Gå til innhold

Vente når man skal til venstre ut på travel vei, eller snu i rundkjøring?

Hva velger dere   

24 stemmer

1. 1. Rundkjøring eller vente til det blir klart

• Snu i rundkjøring
      23
    • Vente til det blir klart
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva velger dere?

Personlig går (eller, kjører) jeg for taktikken med å snu i nærmeste rundkjøring. Jeg svinger altså til høyre, selv om jeg skal venstre. Rett før rundkjøringen tar jeg på venstre blinklys og kjører rolig rundt, klar over at det ikke er vanlig å snu i rundkjøringer. 

Jeg er litt dårlig på å beregne avstand og fart på biler, som da blir utfordrende når jeg skal ut til venstre. Det føles håpløst i visse tidspunkter, spesielt på ettermiddagen, når alle som er slaver for 08:00-16:00-regimet skal hjem fra jobb. Noen prøver kanskje å slippe deg frem, men du skal være god på å tolke sjåføren fra en retning, og samtidig være sikker på at det er klart fra den andre siden.

Anonymkode: ac94c...9c2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mye trafikk er det tryggere å velge høyre og snu i rundkjøringen. Risikerer ingenting i slike situasjoner. Har tid til å kjøre litt lengre for at det skal gå trygt for seg.

Anonymkode: d5509...d4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i byen er det en helt vanlig ting å gjøre i et kryss som kommer ut på en ofte tett trafikkert vei. Ta til høyre og snu i rundkjøringen 400 meter unna.

Tok sertifikatet i år, kjøreskolen oppfordrer til å gjøre det slik.

Ser ofte at folk bruker rundkjøringer for å snu, det er helt vanlig. Fint at du er ekstra oppmerksom.

Anonymkode: 2fc08...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, glad jeg ikke er den eneste! Snakket med en fyr for en stund siden. Han anså det som et "nederlag" å snu i rundkjøring. Altså ville han heller vente til det ble klart fra begge retninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha, glad jeg ikke er den eneste! Snakket med en fyr for en stund siden. Han anså det som et "nederlag" å snu i rundkjøring. Altså ville han heller vente til det ble klart fra begge retninger. 

Hvor dust går det an å bli? Det er en vurderingssak. Jeg velger det jeg antar tar kortest tid for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i byen er det pålagt kjøreretning mot rundkjøringen i mange kryss hvor dette faller seg naturlig. Det gir bedre flyt. 

Anonymkode: 83d03...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Ofte sperrer man jo for alle andre mens man står og blinker og venter på at det blir klart. 
Det er mye bedre å kjøre til rundkjøringen og snu. Mer smidig for alle, og min erfaring er at det går raskere 8 av 10 ganger.

Anonymkode: f1c69...e21

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gjort det jeg trodde tok minst tid, ingen fasit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hehhe. Nederlag ja. Bedre å stå og trykke så alle de bak deg heller ikke kommer seg utpå :)

Anonymkode: e50b1...938

AnonymBruker
Skrevet

Hva da ikke vanlig? Jeg lærte å snu i rundkjøringer da jeg tok lappen, kjørelæreren min var flink til å krydre timene med tips og triks for tryggere og mer effektiv kjøring. Og i Oslo, i rushet, trenger man sånt. 

Anonymkode: 02233...a56

AnonymBruker
Skrevet

Det er et kryss i nærheten som er midlertidig sperret slik at man må snu i rundkjøringen. Jeg tror det ble gjort for å bedre flyten, siden veien fikk økt trafikk i forbindelse med en stengt vei. Det er i tillegg mye anleggstrafikk, og jeg tørr ikke tenke på køene som ville oppstått om en av de lange lastebilene skulle svingt til venstre i rushen.

Jeg håper egentlig at sperringen blir permanent, for det er mye mer oversiktlig nå. Krysset er litt komplisert, det ligger rett ved rampene til motorveien, rett ved en skole, og de som skal svinge av må krysse en travel sykkelvei der de har vikeplikt. Det er ihvertfall mye enklere å navigere krysset som fotgjenger nå.

Anonymkode: 772e5...c6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...