Gå til innhold

Nødvendig operasjon som ikke kan tas privat - ventetid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er født med grå stær og venter på operasjon for å fjerne etterstær. På grunn av uttalt grad av micropthalmos kan man ikke bruke laser, og all slags "pirking" i øynene er veldig risikofylt fordi alt er så innmari lite, i tillegg til at jeg har diverse sammenvoksninger, arrvev etter tidligere operasjoner og annet tull rundt omkring inni der som gjør det enda vanskeligere. Fjerning av etterstær blir derfor utsatt til man ikke kan vente lengre. Følges av sykehus og privat øyelege parallelt, og det er en avtale mellom øyelegen og sykehuset om at jeg skal utenom den vanlige køen når jeg henvises for å fjerne etterstær nettopp fordi man venter til man egentlig burde operert for en liten stund siden før man vil gjøre noe. Jeg har lite syn å gå på, og sjansen for at noe går galt er stor. Og går noe galt, så blir jeg blind.

Nå er situasjonen sånn at sykehuset ikke kunne følge avtalen de har med øyelegen fordi de har problemer med kapasiteten. Har fått høyeste prioritering, men det er fremdeles lang ventetid. Ble henvist i mai og fikk beskjed om at jeg skal ha time til vurdering (som i realiteten er en time hvor kirurgen tar en titt og sier at de må gjøre det på gamlemåten, og henter inn en annen kirurg som sier det samme - det her har vi vært med på før 🙈) innen oktober, og så er det en ny periode med venting før jeg får time til operasjon. Da øyelegen snakket med sykehuset mente de det kunne være opptil 9 måneder ventetid, men at det hadde vært kortere ventetid om man kunne gjort det med laser.

Synet mitt er mye dårligere enn det var i mai, og med det tempoet her rekker jeg å bli blind før time for vurdering. Men de kunne ikke fremskynde noe mer fordi det ikke er livstruende. Både sykehuset og øyelegen mener jeg ikke kan ta det privat. Ikke at jeg har råd til det heller, men.

Hva gjør jeg nå? Er det noe mer å gjøre i det hele tatt? Føler jeg bare står og stanger i en vegg.

Anonymkode: c9ced...b78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen andre sykehus i Norge som har kortere ventetid? 

Anonymkode: 13ff4...00f

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ingen andre sykehus i Norge som har kortere ventetid? 

Anonymkode: 13ff4...00f

Fikk beskjed om at det ikke var noe vits fordi andre sykehus henviser til sykehuset hvor jeg følges opp i tilfeller som her. 🙃

Anonymkode: c9ced...b78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...