Gå til innhold

Dere som har barn, full jobb, trener, steller dere og holder huset pent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

How?

Hvordan ser en typisk ukedag ut for deg?

Jeg føler jeg må stå opp klokken fem om morgenen om jeg skal klare alt dette 😂

Men jeg har så lyst på en livsstil hvor jeg får til alt dette!

Så ja - hvordan ser dagene deres ut? Når gjør dere ting?

Anonymkode: 04a75...e04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor problemet ligger? Jeg er alene og har bare ett barn, så mulig det er lettere da? 

Står opp, leverer i barnehagen, drar på jobb og sminker meg og ordner håret der (sykler til og fra jobb), kommer hjem og lager middag. Rydder kontinuerlig om det er rotete rundt meg. Mens barnet legges går robotstøvsugeren. Når han er lagt går jeg ned i kjelleren og setter på en klesvask, og trener imens. Tredemølle og litt styrke. Så henger jeg opp klær. De kveldene jeg ikke trener og vasker klær tørker jeg støv, legger på plass klær osv. Eller leser litt, ser serie osv. Trenger ikke gjøre noe hver kveld. 

Før jeg sovner fikser jeg av og til negler og har ansiktsmaske. 

Anonymkode: 1bbca...2b7

• Liker 3
Skrevet

Tar en klesvask per dag, setter den på om morningen og henger den opp eller putter den i tørketrommel. Legger sammen klær en dag i uka, enten lørdag eller søndag.

Rydder og støvsuger hovedetasjen to ganger i uka og før besøk. Det tar omtrent en halvtime å rydde og støvsuge. 

Resten av huset etter behov og en storvask en gang i måneden eller så.

Kjøkkenet ryddes og vaskes opp hver dag i forbindelse med middagslaging.

Bruker da kanskje i snitt en halvtime til time med husarbeid per dag.

AnonymBruker
Skrevet

Oppe tidlig for å trene og ordne meg, frokost på oss og barna, levere i bhg og skole, jobbe, butikk, hente barn, hjem og lage middag, lekser/fritidsaktiviteter, kveldsmat, kveldsstell og rydding litt om hverandre, lage matpakker, noen ganger en treningsøkt til eller slappe av på sofa en liten time. Hjulet snurrer videre.

Anonymkode: ed0a2...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Rutiner. Og system på ting.

Men vi er to da. Med mine og dine barn, hund, og hver våres jobber, mye overtid, fritidsinteresser og treningsbehov.

I dag gikk hun tur med bikkja og ungene mens jeg lagde frokost. Så hadde vi en felles lang frokost og etterpå litt kos i sofaen før ungene ble hentet til en annen aktivitet og vi to fikk trene sammen for en gangs skyld. Når vi var ferdige på treningssenteret var ungene på vei hjem og mens de lekte utenfor dusjet vi på skift og lagde middag på skift. Så var det en god og lang middag før det ble litt mer sofatid (hvor samtlige sovnet) før litt kvelds og leggetid. Så litt voksentid og tid for oss selv. Nå har hun lagt seg og jeg har tatt en runde med bikkja før jeg og legger meg. En fin og avslappende søndag.

Samtidig har oppvaskmaskinen gått to runder i dag, vaskemaskinen har hatt fire runder og tørketrommelen holder på med siste nå for dagen. Begge robotstøvsugerene har gått i hver sin etasje og vi rakk en rask runde bak sofaen med støvsugeren og. Men klesbretting, den tas i morgen.

Nøkkelen for vår del er fordeling av arbeidsmengde, forståelse for egentid og system og rutiner på ting. Alt har en fast plass, vi kommuniserer om behov og vi støtter hverandre. Da går det meste veldig bra.

Anonymkode: cb3e1...573

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ta en skikkelig opprydning, kast ting og sørg for at alt har sin plass. Bare sånn at det er alltid ryddig. 

Mannen lager kaffe og lunch til  alle om morgenen og tar ut av oppvaskemaskinen. . Jeg setter på en maskin med klær. Vi legger alltid sammen klærne på kvelden foran tv sammen med mannen mens vi ser på en serie. Det er så greit, for da merker man ikke at det er kjedelig. 

Shopper en gang i uka....blir gjerne mer, men en hovedgang med alle måltider. Har robotstøvsuger som tar det meste av støv og hundehår på gulvet. Har en regel om at kjøkken alltid skal være ryddig, og da er det jo bare å sette inn i oppvasken og ta ut, tørke over flatene. Mannen tar ut av oppvaskemaskinen om morgenen. 

Ungdommene vasker badene en gang i uka, og jeg surrer litt rundt og vasker inn i mellom. Når jeg kommer hjem fra jobb, så støvsuger jeg sofaen. Hver dag i 3 minutter, og så tar jeg gangen med det samme og rydder sko. Det tar meg ca 7-8 minutter. Hunden hopper opp i sofaen, og jeg hater hår. Vasker inn i mellom over trappa opp til andre etage. Setter på robotstøvsugeren i andre etage. 

Jeg vet ikke om det er fordi ungene er store og alle rydder, men jeg synes ikke det er stress lenger. Jeg syntes det før, men nå er det ikke noe stor jobb. Men vi er nok mer organiserte enn vi var da ungene var mindre. Det er bare rutine som ikke tar mye tid. Robotstøvsuger tar jo en del av jobben. 

Den som går tur med hunden på ettermiddagen lager ikke middag. Siden jeg liker å gå tur, så tar jeg som regel turen og mannen eller ungene middagen. Da får jeg trim, luft og slipper å lage middag i slengen :) 

ja...og når vi handler en gang i uka, så vasker vi ut av kjøleskapet før vi handler. Så er det rent og pent. 

Endret av Mooza
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

How?

Hvordan ser en typisk ukedag ut for deg?

Jeg føler jeg må stå opp klokken fem om morgenen om jeg skal klare alt dette 😂

Men jeg har så lyst på en livsstil hvor jeg får til alt dette!

Så ja - hvordan ser dagene deres ut? Når gjør dere ting?

Anonymkode: 04a75...e04

Jeg senket kravene til husarbeid når jeg hadde små barn. Så selv om vi var to, var absolutt ikke hjemmet strøkent til en hver tid. 

Anonymkode: 3c30d...935

• Nyttig 1
Skrevet

Tar skikkelig ryddesjau med vask en gang i uka, kanskje rekker vi ikke gulvvask. Jeg sender som regel familien ut, for jeg orker ikke gnålet om arbeidsfordeling. Vask av bad går på rundgang mellom de som bruker det badet.

Har planlagt middager godt, de dagene det er dårlig tid til å spise sammen er det gryte/suppe/grateng som kan varmes i mikroen. Noen dager lager ungdommene middag, eller bare starter den sånn at jeg overtar og tar ferdigstillingen. 

Jeg trener en kveld i uka fast med en venninne,  den er hellig og avsluttes med en times skravling så vi får ventilert hverdagsdilemmaene våre. (Og pusler til 1-2 økter til på gymmen i uka +2-3 løpeturer)

Ellers tar jeg enten med hunden i bilen når barn kjøres på trening og tar en løpetur mens barnet trener, eller bruker den tiden på å handle mat/gjøre ærend.

Vi har fire barn, lederstillinger begge to, hund, pendler til jobb og trenere i et idrettslag. Det er mye logistikk, men med planlegging går alt i hop. Man må se tidslommene man kan ta til trening feks.

Skrevet

Må ofte opp fem ja, for å få inn alt. Ser særdeles lite på tv, vil anslå sjeldnere enn en gang i uken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bøyer meg i støvet for alle dere flinke foreldre som sjonglerer jobb, barn og alt som følger med! Fatter ikke hvordan dere får det til så gi dere en klapp på skuldra:) Jeg har ikke barn selv enda men mange fine tantebarn som kommer på overnatting innimellom, og da flyter det plutselig overalt haha. 

Anonymkode: 5037c...b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bøyer meg i støvet for alle dere flinke foreldre som sjonglerer jobb, barn og alt som følger med! Fatter ikke hvordan dere får det til så gi dere en klapp på skuldra:) Jeg har ikke barn selv enda men mange fine tantebarn som kommer på overnatting innimellom, og da flyter det plutselig overalt haha. 

Anonymkode: 5037c...b1b

Og det er ikke alltid det hadde gått så bra som det gjør uten fantastiske bidrag fra tanter/onkler/familie/venner som deg. Selv om det kanskje bare er ei overnatting for deg så er det kanskje den ene kvelden/natta på lenge vi foreldre kan være kjærester og kun tenke på oss selv. Så kudos og klapp til skuldrene dine og :)

Anonymkode: cb3e1...573

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett ryddig her, og jeg setter på ei maskin hver dag.. men det er alltid stativ med klær på. Jeg trener ikke, men går turer med hunden hver dag. 
full jobb og store barn. 
Venninnen min har perfekt og rent og pent hus hele tiden, skal prestere og være best på jobb, trener mye og smiler hele tiden. Fasaden gjør at hun med jevnlig mellomrom går på en smell og blir sykmeldt. 
Jeg skulle ha alt perfekt da barna var små, men skjønte etterhvert at det ikke er det jeg. Ik bruke tiden min på 

Anonymkode: c554c...a2b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står opp kl 5:30 😜 To barn, stort hus og hage, full jobb. 

De dagene jeg ikke skal levere i bhg står jeg opp 5:30, drar rett på jobb. Så hente i bhg, hjem og lage middag, vaskemaskin og sånt går gjerne, oppvask settes på etter middag, trening gjøres når ungene er i seng. 

Robotstøvsuger med mobbefunksjon er gull. Ellers er det kontinuerlig rydding (som i at alt legges tilbake på plass med en gang, når man går ut av et rom tar man med seg ting og rydder på veien). Ungene læres opp i rydding fra tidlig alder (ettåringen her i huset må pent rydde opp lekene sine selv før leggetid). Godt system for ting, som i at alt har sin faste plass, det er god organisering i skuffer og skap og ingenting er overfylt. 

Jeg har også brukt jobbreisen til trening, løpt eller syklet til/fra jobb. Jeg har også brukt lange møter av typen bare-høre-på-mens-ledelsen-gir-svadainfo til å ta lange løpeturer med møtet på øret/video fremfor tredemøllen. 

Det som er vanskeligst å få til, er ytre vedlikehold av hus og hage. Nå om sommeren er det så sinnsykt mye som gror helt over styr i hagen, og kveldene strekker ikke til. 

Anonymkode: bc69a...927

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...