Gå til innhold

Takkekort til gjester som ikke ga gave

Sirinna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sirinna skrev (13 minutter siden):

Jeg har allerede bestilt kort med teksten jeg skrev i innlegg lenger oppe her. Spørsmålet er vel om det er greit som det er, eller om jeg må ta meg bryet med å bestille flere med tekst for de som ikke ga gave, eller de som sendte gave. Jeg tenker litt som deg egentlig, ingen leser teksten og tenker nøye over det tror jeg 

Du sender ikke takkekort til de som ikke gav dere noe.

Anonymkode: d32e9...45b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er feil. Gjestene takker for festen. Brudeparet takker for gaven. Man takker ikke for at folk kom i bryllupet.

Hvis brudeparet har ønsket at gaven er at de kommer i bryllupet så. F.eks hvis bryllupet er veldig langt unna.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du helt sikker på at de ikke ga gave da? :klo:

Har nemlig selv opplevd å motta kort med teksten «takk for oppmerksomheten» når de andre gjestene fikk takkekort med «takk for gaven», og vi ga da vitterlig gave! (Overførte penger til brudgommens mors konto i forkant av bryllupet, som «bestilt» av brudeparet, men ga ikke noe kort)

Anonymkode: 5dc4d...d50

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirinna skrev (35 minutter siden):

Jeg sitter her og bestiller takkekort, men teksten blir jo den samme på alle kortene. Det var flere av gjestene som ikke ga gave, er det likevel greit å motta et kort med «takk for gaven», eller blir det helt teit? 

:klo:

Du gir ikke takkekort når du ikke får gave?

Anonymkode: 094db...7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende kort med "Takk for gaven" til noen som ikke ga gave blir mine øyne enten litt demonstrativt eller uoppmerksomt og uinteressert. Jeg er så gammeldags at jeg strengt tatt synes takkekort skal være personlige og håndskrevne og takke konkret for den faktiske gaven hver enkelt har gitt - da viser man at man vet hva de ga også.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du helt sikker på at de ikke ga gave da? :klo:

Har nemlig selv opplevd å motta kort med teksten «takk for oppmerksomheten» når de andre gjestene fikk takkekort med «takk for gaven», og vi ga da vitterlig gave! (Overførte penger til brudgommens mors konto i forkant av bryllupet, som «bestilt» av brudeparet, men ga ikke noe kort)

Anonymkode: 5dc4d...d50

Dette er et poeng! Vi fikk flere gaver som ikke hadde kort i vårt bryllup, pluss at noen hadde overført penger uten å si noe eller har kort. Pluss at noen ga gave i forbindelse med at de fikk invitasjonen, lenge før bryllupet. Ikke lett å ha oversikt!  Så vi safer og skriver "takk for oppmerksomheten" til alle 🙈🙈

Ellers kan det jo hende de hadde registrert det, men at de sa takk for oppmerksomheten til de som bidro med penger og takk for gaven til de som ga noe innpakket i papir? :)

Anonymkode: ee3b9...1d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sirinna skrev (33 minutter siden):

Jeg skrev «Tusen takk for gaven, og takk for at du var med på å gjøre dagen vår helt spesiell.»

Er det teit å gi det til de som ikke kom med gave, eller til de som sendte gave i posten men ikke var tilstede på dagen? 

Isåfall må jeg vel bestille noen med alternativ tekst ja….

Ja, det er teit. Du kan verken takke for en gave du ikke har fått eller for at de ikke kom. Du kan jo ikke sende til noen at de gjorde dagen din spesiell ved å ikke komme. Jeg har aldri opplevd takkekort for at jeg deltok i dåp, konfirmasjon eller bryllup. Det har alltid vært takkekort for gaven. Det er vel det som er vanlig? Samme med fødselsgaver. Sender jo ikke takkekort for at noen kom på barselbesøk. 

Anonymkode: a5455...7b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes egentlig sånne ferdigtrykte tekster er litt kjipe og vitner om latskap. Det fineste og mest høflige er ikke «takk for gaven», men «takk for den fine vasen/bollen/pleddet/kakespaden (e.l) vi fikk til vårt bryllup».

En håndskrevet tekst der man takker for det man faktisk fikk viser at  man har lagt merke til gaven fra den enkelte. «Hilsen NN og XX» kan gjerne være trykket, men ikke selve takketeksten. 

Anonymkode: bbbe7...743

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Er det ikke veldig merkelig å komme til bryllup uten gave? Jeg tror nesten jeg ville vært fristet til å skrive "takk for gaven" og sende det til alle, også de som ikke har gitt. Da skjønner de forhåpentligvis at det er vanlig høflighet å ta med gave til neste anledning.

Kafégjestene kanskje?

Anonymkode: fc5d6...deb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes egentlig sånne ferdigtrykte tekster er litt kjipe og vitner om latskap. Det fineste og mest høflige er ikke «takk for gaven», men «takk for den fine vasen/bollen/pleddet/kakespaden (e.l) vi fikk til vårt bryllup».

En håndskrevet tekst der man takker for det man faktisk fikk viser at  man har lagt merke til gaven fra den enkelte. «Hilsen NN og XX» kan gjerne være trykket, men ikke selve takketeksten. 

Helt enig med deg her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirinna skrev (9 timer siden):

Men gjør det da noe om det står «takk for gaven» også? 

Jeg synes det blir veldig merkelig og åpenbart masseprodusert. 

Anonymkode: 2d8c7...a56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du sender ikke takkekort til de som ikke gav dere noe.

Man takker da virkelig fremdeles for at de deltok i feiringen! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man takker da virkelig fremdeles for at de deltok i feiringen! 

Nei, det er ikke noe å takke for. Festen er brudeparets vennlighet  til gjestene. Det er gjestene som skal takke for selskapet.

Tradisjonell skikk og bruk var faktisk at man som gjest sendte et takkekort til verten etter å ha vært på et større selskap. (Praktiseres fortsatt i noen kretser i Sverige). Og det er jo fortsatt vanlig å sende meldinger til verten for å takke for en flott fest. 

Takkekort etter bryllup og jubileum er for gaven, ikke for at folk gadd å møte opp. Hallo.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Egentlig enig :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Takk for oppmerksomheten i forbindelse med vårt bryllup"

Anonymkode: 61b9c...644

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem drar i bryllup uten gave??😂 eller sa dere spesifikt at dere ikke ville ha det??

Anonymkode: 5f477...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enten kan du trykke opp noen kort der det står "Takk for gaven" og noen det står "Takk for at dere feiret sammen med oss", eller bare "takk for oppmerksomheten i forbindelse med vårt bryllup" :)

Anonymkode: ee3b9...1d5

Takk for at dere gniene gribber kom og nøt godt av festen uten å legge igjen så mye som et takk, vi er så glade dere kunne dele dagen med oss ❤

Anonymkode: 407f2...18c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var faktisk forlover i et bryllup med 120 gjester, jeg kan si det sånn som at selv om det er håndskrevet så er det ikke nødvendigvis skrevet av brudeparet, jeg alene skrev rundt 70 av de kortene og da gjelder det å holde tunga rett i munnen ☺

Anonymkode: 407f2...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke noe å takke for. Festen er brudeparets vennlighet  til gjestene. Det er gjestene som skal takke for selskapet.

Tradisjonell skikk og bruk var faktisk at man som gjest sendte et takkekort til verten etter å ha vært på et større selskap. (Praktiseres fortsatt i noen kretser i Sverige). Og det er jo fortsatt vanlig å sende meldinger til verten for å takke for en flott fest. 

Takkekort etter bryllup og jubileum er for gaven, ikke for at folk gadd å møte opp. Hallo.

Litt mindre relevant idag når veldig mange gjester må ta fri fra jobb, fly og bo på hotell. Gjorde dette selv i helgen, samme med veldig mange andre, og serveringen i bryllupet gjorde selvfølgelig ikke opp for det rent økonomisk sett. Men man kommer jo for å dele dagen med bryllupsparet 😊 Gave hadde jeg med også. 

Anonymkode: a4578...2bf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er så lite personlig med ferdig trykket kort. Mener brudeparet i det minste kan ta seg tid til å skrive personlige kort. Makan til latskap. 

Anonymkode: 8b482...142

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...