Gå til innhold

Far lot barna løpe ut i veien og mente de måtte ta konsekvensene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var ute og gikk i byen. Barna på 3 og 5 hørte ikke på flere beskjeder om å gå rolig og holde oss voksne i hånden. De var i skikkelig  tullehumør, slapp taket og løp avgårde mot et kryss. Både jeg og faren deres ropte stopp. Men de hørte ikke etter. Da presterer han å bare gå videre i den retningen vi egentlig skulle, og lar barna bare løpe.

Jeg må styrte etter dem alene og klarer å stoppe dem før de er uti veien. Jeg er nå rasende på han for at han bare lot de løpe, at han ikke tar ansvar og passer på de. Han mener de må ta konsekvensene av å ikke høre etter, og at hadde de blitt påkjørt hadde det vært deres egen feil.

Han er også sur på meg for at jeg kjeftet på ham på åpen gate. Jeg mener han er helt ubrukelig og evneveik som ikke forstår at en 3 og 5 åring ikke er i nærheten av å skulle ta ansvar for seg selv ute i trafikken. Ikke har han giddet å lære dem noe om trafikkregler heller. Jeg kjeftet på han foran barna og foran andre. Men det var fordi jeg var redd og sjokkert over han. Det var bare flaks at det ikke kom en bil akkurat da. Er det jeg som er helt urimelig og hysterisk??

Anonymkode: 2e9c2...301

• Liker 3
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du reagerte som de fleste foreldre ville ha gjort. Mannen din kan godt sove på sofaen i kveld.

Anonymkode: fd363...6cd

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din er helt skutt i hodet. Så hvis treåringen hadde havnet under hjulet til en bil og omkommet, hadde han tenkt at «jaja, dette ba han om selv»?! 

Anonymkode: 118be...568

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi var ute og gikk i byen. Barna på 3 og 5 hørte ikke på flere beskjeder om å gå rolig og holde oss voksne i hånden. De var i skikkelig  tullehumør, slapp taket og løp avgårde mot et kryss. Både jeg og faren deres ropte stopp. Men de hørte ikke etter. Da presterer han å bare gå videre i den retningen vi egentlig skulle, og lar barna bare løpe.

Jeg må styrte etter dem alene og klarer å stoppe dem før de er uti veien. Jeg er nå rasende på han for at han bare lot de løpe, at han ikke tar ansvar og passer på de. Han mener de må ta konsekvensene av å ikke høre etter, og at hadde de blitt påkjørt hadde det vært deres egen feil.

Han er også sur på meg for at jeg kjeftet på ham på åpen gate. Jeg mener han er helt ubrukelig og evneveik som ikke forstår at en 3 og 5 åring ikke er i nærheten av å skulle ta ansvar for seg selv ute i trafikken. Ikke har han giddet å lære dem noe om trafikkregler heller. Jeg kjeftet på han foran barna og foran andre. Men det var fordi jeg var redd og sjokkert over han. Det var bare flaks at det ikke kom en bil akkurat da. Er det jeg som er helt urimelig og hysterisk??

Jeg skjønner deg godt. Også at du ble så sint i etterkant. Hva hadde skjedd om du ikke hadde vært der? Hva vil skje neste gang han er alene med barna?

Han forstår da vel at en tre- og femåring ikke har mentale forutsetninger til å forstå alvoret av å løpe ut i en trafikkert vei? Barn er impulsive! At han ville gi de en lærepenge er forståelig, men ikke når det handler om livsfarlige situasjoner. Skulle man latt barna dratt i båt uten redningsvest bare fordi de nekter å ta den på?

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen må sove i hundehuset i noen netter nå, ja. Han er jo tydelig helt idiot. Bra du kjeftet han huden full, for dersom folk så det der og så at du ikke tok tak i det hadde de trodd at dere var idioter begge to.

Anonymkode: 6db8e...541

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

For en ansvarsfraskrivelse! Du gjør helt rett i å bli sint. Neste gang går det kanskje galt hvis han ikke passer på. Han kan ikke ferdes i trafikken med ungene når han er så ansvarsløs og distré.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk..

Føler dessverre altfor ofte at han er det tredje barnet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt seriøst forslag: Kan du melde han anonymt til barnevernet og si at du er en av de som observerte situasjonen og dro kjensel på han? Han trenger faktisk å få seg en skikkelig støkk. Jeg hadde vært livredd for at barna mine skulle dø etter noe slikt. Det må litt sterke saker til for å skremme han til fornuft. 

Anonymkode: e5d58...0b4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg krysser fingrene for at fars reaksjon var et ugjennomtenkt resultat av at han ble frustrert over at barna ikke hørte på ham. Jeg tror og håper at han innerst inne forstår at de ikke er store nok til å kunne forstå konsekvensene av sine egne handlinger i denne graden i en alder av 3 og 5 år. Den ferdigheten ferdigstilles når de nærmer seg 20 år, senere om de er gutter. Frontallappen kalles fornuftshjernen. 

Jeg skjønner at du er frustrert, og det var bra at du fikk hindret dem i å løpe ut i trafikken. Argumentet til mannen din holder selvfølgelig ikke vann, men er mest sannsynlig noe han har sagt i affekt uten å mene det innerst inne (da bør du selvfølgelig vurdere om han er skikket til å ha ansvaret for dem alene).

Hvis mannen din er relativt fornuftig og oppegående ellers, så ville jeg ikke gjort noen større sak ut av dette, annet enn at jeg ville diskutert med ham hvilke tiltak dere foreldre skal sette inn i forkant av neste gang dere skal bevege dere i trafikken med barna. Vogn, sele, holde hånda, dra hjem hvis barna ikke hører osv er tiltak som mange bruker, og begge barna kan forklares hvorfor eventuelt slike tiltak må settes inn. 

Anonymkode: c39b2...182

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg krysser fingrene for at fars reaksjon var et ugjennomtenkt resultat av at han ble frustrert over at barna ikke hørte på ham. Jeg tror og håper at han innerst inne forstår at de ikke er store nok til å kunne forstå konsekvensene av sine egne handlinger i denne graden i en alder av 3 og 5 år. Den ferdigheten ferdigstilles når de nærmer seg 20 år, senere om de er gutter. Frontallappen kalles fornuftshjernen. 

Jeg skjønner at du er frustrert, og det var bra at du fikk hindret dem i å løpe ut i trafikken. Argumentet til mannen din holder selvfølgelig ikke vann, men er mest sannsynlig noe han har sagt i affekt uten å mene det innerst inne (da bør du selvfølgelig vurdere om han er skikket til å ha ansvaret for dem alene).

Hvis mannen din er relativt fornuftig og oppegående ellers, så ville jeg ikke gjort noen større sak ut av dette, annet enn at jeg ville diskutert med ham hvilke tiltak dere foreldre skal sette inn i forkant av neste gang dere skal bevege dere i trafikken med barna. Vogn, sele, holde hånda, dra hjem hvis barna ikke hører osv er tiltak som mange bruker, og begge barna kan forklares hvorfor eventuelt slike tiltak må settes inn. 

Han er jo åpenbart ikke skikket til å ha dem alene. Man lar ikke unger løpe rett mot en trafikkert vei fordi man er frustrert over dem! Da skorter det på noe i hodet, altså. Den eneste akseptable måten å reagere på i en slik situasjon er å løpe etter dem å få stoppet dem før de er ute i veien. Hadde jeg vært mor her hadde jeg vært dypt bekymret. 

Anonymkode: f1002...b1e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Dette er rett og slett hårreisende, hadde aldri latt han være alene med barna i hvert fall. Du gjorde det rette her, og hadde jeg sett barn løpe ut i veien hadde jeg gjort akkurat det samme selv om de var fremmede. 

Endret av Athena Catalina
Skrevet (endret)

Ta konsekvensene av det selv? Barnehagebarn? 

Det er vel far som må ta konsekvensene her, takk og lov at alt gikk bra, men han bør ta konsekvensene av at han ikke gidder å passe på dem. Og den konsekvensen er kanskje at han ikke kan ha ansvar for dem?

Ulykker kan skje, men han her virker jo helt borte.

Jeg hadde en gang treåringen i byen, ved en trafikkert gate. Plutselig sprang hun bare rett ut i veien, jeg fikk røsket henne inn , hun var bokstavelig talt en meter unna en bil som kom i 30-40 km. Hun fikk dessverre store blåmerker på armen etter min inngripen, følte jeg måtte forklare meg i bhg så de ikke trodde jeg drev med vold... Men jeg vet godt at jeg reddet henne fra alvorlig skade og kanskje død. 

(Hun gikk forøvrig rundt i en uke og viste blåmerkene til alle kjente og ukjente, og opplyste dem om at mamma hadde gjort dette. Blanding av flauhet og redsel hos meg der... :) )

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at far burde tenkt annerledes, men synes også at barna skulle fått såpass kraftig beskjed i første omgang at de oppførte seg ordentlig. En så farlig situasjon er ikke tiden for kose-oppdragelse. Stakkars den sjåføren som eventuelt hadde truffet dem, fordi foreldrene ikke gadd å holde styr på ungene sine. 

Anonymkode: 0cd09...a28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han er jo åpenbart ikke skikket til å ha dem alene. Man lar ikke unger løpe rett mot en trafikkert vei fordi man er frustrert over dem! Da skorter det på noe i hodet, altså. Den eneste akseptable måten å reagere på i en slik situasjon er å løpe etter dem å få stoppet dem før de er ute i veien. Hadde jeg vært mor her hadde jeg vært dypt bekymret. 

Hvis dette er en ektefølt holdning han har, så er jeg enig med deg. Om det var et øyeblikks idioti, så er det faktisk noe som kan skje den beste, selv om det er lett å ikke være enig i det på internett hvor vi bare gjør riktige ting hele tiden. Foreldre gjør feilvurderinger på vegne av barna sine hele tiden, og heldigvis går det fint de aller fleste gangene. 

Så ts sin viktigste vurdering må jo være om det er vanlig oppførsel fra pappaen, eller om det var et øyeblikks tåpelig oppførsel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dette er en ektefølt holdning han har, så er jeg enig med deg. Om det var et øyeblikks idioti, så er det faktisk noe som kan skje den beste, selv om det er lett å ikke være enig i det på internett hvor vi bare gjør riktige ting hele tiden. Foreldre gjør feilvurderinger på vegne av barna sine hele tiden, og heldigvis går det fint de aller fleste gangene. 

Så ts sin viktigste vurdering må jo være om det er vanlig oppførsel fra pappaen, eller om det var et øyeblikks tåpelig oppførsel. 

Fullstendig uenig med deg. Dette er en livsfarlig situasjon for barna og nei, det kan virkelig ikke skje den beste at man bare lar dem løpe. Ikke snakk om feilvurderinger her, men naturlige instinkter man bør ha for å beskytte barn mot skade og høy risiko for død faktisk. At du kan betegne dette som tåpelig oppførsel.. Javel.

Hvordan tror det det går når små kropper blir truffet av biler egentlig? Du kan jo Google frem noen saker fra media hvor barn har løpt ut i veien. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, man må jo forfølge så små barn i trafikken. Jeg er like ved min straks 4-åring. Han skjønner at trafikk er farlig, men man kan ikke stole på barn når det gjelder farevurdering

Anonymkode: a1658...7dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da du ropte var det da du løp etter? Avventet du situasjonen? Når de ikke hører så får det konsekvenser før det går så langt.

Men, han hadde jeg forlatt.

Anonymkode: 6dd8d...d13

AnonymBruker
Skrevet

Eksen til venninna mi lot ungen deres lene seg på en glovarm vedovn da han var 4 fordi "han hørte ikke etter og måtte lære" den gutten fikk sjokk og måtte ha flere operasjoner på de små hendene sine. Hun skilte seg samme uken. Han eier ikke empati og det gjør ikke mannen din heller, beklager. 

Anonymkode: 227a3...43a

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eksen til venninna mi lot ungen deres lene seg på en glovarm vedovn da han var 4 fordi "han hørte ikke etter og måtte lære" den gutten fikk sjokk og måtte ha flere operasjoner på de små hendene sine. Hun skilte seg samme uken. Han eier ikke empati og det gjør ikke mannen din heller, beklager. 

Herregud. Har han samvær??? 😱

Anonymkode: 0dcd0...8b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud. Har han samvær??? 😱

Anonymkode: 0dcd0...8b4

Nei, han må ha litt samvær med hans søster til stede, i og med at han ikke hadde en god forklaring på hvordan barnet kunne få sånne skader, hvorfor han ikke rev ham vekk fortere liksom. Han virket også noe ubrydd over det hele på fvk som blandet inn barnevernet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...