Gå til innhold

Jeg klappet til svigermor i dag. Var jeg dum eller ville du gjort det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg greier visst ikke å fatte meg i korthet, så jeg har uthevet det viktigste. 

Svigermor bor nærme, men ser sjeldent barnet vårt som er 2 år. Hun klager allikevel alltid på at barnet er bortskjemt fordi det ikke får konsekvenser, i følge henne. Jeg prater veldig pedagogisk til barnet når det gjør/er på vei til å gjøre noe galt, samt møter følelsene. Dette er noe svigermor himler med øynene av. 

I dag var vi på besøk hos henne og jeg fotfulgte barnet, fordi hun har ting som kan knuse over alt. Hun klagde da på at det er jeg som jager opp barnet og at jeg må sette meg ned, så går det fint. Hun sier hun skal følge med. Jeg sier ok, men da er det 100% ditt ansvar. "Jada", svarer hun. Barnet løper selvfølgelig ganske kjapt bort til en duk med en telysholder (uten lys og flamme) og river denne i gulvet. Den knuser heldigvis ikke, men svigermor blir sur på barnet, setter seg på huk og prøver å snakke strengt til det.

Barnet løper vekk, og før hun rekker bort, har barnet revet en blomstervase med blomster i gulvet, så den knuste. Dette var en arve-vase. Svigermor begynner å kjefte høyt på barnet, før hun tar tak i barnet og gir en ganske hard dask på hånden. Jeg blir så forbannet over at hun brukte vold mot barnet mitt, at jeg klapper til henne. Jeg handler nok på impuls, men klarer allikevel å beherske meg til å ikke ta skikkelig i, så det blir mer som et klaps. 

Nå er svigermor illsint på meg og har allerede ringt til flere familiemedlemmer og fortalt hvor grusom jeg har vært mot henne. Dette vet jeg fordi de kontakter mannen min og spør hva i all verden som skjer.

Var det dumt av meg, eller ville du gjort det samme for å stå opp for barnet ditt? Jeg skjønner jo at det på en måte er dumt, men vold mot barn har jeg nulltoleranse for.

Anonymkode: 34880...949

• Liker 5
  • Hjerte 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For en forferdelig svigermor du har. 2 åringer er villstyringer, sånn er det bare. Det er for tidlig å forvente «disiplin» i denne alderen. Og tidene har endret seg. Vi oppdrar ikke barn ved å klapse til dem lengre. Jeg støtter deg 100%.  Hadde noen lagt hånd på barnet mitt hadde jeg klikket fullstendig. 

Anonymkode: db769...4a2

• Liker 32
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du var tøff som stod opp for ditt barn. Så får du ta den fornuftige samtalen etterpå når ting har roet seg, at fysisk avstraffelse mot barn aldri er greit.

Anonymkode: fe297...5d8

• Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var nesten synd du ikke tok hardt nok i for å smekke vettet inn i skallen på henne, men gjort er gjort.

Nå vet du at man kan hverken stole på det hun sier eller at hjemmet hennes er barnevennlig overhodet. Da lar man være å reise på besøk der i fremtiden. 

Du kan alltids svelge et par mutantkameler og be om unnskyldning for at du klasket til henne. For det er forsåvidt ikke en akseptabel reaksjon i seg selv. Men da benytter du også muligheten til å påpeke hvor upassende det er å være den som starter med volden.

Anonymkode: 819b1...252

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Diverse skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dere gjorde feil begge to. Man bruker ikke vold for å vise at vold ikke er greit. 

Helt enig. 

Anonymkode: af5bc...1b7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Forståelig. For å pynte litt på det, kan man nærmest si at du handlet i forsvar.

Anonymkode: e8d1e...004

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Var mannen din tilstede? Hva var evt hans reaksjon? Og hva forteller han familiemedlemmene som tar kontakt?

Anonymkode: 91b06...5a4

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Damen var dum, men du viste akkurat barnet ditt at det er greit å slå når man blir sint. Du får også tenke på at hun er et menneske fra en annen tid og bærer preg av det. Verden har endret seg svært mye de årene hun har levd. 

Jeg ville ikke klappet til henne, men tatt med meg barnet mitt og gått, og ikke besøkt henne på svært, svært lenge. Kanskje aldri. 

Skrevet

Altså.. Jeg hadde nok dyttet til kjerringa ganske hardt ja. 

Når man bruker dumhet skal man få svart med dumhet. Hvor tett i hodet er man om man bruker vold mot en toåring? Da fortjener man jo et laps eller ti. 

Svigermor er et voksent menneske og sikkert kommet over alderen for når hun evner å lære noe nytt. Det er ikke vits å snakke henne til fornuft da hun tydelig ikke har greid å regulere seg selv hittil. At du dæljer til henne veit hun det til neste gang at hun ikke skal bruke vold mot en baby og det er ikke opp for diskusjon. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Diverse skrev (9 minutter siden):

Jeg synes dere gjorde feil begge to. Man bruker ikke vold for å vise at vold ikke er greit. 

Veldig enig i denne. Samt at det nok hadde svidd mer for henne hvis du bare hadde sagt kaldt at hun aldri skal komme nær ditt barn igjen, tatt med deg barnet og dratt.

Nå kan hun med rette spre rykter om at du innimellom reagerer med å slå. 

Anonymkode: afc28...10a

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Diverse skrev (10 minutter siden):

Mener du det når det gjelder selvforsvar også? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Uglems skrev (Akkurat nå):

Nei.

• Liker 3
Skrevet

Helt feil av bestemor å slå barnebarnet. Jeg ville anmeldt henne for vold mot barn. Samtidig var det helt feil av deg å slå tilbake mens barnet var vitne til hendelsen. Jeg skjønner at det gikk en kule varmt, men du skulle heller roet ned barnet og situasjonen, enn å eskalere den med enda mer vold.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Uglems skrev (2 minutter siden):

Dette var ikke selvforsvar.

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg greier visst ikke å fatte meg i korthet, så jeg har uthevet det viktigste. 

Svigermor bor nærme, men ser sjeldent barnet vårt som er 2 år. Hun klager allikevel alltid på at barnet er bortskjemt fordi det ikke får konsekvenser, i følge henne. Jeg prater veldig pedagogisk til barnet når det gjør/er på vei til å gjøre noe galt, samt møter følelsene. Dette er noe svigermor himler med øynene av. 

I dag var vi på besøk hos henne og jeg fotfulgte barnet, fordi hun har ting som kan knuse over alt. Hun klagde da på at det er jeg som jager opp barnet og at jeg må sette meg ned, så går det fint. Hun sier hun skal følge med. Jeg sier ok, men da er det 100% ditt ansvar. "Jada", svarer hun. Barnet løper selvfølgelig ganske kjapt bort til en duk med en telysholder (uten lys og flamme) og river denne i gulvet. Den knuser heldigvis ikke, men svigermor blir sur på barnet, setter seg på huk og prøver å snakke strengt til det.

Barnet løper vekk, og før hun rekker bort, har barnet revet en blomstervase med blomster i gulvet, så den knuste. Dette var en arve-vase. Svigermor begynner å kjefte høyt på barnet, før hun tar tak i barnet og gir en ganske hard dask på hånden. Jeg blir så forbannet over at hun brukte vold mot barnet mitt, at jeg klapper til henne. Jeg handler nok på impuls, men klarer allikevel å beherske meg til å ikke ta skikkelig i, så det blir mer som et klaps. 

Nå er svigermor illsint på meg og har allerede ringt til flere familiemedlemmer og fortalt hvor grusom jeg har vært mot henne. Dette vet jeg fordi de kontakter mannen min og spør hva i all verden som skjer.

Var det dumt av meg, eller ville du gjort det samme for å stå opp for barnet ditt? Jeg skjønner jo at det på en måte er dumt, men vold mot barn har jeg nulltoleranse for.

Anonymkode: 34880...949

Tja, litt av en familie den ungen er født inn i.  Hva med at dere begge lærer dere å kontrollere følelsene deres? 

Anonymkode: 4e105...03e

• Liker 12
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var meget dumt av deg.

Nei, jeg ville ikke gjort det samme.

Anonymkode: e2137...1e1

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Dette var ikke selvforsvar.

Så om en voksen hadde utøvd vold mot ditt barn, ville du ikke tatt igjen? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du gikk altfor langt. Burde sagt hva du mente og tatt med deg barnet og gått - og så forklare til barnet hva som hadde skjedd. Ikke særlig pedagogisk og slå til svigermor uansett hvor mye det svartner. Du må lære deg å regulere følelser og du burde ikke latt svigermor bestemme at barnet fikk lov å løpe rundt. I gamle dager (40 år siden) var det vanlig å gi en klask på hånden til et barn. Nå er det heldigvis både utenkelig og ulovlig, men hos svigermor lå det gjerne som et instinkt fra den tid

Anonymkode: 2a3a3...2c1

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...