Gå til innhold

Dere som sparer i fond til barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Angående fond og sparing til barn - er dere ikke redde for at det skal være krakk eller liknende når barnet trenger pengene (egenkapital av bolig). Det er jo et konkret tidspunkt de trenger pengene. Jeg forstår om man har mulighet til å sitte ut i slike tider, men det fungerer jo ikke helt slik mtp sparing til barn? Jeg tar utgangspunkt i at de som sparer gjør det mtp å kunne gi det ifm startkapital egen bolig?  

Kan noen hjelpe med å forstå 😅

Anonymkode: 34cfe...329

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer i fond til barna, og jeg tenker at ca 19 år er et langt nok tidsperspektiv til at fond vil lønne seg. Vi ser at på under 10 år er avkastningen allerede flere prosent over rente på sparekonto. Vi sparer i indeksfond, slik at gebyrene er minimale. Dersom man er redd for krakk kan man jo følge med de siste 2-3 årene, og eventuelt avslutte fondssparingen for hele eller deler av beløpet noe i forkant av behovet. 

Uansett; dersom det kommer et krakk vil jo også boligprisene sannsynligvis synke, og behovet for egenkapital reduseres. 

Anonymkode: 26ff5...b36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sparehorisonten er så lang at det er jeg ikke bekymret for.

Anonymkode: b75c5...8d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ser på grafer over utviklingen de siste 40 årene så ser du "krakkene" bare som små dupp på en graf som ellers stiger jevn. Så med lang horisont har ikke disse duppene noe å si. 

Når jeg vet jeg for eksempel skal kjøpe ny bil neste år så tar jeg gjerne ut midlene allerede nå. For å slippe å treffe for eksempel utbrudd av Korona, eller krigsutbrudd i Ukraina, den uka forhandleren skal ha pengene sine. 

Anonymkode: 34347...214

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...