Gå til innhold

Noen som sender barna i barnehagen igjen etter bare 3 uker ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hverdagen er i gang igjen og barnehagen starter. Føler meg som en dårlig mor som må begynne å sende de i barnehagen igjen. Jeg jobber redusert så korte dager 3dager i uken. Far er sykmeldt og kan hente tidligere de dagene jeg jobber lenge en stund. 

Men jeg har dårlig samvittighet da flere har barna fri mange flere uker enn 3 😰

Flere som meg?

Anonymkode: b263f...bc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler opp ferien nå, slik at vi har mindre felles ferie og barna får lengre fri.

Men for bare 2 år siden gjorde vi ikke det. Vi jobber 100%, så da fikk de 3 uker ferie. Det er forsåvidt vanlig her jeg bor. De fleste får kun 3 uker ferie i strekk☝🏼

Anonymkode: e18e7...a6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamge jeg kjenner leverer igjen etter 3 uker nå, og flere på avdelingen vår. Har inntrykk av at det er vanlig, mange har jo bare 3 uker selv :) Vårt barn har hatt 4 uker og skal begynne i morgen.  Gleder seg til å treffe vennene igjen  :)

Anonymkode: a36f5...21a

• Liker 1
Skrevet

Barna koser seg i barnehagen og jeg kan med god samvittighet levere etter 3 ukers ferie :) Barnehage er ikke fengsel

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har da ikke mulighet til å ta mer enn tre ukers ferie om sommeren? Dette er helt normalt og ingen ting å ha dårlig samvittighet for. Du trenger å tjene penger for å forsørge familien og når far er sykemeldt er det helt sikkert en grunn for det og ingen kan forvente at han har barnet hjemme hele tiden. 

Anonymkode: 37623...e2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste har da ikke mulighet til å ta mer enn tre ukers ferie om sommeren? Dette er helt normalt og ingen ting å ha dårlig samvittighet for. Du trenger å tjene penger for å forsørge familien og når far er sykemeldt er det helt sikkert en grunn for det og ingen kan forvente at han har barnet hjemme hele tiden. 

Anonymkode: 37623...e2d

Kanskje ikke. Men mange på både Facebook og andre steder har barnehagebarna hjemme i gjerne 5-6 uker. 😰

Anonymkode: b263f...bc7

AnonymBruker
Skrevet

Her må vi sende etter 3 uker. Jobbet i hele sommer og mannen hadde bare 3 uker fri. 

Anonymkode: 751cc...ec1

Skrevet

JA!! Har med stor glede sendt ungene i barnehagen igjen etter 3 uker! Har i alle årene vi har hatt barnehagebarn hatt kun 3 uker ferie selv, og det er de samme ukene som barnehagen har stengt.

Mine barn har trivdes veldig godt i barnehagen og fungerer bra med de rutinene av å være der mens vi er på jobb.

At folk holder ungene sine hjemme lengre får de bare gjøre. Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet for noe annet. Om andre dømmer meg for det så får de bare dømme i vei. 🙂

• Liker 3
Skrevet

Mange har sikkert mer fri, aner ikke hvordan, men ser jo at mange med f.eks. storesøsken "må" ha maks antall ferieuker, delt ferie og andre løsninger for å dekke skolens sommerferie...

Jeg har to skolebarn og et bhg barn, skolebarna har 9uker ferie, jeg har 3uker og bhg barnet har 3uker... sånn er det bare... ser barnehagen er nesten tom, kjenner selvsagt på det, samtidig får minsten masse kos og fine dager i bhg. Tenker han koser seg der, vi koser oss masse hjemme etter bhg og  i helgene ... 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

3 uker her også, ser ikke problemet egentlig. Barna gleder seg til å komme tilbake i barnehagen og fortelle om ferien sin, mens vi foreldre drømmer om en ekstra ferieuke. 

Anonymkode: cf126...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvordan man klarer å løse det. Er man alene med barn feks og kun får 3 uker ferie om sommeren så blir det jo sånn. Da får gjerne barna mer ferie på andre tider av året.

På listene som henger i garderoben i vår barnehage ser det ut som det er veldig forskjellig. Noen har 7 uker (lærerforeldre eller søsken i skolen tipper jeg), andre har 3,4,5 osv.

Mine har 5 uker i år. Det ble sånn fordi jeg og pappaen ikke fikk ferie helt de samme ukene i år. Så 3 uker for alle samtidig og en uke sammen med pappaen først og en uke sammen med meg tilslutt. Kunne ikke falt meg inn å sende de i bhg når jeg har ferie selv.

De pleier å ha 4 uker. Da jeg og pappen pleier å få fire uker samtidig.

Anonymkode: 51fe4...596

AnonymBruker
Skrevet

Verken jeg eller sønnen håndterer mangel på rutiner så godt, så vi gleder oss til jobb og barnehage begge to 😄 

Anonymkode: 248a5...e3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre har 7 ukers ferie. Fire uker sammen, en med hver av oss og en hos besteforeldre 

Anonymkode: 317fc...6f8

Skrevet

Vi kunne ta fire, men mange av vennene i barnehagen har tre uker fri. Flere av de jeg kjenner som har lengre fri er lærere og har flere uker å ta av.

AnonymBruker
Skrevet

Verste er et vennepar av oss som sender barnet i barnehage i morgen etter 3 uker ferie. Selv skal de begge ha en ferieuke til 🤦‍♀️ Hadde det ikke vært lovpålagt med 3 uker ferie for barn, så kan du banne på at de hadde sendt i barnehagen. Ungen har aldri fri rundt påske eller i romjulen heller. 

Anonymkode: 756ef...aff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde 4 uker, men både vi og barnet i bhg var glade for hverdagen igjen. 

Anonymkode: 01cf2...119

Skrevet

4 uker her og ungen er veldig klar for barnehagestart og gleder seg. 

Jeg kan skjønne samvittighetskvaler dersom barnet mistrives i barnehagen og helst vil være hjemme, men det gjelder sikkert de færreste.

Skrevet

3uker her ja. Men nå er jeg alene med barnet så for å få kabalen med feriedager og ferie/planleggingsdager til å gå opp så må det bare bli sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Verste er et vennepar av oss som sender barnet i barnehage i morgen etter 3 uker ferie. Selv skal de begge ha en ferieuke til 🤦‍♀️ Hadde det ikke vært lovpålagt med 3 uker ferie for barn, så kan du banne på at de hadde sendt i barnehagen. Ungen har aldri fri rundt påske eller i romjulen heller. 

Anonymkode: 756ef...aff

Trist. 

Anonymkode: 7fc3f...d81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagebarn er blitt sendt i barnehagen etter tre uker, ja. Alle tre. Og da de gikk på småtrinnet var de på SFO så lenge det varte. Mener å huske at hele juli var stengt. 

Anonymkode: bf610...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...