de ikke er kristne? Folk flest er ikke kristne. Ikke rart i det hele tatt. Ingen må gifte seg. Det er ikke bare kristne som gifter seg. Over hele verden ser man at ekteskapet settes høyt i de fleste kulturer. Det er viktig for de fleste. Her i vesten har vi livsstiler og ordninger som gjør at folk velger annerledes. Det stemmer at folk flest i Norge ikke er kristne i dag, men ekteskap er likevel viktig for mange enda.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #13 Skrevet 2. august 2022 NymeriaRhoynar skrev (7 minutter siden): Jeg trodde jeg visste hva et bryllup var, men etter at jeg leste HI er jeg sannelig ikke så sikker. Kan du ikke fortelle oss hva et bryllup er, du som forstår deg på det. Naboen min giftet seg utendørs i helgen 😮 Er det et bryllup? Eller må det være i kirken? Anonymkode: eecc3...75f
Druid Skrevet 2. august 2022 #14 Skrevet 2. august 2022 Djungelvrål skrev (32 minutter siden): Hvorfor er det en fordel å være gift økonomisk? Det forandrer jo ingenting. https://www.smartepenger.no/samliv/1207-forskjeller-ekteskap-og-samboerskap Den store bøygen er arv og uskifte 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #15 Skrevet 2. august 2022 Altså, den største bindingen to mennesker gjør til hverandre, er å få barn sammen. Det er ingenting annet som "tvinger" dere til å ha noe med hverandre å gjøre for resten av livet mer enn det. Men å gifte seg er egentlig ikke spesielt nødvendig før man får barn. Det er først når barna kommer, og man har begynt å "slå sammen livene og verdiene sine" at ekteskapets formelle rammer begynner å bli viktige. Noen ting kan dekkes opp av samboeravtaler og testamente og slikt. Men for de aller, aller fleste, så vil det å gifte seg, gjøre at det formell ramler på plass av seg selv. For det aller meste mellom gifte personer med felles barn, er lovregulert. Som arv, og deling av bo, og slike ting. Det er derfor mye mer naturlig å gifte seg etter mange år sammen og etter at barna er født, enn å gifte seg lenge før man får barn. Anonymkode: b947c...373 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #16 Skrevet 2. august 2022 On 8/1/2022 at 1:44 AM, AnonymBruker said: En ukultur som jeg har sett i Norge er at mange gifter seg etterpå at de har både fått barn og bodd sammen i 5 år. Ukulturen har vel med at mange vet ikke hva bryllup er, men vil pynte på etterpå at de er gift, og har fått barn forut. Andre som også synes det er rart? Anonymkode: ab8ff...ddf Hvorfor er det ukultur 🙈 Jeg syntes ikke det er rart. Å få barn kan ta mange år, så like greit å starte den prosessen når man vet at man har funnet den man vil dele livet med og ha barn med. Og når man har fått barn sammen og vært småbarnsforeldre et par år lengter man virkelig etter å samle folk og ha en skikkelig fest! Gir masse mening for meg å gifte seg og få det formelle på plass pluss ha en god feiring etter å ha fått barn. Vi er ikke kristne, det har ingenting med saken å gjøre, man gir hverandre et ja på å være sammen, gud har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: 79f25...e74 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #17 Skrevet 2. august 2022 7 hours ago, Djungelvrål said: Hvorfor skal folk gifte seg når de ikke er kristne? Folk flest er ikke kristne. Ikke rart i det hele tatt. Ingen må gifte seg. Hva har giftemål med religion å gjøre? Anonymkode: edc3d...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #18 Skrevet 2. august 2022 «Vet ikke hva å gifte seg er»…? Hva mener du å gifte seg er? samboer og jeg kommer nok til å gifte oss når vårt første barn er rundt 5 - fordi vi ønsker å love hverandre evig troskap. Giftemål er ikke en forutsetning for å bo sammen og få barn, liksom😅 Anonymkode: ca999...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva har giftemål med religion å gjøre? Anonymkode: edc3d...5cb Mye, siden det oppsto i religion. Anonymkode: 8d2ed...ef1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Mye, siden det oppsto i religion. Anonymkode: 8d2ed...ef1 Haha, nei, folk giftet seg også før kristendommen kom til Norge og da vi var hedninger! 😆 Bryllup har tradisjonelt vært for å offisielt forene familier, ofte var det en ren handelstransaksjon for å utvide eiendom og lignende. Anonymkode: 79f25...e74 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå