Gå til innhold

Søvnforstyrrelse hos snart 6 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siste halve året sovner hun ikke før kl 22 om kveldene. Tidligst. Dette til tross for hun står opp mellom 07-0730 hver dag. Vi har faste gode leggerutiner som avsluttes med prat, lesing og sang på sengen. Men hun ligger lys våken med tankespinn etterpå. Hun gråter ofte fordi hun er frustrert over å ikke få sove.

Siste ukene har hun ikke klart å sovne uten at vi ligger i rommet med henne eller at hun sover i vår seng. Og de gangene hun sovner i sin egen seng, ender det ofte ned at hun kommer inn til oss for å sove. Vi aviser henne aldri, men det begynner å tære på. Vi voksne blir utslitte og sover dårlig selv pga dette. Det er stressende og vi får heller ingen kvalitetstid sammen som samboerpar. Vi legger oss mellom 22-23 selv og rekker knapt en serieepisode uten forstyrrelser. I tillegg til dette har vi en 3 åring som også våkner opptil flere ganger om natten, men sovner heldigvis fort igjen. Sammenlagt tærer det likevel på vår søvn og helse. Som igjen fører til vi blir dårligere foreldre.

Vi håpte det bare skulle være en kort fase, men nå har det nesten vart i ett år og vi føler vi må ta ordentlig tak i det nå.Har noen erfaring på området og vet hva som kan gjøres? Leser mange har god erfaring med melatonin. Noen her som hair fått resept på dette av legen for barna med store søvnvansker?

Del gjerne erfaringer på området🌸

Anonymkode: 9aa4b...bf9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?😔

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin er vel reseptfritt opp til 1 gram?

Anonymkode: 01709...f90

AnonymBruker
Skrevet

Svarte nettopp i en tilsvarende tråd . Har gitt dette til vår jente i 1 års tid nå pga problemer med innsovning . Vi gir henne spray som man får kjøpt reseptfritt på apoteket 30 min før leggetid og da sovner hun stort sett fint iløpet av 10-15 minutter med lydbok :) 

har fått et helt nytt barn og føler at ting er mye mer harmoniske (dette har også barnehagen kommentert ) 

Anonymkode: 5de84...ef7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.. Vår datter på 8,5 år er som din sliter med innsovning . Hun har ikke ADD (ADHD), Vi har vært på en del tester. Vår sovnet rundt kl 23 hver kveld og sto opp kl 07.00, var slapp etter skolen, vi prøve å legge henne kl 19, hun kom ned til meg og min mann hver time og spurte om klokken, jeg og min mann fikk ikke noe tid til å finn på ting etter hun hadde lagt seg, vi dro innom fastlegen og ble sendt til barnelege for 1 år siden ( hun var 7 år), der fikk vi prøve resept på Melatonin Unimedic 1 mg/ml. Vi fikk beskjed om å prøve 3 ml først. Det ble tatt med sprøyte i munne, en 5 ml stor. Hun fikk det kl 18 første dagen vi testet det ut, hun fikk tatt kveldstelle og la seg i sengen med boken sin, sovnet etter 30 min. Etter 1 år så har vi trappet ned og det har fått kjempe fint:) Nå sovner hun som regel rundt kl 20, hun våkner ikke og jeg og min mann er kjempe glad for det:)

Anonymkode: 32bf6...df3

Skrevet

Hei. Nå ser jeg du har fått masse gode råd fra før, men jeg følte for å si noe jeg også. Siden det er vanskelig å si hvor alvorlige søvnproblemene er så fikk jeg behov for å komme med råd siden jeg fikk søvnvansker i tidlig alder selv. Jeg sluttet å sove rundt 6 klasse og slet masse med mareritt osv, så jeg var jo litt eldre, men jeg har lest litt om søvnproblemer nå i det senere livet jeg tenkte å dele. Når man sliter med insomnia, så anbefales det å ikke ligge lenger enn 15 minutter i sengen før man står opp igjen for det skaper ett veldig anspent forhold til sengen sånn at man nesten blir redd eller sint mot sengetid - og det problemet kan gjøre det opprinnelige søvnproblemet enda verre - for det kan føles helt jævlig å måtte ligge i sengen i mange timer med frykt for å sove med foreldre som maser om at "du må legge deg å sove nå, for du skal på skolen i morgen". Det der stresset kan bli skikkelig umenneskelig etter hvert, så om melatonin ikke fungerer for dere, så anbefaler jeg dere å lese litt om insomia og hvordan det bør håndteres - for det er mulig å gjøre ett lite problem mye større om man går frem på feil måte. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når er siste skjermbruk?

Anonymkode: 74644...77f

AnonymBruker
Skrevet

skjermbruk er viktig og fjerne noe timer før, nok luft på rommet, passe kaldt og varmt. Les en bok for han.

han er nok spent hvis han skal på skolen i år, så det kanskje kribler litt ekstra ikroppen nå

Anonymkode: 89018...6c5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 19.09):

Når er siste skjermbruk?

Anonymkode: 74644...77f

Aldri mindre enn 1 time før leggerutiner. Mange dager er helt skjermfrie. Så generelt lite skjermbruk her.

AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg drøftet med fastlegen. Jeg ville ikke begynt med melatonin for barn før jeg hadde snakket med lege. 

Anonymkode: 9e915...2de

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min er 7 nå. Vi hadde litt omvendt problem. Han sovnet 19/20 og våknet 04/05😱

For han var det rett og slett nok søvn med 9 timer. 

Så nå i sommer snudde vi døgnet. Han legges 21/21.30 og sovner innen 22. Da våkner han uthvilt 07/07.30. Er ikke trøtt i løpet av dagen. 

Når skolen starter må vi finjustere igjen, men det må tilpasses med 9 timers søvn. 

Så at en 6 åring trenger litt mindre søvn og spesielt på sommeren med lysere dager er ikke unormalt. Var sånn selv da jeg var på den alderen. 

Blir mindre egentid på kveldene, sånn blir det bare når de blir eldre🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...