Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Var den medisinsk eller kirurgisk, og hvordan var din erfaring rundt det? Hvorfor valgte du den metoden?

2. Får man lov å se det på skjermen når de tar ultralyden? Gjorde du?

3. Angret du i etterkant?

Anonymkode: 33933...e9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Har hatt begge deler. Den kirurgiske var pga en missed abortion (spontanabort) hvor de måtte fjerne restene. Tok også en medisinsk. Den medisinske var helt grusom. Følte det som en minifødsel, og blødde mye etterpå. Den tok også veldig på psykisk. Hvis du kan velge så ville jeg anbefalt kirurgisk, uten tvil. 

2. Ja, man får se på skjermen når de tar ultralyd, og ja jeg kikka. 

3. Den første var en spontanabort så den kunne jeg ikke få gjort så mye med. Angret veldig på den som ble tatt medisinsk fordi dette var en abort jeg ikke ønsket selv, men som legen anbefalte meg å ta fordi han mente kroppen min ikke ville takle enda en graviditet. 

Anonymkode: 93b5a...cf0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Kirurgisk

2. Ja, men jeg gjorde ikke det.

3. Aldri angret en dag. Det var helt riktig valg. 

Anonymkode: efc98...7d9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

1. Var den medisinsk eller kirurgisk, og hvordan var din erfaring rundt det? Hvorfor valgte du den metoden?

Medisinsk. Han fortalte meg hva han så på skjermen. Jeg kan ikke angre noe for jeg trodde spiral var trygg nok, men den hadde flyttet seg. Hvis jeg prøver å bære frem en baby til så vil den dø i magen. Så jeg kan ikke angre noe. 

Jeg har to friske barn, utrolig at det gikk bra med nummer to, så jeg er heldig med det jeg har.

Anonymkode: 8ebd3...9e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

1. Medisinsk i uke 11 mener jeg det var

2. Fikk ikke se på skjermen

3. Har ikke angret, det var riktig å gjøre på det tidspunktet 😊

Anonymkode: 7562d...7d4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Medisinsk i uke 11 mener jeg det var

2. Fikk ikke se på skjermen

3. Har ikke angret, det var riktig å gjøre på det tidspunktet 😊

Uke 10*

AnonymBruker
Skrevet

1. Medisinsk abort hjemme, så tidlig som jeg fikk lov. Jeg opplevde at det gikk fint og etter planen.

2. Jeg ønsket ikke å se på skjermen, men personen som gjorde det "tvang" meg. Hun insisterte, pekte og viste meg alt... 

3. Har aldri angret. Hadde en liten baby fra før og hadde fødselsdepresjon. Var sikker i min sak. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke klaget inn personen som beskrevet over, som åpenbart ikke ønsket at jeg skulle ta abort.

Anonymkode: 23f50...dd8

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Kirurgisk 

uten ultralydbilder 

Veldig glad for valget. Ville hatt et helt annet liv evt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har tatt begge 2 kirurgisk, 2 medisinsk. 

Du får se på skjermen hvis du vil, men de snur den bort så du ikke skal se. Det gjorde de med meg hvertfall, snudde den tilbake da jeg sa få se. 

Du bestemmer ikke selv om det er medisinsk eller kirurgisk du får. Det kommer ann på hvor langt du er på vei  

Medisinsk er uten tvil det beste, det kan du gjøre hjemme hvis du vil. 

Har aldri angret et sekund. 

Anonymkode: e0a40...071

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. kirurgisk. Fikk ikke valget selv, var på dagen 12 uker på vei den dagen aborten ble gjort. Erfaringen, vel. Det hele var veldig rutinepreget fra sykehuset sin side. Jeg var kun en måned fra være 17 år og hadde aldri vært i narkose før. Ble plassert på et rom med 5 andre, med skillevegger mellom sengene. Fikk inn to tabeletter i skjeden og fikk beskjed om å vente til det var min tur. Sov litt da. Ble til slutt trillet inn for prosedyren, fikk narkosen. Våkna litt senere med et svært bind i trusa. Kjærsten min venta på meg, ble derfor kun trillet til gangen slik at vi kunne være sammen. Var der vel i en times tid før vi tok bussen hjem.

2. Skjermen var snudd bort fra meg da jeg var på undersøkelsen før aborten ble fastsatt. Fikk aldri valg. Ultralyden var innvendig.

3. nei. Aldri angret.

Anonymkode: e7331...f47

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1. Medisinsk. Opplevde informasjonen jeg fikk før aborten som god, men at det var mer kaos i informasjon og prosedyre når aborten skulle gjennomføres. Var på sykehuset for å gjennomføre, men det tok for lang tid så jeg ble sendt hjem. Endte tilbake på sykehuset for å få ut alt med et slags vakuum. 8 uker på vei.

2. jeg fikk aldri valget eller spørsmålet. Men de bekreftet antall uker på vei. Så derfor ikke på skjermen.

3. jeg vet at valget jeg tok var riktig sånn egentlig. Men jeg sliter likevel med det da jeg tross livssituasjon egentlig ville beholde barnet. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

1. Har hatt to stk medisinske. Var tidlig i graviditet så det var jo medisinsk som var anbefalt. Første syns jeg var veldig smertefull, den neste av en eller annen grunn ikke så smertefull selv om jeg var noe lengre på vei. 

2. Kunne se på skjermen men jeg hadde ingen interesse av det.

3. Nei, har overhodet ikke angret. 

Anonymkode: 9d8f1...1eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Valgte kirurgisk, fordi det passet med hvor langt jeg var på vei,og fordi 17 år gamle jeg var redd for å ligge hjemme med smerter og blø. 

Er mange år siden så husker dessverre ikke.

Angrer ikke, selvom jeg gjerne skulle vært foruten og valgte dette som siste utvei. Hadde neppe klart utdanning og kommet såpass langt jeg har i dag jeg ble alenemor som 17-åring.

Anonymkode: b11ce...d3b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri tatt abort. Men kjenner nære. En ble mishandlet, slått. Hun tok abort. Annen hadde flere barn, ikke i stabilt forhold. Tok abort. Måtte ta vare på dem hun hadde. 

AnonymBruker
Skrevet

1.  Jeg fikk ikke velge. Måtte ta tablettabort. Begynte å blø voldsomt hjemme, besvimte og måtte til slutt hentes av ambulanse. Ble innlagt på sykehuset og de fortsatte med tabletter. Det forlenget bare blødningen og til slutt falt jeg om og måtte utskrapes for å stoppe blødningene. Måtte deretter ha to poser blodoverføring. Helt forferdelig opplevelse. 

2. Jeg kunne sikkert sett men gjorde det ikke. De vendte skjermen bort fra mitt synsfelt. Har sett UL-bildene i min journal i etterkant.

3.Ja jeg angrer veldig, selv nå snart 4 år etter. Har to andre barn men det vil alltid mangle ett. Alltid. 

Anonymkode: 482f7...c87

• Hjerte 3
Skrevet

1. Medisinsk. Vondere enn jeg hadde forestilt meg. Besvimte nesten av smerte. 
2. Nei, så ikke noe på skjermen. De spurte aldri om jeg ville se.

3. Ja, har angret veldig. Sliter med anger hver dag. Men håper jeg med tiden vil få det bedre. Anbefaler deg å prate med fastlege og/eller Amathea før du gjør dette. Dersom du opplever press fra partner ville jeg på det sterkeste anbefale at du distanserer deg fra partner mens du tar valget. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

1. medisinsk. Ble hentet av ambulanse pga uutholdelige smerte. Ante ikke at det kunne bli så vondt. Fikk dog ingen hjelp på legevakten (ble fraktet dit av ambulanse, greide ikke gå). Lå i en seng i 5 timer. heldigvis avtok smertene etterhvert..

2. skjermen var vendt bort fra meg.

3. ikke angret!

Anonymkode: 990ca...623

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 13 uker på vei og overlegen sendte meg rett til kirurgisk abort.

Så grundig på fosteret på UL ved flere anledninger.

Tok abort pga sterke misdannelser som var uforenlig  med liv, så har ikke angret et øyeblikk, selv om det var et veldig ønsket barn og derfor veldig trist.

Anonymkode: 0484d...455

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Medisinsk, men endte med kirurgisk i narkose pga kraftig blødning etter første pille. Mistet såpass mye blod at jeg måtte få blodoverføring.

2. Fikk ikke se skjermen. 

3. Ja, ønsket egentlig ikke abort selv. 

Anonymkode: 2e5c0...864

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kirurgisk i uke 8. det er her 25 år siden, så da var ikke medisinsk en mulighet.

Jeg fikk ikke se skjermen.

Rett etterpå angret jeg, og syntes det var veldig tøft. Her truet barnefar med å drepe meg, hvis jeg ikke tok abort. Og siden jeg var 19 år så jeg jo ikke noe annet alternativ. Men i ettertid hvor jeg møtte far til mine barn, ble gift og fikk 2 flotte barn. Så angrer jeg meg ikke.

Anonymkode: 835e4...4ff

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...