Gå til innhold

Straffen for falske forklaringer til politiet må bli langt strengere.

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
Skrevet

I dag kan man maks få 3 års fengsel for å gi falsk forklaring til politiet og retten:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§225

Viggo Kristiansen er godt  eksempel på at det er alt for lav maksimal straff. Viggo Kristiansen har sonet 21 år og kunne ende med å sone hele livet fra han var 20 år. Ingen kan si at det er rettferdig straff å kun då 3 års fengsel for lyve for å få noen dømt til fengsel resten av livet. Strafferammen for falsk forklaring burde høynes til 21 års forvaring. Det er i mine øyne det eneste rettferdige. 

Det bør være mulig å ende med å måtte sone like lenge som man har fått uskyldige til å sone. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimbus2000 skrev (1 time siden):

I dag kan man maks få 3 års fengsel for å gi falsk forklaring til politiet og retten:

Viggo Kristiansen er godt  eksempel på at det er alt for lav maksimal straff. Viggo Kristiansen har sonet 21 år og kunne ende med å sone hele livet fra han var 20 år. Ingen kan si at det er rettferdig straff å kun då 3 års fengsel for lyve for å få noen dømt til fengsel resten av livet. Strafferammen for falsk forklaring burde høynes til 21 års forvaring. Det er i mine øyne det eneste rettferdige. 

Det bør være mulig å ende med å måtte sone like lenge som man har fått uskyldige til å sone. 

Nå kom vel Jan Helges påstander om Viggo etter at han var siktet i saken. Og da vil han ikke kunne straffes for det han har sagt.

Gjest Nimbus2000
Skrevet
Kjetil E skrev (1 minutt siden):

Nå kom vel Jan Helges påstander om Viggo etter at han var siktet i saken. Og da vil han ikke kunne straffes for det han har sagt.

Jeg er ingen jurist, men det er jo helt absurd om det er slik at man straffefritt skal kunne komme med falske forklaringer for å få noen dømt så lenge politiet kommer med siktelsen før man kommer med den falske forklaringen.

Skrevet

Visste du at politiet kan lyve så mye de vil uten at de blir straffet på noe som helst måte for det? Kanskje vi burde begynne å kaste løgnhalsene i politiet i fengsel i åresvis også?

• Liker 1
Skrevet
Ørneredet skrev (11 minutter siden):

Visste du at politiet kan lyve så mye de vil uten at de blir straffet på noe som helst måte for det? 

Hvor har du det fra?

Skrevet
Nimbus2000 skrev (9 timer siden):

Har politi og påtalemyndighetene konkludert i Baneheia saken allerede?

Skrevet
Kjetil E skrev (12 timer siden):

Jo, det er straffbart å snakke uskyldige inn i et straffbart forhold. Dvs, om man vet de er uskyldige.

Mener med ingen måte å insinuere at VK er skyldig / uskyldig / noe som helst. Bare brukt som et eksempel her. 

Skrevet

Jeg er redd for at folk vil tviholde på falske anklager hvis det er for streng straff,

Hvis jeg ble utsatt for falsk anklage ville jeg ønsket at det var null straff sånn at vedkommende kunne trekke anklagen uten risiko.

Generelt har jeg ikke så veldig tro på voldsomme straffer. Det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig i USA i alle fall.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kjetil E skrev (12 timer siden):

Man kan i utgangspunktet ikke straffes for å lyve når man er siktet. Man kan for eksempel lyve for å redde seg selv. Det har du rett i.

Unntaket er falske anklager. Det er straffbart selv om man er siktet.

Endret av Isambard
  • Liker 1
Skrevet
Gjest McGjest skrev (4 timer siden):

Jo, det er straffbart å snakke uskyldige inn i et straffbart forhold. Dvs, om man vet de er uskyldige.

Mener med ingen måte å insinuere at VK er skyldig / uskyldig / noe som helst. Bare brukt som et eksempel her. 

Nei, som mistenkt, siktet eller tiltalt, kan du IKKE straffes for det du sier, hverken i avhør eller retten 

Skrevet
17 hours ago, Nimbus2000 said:

Jeg er ingen jurist, men det er jo helt absurd om det er slik at man straffefritt skal kunne komme med falske forklaringer for å få noen dømt så lenge politiet kommer med siktelsen før man kommer med den falske forklaringen.

Målet for JHA var nok ikke å få VK dømt men å redusere egen straff.

Skrevet (endret)
Kjetil E skrev (1 time siden):

Nei, som mistenkt, siktet eller tiltalt, kan du IKKE straffes for det du sier, hverken i avhør eller retten 

Jo. Som mistenkt er det straffbart å uriktig snakke en man vet er uskyldig inn i forholdet. 

For eksempel er det straffbart for meg i et mistenktavhør å si at det var du som brøt deg inn i huset når jeg vet at det var meg.  

Utover det er det ikke straffbart å lyve såklart. 

Lovdata, for mistenktavhør gjelder bokstav d

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kjetil E skrev (44 minutter siden):

Straffen for falsk anklage er fengsel inntil 3 år, og grov uriktig anklage inntil 10 år

§ 222.Uriktig anklage

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse.

§ 223.Grov uriktig anklage

Grov uriktig anklage straffes med fengsel inntil 10 år.

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Lana01 said:

Straffen for falsk anklage er fengsel inntil 3 år, og grov uriktig anklage inntil 10 år

§ 222.Uriktig anklage

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse.

§ 223.Grov uriktig anklage

Grov uriktig anklage straffes med fengsel inntil 10 år.

Kan du finne paragrafen om ansvarfritak hvis du er anklaget og sette disse opp mot hverandre?

Endret av Bag
Skrevet
Bag skrev (15 minutter siden):

Kan du finne paragrafen om ansvarfritak hvis du et anklaget og sette disse opp mot hverandre?

Du får ikke ansvarsfritak, selv om du fremsetter falske anklager for å redde deg selv.

JHA risikerer straff for falske anklager mot VK,ettersom han opprettholder anklagene

– Det vil kunne bli snakk om en tiltale for drap og falsk anklage for Andersen, sier jusprofessoren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G37G6V/baneheia-saken-jan-helge-andersen-risikerer-ny-straff

• Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, Lana01 said:

Du får ikke ansvarsfritak, selv om du fremsetter falske anklager for å redde deg selv.

JHA risikerer straff for falske anklager mot VK,ettersom han opprettholder anklagene

– Det vil kunne bli snakk om en tiltale for drap og falsk anklage for Andersen, sier jusprofessoren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G37G6V/baneheia-saken-jan-helge-andersen-risikerer-ny-straff

Tror dette er mer komplisert enn som så.

Skrevet
Bag skrev (4 minutter siden):

Jeg hørte nylig en podcast om rettighetene man har under avhør. (Rett og slett).

Man kan lyve når man er mistenkt, men ikke komme med falske anklager. Der går grensen.

Sånn er det med den saken.

• Liker 3
Gjest Storebror
Skrevet
Bag skrev (15 minutter siden):

Hva mener du mer at det er "mer komplisert"?

Skrevet
3 minutter siden, Isambard said:

Jeg hørte nylig en podcast om rettighetene man har under avhør. (Rett og slett).

Man kan lyve når man er mistenkt, men ikke komme med falske anklager. Der går grensen.

Sånn er det med den saken.

Tipper det vil ha betydning om du uprovesert kommer med anklagene selv eller om politiet foreslår de for deg og sier at du får mindre straff hvis du sier det og det.

Gjest Storebror
Skrevet
Ørneredet skrev (17 timer siden):

Visste du at politiet kan lyve så mye de vil uten at de blir straffet på noe som helst måte for det? Kanskje vi burde begynne å kaste løgnhalsene i politiet i fengsel i åresvis også?

Det kan politiet selvsagt ikke gjøre.  Om du leser paragrafene innlegg nr 13 så ser du at det ikke gjøres noe unntak for politiet. ALLE kan straffes om de lyver for å få en uskyldig dømt. Det sier seg vel også selv. Man kan ikke ha en lov som sier at politiet står fritt til å lyve så mye de vil. Da hadde politiet hatt null troverdighet og hele rettsstaten hadde falt sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...