Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har tvillinger som kun fikk flaske fordi de var premature og hadde gulsott. Puppene mine har forandret seg minimalt etter fødsel og består fortsatt blyanttesten. 

Jeg er nå gravid på nytt og det er kun ett barn denne gangen. Jeg tenker at det da blir et visst press om å amme. Alle maste på meg om at jeg burde pumpe og amme forrige gang, men følte selv jeg hadde god nok grunn til å la være. Babybrezza funket gull ❤️

Når jeg ser familie og venner som har ammet både en og to unger over flere måneder så ser jeg at puppene har blitt så flate og lange! Er det kun jeg som har hatt flaks eller er det noe i det? God nok grunn til å la være?

Anonymkode: e3332...205

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du kan lese deg litt opp om fordelene med amming/morsmelk.

Anonymkode: e4434...3e8

• Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tok ca seks måneder etter ammeslutt begge ganger, så var puppene mine omtrent som før. Litt større vortegård, men det kom under første graviditet og ikke av ammingen. Ikke at det betyr noe. Ville heller hatt slappe pupper etter amming enn å ikke ha ammet barna mine. Puppene kan tross alt fikses om det ikke er til å leve med. Fordelene med amming får du ikke på noe annet vis. 

Anonymkode: 32582...a58

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker du kan lese deg litt opp om fordelene med amming/morsmelk.

Anonymkode: e4434...3e8

Jeg vet om fordelene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er puppene dine viktigere enn barnets helse? Blir det for ille kan det alltids fikses. 

jeg består ikke tomflasketesten engang, men mannen elsker de svære lange puppene mine. 

Anonymkode: d9ebd...5dc

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel i hovedsak graviditeten som kan påvirke brystene, og ikke ammingen har jeg lest.. 

Anonymkode: 45e62...1bc

• Liker 9
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er puppene dine viktigere enn barnets helse? Blir det for ille kan det alltids fikses. 

jeg består ikke tomflasketesten engang, men mannen elsker de svære lange puppene mine. 

Anonymkode: d9ebd...5dc

Usikker… Puppene må jeg tross alt leve med resten av livet. Uaktuelt å operere, jeg er livredd narkose. Tvillingene er sunne og friske tross mme. Og ja jeg vet om antistoffer, fordelene for mor og blablabla

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er graviditet som evt skaper heng, ikke amming. Så det toget har nok gått likevel.

Anonymkode: 2346f...4c2

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Uten å føle jeg skryter - så har jeg verdens mest perfekte bryst . Alle gutta komenterte det og svigerinna mi har flere ganger konferert hvor urettferdig det er at noen kan få så flotte store bryst. Likevel jeg vurderte ikke ett sekund å la være å amme i frykt for hengepupper.. brystenes oppgave er å gi den lille mat. Og består de ikke blyanttesten etterpå så bærer jeg dem med stolthet likevel - de har gjort jobben sin. Jeg elsker tiden jeg og lillegull får sammen, jeg digger å bare kunne dra ut uten å tenke på mat til lillegull og best av alt: mitt alt får det beste - ikke det nestbeste .. 

Anonymkode: 97e3a...ecd

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har annet to barn og har, unnskyld skrytet, veldig fine pupper fremdeles. Som en annen sier ble areola noe større under graviditet. Puppene ble også gigantiske mot slutten av graviditeten (75J) og i starten av ammingen. Men dette har gått mye tilbake. Nå er de en spenstig 70G. Består blyanttesten. Og tannbørstetesten.

Jeg synes amming er først og fremst enormt praktisk! 

Anonymkode: 28a9b...2cf

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er graviditet som evt skaper heng, ikke amming. Så det toget har nok gått likevel.

Anonymkode: 2346f...4c2

Min første graviditet skapte ikke heng. Har skikkelige struttepupper fortsatt. Derfor er jeg redd for at amming skal ødelegge de. Alder spiller kanskje også en rolle siden jeg er eldre nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har annet to barn og har, unnskyld skrytet, veldig fine pupper fremdeles. Som en annen sier ble areola noe større under graviditet. Puppene ble også gigantiske mot slutten av graviditeten (75J) og i starten av ammingen. Men dette har gått mye tilbake. Nå er de en spenstig 70G. Består blyanttesten. Og tannbørstetesten.

Jeg synes amming er først og fremst enormt praktisk! 

Takk, det var oppløftende. Godt å lese at det er mulig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk, det var oppløftende. Godt å lese at det er mulig.

Det er det absolutt. Jeg vil anbefale å investere i amme-bh med skikkelig bra støtte. Det gjorde jeg, mest pga at jeg ikke fant riktig størrelse i billigbutikker som HM og Lindex. Men det kan jo ha hatt noe å si. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har ammet to barn og hennes pupper er lange og flate. Får håpe det ikke er arvelig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo operere dem om de ble stygge. viktig å amme. Min farmor ble 102 selv om hun aldri trente...

Anonymkode: f9dff...ae0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det absolutt. Jeg vil anbefale å investere i amme-bh med skikkelig bra støtte. Det gjorde jeg, mest pga at jeg ikke fant riktig størrelse i billigbutikker som HM og Lindex. Men det kan jo ha hatt noe å si. 

Enig i dette men, jeg personlig syntes ikke at amme-bh-ene var gode nok til det, så jeg valgte å bruke push-up for å holde de tunge brystene oppe. Jeg var en B før amming, og en C/D under amming. Jeg er tilbake til B nå, og har tilnærmet like bryst før og etter amming. Denne regla om at «svangerskapet er det som endrer/«ødelegger» brystene, det stemmer overhodet ikke på meg.
Obs; Det tok ca 6 mnd fra avsluttet amming til brystene var tilbake til normalen hos meg. Rett etter amming var brystvorten litt lang, og brystene slappe/tomme. Plutselig en dag så passet mine gamle bh-er igjen (-og det skyldes  ikke vektoppgang )

Nøkkelordet er god støtte til brystene!

Jeg har ammet TRE barn i 10-12 mnd hver, så etter alle «skremselshistoriene» her inne så burde jeg hatt lange og slappe amme-pupper.

Anonymkode: 6f516...fe6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Usikker… Puppene må jeg tross alt leve med resten av livet. Uaktuelt å operere, jeg er livredd narkose. Tvillingene er sunne og friske tross mme. Og ja jeg vet om antistoffer, fordelene for mor og blablabla

Jeg ammet begge barna til de var godt over 2 år gamle. Kan ikke sammenligne noe med den kosen og nærheten til barnet som oppstår ved amming. Så dette går du jo glipp av.

Men når dette er sagt så kjenner jeg svært mange som aldri har ammet. Både fordi de ikke kan eller ønsker. Og har til gode å høre om noen babyer forøvrig som kun har fått mme og som ikke har vært like sunne og friske som babyer som får morsmelk.

Syns det tar helt av med ammepress for tiden. Og da i tillegg null fokus på alle de ammende mødrene som bruker diverse medisiner eller spiser andre ting som kan gjøre melka ‘forurensa’. Feks så ville jeg donere melk i barseltiden med min andre. Det var en krevende prosess bare det å fylle ut ørten skjema for å forsikre at jeg ikke tok så mye som en Paracet. Feks. bruker jeg medisiner forebyggende mot magesår. De skal være både svangerskapsvennloge og ammevennlige i følge både Relis og Trygg mamma medisin. Men jeg fikk ikke donere melk pga denne medisinen. Likevel er det altså så mye press på at mødre skal amme samme hva. Når jeg er sikker på at i ganske mange av tilfellene så ville sikkert mme være en enda bedre løsning. 

Så jeg støtter deg ts. Det er ditt valg og din kropp. Ikke la deg presse fordi samfunnet har skapt et overdrevent sterkt ammepress.

Og ja, puppene mine var to store sprengte håndballer i barseltiden. Det var både ubehagelig og litt morsomt. Sprøtt å se bilder tatt tilbake til den tiden. Skjønte jo derimot allerede da at puppene mine aldri ville blir de samme igjen etter denne rovdriften av en melkeproduksjon. Og slik ble det. Puppene mine som var runde og faste C/D cup fra naturens side før svangerskap, har nå blitt to slappe/tomme C-cup. Mange vil ha det til at dette ville skjedd uavhengig av ammingen…Men jeg vet ikke helt jeg. Puppene ble jo store av seg selv før ammeproduksjonen kom ordentlig i gang. Men jeg holdt den jo i gang med både brystpumper og langvarig amming, så det hjalp nok ikke akkurat på ihvertfall.

Tror uansett disse tingene er litt individuelle og vet om mange som fikk slappe pupper etter svangerskap uten amming.. Ikke minst så får mange slappe og mindre pupper med alderen uten å ha barn også. Særlig etter 45-årsalderen. Og her vil nok mange med barn eller har ammet skylde på dette som grunnen når det i virkeligheten bare var puppene som eldres. 

Anonymkode: 6eea5...09a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei!

Jeg har tvillinger som kun fikk flaske fordi de var premature og hadde gulsott. Puppene mine har forandret seg minimalt etter fødsel og består fortsatt blyanttesten. 

Jeg er nå gravid på nytt og det er kun ett barn denne gangen. Jeg tenker at det da blir et visst press om å amme. Alle maste på meg om at jeg burde pumpe og amme forrige gang, men følte selv jeg hadde god nok grunn til å la være. Babybrezza funket gull ❤️

Når jeg ser familie og venner som har ammet både en og to unger over flere måneder så ser jeg at puppene har blitt så flate og lange! Er det kun jeg som har hatt flaks eller er det noe i det? God nok grunn til å la være?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å amme, men så fikk jeg ikke til ammingen med hverken barn nr.1 eller 2 pga lite melkeproduksjon som aldri tok seg opp og en medisinsk tilstand som nedsetter muligheten til å amme.

Pga dette har begge barna stort sett fått mme, sett bort i fra litt råmelk. Og jeg registrerer akkurat det samme som deg. Mine egne pupper er nærmest uforandret selv etter to svangerskap, mens ammende venninner, familiemedlemmer og andre jeg ser ofte har pupper som er lange og flate. Dette er jo litt politisk ukorrekt å snakke om her i ammingens høyborg - Norge, for vi hører jo bare at "Det er svangerskapet som endrer brystenes utseende og ikke ammingen". Dette tror jeg bare er tull. Selvsagt kan brystene endre seg om man har stor vektøkning i graviditeten. Men å hardnakket påstå at amming som kanskje pågår i årevis ikke kan ha en innvirkning på form og spenst blir for dumt. Jeg tenker du velger akkurat det DU vil. Ikke bry deg om hva andre måtte mene. 

Anonymkode: 133b6...b09

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine var stygge før ammingen og er stygge etterpå.

Anonymkode: 3afac...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...