AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Er det noen som vet hva dette går ut på? At man må på arbeidsavklaring og arbeidsrettet tiltak? Hva er arbeidsrettet tiltak? Hvordan gjøres dette i praksis? Hva når man egentlig har arbeid, men er for syk til å jobbe? Må alle gjennom dette for å kunne søke uføretrygd? Anonymkode: 1eb63...1e5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Det betyr at du må avklares i forhold til restarbeidsevne og samtidig skal det utprøves hvilke yrker du kan greie å fungere i, kanskje må du omskoleres. Var igjennom denne kverna for noen år siden, det verste var «kursene» som nav kjøper av diverse tiltaksarrangører for å tilfredsstille krav om aktivitetsplikt under arbeidsavklaringsperioden. En mengde ulike tema med pliktig oppmøte, stressmestring og økonomisk rådgivning m.m. Dessverre forelest av mennesker som virket å være i sterkt behov av kursing selv og det spiller ingen rolle om du har behov for disse kursene eller ei, her skal alle med. Anonymkode: 1ab6c...0b5 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det betyr at du må avklares i forhold til restarbeidsevne og samtidig skal det utprøves hvilke yrker du kan greie å fungere i, kanskje må du omskoleres. Var igjennom denne kverna for noen år siden, det verste var «kursene» som nav kjøper av diverse tiltaksarrangører for å tilfredsstille krav om aktivitetsplikt under arbeidsavklaringsperioden. En mengde ulike tema med pliktig oppmøte, stressmestring og økonomisk rådgivning m.m. Dessverre forelest av mennesker som virket å være i sterkt behov av kursing selv og det spiller ingen rolle om du har behov for disse kursene eller ei, her skal alle med. Anonymkode: 1ab6c...0b5 Ikke alle må på kurs. Praksis er mer vanlig. TS - Hvis du er i jobb tar man som regel avklaringen på den arbeidsplassen man har, evt tester de andre steder for å se om du har høyere arbeidskapasitet i et annet yrke. Anonymkode: 7cf16...6b3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke alle må på kurs. Praksis er mer vanlig. TS - Hvis du er i jobb tar man som regel avklaringen på den arbeidsplassen man har, evt tester de andre steder for å se om du har høyere arbeidskapasitet i et annet yrke. Anonymkode: 7cf16...6b3 Har vært under Aap i over 2 pr uten å ha blitt sendt på kurs. Er dessverre for syk. Lurer derfor hvordan jeg skal sendes på arbeidsrettet tiltak? Hva om jeg ikke klarer det? Er dette daglig i flere timer? Må alle gjennom dette ? Anonymkode: 1eb63...1e5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle må på kurs. Praksis er mer vanlig. TS - Hvis du er i jobb tar man som regel avklaringen på den arbeidsplassen man har, evt tester de andre steder for å se om du har høyere arbeidskapasitet i et annet yrke. Anonymkode: 7cf16...6b3 Da må praksis være kraftig endret de siste årene. I min del av landet blir alle som skal avklares sendt på disse vanvittige kursene. Leste et intervju med en forfatter som bor et annet sted i landet. Han hadde i en periode vært under avklaring, opplevde eksakt det samme som meg. Han delte også mine synspunkt på disse arrangementene og skrev en del om det i en roman. Anonymkode: 1ab6c...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært under Aap i over 2 pr uten å ha blitt sendt på kurs. Er dessverre for syk. Lurer derfor hvordan jeg skal sendes på arbeidsrettet tiltak? Hva om jeg ikke klarer det? Er dette daglig i flere timer? Må alle gjennom dette ? Anonymkode: 1eb63...1e5 Det betyr at nav har bestemt seg for at nå skal du gjennomføre dette, om du er syk eller ei. Du kan forvente at du må møte to/tre dager i uka, fire/fem timer pr dag. Anonymkode: 1ab6c...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Jeg møtte en mann på nav kontoret som spurte meg om tidligere jobb erfaring, om jeg hadde noen ønsker og hva mine hobbyer er. Han prøvde finne løsninger. Jeg var alt for syk og egentlig sengeliggende. Han foreslo at jeg like vell kunne jobbe, for det finnes snakke programmer som kan skrive for deg 😀 (dust) jeg ble videre overført til et firma som jobber med dette. Der ble jeg heldigvis tatt seriøst, men de måtte lage et opplegg like vell. Det er nødvendig for å få satt 100% arbeidsufør. Uten den, får man ikke innvilget ufør. Man må liksom ha bevis mitt tips til deg, er å vær ærlig med deg selv og ikke prøv å være flink pike! Dette er ikke et jobbintervju. Ikke rikk på deg av evt mas av folk som mener det alltid finnes en løsning, for absolutt alt. Det er fint for dem det funker for, men det funker ikke for alle heller. Hva man blir satt til å gjøre kan være hva som helst. Jeg ble satt til å gå ute i skogen (vil ikke nevne gjennom hvilket privat firma eller type jobb i frykt for å bli gjenkjent), men jeg skulle bare gå ute. Skulle skrive ned notater hver dag om hvordan det gikk. Noen ganger klarte jeg å møte opp og gå 10 min før jeg måtte avslutte, men de fleste gangene klarte jeg ikke å møte opp. Det ble satt 100% arbeidsufør og det var det som gjorde at jeg fikk innvilget ufør Anonymkode: fc25c...5fd
Blåjojo Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det betyr at nav har bestemt seg for at nå skal du gjennomføre dette, om du er syk eller ei. Du kan forvente at du må møte to/tre dager i uka, fire/fem timer pr dag. Anonymkode: 1ab6c...0b5 Kan legge til at dette kun er for å finne ut av om du har noen restarbeidsevne. Det er ikke noe du skal bestå. Så om du er for syk til å stille opp, så er det helt greit. Du stiller opp de dagene du kanskje er i litt bedre form, og drar hjem om du ikke klarer å delta lengre. Dette må du gjennom for å få dokumentert hvor mye du evt klarer å jobbe og hvilken jobb du kan klare å mestre. Er overhode ikke noe å bekymre seg for. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har vært under Aap i over 2 pr uten å ha blitt sendt på kurs. Er dessverre for syk. Lurer derfor hvordan jeg skal sendes på arbeidsrettet tiltak? Hva om jeg ikke klarer det? Er dette daglig i flere timer? Må alle gjennom dette ? Anonymkode: 1eb63...1e5 Det kommer helt an på hva du blir sendt på det! Jeg skulle egentlig sendes på et opplegg som hadde økende oppmøteplikt (det var noe kurslignende opplegg), noe som var helt uaktuelt for mine behandlere (psykolog og fastlege), så jeg ble etterhvert sendt til en tilrettelagt arbeidsplass istedenfor. Her var det egentlig 50% eller mer, men saksbehandleren min hos nav krevde at de tilrettela for meg og så kunne jeg heller øke mengden etterhvert om vi så at det gikk. Så derfor startet jeg med bare to dager på to timer hver i uken, hvor 30min faktisk var lunsjpause, men det fungerte ikke så jeg hadde mye fravær og til slutt satte psykologen min foten ned og sa at det var på tide å slutte. Saksbehandleren min hos nav hadde ferie den uken, men hun hadde ingen problem med at psykologen satte ned foten uten å snakke med henne først, heldigvis!😅 Anonymkode: 83894...750 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg møtte en mann på nav kontoret som spurte meg om tidligere jobb erfaring, om jeg hadde noen ønsker og hva mine hobbyer er. Han prøvde finne løsninger. Jeg var alt for syk og egentlig sengeliggende. Han foreslo at jeg like vell kunne jobbe, for det finnes snakke programmer som kan skrive for deg 😀 (dust) jeg ble videre overført til et firma som jobber med dette. Der ble jeg heldigvis tatt seriøst, men de måtte lage et opplegg like vell. Det er nødvendig for å få satt 100% arbeidsufør. Uten den, får man ikke innvilget ufør. Man må liksom ha bevis mitt tips til deg, er å vær ærlig med deg selv og ikke prøv å være flink pike! Dette er ikke et jobbintervju. Ikke rikk på deg av evt mas av folk som mener det alltid finnes en løsning, for absolutt alt. Det er fint for dem det funker for, men det funker ikke for alle heller. Hva man blir satt til å gjøre kan være hva som helst. Jeg ble satt til å gå ute i skogen (vil ikke nevne gjennom hvilket privat firma eller type jobb i frykt for å bli gjenkjent), men jeg skulle bare gå ute. Skulle skrive ned notater hver dag om hvordan det gikk. Noen ganger klarte jeg å møte opp og gå 10 min før jeg måtte avslutte, men de fleste gangene klarte jeg ikke å møte opp. Det ble satt 100% arbeidsufør og det var det som gjorde at jeg fikk innvilget ufør Anonymkode: fc25c...5fd Jeg har ikke ord!! Her skal folk presses til det siste og helst enda mer! Var selv med på et "Veien til arbeid"-kurs for mange år siden. Og nåde dem som ikke møtte til kursstart! Da satt kurslederne og ringte til hver enkelt for å undersøke OM dem kom og HVORFOR IKKE dem hadde kommet! Godt voksne folk ble behandlet som drittunger! Husker en gang at jeg nekta å bli med på bowling. Da sa den ene at da måtte hun rapportere det til min NAV-rådgiver, og at jeg kom til å bli trukket i aap'en for den dagen. Jeg brøt helt sammen og først da skjønte hun at hun hadde gått for langt med meg. Jeg ble ikke med på bowling og jeg fikk ikke trekk i aap. Anonymkode: 12323...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 Hvis du blir satt til et tiltak du ikke klarer å gjennomføre av medisinske grunner, så er dette et svar i seg selv, og en viktig avklaring. Det er et vilkår for uføretrygd, uansett grad, at du skal ha gjennomgått arbeidsrettet tiltak. Men det er jo også rart å være i AAP-løp uten noen tiltak, da hele poenget er å avklare arbeidsevne. Det kan være et fireukers avklaringstiltak som består av møter med en veileder et par ganger også, så det er ingen grunn til å krisemaksimere. Hvis du er så dårlig at legen vurderer at et avklaringstiltak ikke er mulig for deg å gjennomføre, så tas dette selvfølgelig hensyn til. Men det skal jo litt til, siden det kan gjøres digitalt o.l. Jeg er veileder i Nav, forresten. Anonymkode: 9cce5...db5 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Ser noen her skriver at det er så og så mange dager i uka, og så og så mange timer. Dette er individuelt for hver enkelt, ingen standard er satt opp i forveien. Er derfor det er så viktig å være ærlig om sine problemer helt i starten og ikke føle at man må bevise noe! I vanlig jobb setting så har man gjerne disse tankene, men de må man legge helt bort. Mange kan presse seg litt i starten for å så få totalt kollaps. Det er ikke meningen med dette opplegget! 😅 Anonymkode: fc25c...5fd 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 Man får ikke innvilget uføretrygd uten å ha vært gjennom arbeidsrettet tilta (med mindre man har en av få diagnoser). Mange låser seg ærlig talt også veldig opp i at de er for syke til å jobbe, men det finnes såååå mange forskjellige yrker og arbeidsoppgaver, det er veldig sannsynlig at man kan finne noe man klarer å jobbe litt med. Uansett, avklaringstiltak er jo der for å avklare, hvis de som jobber der ser at du er for syk til ditt og datt skriver de det i rapporten og det er mer sannsynligvis å få innvilget uføre. Anonymkode: cb230...b27 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): da hele poenget er å avklare arbeidsevne. Det er nettopp det, det er ikke den eneste funksjonen til aap. Hvis man er under behandling for sykdom og er for syk for å jobbe, men ikke har rett på mer sykepenger, så puttes man på aap, selv om man skal behandles og ikke avklares. Anonymkode: 0a000...d5a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg møtte en mann på nav kontoret som spurte meg om tidligere jobb erfaring, om jeg hadde noen ønsker og hva mine hobbyer er. Han prøvde finne løsninger. Jeg var alt for syk og egentlig sengeliggende. Han foreslo at jeg like vell kunne jobbe, for det finnes snakke programmer som kan skrive for deg 😀 (dust) jeg ble videre overført til et firma som jobber med dette. Der ble jeg heldigvis tatt seriøst, men de måtte lage et opplegg like vell. Det er nødvendig for å få satt 100% arbeidsufør. Uten den, får man ikke innvilget ufør. Man må liksom ha bevis mitt tips til deg, er å vær ærlig med deg selv og ikke prøv å være flink pike! Dette er ikke et jobbintervju. Ikke rikk på deg av evt mas av folk som mener det alltid finnes en løsning, for absolutt alt. Det er fint for dem det funker for, men det funker ikke for alle heller. Hva man blir satt til å gjøre kan være hva som helst. Jeg ble satt til å gå ute i skogen (vil ikke nevne gjennom hvilket privat firma eller type jobb i frykt for å bli gjenkjent), men jeg skulle bare gå ute. Skulle skrive ned notater hver dag om hvordan det gikk. Noen ganger klarte jeg å møte opp og gå 10 min før jeg måtte avslutte, men de fleste gangene klarte jeg ikke å møte opp. Det ble satt 100% arbeidsufør og det var det som gjorde at jeg fikk innvilget ufør Anonymkode: fc25c...5fd Takk for grundig forklaring. Er det slik å forstå at Nav velger hvor de vil plassere deg? Ble du plassert i å gå i skogen? Alene? Hvor lenge gikk du på aap før du måtte søke uføretrygd? Jeg kjenner jeg gruer meg veldig for jeg ser jo at jeg dessverre ikke har helse til noe nå. Anonymkode: 1eb63...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får ikke innvilget uføretrygd uten å ha vært gjennom arbeidsrettet tilta (med mindre man har en av få diagnoser). Mange låser seg ærlig talt også veldig opp i at de er for syke til å jobbe, men det finnes såååå mange forskjellige yrker og arbeidsoppgaver, det er veldig sannsynlig at man kan finne noe man klarer å jobbe litt med. Uansett, avklaringstiltak er jo der for å avklare, hvis de som jobber der ser at du er for syk til ditt og datt skriver de det i rapporten og det er mer sannsynligvis å få innvilget uføre. Anonymkode: cb230...b27 Ikke all sykdom er dessverre synlig så hvordan skal de som er der se dette?! Anonymkode: 1eb63...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 Blåjojo skrev (1 time siden): Kan legge til at dette kun er for å finne ut av om du har noen restarbeidsevne. Det er ikke noe du skal bestå. Så om du er for syk til å stille opp, så er det helt greit. Du stiller opp de dagene du kanskje er i litt bedre form, og drar hjem om du ikke klarer å delta lengre. Dette må du gjennom for å få dokumentert hvor mye du evt klarer å jobbe og hvilken jobb du kan klare å mestre. Er overhode ikke noe å bekymre seg for. Dette. Opplegget skal tilpasses deg og du har innflytelse. Skriv dagbok om arbeidsoppgaver og antall timer og hvordan dagen i sin helhet har vert Mtp helse. Hold kontakt med legen underveis. Anonymkode: c02fd...38f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette. Opplegget skal tilpasses deg og du har innflytelse. Skriv dagbok om arbeidsoppgaver og antall timer og hvordan dagen i sin helhet har vert Mtp helse. Hold kontakt med legen underveis. Anonymkode: c02fd...38f I mens jeg er på tiltak tenker du på? Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til dette og er redd jeg ikke klarer Anonymkode: 1eb63...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I mens jeg er på tiltak tenker du på? Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til dette og er redd jeg ikke klarer Anonymkode: 1eb63...1e5 Hvor lenge varer opplegget? Og kan jeg spørre hvor mange år du gikk på aap før du søkte ufør? Det er absolutt ikke ønske, men for øyeblikket ser det ikke lyst ut:( Har fastlegen, spesialisten noe å si ang anbefaling for eller i mot et slik tiltak eller MÅ alle gjennomføre det? Om alle må gjennomføre er jeg bekymret for å ikke kunne klare det på nåværende tidspunkt. Anonymkode: 1eb63...1e5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det betyr at du må avklares i forhold til restarbeidsevne og samtidig skal det utprøves hvilke yrker du kan greie å fungere i, kanskje må du omskoleres. Var igjennom denne kverna for noen år siden, det verste var «kursene» som nav kjøper av diverse tiltaksarrangører for å tilfredsstille krav om aktivitetsplikt under arbeidsavklaringsperioden. En mengde ulike tema med pliktig oppmøte, stressmestring og økonomisk rådgivning m.m. Dessverre forelest av mennesker som virket å være i sterkt behov av kursing selv og det spiller ingen rolle om du har behov for disse kursene eller ei, her skal alle med. Anonymkode: 1ab6c...0b5 Jeg går hos tiltaksarrangør, men har ikke gått på kurs. Sikkert fordi at jeg har angst, bla. sosial angst og ikke klarer å være sammen med andre. Det er 2. gangen jeg har fått "tilbud" (frivillig tvang) om et opplegg hos tiltaksarrangør i løpet av 2 år. 1 gang ble jeg skrivd ut av tiltak da jeg var for dårlig til å kunne dra nytte av tiltaket. Ser ut til at det samme er i ferd med å skje igjen. Tiltaksarrangør er fortvilet over at Nav sender enkelte ut i tiltak for tidlig, også har tiltaksarrangør press på seg fra Nav til å få folk ut i jobb. Anonymkode: fdd8f...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå