Gå til innhold

Airbnb- går det an å kun leie ut til jenter/damer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ( kvinne) ønsker å leie ut et rom i huset mitt, dvs dele bad med Airbnb gjester. Av den grunn ( og at jeg bor alene) ønsker jeg ikke mannlige gjester. Er det lov å sette det som krav i utleieannonsen- at det kun er tillatt med kvinnelige gjester? 

Anonymkode: 89885...a24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er diskriminering.

Anonymkode: 21776...4a6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om ikke så skriv det i teksten og avvis menn

Anonymkode: 946ed...df6

Skrevet

Folk kan jo uansett bare definere seg som akkurat hvilket kjønn de ønsker i dag. Så dette blir ganske meningsløst. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan man :) Aviser bare menn om de prøver seg, men det vil påvirke «response» ratingen din. 

Det du kan gjøre er å skrive i beskrivelsen ganske tydelig og helt øverst «Female only». Skriv det samme i «house rules» sånn det ikke blir tvil om de har fått det med seg eller ikke. 

Anonymkode: f3162...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du velger jo selv hvem du vil leie ut til, det trenger du ikke skrive i annonsen. 

Anonymkode: ebce5...e88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt sikkert under en form for diskriminering. Så jeg ville ikke skrevet det. 

Anonymkode: 3c14d...556

AnonymBruker
Skrevet

Du takker bare ja til de du ønsker, og avviser andre. Ikke skriv noe i annonsen om dette. 

Da jeg leide ut leiligheten min i perioder var jeg ganske streng. Jeg leste selvsagt reviewsene, og fulgte i tillegg magefølelsen. Dette førte til diskriminering av noen nasjonaliteter, og også personer som så shady ut (ikke sikkert at de faktisk var shady).

Men det var mitt hjem, og jeg valgte selv hvem jeg ønsket å ha i leiligheten. 

Anonymkode: fb3d6...2e1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke skrevet noe om det, men satt bestillingsparameterene slik at de ikke bare kunne bestille selv, men må sende henvendelse om bestilling. Da godkjenner du bare de du ønsker å ha som gjester. 

Som privatperson som tar folk inn i sitt eget hjem, synes jeg det er helt innafor. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg du bør leie ut på andre måter enn via airbnb. De fleste som leier via airbnb er menn, du kommer til å kaste bort tida til folk med å legge ut en annonse hvor du egentlig bare vil ha damer

Anonymkode: fbbb7...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om ikke så skriv det i teksten og avvis menn

Anonymkode: 946ed...df6

Du kan sikkert i praksis gjøre det, men det strider mot AirBnB sine retningslinjer. Det kom for øvrig nylig informasjon om at de vil stramme inn etterlevingen av sitt regelverk mot diskriminering, så det er ikke sikkert du får holde på sånn lenge.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da synes jeg du bør leie ut på andre måter enn via airbnb. De fleste som leier via airbnb er menn, du kommer til å kaste bort tida til folk med å legge ut en annonse hvor du egentlig bare vil ha damer

Det tror jeg ikke stemmer. Har leid ut på AirBnB gjennom lenge og fordelingen mellom kjønn er rundt 50/50.

Om du vil screene leietakere, så se heller på historikk og gjør litt research på vedkommende gjennom facebook.

Min verste leietaker gjennom tidene var for øvrig en kvinne (med barn). Det så virkelig ikke ut og det lå igjen et berg med søppel, brukte bleier og matrester over alt, og leiligheten stinket. Man kan virkelig lure på hvordan det ser ut hjemme hos slike folk.

Når det er sagt, 99% har oppført seg eksemplarisk.

Anonymkode: 72afd...da7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har erfaring fra flere år med sommerutleie via Finn, ( hele huset da)  har kun valgt ut familier med barn ( bor nær Dyreparken). Synes det er innafor ja, å bestemme hvem som skal bo i mitt hus. 
Airbnb er nytt for meg, skal sette meg mer inn i dette med forespørsler/bestilling og hva jeg kan skrive i husregler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min erfaring er kanskje 40/60 når det kommer til fordeling kvinner/menn. Leide ut rom i eget hjem, hadde bl.a studenter på korttidsleie som gikk samlingsbaserte studier. Da ville jeg helst ha kvinner, siden de skulle dele bolig med meg over litt tid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er diskriminering.

Anonymkode: 21776...4a6

Nei, ikke når Ts bor der selv.

Anonymkode: 35c8d...c2f

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ( kvinne) ønsker å leie ut et rom i huset mitt, dvs dele bad med Airbnb gjester. Av den grunn ( og at jeg bor alene) ønsker jeg ikke mannlige gjester. Er det lov å sette det som krav i utleieannonsen- at det kun er tillatt med kvinnelige gjester? 

Ja, når du leier ut rom i bolig du skal bo i selv så står du helt fritt til å velge hvem du vil ha som leietaker. 

Leier du ut et enkeltrom i boligen du selv bor i? Du står friere i dine valg av leier hvis du skal leie ut et enkeltrom i boligen du selv bor i og leier har rett til å benytte rom i boligen din, for eksempel at dere deler kjøkken, bad eller wc. Her kan du velge en leier som du tror du vil passe godt sammen med. Du kan for eksempel velge om du ønsker å leie ut rommet til en gutt eller ei jente. Men i alle andre tilfeller av utleie, er det ulovlig å prioritere enten gutter eller jenter som leiere

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_02_web.pdf?id=2255513#:~:text=Ved utleie er det forbudt,ringer på en bolig- annonse.

Anonymkode: 3ebe0...426

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
On 8/1/2022 at 8:01 AM, AnonymBruker said:

Det går helt sikkert under en form for diskriminering. Så jeg ville ikke skrevet det. 

Anonymkode: 3c14d...556

Noen former for diskriminering er faktisk lov. F eks på hva slags folk du vil date og ha hjemme hos deg. Som utleier på airbnb er man ikke en bedrift, men privatperson.

Anonymkode: dd0e4...182

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 8/5/2022 at 12:41 AM, AnonymBruker said:

Noen former for diskriminering er faktisk lov. F eks på hva slags folk du vil date og ha hjemme hos deg. Som utleier på airbnb er man ikke en bedrift, men privatperson.

Anonymkode: dd0e4...182

Den diskrimineringen som er "lov", blir ikke regnet som diskriminering i det hele tatt tror jeg. Det å bare ville leie til kvinner når man selv er kvinne, og fremdeles skal bo i leiligheten, er helt saklig. Så det er ikke diskriminering i det hele tatt. :) 

Anonymkode: 1a8ba...7a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du tar deg bryet med å lese Airbnb sine vilkår finner du svaret der:

Sitat

Kjønnsidentitet

Airbnb tildeler ikke brukerne sine noen kjønnsidentitet. Vi anser en persons kjønn som det vedkommende identifiserer seg som og/eller det vedkommende oppgir på profilen sin, og vi forventer at Airbnb-fellesskapet gjør det samme. Dette innbefatter respekt for pronomenene (han/ham, hun/henne, hen osv.) som brukere i fellesskapet selv identifiserer seg som.

• Airbnb-verter kan ikke
    • avslå en bestilling fra en gjest på grunn av kjønnsidentitet med mindre verten deler boareal (for eksempel bad, kjøkken eller fellesområder) med gjesten
    • anvende forskjellige vilkår på grunnlag av kjønn, med mindre verten deler boareal med gjesten
    • legge ut annonser eller komme med uttalelser som avskrekker eller antyder preferanser for eller mot gjester på bakgrunn av kjønn, med mindre verten deler boareal med gjesten
  • Airbnb-verter kan
    • gjøre en boenhet tilgjengelig kun for gjester av samme kjønn som verten, men ikke for det motsatte, når verten deler boareal med gjesten

Anonymkode: c5b66...2a2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du tar deg bryet med å lese Airbnb sine vilkår finner du svaret der:

Så du kan annonsere med at du bare ønsker kvinner, men dersom en med penis og bart definerer seg selv som kvinne kan du ikke nekte vedkommende å bo der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med å kun ville leie ut til jenter? Opplevde det selv da jeg skulle hjelpe sønnen min å finne hybel. Mange skreiv i annonsen at de kun leide ut til jente. Synes det er underlig jeg.. 🤷‍♀️

Anonymkode: 910d2...313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...