Gå til innhold

Hva definerer du som et aktivt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Dere som har aktive småbarn, når begynte de å være overalt og høyt og lavt? Har det sammenheng med hvor fort de begynte å krabbe og gå osv? 

Hva definerer du som et aktivt barn høyt og lavt venstre høyre? 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vil vite hva folk mener hva et aktivt barn er, hva gjør disse barna og hvordan tilrettelegger dere rundt det? Regner jo også med at alt er relativt og avhengig av energinivået til foreldrene også? 

Anonymkode: f154b...dfb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste var slik, fra han begynte å gå. Han var overalt. Hjemme hadde vi barnesikring i øst og vest, så det var greit. Men var vi ute måtte han helst stroppes fast. Snudde jeg meg, forsvant han. Det verste var å måtte vente på legekontor eller lignende, ingenting fenget han nok til at han kunne sitte stille. Eller på besøk hos andre, kunne bare glemme å føre en samtale eller ta en sipp kaffe. Utømmelig energi, selv etter en lang barnehagedag med aktivitet. Nå begynner han i tredje klasse og har heldigvis roet seg 😅 men han har fortsatt litt lopper i blodet og mye lek er herjing, men kan heldigvis også være rolig og kose seg meg spill, en bok eller bygge Lego i timesvis. 

Anonymkode: b53f6...41d

• Liker 1
Skrevet

Tipper alle foreldre opplever at de har aktive barn 😅

Nå har jeg hatt 2 stk temmelig forskjellige barn hvor jeg vil kategorisere det første som normalt aktivt og det andre som veldig aktivt. Syntes det har vært mest krevende når de begynner å krabbe og gå, men ikke har noen form for evne til selv å forutse farer, putter alt mulig i munnen osv. Etter sistemann vil jeg påstå at førstemann var relativt enkel i sammenligning. 

Yngste klatret oppå alt av bord, vinduskarmer og gikk rett på uansett. Ingen sammenheng med at han var tidlig ute, helt gjennomsnittlig alder ved både krabbing g gåing. Han reiste seg opp på matstolen og måtte få egen stol med seler i bhg fordi han konstant var til fare for seg selv. Bhg fortalte også at de alltid måtte holde et ekstra øye med han i 2 års alderen. Jeg kunne aldri slippe han ut av synet rett og slett. Verdens beste gutt, men han var helt fryktløs og gæren! Vi har ledd mye av det i ettertid, men herlighet.. Fetteren som er 6 uker eldre kunne man jo snu ryggen til i 2 minutter uten at det gikk galt, men min.. Var jo fullstendig utslitt må jeg innrømme. Galskapen opphørte når han var rundt 3, men ja.. vil si han var en håndfull. Likevel, når eldste var 1-2 år så syntes jeg jo at hun aktiv også 😊 uansett om barnet er rolig, normalt aktivt eller veldig aktivt så tenker jeg personlig at akkurat den alderen er mest krevende 

AnonymBruker
Skrevet

Det er relativt, men barn jeg beskriver som aktive er mye i bevegelse, løper/klatrer/hopper og kan mislike eller ha vanskeligheter med å være i ro. Noen typen som utforsker veldig mye, klatrer, kaster, dytter, drar, putter i munnen, osv. Det i kombinasjon med mye bevegelse og at de kommer seg lett og raskt rundt, betyr at en må følge med hele tiden. Jeg jobber i småbarnsavdeling, og møter jevnlig noen herlige, veldig aktive små. Det er mange som er tidlig ute motorisk, men det er ikke alltid en sammenheng der.

Min eldste var aktiv i form av at hun alltid var i bevegelse som baby, krabbet og gikk tidlig. Men hun var ikke av den utrolig nysgjerrige typen som undersøker, prøver og forsker på alt hele tiden (selv om dette er noe alle barn driver med i en grad), hun bare klatret og løp. Det er lettere å barnesikre for. De mest utforskende, aktive barna kan klare å finne på noe farlig nesten samme hvor godt en barnesikrer. Noen gir seg f.eks ikke før de klarer å klatre over trappegrinda i stor fart. 

Anonymkode: 4b52f...a0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine og utfyllende svar❤️ høres ut som noen herlige barn 😊💕 

Jeg har en som er 17 mnd, han er mer aktiv enn hva storesøster var på den alderen, da hun var ganske bedagelig anlagt, han elsker å herje i senga, i sofaen, alle steder han kan falle ned og på trampolinen, han elsker å løpe og sparke ball. Men for det meste går han rundt og leker og holder på med dyrefigurene sine og legger dem på forskjellige steder rundt om i huset.. Samtidig er han veldig glad i bøker og kan sitte lenge og bare bla gjennom og se på bilder, og roper med innlevelse når det er bilder av dyr.. Men han må følges med på hele tiden fordi han styrer veldig 😂 

Jeg synes det er veldig gøy at han liker å løpe rundt og at det er litt liv, at han faktisk synes det er gøy å dra på lekeplass osv. ❤️ 

Jeg har liksom ikke helt greid å definere ham som aktiv eller ikke aktiv. Min svigersøster sier han er veldig rolig, mens min mor sier han er aktiv. Synes dagene er veldig varierende og forskjellige, så det er fint å se litt hvordan andres unger er også og hva som defineres som. Han er vel kanskje litt midt i mellom 😊

Skrevet

vi har i alle fall det jeg vil kalle en aktiv unge på 22 mnd, vil nesten si overaktiv. Han sitter kun stille hvis han spiser eller  får se litt på nettbrett (ja da siste er et vel tabu). Stort sett er det leking inne eller ute,og gåing/klatring fra morgen til kveld. Må ha et øye på han hele tiden ute for han stikker plutselig av. Han går, går og går og virker til å ha utømmelig med energi. Sliter med å roe seg ned på kvelden også. 

Skal innrømme at jeg blir veldig sliten til tider. 

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (18 minutter siden):

vi har i alle fall det jeg vil kalle en aktiv unge på 22 mnd, vil nesten si overaktiv. Han sitter kun stille hvis han spiser eller  får se litt på nettbrett (ja da siste er et vel tabu). Stort sett er det leking inne eller ute,og gåing/klatring fra morgen til kveld. Må ha et øye på han hele tiden ute for han stikker plutselig av. Han går, går og går og virker til å ha utømmelig med energi. Sliter med å roe seg ned på kvelden også. 

Skal innrømme at jeg blir veldig sliten til tider. 

Min sønn greier å scrolle og velge video på youtube på min telefon  🙂 

Skjønner godt at du blir sliten, derfor er slike pauser helt lov så du får samlet deg litt med en kaffe 😊 ❤️ høres ut som en fin liten gutt, gøy med aktive dager 💕

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn greier å scrolle og velge video på youtube på min telefon  🙂 

Skjønner godt at du blir sliten, derfor er slike pauser helt lov så du får samlet deg litt med en kaffe 😊 ❤️ høres ut som en fin liten gutt, gøy med aktive dager 💕

det har vår lært og både på nettbrett og mobil. Han finner fram til både YouTube og Spotify selv. Bytter sanger/video, scroller, setter på pause/play osv. 

er Nesten litt skummelt egentlig. Han er ikke 2 engang. 

Bruker stort sett nettbrettet om jeg trenger å få gjort noe som feks lage middag. Å la han sitte med leker på kjøkkenet fungerer dessverre ikke. Det er enten nettbrett eller full hyling mens han holder meg fast i beina.  Eller så drar han tak i armen min og skal ha meg med tur rundt i Leiligheten. Sier jeg nei, er det hyl fordi han ikke får viljen sin. Da har nettbrett vært en fin løsning i vårt tilfelle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...