AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Hei! Har en hund som er rundt året. Hun bjeffer aldri på dyr/mennesker eller andre ting når vi er ute. Hjemme derimot, da kan hun bjeffe skikkelig intenst når hun hører lyder utenfor huset. Bor i ei gate med mange hus, og det er dermed mye aktivitet utenfor. Når isbilen kommer forbi er det krisemye bjeffing 😅 Vi har ingen vinduer som peker ut mot gata, og jeg tror det er noe av problemet, hun klarer ikke å se hva som forårsaker lydene… Har omsider innsett at vi må ta tak i dette for å ikke miste forstanden. Tips til hvordan vi kan avvenne denne atferden? Anonymkode: 7497a...d20
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 det er helt naturlig at hunden bjeffer på lyder, Spessielt lyder den ikke forstår hva er. Anonymkode: 14d3b...55b
Tabris Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Du kan motbetinge det, dvs endre hundens assosiasjon til hva lyder utenfor betyr. Ha godbiter på deg i en godbitveske eller ha noen skåler med godbiter på strategiske steder lett tilgjengelig der dere er. Med en gang du hører en lyd utenfor, eller hunden begynner å bjeffe på lyd, si "bra!" og gi godbit. Evt bare kast godbitene på gulvet, gjerne litt på hunden slik at hun "vekkes" fra bjeffingen. Fortsett med godbiter til hun har roet seg og glemt det hun bjeffet på. Dette må gjentas hver gang det kommer lyd i en periode, frem til hun har begynt å assosisere lyder med godbit fra deg i stedet for noe å bjeffe på. Hvis hun får bjeffet uten at du trener på det, så ramler du litt tilbake i treningen og det tar lenger tid og blir vanskeligere med progresjon. Du belønner ikke bjeffingen i denne settingen, bjeffingen er bare et symptom på det hunden føler. Ved å gi godbiter i situasjonen så endrer du hundens assosiasjon til lyder og dermed også behovet for bjeffing. I perioder hvor du ikke har tid eller ork til å trene så kan du ha på TV/radio med litt volum som kan drukne ut lydene. Du kan også ta planlagte treningsøkter, f.eks på isbilen. Siden hun reagerer kraftig på den, så kan det være stressnivået er så høyt i øyeblikket at hun ikke klarer å spise godbiter og du når ikke inn. Da kan det være lurt å trene på det for seg selv. Spill inn lyden av isbilen (eller se om du finner en video med lyd på YouTube) og spill av på lavt volum. Med en gang hun hører lyden, si "bra!" og gi godbit. Skru av lyden og fortsett med godbiter til hun har roet seg. Gjenta til hun ikke lenger bryr seg om lyden på det volumet. Da gjør du lyden litt høyere og gjentar prosedyren. Her er en video hvor jeg trener min hund på samme måte når det kommer til lyden av dørklokken. Som du ser så gir jeg godbiter selv når hunden bjeffer, og du vil se i videoen at det fører ikke til mer bjeffing, men mindre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå